2426
Sök

5,25" högtalare med bra tryck och slutsteg till det.

9 121 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#21
Ljudbygget som kommer bli i min Audi kommer jag till viss del dela aktivt via stereon och resten på slutstegen.


6 851 Inlägg
1 december 2012
#22
JL XD serien är väldigt liten i storlek, bra kraft i sig och låter..ja som JL bruka göra tongue
Sedan har du ju Magnat Selection serien..dessa finns både som kit och koax.
Enligt mej väldigt prisvärda högtalare med bra passiva filter.


493 Inlägg
1 december 2012
#23
M_icke_ skrev:
Pontaaa skrev:
M_icke_ skrev:
Jag skrev inte att alla Hu klarar det, skrev att det är många och eftersom ett bitten eller bitone kostar en slant kan man lika gärna satsa på en HU som klarar de.
Då det är kit med delningsfilter ser jag heller ingen som helst mening med att aktivt dela av diskant/mid. Enda delningen man behöver göra är en högpass för att dela bort subbasen från midden och detta kan man ju göra passivt utan problem. Varför göra det så svårt för sig?

Ursäkta jag tolkade "väldigt många" som majoriteten! Tycker personligen att det är lite ont om apparater som klarar det men jag har inte letat allt för seriöst så.

Jag har ej sagt att han bör dela aktivt... I andra inlägget rekomenderades det ett 4ch steg som jag kan tolka det som skulle användas till 1st kitsystem. Därför tror jag att den som postade efter skrev att det det behövdes processor eller hu eller fasen det nu var för att göra en aktiv delning...

Jag tror dock att tanken från han som rekomenderade 4kanalssteget var att det är bryggbart, så det blir lite mer effekt, = 2 kanaler, och passiva filter... Men nu skulle tydligen trådskaparen använda högtalare bak också på slutsteg, och då blir det kanon iallafall med ett 4ch steg.
Jag tycker han verkar ha bra koll själv på vad han ska göra då han säger att han ska använda passiva filter och dela av botten bara med stegets inbyggda filter.

Aktiva högpass/lågpassfilter finns i många HU ja. De flesta Kenwoodarna (utom kanske den billigaste serien, för den har jag ingen koll på) Ganska många Pioneer och Alpine och troligtvis en hel drös med andra enheter på marknaden.
Spelar ju egentligen mindre roll då det funkar lika bra o dela passivt.

Förstår inte varför de görs så stor grej av detta.

Jag har då inte lyckats med en aktiv delning mellan diskant och midbas i någon av kenwood apparaterna. Aktiv delning finnes i de flesta apparaterna ja, men det är väldigt begränsat i flertalet av dem. Har en bt92a själv i bruksbilen så. Men om det är möjligt är jag väldigt tacksam om du förklarar hur, för jag vet att det finns fler som är nyfikna på det när det gäller bt92an speciellt.

Sen att det funkar lika bra att dela passivt kan jag väl inte riktigt hålla med om.
Senast redigerat av Pontaaa (1 december 2012)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

6 851 Inlägg
1 december 2012
#24
Inte för jag anser att detta tjat har med denna tråd att göra *alltså tjat om aktiv eller passiv delning*.

Men exakt vad är det som blir så mycke bättre med aktiv delning mellan mellanregister och diskant, en passiv? *enligt dej då Pontaa*


493 Inlägg
1 december 2012
#25
TT-Avant skrev:
Inte för jag anser att detta tjat har med denna tråd att göra *alltså tjat om aktiv eller passiv delning*.

Men exakt vad är det som blir så mycke bättre med aktiv delning mellan mellanregister och diskant, en passiv? *enligt dej då Pontaa*

Jag anser inte att det BLIR bättre, jag anser att det inte fungerar lika bra generellt. Det är lite enklare med nivåjusteringar och tidskomp om man delar aktivt, vilket ger andra förutsättningar för att det ska bli bra..
Sen är det inte väsentligt efter trådskaparen krav, och förmodligen blir det nog inga större fasfel med både diskant och mellan/mid i kickarna om han sätter komponenterna bredvid varandra.

Sen har jag fortfarande inte nämnt någonstans att TS bör köra aktivt heller. Jag har även förklarat att jag läste hans inlägg fel i början.

Jag försöker inte förstora upp någonting, utan mitt första inlägg i tråden var ett missförstånd som sagt. Sen har jag bara svarat på tal.
Senast redigerat av Pontaaa (1 december 2012)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

9 121 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#26
Pontaaa skrev:
TT-Avant skrev:
Inte för jag anser att detta tjat har med denna tråd att göra *alltså tjat om aktiv eller passiv delning*.

Men exakt vad är det som blir så mycke bättre med aktiv delning mellan mellanregister och diskant, en passiv? *enligt dej då Pontaa*

Jag anser inte att det BLIR bättre, jag anser att det inte fungerar lika bra generellt. Det är lite enklare med nivåjusteringar och tidskomp om man delar aktivt, vilket ger andra förutsättningar för att det ska bli bra..
Sen är det inte väsentligt efter trådskaparen krav, och förmodligen blir det nog inga större fasfel med både diskant och mellan/mid i kickarna om han sätter komponenterna bredvid varandra.

Sen har jag fortfarande inte nämnt någonstans att TS bör köra aktivt heller. Jag har även förklarat att jag läste hans inlägg fel i början.

Jag försöker inte förstora upp någonting, utan mitt första inlägg i tråden var ett missförstånd som sagt. Sen har jag bara svarat på tal.

Det kommer bara bli framsystem med 5,25or i kickpanelerna och sen ett par 6,5or på sidorna i baksätet. Alltså ingen baslåda. Allt kopplat på 4kanalssteget. Kommer ställa in steget så att högtalarna inte spelar lägre än 55-70Hz för att inte få allt för låga toner ur dom så att dom inte spelas sönder.


3 466 Inlägg
1 december 2012
#27
Pontaaa skrev:
M_icke_ skrev:
Pontaaa skrev:

Ursäkta jag tolkade "väldigt många" som majoriteten! Tycker personligen att det är lite ont om apparater som klarar det men jag har inte letat allt för seriöst så.

Jag har ej sagt att han bör dela aktivt... I andra inlägget rekomenderades det ett 4ch steg som jag kan tolka det som skulle användas till 1st kitsystem. Därför tror jag att den som postade efter skrev att det det behövdes processor eller hu eller fasen det nu var för att göra en aktiv delning...

Jag tror dock att tanken från han som rekomenderade 4kanalssteget var att det är bryggbart, så det blir lite mer effekt, = 2 kanaler, och passiva filter... Men nu skulle tydligen trådskaparen använda högtalare bak också på slutsteg, och då blir det kanon iallafall med ett 4ch steg.
Jag tycker han verkar ha bra koll själv på vad han ska göra då han säger att han ska använda passiva filter och dela av botten bara med stegets inbyggda filter.

Aktiva högpass/lågpassfilter finns i många HU ja. De flesta Kenwoodarna (utom kanske den billigaste serien, för den har jag ingen koll på) Ganska många Pioneer och Alpine och troligtvis en hel drös med andra enheter på marknaden.
Spelar ju egentligen mindre roll då det funkar lika bra o dela passivt.

Förstår inte varför de görs så stor grej av detta.

Jag har då inte lyckats med en aktiv delning mellan diskant och midbas i någon av kenwood apparaterna. Aktiv delning finnes i de flesta apparaterna ja, men det är väldigt begränsat i flertalet av dem. Har en bt92a själv i bruksbilen så. Men om det är möjligt är jag väldigt tacksam om du förklarar hur, för jag vet att det finns fler som är nyfikna på det när det gäller bt92an speciellt.

Sen att det funkar lika bra att dela passivt kan jag väl inte riktigt hålla med om.

Vad svammlar du om? Dela diskant/mid aktivt var det du som en drog upp. Det har jag aldrig påstått att någon Kenwood kan.
Den aktiva delningen jag pratar om är att dela bort subbasen vilket man lika gärna kan göra på steget. Dock kan man inte ställa brantheten där men de funkar ändå.
Eftersom detta handlar om kompletta kit ser jag ingen mening med att dela diskant/mid aktivt och så länge inte TS frågar efter detta så är det så sjukt onödigt för dig att ens argumentera för det.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
1 december 2012
#28
Putteliten skrev:
Pontaaa skrev:
TT-Avant skrev:
Inte för jag anser att detta tjat har med denna tråd att göra *alltså tjat om aktiv eller passiv delning*.

Men exakt vad är det som blir så mycke bättre med aktiv delning mellan mellanregister och diskant, en passiv? *enligt dej då Pontaa*

Jag anser inte att det BLIR bättre, jag anser att det inte fungerar lika bra generellt. Det är lite enklare med nivåjusteringar och tidskomp om man delar aktivt, vilket ger andra förutsättningar för att det ska bli bra..
Sen är det inte väsentligt efter trådskaparen krav, och förmodligen blir det nog inga större fasfel med både diskant och mellan/mid i kickarna om han sätter komponenterna bredvid varandra.

Sen har jag fortfarande inte nämnt någonstans att TS bör köra aktivt heller. Jag har även förklarat att jag läste hans inlägg fel i början.

Jag försöker inte förstora upp någonting, utan mitt första inlägg i tråden var ett missförstånd som sagt. Sen har jag bara svarat på tal.

Det kommer bara bli framsystem med 5,25or i kickpanelerna och sen ett par 6,5or på sidorna i baksätet. Alltså ingen baslåda. Allt kopplat på 4kanalssteget. Kommer ställa in steget så att högtalarna inte spelar lägre än 55-70Hz för att inte få allt för låga toner ur dom så att dom inte spelas sönder.

Vad för 6,5" ska du ha?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

9 121 Inlägg
1 december 2012
Trådstartare
#29
M_icke_ skrev:
Putteliten skrev:
Pontaaa skrev:

Jag anser inte att det BLIR bättre, jag anser att det inte fungerar lika bra generellt. Det är lite enklare med nivåjusteringar och tidskomp om man delar aktivt, vilket ger andra förutsättningar för att det ska bli bra..
Sen är det inte väsentligt efter trådskaparen krav, och förmodligen blir det nog inga större fasfel med både diskant och mellan/mid i kickarna om han sätter komponenterna bredvid varandra.

Sen har jag fortfarande inte nämnt någonstans att TS bör köra aktivt heller. Jag har även förklarat att jag läste hans inlägg fel i början.

Jag försöker inte förstora upp någonting, utan mitt första inlägg i tråden var ett missförstånd som sagt. Sen har jag bara svarat på tal.

Det kommer bara bli framsystem med 5,25or i kickpanelerna och sen ett par 6,5or på sidorna i baksätet. Alltså ingen baslåda. Allt kopplat på 4kanalssteget. Kommer ställa in steget så att högtalarna inte spelar lägre än 55-70Hz för att inte få allt för låga toner ur dom så att dom inte spelas sönder.

Vad för 6,5" ska du ha?

DLS koaxialer är det, vet inte vilken modell tyvärr.


493 Inlägg
1 december 2012
#30
M_icke_ skrev:
Pontaaa skrev:
M_icke_ skrev:
Aktiva högpass/lågpassfilter finns i många HU ja. De flesta Kenwoodarna (utom kanske den billigaste serien, för den har jag ingen koll på) Ganska många Pioneer och Alpine och troligtvis en hel drös med andra enheter på marknaden.
Spelar ju egentligen mindre roll då det funkar lika bra o dela passivt.

Förstår inte varför de görs så stor grej av detta.

Jag har då inte lyckats med en aktiv delning mellan diskant och midbas i någon av kenwood apparaterna. Aktiv delning finnes i de flesta apparaterna ja, men det är väldigt begränsat i flertalet av dem. Har en bt92a själv i bruksbilen så. Men om det är möjligt är jag väldigt tacksam om du förklarar hur, för jag vet att det finns fler som är nyfikna på det när det gäller bt92an speciellt.

Sen att det funkar lika bra att dela passivt kan jag väl inte riktigt hålla med om.

Vad svammlar du om? Dela diskant/mid aktivt var det du som en drog upp. Det har jag aldrig påstått att någon Kenwood kan.
Den aktiva delningen jag pratar om är att dela bort subbasen vilket man lika gärna kan göra på steget. Dock kan man inte ställa brantheten där men de funkar ändå.
Eftersom detta handlar om kompletta kit ser jag ingen mening med att dela diskant/mid aktivt och så länge inte TS frågar efter detta så är det så sjukt onödigt för dig att ens argumentera för det.

Men herregud, valstadkillen skrev "bitone eller bitten för att dela aktivt" , du svarade "många HU klarar av det"... Där nämnde du det, vad svamlar du om egentligen? I detta fall gäller det delning mellan diskant och mellanregister då det var ett hertz kit som var på tal. Sen om du i det uttalande syftade på att dela bort lägre frekvenser tänkte vi helt enkelt på olika saker.
Senast redigerat av Pontaaa (1 december 2012)

Sponsor:
Bilstereohörnan - www.bilstereohornan.se
Tudor Batteries - www.tudor.se
Sonax Bilvård - www.sonax.se

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
2 december 2012
#31
TT-Avant skrev:
Inte för jag anser att detta tjat har med denna tråd att göra *alltså tjat om aktiv eller passiv delning*.

