4793
Sök

Hjälp med batterier!!

lw-audio.com - ai-group.se - digital designs
446 Inlägg
24 november 2012
Trådstartare
Ska köpa två nya batterier på måndag och undrar om någon med erfarenhet tror att detta räcker till smile
Jag har ett Stetsom 1k6 (ca 1800 watt @2ohm) 
Hade det räckt med 50mm2 kabel överallt och  1 biltema batteri fram (80-100ah) och ett Kinetik hc800 bak?
Eller finns det ett par andra batterier ni rekommenderar? smile
Har låg budget nu och bråttom med strömmen.. betalar max 3500 :- för 2st batterier.
Mvh Marcus

www.overdrift.se - www.lw-audio.com - www.ai-group.se

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
24 november 2012
kinetic hc800 är väl ,menad för ca 800wrms MAX..,
( jag skulle kallad dessa overpriced , men andra personer har säkert andra tankar..)

jag har satsat på biltemans nya agm batterier .., och dem är rätt så värda sitt pris ..,
jag har 2st 80ah varianter och en 90ah startbatteri (tudor) och dem klarar av att driva mitt spl dynamics steg på 3200wrms..

biltemas agm är kanske inte 110% optimal för tävlingar , men resten av tiden så duger den..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

21 761 Inlägg
24 november 2012
Biltemas AGM verkar prisvärda, men jag har dock inte testat dem själv. Autoexperten säljer Vartas sortiment och där finns ju tex Silver dynamic F18 (85 Ah) för ca 1650:-, den modellserien är gjord för bilar med extrautrustning så de tål en del stryk. Närmaste butik bör vara i Töcksfors enligt hemsidan. smile

Finraggare
2 381 Inlägg
24 november 2012
Jag är inne i samma tankar. Har ett 80A med 800 CCA som är orginal i min bil, men funderar om man skall komplettera med något och vad isåfall? Eller byta helt mot ett AGM - vad säger ni

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
24 november 2012
Tudor High Tech TA 640 har funkat MYCKET bra i min bil.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

446 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Tack så mycket för svar än sålänge! Ska kika lite närmre på dem.. behöver 1 startbatteri och 1 extrabatteri. smile

446 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Fick nyss ett jättebra pris igenom ett företag.
Tror ni att ett  Tudor high tech  ta640  fram och ett optima yellowtop 5.5liters bak kommer fungera bra?
Eller något annat batteri fram? Är optima batteriet bra så har jag det bak.
mvh

21 761 Inlägg
25 november 2012
YT 5.5 är ett kraftigt batteri som bör klara av att ge tillräckligt med ström. Eftersom det är två olika batterityper så brukar man rekommendera att använda ett skiljerelä, men om du håller koll på batteriernas laddstatus så ska det inte vara några problem. smile

Finraggare
2 381 Inlägg
25 november 2012
Vad tror ni om min bil - behöver jag ett mindre av någon sort för att driva steg på förrutom det stora som sitter bak?

446 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
YT 5.5 är ett kraftigt batteri som bör klara av att ge tillräckligt med ström. Eftersom det är två olika batterityper så brukar man rekommendera att använda ett skiljerelä, men om du håller koll på batteriernas laddstatus så ska det inte vara några problem. smile

Har aldrig sett ett skiljerelä, är det enkelt att koppla in? smile
vart kan man köpa det?
tack för underlättande svar!

Finraggare
2 381 Inlägg
25 november 2012

446 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
förstår inte hur man kopplar in den.. förstod bara att den ska sitta mellan batterierna och vilken funktion den har..

Finraggare
2 381 Inlägg
25 november 2012
http://www.maringuiden.se/images/forum/posts/std/293598.jpg

21 761 Inlägg
25 november 2012
kameramannen skrev:
Vad tror ni om min bil - behöver jag ett mindre av någon sort för att driva steg på förrutom det stora som sitter bak?

Vad har du för anläggning?

21 761 Inlägg
25 november 2012
Om båda stegen belastas med 2 Ohm så kan det vara lämpligt med ett extra batteri om du vill kunna spela på rejält, men om du bara spelar "lagom högt" så fungerar det nog ganska bra med nuvarande batteri. En generell rekommendation är annars att man bör ha ett bra batteri per 1000 WRMS i slutstegseffekt. smile

Finraggare
2 381 Inlägg
25 november 2012
Så ett typ Optima yellow mellan?

21 761 Inlägg
25 november 2012
Menar du storleken på batteriet eller?

Finraggare
2 381 Inlägg
25 november 2012
Mitt batteri är rätt udda storlek (31.5x17.5x19.1) så att hitta ett direkt utbyte tror jag inte funkar så bra. Sedan vet jag inte riktigt skicket på det som sitter i och funderade om man skulle bytt / adderat ett till

21 761 Inlägg
25 november 2012
Om du är tveksam på nuvarande batteriets skick så kan du byta till exempelvis Tudor TA 852, det har samma mått som ditt batteri men höjden är 175 mm istället för 191 mm. Har du en bilverkstad i närheten så finns möjligheten att de kan mäta upp ditt batteri med belastningstestare och se vilket skick det är i, då får du reda på om det är dags för byte. smile

Sök