3495
Sök

Vad är DIN anledning att åka med plåtfälgar på vintern?

Fotograf
1 319 Inlägg
13 november 2012
Klevert skrev:
fredda_king skrev:
Haft plåt fälgar på en bil och de gör jag inte om. Aluminium året runt ska de vara. Slipper mycket med att snö och is fastnar å ger obalans

menar du att snö och is inte fastnar på alu fälg ? tycker det är endast på alla alu fälgar jag haft problem med obalans pga snö is och sand från grusningen alldrig med plåtisar. så jag tycker det är fördelen med plåstisar så sett.
o ska man ha plåtfälg så ska dom vara snyggt iordning så ser det helt ok ut. men inte när dom börjat rosta som dom flesta har då ser det ju bara skabbigt ut.

fast detta var mycket offtopic

men ontoppic. kör jag med plåt så är det för att inte har haft pengar / hunnit skaffa alu fälg

mina fälgar har jag iof aldrig nå såna problem med. kan bero på modell av fälg också om det är mkt kant eller liknande på dom

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

890 Inlägg
13 november 2012
Lathet för min del fick vinterdäcken på plåt till 745 och till golfen orkade jag helt enkelt inte köpa ny alu fälgar te vinter i år satt även nya dubbfria på plåt vid köp, men fult ja så in i helvete
Senast redigerat av stoltosmart (13 november 2012)

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

2 174 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Hamilton skrev:
Finns ingen anledning att förfula bilen på vintern genom att ha plåtfälgar.
För min del blir det nylackerade den här vintern
http://www.forumbilder.com/images/CUak7.jpg

Mvh
Hamilton

så ska det se ut, helt i min stil

2 174 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Dixieman skrev:
OUTLAW1 skrev:
Dixieman skrev:
kör hellre alu på vintern för att de tål mer stryk smile

lollol

tänk dig själv, en plåtfälg som sladdar in i trottoaren, den böjer sig.. En alufälg rispar bort en bit istället.. Jag har bättre erfarenthet av alu än plåt på vintern!

håller med dig, plåten är ful från början, rostar sen, böjjer sig lätt,  - Alu är snyggt, och av alla hundra alu fälgar jag haft har dom inte ärgat fortare än plåtfälgen rostat är en sak som är säker...Jag sköljer dock av dom varannan dag med lite avfettning.....även så bilen.

2 174 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Gloom skrev:
Är mest road över hur mycket vissa stör sig på andras bilar eller hur de vill se sig som bättre än andra eftersom de minsann kör med alu fälgar på vintern. Jäklar vad häftigt.
Även jag fick med plåtisar när jag köpte nuvarande bilen nybegagnad. Skulle jag köpt bilen ny hade jag lagt till några kronor för alu fälgar men så var nu inte fallet, utan dessa följde med.
Har införskaffat 19" till sommaren och funderar på att kränga på vinterdäcken på originalfälgarna 16", men vinterhjulen sitter redan på bilen och det kommer kosta pengar att skifta+kränga däck.
Nu känner jag folk så jag får det billigare, men i vanliga fall går det nog på en tusing kan jag tänka mig.
Inget jag känner för att lägga ut för tillfället. Kanske till nästa vinter, men som vissa skriver finns det fördelar med plåtisar också om man ser bortom det ytliga.
Folk får lägga sina pengar på vad de vill men denna tråd känns lite barnslig.

tycker du så, behöver du inte skriva.

Jag var mer nyfiken på vad folk har för anledning, för att plåt är INTE billigare än alu fälgar i slutänden, därför förstår jag inte att du skriver folk får lägga pengarna på vad dom vill, Själva poängen med tråden var att jag vill veta hur folk tänker, att ha en jättefin bil för runt 100-150 tusen, eller varför inte 50 tusen! Sen slänga på riktigt fula plåtfälgar för man har dom liggandes, är man rädd om bilen eller bryr sig om utseendet så förstår jag inte resonemanget, den kan se bra ut året runt, Saltet är inte farligt för varken bil eller fälg, om man sköter det därefter!

