3666
Sök

745 B230E går dåligt kallstart

ohshit
1 285 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har en volvo 745 med b230e motorn.

När bilen stått ett tag så det inte är någon värme i motorn så går den riktigt dåligt när man startar den, går några rundor på starten & sedan hoppar igång, men då måste man istortsett ha fullgas & få upp den över 2500rpm ett tag annars så dör den direkt. Har man den i högre varv en liten stund, räcker jämt en pytteliten stund så går den som den ska. Sedan när den är varm så startar den perfekt & går som den ska. Vad kan det va för fel?

Har bytt alla tändkablar, tändstift & kollat kallstartsventilen (kommer bensin ur den när man drar bilen på starten)

Tempgivare eller likannde som spökar?

Tacksam för hjälp

/Christoffer

The löwer class.

21 761 Inlägg
28 november 2012
#2
Termotidgivaren "säger" hur länge kallstartsventilen ska vara aktiverad, är den givaren dålig så aktiveras kanske ventilen för kort tid eller så. Tillsatsluftsliden ska väl ge extra luft när motorn är kall, är den dålig så påverkas ju tomgången.

De sakerna är de första jag kommer på nu iaf. Äger själv en 240 med B230E, men jag har tyvärr inte grejat en massa med insprutningen och har därför inga "experttips". smile

ohshit
1 285 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#3
Drönirettab skrev:
Termotidgivaren "säger" hur länge kallstartsventilen ska vara aktiverad, är den givaren dålig så aktiveras kanske ventilen för kort tid eller så. Tillsatsluftsliden ska väl ge extra luft när motorn är kall, är den dålig så påverkas ju tomgången.

De sakerna är de första jag kommer på nu iaf. Äger själv en 240 med B230E, men jag har tyvärr inte grejat en massa med insprutningen och har därför inga "experttips". smile

Ok! ja lite det ja funderat på med, går det att mäta/felsöka dom komponenterna? Är bara en vintersläde så vill inte byta saker som icke behövs smile Tillsatsluftsliden påverkar bara tomgången? För försöker du köra iväg direkt efter start så hackar den sig framåt jämt lite smått i början.

The löwer class.

6 738 Inlägg
28 november 2012
#4
Cgee skrev:
Drönirettab skrev:
Termotidgivaren "säger" hur länge kallstartsventilen ska vara aktiverad, är den givaren dålig så aktiveras kanske ventilen för kort tid eller så. Tillsatsluftsliden ska väl ge extra luft när motorn är kall, är den dålig så påverkas ju tomgången.

De sakerna är de första jag kommer på nu iaf. Äger själv en 240 med B230E, men jag har tyvärr inte grejat en massa med insprutningen och har därför inga "experttips". smile

Ok! ja lite det ja funderat på med, går det att mäta/felsöka dom komponenterna? Är bara en vintersläde så vill inte byta saker som icke behövs smile Tillsatsluftsliden påverkar bara tomgången? För försöker du köra iväg direkt efter start så hackar den sig framåt jämt lite smått i början.

hehe min hackade sej också fram om man körde direkt efter kallstart och på min så va det tändningen som stod fel smile dock hade ja en b230f

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

ohshit
1 285 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#5
Henkix skrev:
Cgee skrev:
Drönirettab skrev:
Termotidgivaren "säger" hur länge kallstartsventilen ska vara aktiverad, är den givaren dålig så aktiveras kanske ventilen för kort tid eller så. Tillsatsluftsliden ska väl ge extra luft när motorn är kall, är den dålig så påverkas ju tomgången.

De sakerna är de första jag kommer på nu iaf. Äger själv en 240 med B230E, men jag har tyvärr inte grejat en massa med insprutningen och har därför inga "experttips". smile

Ok! ja lite det ja funderat på med, går det att mäta/felsöka dom komponenterna? Är bara en vintersläde så vill inte byta saker som icke behövs smile Tillsatsluftsliden påverkar bara tomgången? För försöker du köra iväg direkt efter start så hackar den sig framåt jämt lite smått i början.

hehe min hackade sej också fram om man körde direkt efter kallstart och på min så va det tändningen som stod fel smile dock hade ja en b230f

ok, för det är bara precis efter kallstart. kör ett par hundra meter så går den fint sen, tändningen ställs väl genom fördelaren på min väl?

The löwer class.

6 738 Inlägg
28 november 2012
#6
Cgee skrev:
Henkix skrev:
Cgee skrev:

Ok! ja lite det ja funderat på med, går det att mäta/felsöka dom komponenterna? Är bara en vintersläde så vill inte byta saker som icke behövs smile Tillsatsluftsliden påverkar bara tomgången? För försöker du köra iväg direkt efter start så hackar den sig framåt jämt lite smått i början.

hehe min hackade sej också fram om man körde direkt efter kallstart och på min så va det tändningen som stod fel smile dock hade ja en b230f

ok, för det är bara precis efter kallstart. kör ett par hundra meter så går den fint sen, tändningen ställs väl genom fördelaren på min väl?

ja det är bara o vrida på fördelaren tongue dock ska man helst ha en tändnings-lampa för att få det perfekt wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

ohshit
1 285 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#7
Henkix skrev:
Cgee skrev:
Henkix skrev:

hehe min hackade sej också fram om man körde direkt efter kallstart och på min så va det tändningen som stod fel smile dock hade ja en b230f

ok, för det är bara precis efter kallstart. kör ett par hundra meter så går den fint sen, tändningen ställs väl genom fördelaren på min väl?

ja det är bara o vrida på fördelaren tongue dock ska man helst ha en tändnings-lampa för att få det perfekt wink

Ok! jo det förstod ja, ska försöka få tag i en sådan! smile

The löwer class.

6 738 Inlägg
28 november 2012
#8
Cgee skrev:
Henkix skrev:
Cgee skrev:

ok, för det är bara precis efter kallstart. kör ett par hundra meter så går den fint sen, tändningen ställs väl genom fördelaren på min väl?

ja det är bara o vrida på fördelaren tongue dock ska man helst ha en tändnings-lampa för att få det perfekt wink

Ok! jo det förstod ja, ska försöka få tag i en sådan! smile

ja gör de, min hoppade som faan o hade sej de första 100 metrarna om man körde direkt efter kallstart, o när den hoppade som värst lät bilen även som en jävla ångbåt, då stod tändningen för lågt wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

ohshit
1 285 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#9
Henkix skrev:
Cgee skrev:
Henkix skrev:

ja det är bara o vrida på fördelaren tongue dock ska man helst ha en tändnings-lampa för att få det perfekt wink

Ok! jo det förstod ja, ska försöka få tag i en sådan! smile

ja gör de, min hoppade som faan o hade sej de första 100 metrarna om man körde direkt efter kallstart, o när den hoppade som värst lät bilen även som en jävla ångbåt, då stod tändningen för lågt wink

Ok, så illa är nog inte riktigt min haha, men ska försöka vrida liiite försiktigt så får ja se om det hjälper smile

The löwer class.

6 738 Inlägg
28 november 2012
#10
Cgee skrev:
Henkix skrev:
Cgee skrev:

Ok! jo det förstod ja, ska försöka få tag i en sådan! smile

ja gör de, min hoppade som faan o hade sej de första 100 metrarna om man körde direkt efter kallstart, o när den hoppade som värst lät bilen även som en jävla ångbåt, då stod tändningen för lågt wink

Ok, så illa är nog inte riktigt min haha, men ska försöka vrida liiite försiktigt så får ja se om det hjälper smile

okej gör det tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök