3494
Sök

När bör man uppgradera sig till bättre katalysator?

113 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har förnuvarande ingen katalysator på min bil, men ska besiktiga den snart och det står mellan att montera en original katalysator eller en racekatalysator.

Skillnaden är ju att det blir billigare att montera en ersättningskatalysator/original än att köpa en ny racekatalysator.

Bilen har dryga 200 hk nu, men kommer att ställa upp laddtryck och dylikt till våren och lär då ligga runt 250-260 hk för att senare kanske även gå ännu högre.

Frågan är ju då hur mycket en original katalysator klarar av eller hur pass mycket den stryper jämfört med en race?

Sitter 3" från turbon nu, med större turbo och lite liknande delar.

Mvh.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

123 Inlägg
30 november 2012
#2
JAG skulle skaffat racekatt, en kompis 940 som vi skruva upp laddet på till 0,8, gick lika slött som innan vilket visa sej va katten som va tät, va som dag o natt!


113 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
#3
ticjohan skrev:
JAG skulle skaffat racekatt, en kompis 940 som vi skruva upp laddet på till 0,8, gick lika slött som innan vilket visa sej va katten som va tät, va som dag o natt!

Ja, det är ju detta jag oroar mig för.

Det står mellan att köpa antingen:

http://www.skruvat.se/Katalysator-P107623.aspx - På grund av priset samt fraktkostnaden.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … gar-3.html - I sådana fall på grund av flödet

Alternativt denna: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/mot … ell-2.html Men då måste man kapa själv istället för på den ovan som redan är anpassad för 3".

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

123 Inlägg
30 november 2012
#4
Sätt på en original under bes o släng dän bröten efter:)


113 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
#5
ticjohan skrev:
Sätt på en original under bes o släng dän bröten efter:)

Har en original liggandes hemma, men den ser ut som själve fan så är osäker på om den klarar besiktningen i vilket fall ^^

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

513 Inlägg
30 november 2012
#6
över 300 hk och en racekisse är att föredra. Sen så får du inte ha annat än orginal vid bes så då kommer du till frågan, besiktiga den med org och lägga den på hyllan där efter tills nästa bes, eller en race kisse och slippa mer jobb där och hoppas att besmännen skiter i gällande regler. lite ditt val, sen så är det hur miljömedveten du vill vara.

113 Inlägg
30 november 2012
Trådstartare
#7
Melin82 skrev:
över 300 hk och en racekisse är att föredra. Sen så får du inte ha annat än orginal vid bes så då kommer du till frågan, besiktiga den med org och lägga den på hyllan där efter tills nästa bes, eller en race kisse och slippa mer jobb där och hoppas att besmännen skiter i gällande regler. lite ditt val, sen så är det hur miljömedveten du vill vara.

Miljömedveten är jag väl inte, då jag har kört utan katalysator sedan september men börjar känna att det vore skönt att slippa oroa sig över polisen främst, och sedan då komma igenom besiktningen.

Lutar fortfarande åt att jag kör på en original/billigare ersättningskatalysator och provar hur den går. Går den förjävligt köper jag en racekatalysator senare eller kör utan igen. Får se hur jag gör!

Hur pass mycket dämpas ljudet med en originalkatalysator eller racekatalysator jämfört med att köra utan?

Har nämligen bara en liten Simonsdämpare på nu samt en japsdämpare längst bak och bilen låter ganska högt nu måste jag påstå.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

1 679 Inlägg
30 november 2012
#8
Jag kör sportkat på min (300 cells) smile
Klarade bes utan problem smile
Fina avgasvärden osv smile


513 Inlägg
6 december 2012
#9
Bazzzinga skrev:
Melin82 skrev:
över 300 hk och en racekisse är att föredra. Sen så får du inte ha annat än orginal vid bes så då kommer du till frågan, besiktiga den med org och lägga den på hyllan där efter tills nästa bes, eller en race kisse och slippa mer jobb där och hoppas att besmännen skiter i gällande regler. lite ditt val, sen så är det hur miljömedveten du vill vara.

Miljömedveten är jag väl inte, då jag har kört utan katalysator sedan september men börjar känna att det vore skönt att slippa oroa sig över polisen främst, och sedan då komma igenom besiktningen.

Lutar fortfarande åt att jag kör på en original/billigare ersättningskatalysator och provar hur den går. Går den förjävligt köper jag en racekatalysator senare eller kör utan igen. Får se hur jag gör!

Hur pass mycket dämpas ljudet med en originalkatalysator eller racekatalysator jämfört med att köra utan?

Har nämligen bara en liten Simonsdämpare på nu samt en japsdämpare längst bak och bilen låter ganska högt nu måste jag påstå.

Skillnad ja. volym mässigt inte så stor skillnad dock karaktär på ljudet.

331 Inlägg
6 december 2012
#10
Jag har den från skurvat vart inga som helst problem vid bes! Kör Jt:S superflow 3 tums hela vägen!


84 Inlägg
6 december 2012
#11
En race kisse ger mycket bättre flöde än vad orginal gör, och besiktingen har aldrig klagat på någon av mina bilar.
Så satsa på en racekisse, kostar typ 1000kr så de är lätt värt det ! smile


113 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#12
david850 skrev:
Jag har den från skurvat vart inga som helst problem vid bes! Kör Jt:S superflow 3 tums hela vägen!

Den 3" originalersättaren?

Hurdan är den i sådana fall? Vet du hur många celler den ligger på? Hur är kvalitén med rost och dylikt?

Melin82 skrev:
Bazzzinga skrev:
Melin82 skrev:
över 300 hk och en racekisse är att föredra. Sen så får du inte ha annat än orginal vid bes så då kommer du till frågan, besiktiga den med org och lägga den på hyllan där efter tills nästa bes, eller en race kisse och slippa mer jobb där och hoppas att besmännen skiter i gällande regler. lite ditt val, sen så är det hur miljömedveten du vill vara.

Miljömedveten är jag väl inte, då jag har kört utan katalysator sedan september men börjar känna att det vore skönt att slippa oroa sig över polisen främst, och sedan då komma igenom besiktningen.

Lutar fortfarande åt att jag kör på en original/billigare ersättningskatalysator och provar hur den går. Går den förjävligt köper jag en racekatalysator senare eller kör utan igen. Får se hur jag gör!

Hur pass mycket dämpas ljudet med en originalkatalysator eller racekatalysator jämfört med att köra utan?

Har nämligen bara en liten Simonsdämpare på nu samt en japsdämpare längst bak och bilen låter ganska högt nu måste jag påstå.

Skillnad ja. volym mässigt inte så stor skillnad dock karaktär på ljudet.

På vilket sätt? Negativt eller positiv förändring i karaktären? Har väl inte så stor betydelse egentligen, men kan likaväl fråga! big_smile

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

1 230 Inlägg
6 december 2012
#13
bara man låter katalysatorn bli ordentligt varm så äre inga problemn vid bes med en sport smile kör själv med den billiga från kl och jag klarade besiktningen smile men låt inte bilen stå och bli kall utanför lokalen utan låt den stå på tomgång och varva lite smått ibland smile


331 Inlägg
6 december 2012
#14
Bazzzinga skrev:
david850 skrev:
Jag har den från skurvat vart inga som helst problem vid bes! Kör Jt:S superflow 3 tums hela vägen!

Den 3" originalersättaren?

Hurdan är den i sådana fall? Vet du hur många celler den ligger på? Hur är kvalitén med rost och dylikt?

Melin82 skrev:
Bazzzinga skrev:

Miljömedveten är jag väl inte, då jag har kört utan katalysator sedan september men börjar känna att det vore skönt att slippa oroa sig över polisen främst, och sedan då komma igenom besiktningen.

Lutar fortfarande åt att jag kör på en original/billigare ersättningskatalysator och provar hur den går. Går den förjävligt köper jag en racekatalysator senare eller kör utan igen. Får se hur jag gör!

Hur pass mycket dämpas ljudet med en originalkatalysator eller racekatalysator jämfört med att köra utan?

Har nämligen bara en liten Simonsdämpare på nu samt en japsdämpare längst bak och bilen låter ganska högt nu måste jag påstå.

Skillnad ja. volym mässigt inte så stor skillnad dock karaktär på ljudet.

På vilket sätt? Negativt eller positiv förändring i karaktären? Har väl inte så stor betydelse egentligen, men kan likaväl fråga! big_smile

Jag tror den ligger på 200cell ! Va jag hittels märkt o sett fungerar den bra! Gick egenom bes utan problem och känns robust o bra! smile rekomenderas!


113 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#15
david850 skrev:
Bazzzinga skrev:
david850 skrev:
Jag har den från skurvat vart inga som helst problem vid bes! Kör Jt:S superflow 3 tums hela vägen!

Den 3" originalersättaren?

Hurdan är den i sådana fall? Vet du hur många celler den ligger på? Hur är kvalitén med rost och dylikt?

Melin82 skrev:

Skillnad ja. volym mässigt inte så stor skillnad dock karaktär på ljudet.

På vilket sätt? Negativt eller positiv förändring i karaktären? Har väl inte så stor betydelse egentligen, men kan likaväl fråga! big_smile

Jag tror den ligger på 200cell ! Va jag hittels märkt o sett fungerar den bra! Gick egenom bes utan problem och känns robust o bra! smile rekomenderas!

Blir en sådan då! Tack för svar big_smile

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

513 Inlägg
8 december 2012
#16
Bazzzinga skrev:
david850 skrev:
Jag har den från skurvat vart inga som helst problem vid bes! Kör Jt:S superflow 3 tums hela vägen!

Den 3" originalersättaren?

Hurdan är den i sådana fall? Vet du hur många celler den ligger på? Hur är kvalitén med rost och dylikt?

Melin82 skrev:
Bazzzinga skrev:

Miljömedveten är jag väl inte, då jag har kört utan katalysator sedan september men börjar känna att det vore skönt att slippa oroa sig över polisen främst, och sedan då komma igenom besiktningen.

Lutar fortfarande åt att jag kör på en original/billigare ersättningskatalysator och provar hur den går. Går den förjävligt köper jag en racekatalysator senare eller kör utan igen. Får se hur jag gör!

Hur pass mycket dämpas ljudet med en originalkatalysator eller racekatalysator jämfört med att köra utan?

Har nämligen bara en liten Simonsdämpare på nu samt en japsdämpare längst bak och bilen låter ganska högt nu måste jag påstå.

Skillnad ja. volym mässigt inte så stor skillnad dock karaktär på ljudet.

På vilket sätt? Negativt eller positiv förändring i karaktären? Har väl inte så stor betydelse egentligen, men kan likaväl fråga! big_smile

hade jag varit du skulle hag satt på en racekatt, effektmässigt klarar du dig långt och bör klara besiktningen då dom sällan klagar på att det siter en racekisse vid en vanlig bes.
Klart en katt kommer ju dämpa ljudet precis som turbon gör eller ljudämparen, vad den gör åt karaktären är väl mer att mjuka upp det, blir inte lika hårt. lite sm skillnaden mellan en turbobil och en utan. men inte så man bryr sig så mycket.

113 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#17
Blev en racekatalysator i alla fall. Beställde från J-Spec. Får se hur det går på besiktningen och hur bilen går med den sen!

Tack för all hjälp.

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
12 december 2012
#18
har aldrig haft problem med en race och sport katt vid besiktningen, bara man har kört så motorn är riktigt varm så katten kommit upp i temp så är det inga problem, fick vänta 7 min utanför en gång med 9-3an som har race katt, så var värdena lite dåliga, killen undra om det var racekatt, ja svarade jag, så lät han den varva 3k rpm ca 1 min så hade jag perfekta värden smile


113 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#19
Funkiee skrev:
har aldrig haft problem med en race och sport katt vid besiktningen, bara man har kört så motorn är riktigt varm så katten kommit upp i temp så är det inga problem, fick vänta 7 min utanför en gång med 9-3an som har race katt, så var värdena lite dåliga, killen undra om det var racekatt, ja svarade jag, så lät han den varva 3k rpm ca 1 min så hade jag perfekta värden smile

Låter bra!

Körde du med enbart bensin eller bensin/etanol-blandning?

- Livet är för kort för att köra långsamt!
- Du kan inte köpa lycka, men du kan köpa en Volvo S/V70, och det är ju praktiskt taget samma sak.

Saab älskare!
4 597 Inlägg

Sök