2 174 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Klevert skrev:
fredda_king skrev:
Haft plåt fälgar på en bil och de gör jag inte om. Aluminium året runt ska de vara. Slipper mycket med att snö och is fastnar å ger obalans

menar du att snö och is inte fastnar på alu fälg ? tycker det är endast på alla alu fälgar jag haft problem med obalans pga snö is och sand från grusningen alldrig med plåtisar. så jag tycker det är fördelen med plåstisar så sett.
o ska man ha plåtfälg så ska dom vara snyggt iordning så ser det helt ok ut. men inte när dom börjat rosta som dom flesta har då ser det ju bara skabbigt ut.

men ontoppic. kör jag med plåt så är det för att inte har haft pengar / hunnit skaffa alu fälg

Jag hade problem förr med is och snö på plåtfälgar och hålen på insidan, men då isen inte biter lika lätt på alu och inte kan gömma sig i ekrar och skåror KÄNNS det enklare, och mycket enklare och rengöra, tex volvo R fälgar är ju nästan gratis nu och super enkla tvätta, visst du får slänga på lite färg efter 2-3 år men det kostar ju inget, du får ju köpa hammarlack och penslar till fula plåtfälgar också smile

Jag har sett dessa nya Lyx plåtfälgar från tex opel, skit tuffa med matchande navkapsel formad efter plåtfälgen, det såg verkligen ut till 99% som en riktig alu fälg.

Fotograf
1 319 Inlägg
13 november 2012
hangman skrev:
Klevert skrev:
fredda_king skrev:

Jag hade problem förr med is och snö på plåtfälgar och hålen på insidan, men då isen inte biter lika lätt på alu och inte kan gömma sig i ekrar och skåror KÄNNS det enklare, och mycket enklare och rengöra, tex volvo R fälgar är ju nästan gratis nu och super enkla tvätta, visst du får slänga på lite färg efter 2-3 år men det kostar ju inget, du får ju köpa hammarlack och penslar till fula plåtfälgar också smile

Jag har sett dessa nya Lyx plåtfälgar från tex opel, skit tuffa med matchande navkapsel formad efter plåtfälgen, det såg verkligen ut till 99% som en riktig alu fälg.

en som förstår mitt resonemang med snö och is iaf big_smile

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

Dumpersförare.
970 Inlägg
13 november 2012
hangman skrev:
Tjena, jag undrar hur folk tänker egentligen, dom har nya fina bilar, sen på vintern slänger dom på fula plåtfälgar, ibland utan kapslar t.om

Jag har aldrig förstått grejen med plåtfälgar, dom rostar, är extremt fula, och går sönder när man kör emot något, så man måste ju ändå skaffa en ny, En ny plåtfälg är inte billig och det finns alu fälgar för samma pris.

Dom som säger att aluminium ärgar, visst, men plåten rostar ju, och det tar många år om man har nya alu fälgar tex orginal fälgar som ska bli angripna, våra ace fälgar tog de 4 vintrar innan dom börja bli dåliga, och då kostar de inte många kronor blästra och lacka om, perfekt tillfälle och slänga på nya däck också.

Okej om man har en 740 och får med några fula 940 plåtisar...Men har man en bil som ändå kostar en liten slant förstår jag inte resonemanget och ha fula fälgar halva året, sen fina andra halvan, bilen kan väl vara snygg året runt även om det är lite snö?

Det är ju inte dyrare i längden och det är så mycket snyggare, men lever folk kvar i det gamla och tycker plåt och vinter hör ihop?!

Dra era resonemang smile jag vägrar åka plåtfälg på vintern iaf det är fan pinsamt..

tycker att du är jävligt fjantig med detta. som vissa säger, en ny bil brukar du få plåtfälgar till vinterdäck.
varför ska det vara fel med att ha det?
och alu-fälgar går inte sönder om du kör emot något? jo
Du tror att många ska bry sig om vad dom har för fälgar.
skiter fullständigt i om jag ser en ny bil med plåtisar på vintern.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

2 266 Inlägg
13 november 2012
Alu på Passaten följde med när jag köpte den.
Plåt på Boran vi har satt även där på vid inköpet.

Innan har de varit varierat med plåt och alu.
Tex 18" R fälgar med dubbfria däck, Original alu som haft vinterdäck och eftermarknadsfälgar till sommaren, breddade plåtfälgar på vintern (dock vill dessa mer än gärna få snön att sitta kvar i fälgen om man åkt och sladdat mycket....) R fälgarna var lättast att tvätta med, avfettning och hetvattentvätt bara.

svetsdiff !!!

1 534 Inlägg
13 november 2012
VolvoCoffe skrev:
hangman skrev:
Tjena, jag undrar hur folk tänker egentligen, dom har nya fina bilar, sen på vintern slänger dom på fula plåtfälgar, ibland utan kapslar t.om

Jag har aldrig förstått grejen med plåtfälgar, dom rostar, är extremt fula, och går sönder när man kör emot något, så man måste ju ändå skaffa en ny, En ny plåtfälg är inte billig och det finns alu fälgar för samma pris.

Dom som säger att aluminium ärgar, visst, men plåten rostar ju, och det tar många år om man har nya alu fälgar tex orginal fälgar som ska bli angripna, våra ace fälgar tog de 4 vintrar innan dom börja bli dåliga, och då kostar de inte många kronor blästra och lacka om, perfekt tillfälle och slänga på nya däck också.

Okej om man har en 740 och får med några fula 940 plåtisar...Men har man en bil som ändå kostar en liten slant förstår jag inte resonemanget och ha fula fälgar halva året, sen fina andra halvan, bilen kan väl vara snygg året runt även om det är lite snö?

Det är ju inte dyrare i längden och det är så mycket snyggare, men lever folk kvar i det gamla och tycker plåt och vinter hör ihop?!

Dra era resonemang smile jag vägrar åka plåtfälg på vintern iaf det är fan pinsamt..

tycker att du är jävligt fjantig med detta. som vissa säger, en ny bil brukar du få plåtfälgar till vinterdäck.

Det här argumentet med att bilen skall vara snygg även under vintern förstår jag mig inte på..

Bilarna blir skitiga, ofta, man kan inte stå i tvätten varannan timma man är ute och kör, bilen blir skitig vare sig man vill eller inte, vad spelar det för roll om det är skitiga alu-fälgar på eller inte?

Många gånger så syns inte smutsen lika väl på plåtfälgar som på alu-fälgar, dessutom så är risken att skrapa fälgarna större under vinterhalvåret..

Dumpersförare.
970 Inlägg
13 november 2012
jetta16v skrev:
VolvoCoffe skrev:
hangman skrev:

Det här argumentet med att bilen skall vara snygg även under vintern förstår jag mig inte på..

Bilarna blir skitiga, ofta, man kan inte stå i tvätten varannan timma man är ute och kör, bilen blir skitig vare sig man vill eller inte, vad spelar det för roll om det är skitiga alu-fälgar på eller inte?

Många gånger så syns inte smutsen lika väl på plåtfälgar som på alu-fälgar, dessutom så är risken att skrapa fälgarna större under vinterhalvåret..

Håller med dig. och skulle man lyckas få en rejäl skada på plåtfälgen, tar man bara fram stora släggan och rättar till det. går inte på alu.

Opel Omega 2,0 16V /97

Entreprenör
1 286 Inlägg
13 november 2012
Flera stycken här som skrivit "Har man en nyare bil så brukar man få plåtisar på köpet". Jag vete fan. Köpt fyra nya bilar nu men aldrig fått bilen med plåtfälgar, och jag har definitivt aldrig fått med några vinterdäck.
Eftersom att jag vill åka bekvämt på vintern men ändå inte "förstöra" en snygg bil med fula fälgar så rullar jag på för säsongen nya BMW M5 Style 18" fälgar med 245 Nokian Hakka R däck på.

Förstår mig inte på folk som vägrar åka med skapliga hjul på vintern. Det är ju skittrevligt att efter ha spenderat en timma eller två i någon tvätthall glida ur tvätthallen med en glänsande bil i vintersolskenet. Brevid står grannens skitiga Volvo med plåtisar smile Håller helt med Hangman att plåtisar känns jävligt "off" och passar kanske bäst på rena "isbilar" och liknande.

Såhär ser min bil ut nu med vinterhjulen iaf:
http://www.fildirekt.se/1352859104.jpg

God (vinter H)jul på er smile

// Niklas Johansson

12 086 Inlägg
14 november 2012
I don't give a fuck helt enkelt, nu råkade det sitta plåtisar på vinterholken smile

Ps. Gjorde inte Volvo "plåtfälgar" i alu ett tag? Jag har sätt iaf en uppsättning Volvofälgar som såg ut som plåt men va i aluminium smile
Senast redigerat av Germax (14 november 2012)

Dumpersförare.
970 Inlägg
14 november 2012
NiKeMaN skrev:
Flera stycken här som skrivit "Har man en nyare bil så brukar man få plåtisar på köpet". Jag vete fan. Köpt fyra nya bilar nu men aldrig fått bilen med plåtfälgar, och jag har definitivt aldrig fått med några vinterdäck.
Eftersom att jag vill åka bekvämt på vintern men ändå inte "förstöra" en snygg bil med fula fälgar så rullar jag på för säsongen nya BMW M5 Style 18" fälgar med 245 Nokian Hakka R däck på.

Förstår mig inte på folk som vägrar åka med skapliga hjul på vintern. Det är ju skittrevligt att efter ha spenderat en timma eller två i någon tvätthall glida ur tvätthallen med en glänsande bil i vintersolskenet. Brevid står grannens skitiga Volvo med plåtisar smile Håller helt med Hangman att plåtisar känns jävligt "off" och passar kanske bäst på rena "isbilar" och liknande.

Inte alla bilmärken som ger dig vinterdäck i plåt. du har en bmw so what. precis som att du inte sett en bmw med plåt fälgar. vem bryr sig om det överhuvudtaget.

Opel Omega 2,0 16V /97

Bonntrimmare
620 Inlägg
14 november 2012
VolvoCoffe skrev:
NiKeMaN skrev:

Inte alla bilmärken som ger dig vinterdäck i plåt. du har en bmw so what. precis som att du inte sett en bmw med plåt fälgar. vem bryr sig om det överhuvudtaget.

Det är typ svårt att hitta plåt till BMW satt bara på bilar som levererades med snik motorer...

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

1 217 Inlägg
14 november 2012
VolvoCoffe skrev:
NiKeMaN skrev:

Du bryr dig ju tydligen ganska brett eftersom du lusar ned tråden med dina inlägg där du skriver att "du inte bryr dig".

Och argumentet att alufälgar inte håller på vintern är bullshit, håller dom i folkrace så håller dom i vinterväglag på allmän väg också.

1 534 Inlägg
14 november 2012
Ksj skrev:
VolvoCoffe skrev:
NiKeMaN skrev:

Du bryr dig ju tydligen ganska brett eftersom du lusar ned tråden med dina inlägg där du skriver att "du inte bryr dig".

Och argumentet att alufälgar inte håller på vintern är bullshit, håller dom i folkrace så håller dom i vinterväglag på allmän väg också.

Fast oftast så värderar man alu-fälgarna mer än plåtfälgarna, risken ökar för att de skall få märken eller bli skadade ökar på vintern, dessutom sliter allt snö/slask/smuts/grus/salt på fälgarna, oavsett om det är alu eller plåt.
Bara det att man bryr sig inte lika mkt om plåtfälgarna börjar rosta, jämfört med alu-fälgar som man inte blir så glad över när de inte är i lika bra skick längre..

Sen kan man ju sätta på ett par fula alufälgar man inte bryr sig om, men då kan man inte använda argumentet att plåtfälgar är så fult så jag sätter på ett par fula alu-fälgar istället?

2 174 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
NiKeMaN skrev:

Så ska det se ut! smile

2 174 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
VolvoCoffe skrev:
jetta16v skrev:
VolvoCoffe skrev:

Håller med dig. och skulle man lyckas få en rejäl skada på plåtfälgen, tar man bara fram stora släggan och rättar till det. går inte på alu.

om du säg, glider in i en trottoarkant och böjjer ena fälgens yttersida, så luften läcker ut, då kan du inte knacka ut fälgen med slägga direkt, Och även om du böjjer hela fälgen lite, skulle jag knappast tro du kan slå ordning på fälgen, den går nog rulla hem om luften inte släppt ur. Och är den vin eller sne, då är den ju egentligen kass, bara byta, Har man alu fälgar och bra däck så kör man kanske försiktigare vad vet jag...

Nya vinterdäck och nya fälgar är ett måste för mig även om det är en sur utgift och min bil inte är dyrast på garaget, det är bara ett måste, vill ha stilrent, och säkerheten måste vara 100%

1 232 Inlägg
14 november 2012
plåt-står emot trottoarkanter m.m

Sök