Men exakt vad är det som blir så mycke bättre med aktiv delning mellan mellanregister och diskant, en passiv? *enligt dej då Pontaa*

mindre förluster i filtret om inte annat. Sen möjlighet att kunna ändra helt fritt själv
Men det finns inget behov av det för TS.
Hur mycket pengar finnes?
Senast redigerat av Nitromast (2 december 2012)

9 121 Inlägg
2 december 2012
Trådstartare
#32
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Inte för jag anser att detta tjat har med denna tråd att göra *alltså tjat om aktiv eller passiv delning*.

Men exakt vad är det som blir så mycke bättre med aktiv delning mellan mellanregister och diskant, en passiv? *enligt dej då Pontaa*

mindre förluster i filtret om inte annat. Sen möjlighet att kunna ändra helt fritt själv
Men det finns inget behov av det för TS.
Hur mycket pengar finnes?

Ja du, högtalare max 2000:- slutsteg upp till max 4000:- typ....


452 Inlägg
2 december 2012
#33
Putteliten skrev:
Nitromast skrev:
TT-Avant skrev:
Inte för jag anser att detta tjat har med denna tråd att göra *alltså tjat om aktiv eller passiv delning*.

Men exakt vad är det som blir så mycke bättre med aktiv delning mellan mellanregister och diskant, en passiv? *enligt dej då Pontaa*

mindre förluster i filtret om inte annat. Sen möjlighet att kunna ändra helt fritt själv
Men det finns inget behov av det för TS.
Hur mycket pengar finnes?

Ja du, högtalare max 2000:- slutsteg upp till max 4000:- typ....

Då håller du budget om du kikat på dem produkter jag föreslog tidigare, dem lär du inte bli besviken av.

Mvh mackan

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

3 466 Inlägg
2 december 2012
#34
Annars tycker jag att du ska kolla lite närmare på

http://www.autohifi.se/?category_id=173 … -ProZ4-110
Underbart steg som lämnar relativt mycket effekt (siffrorna är dessutom i 12V och 0.03% THD) och en grym kontroll. Ett steg som låter helt underbart bra!

Till det hade jag satsat på detta kitet
http://www.autohifi.se/?category_id=241 … _id=UD-018

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

302 Inlägg
3 december 2012
#35
Jag kan som någon ovan rekommendera Hertz. Beroende på plånbok ser valen ut som nedan:
Bästa val: Hertz HSK kit / HCX coax
Bästa plånboksval: ESK kit / ECX kit

Storlek på element får du välja själv wink
Senast redigerat av xciso (3 december 2012)

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

2 035 Inlägg
6 december 2012
#36
M_icke_ skrev:
Annars tycker jag att du ska kolla lite närmare på

http://www.autohifi.se/?category_id=173 … -ProZ4-110
Underbart steg som lämnar relativt mycket effekt (siffrorna är dessutom i 12V och 0.03% THD) och en grym kontroll. Ett steg som låter helt underbart bra!

Till det hade jag satsat på detta kitet
http://www.autohifi.se/?category_id=241 … _id=UD-018

Tycker u-dimension kitet är mer för finlir. Hade två jr-6 som jag aldrig tyckte rockade. Testade dem även på ett HP2 å inte ens då vart jag imponerad. u-dimension steget är ju dock fint.

Biljudsveteran sen 1984!

3 466 Inlägg
7 december 2012
#37
bosabengt skrev:
M_icke_ skrev:
Annars tycker jag att du ska kolla lite närmare på

http://www.autohifi.se/?category_id=173 … -ProZ4-110
Underbart steg som lämnar relativt mycket effekt (siffrorna är dessutom i 12V och 0.03% THD) och en grym kontroll. Ett steg som låter helt underbart bra!

Till det hade jag satsat på detta kitet
http://www.autohifi.se/?category_id=241 … _id=UD-018

Tycker u-dimension kitet är mer för finlir. Hade två jr-6 som jag aldrig tyckte rockade. Testade dem även på ett HP2 å inte ens då vart jag imponerad. u-dimension steget är ju dock fint.

Beror nog lite på monteringen med wink

Steget är riktigt grymt! Har 2-kanalsversionen själv smile

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

2 656 Inlägg
7 december 2012
#38
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12235 har dubbla kitt av dessa i bmwn och spelar överförväntan smile bra dämpat och en stabil och bra montering dock


90 Inlägg
13 december 2012
#40
Jag kör med peerless 5.25 och är nöjd.
Har en fråga ang. filter när ni ändå är igång.
Jag har en JVC enhet och det finns ett högpass-filter man kan aktivera och då sätter den delningsfrekvensen mellan sub och bas/mellan-högtalarna vilket borde ge mer exakt delning än att köra utan och skruva på slutstegets ratt,  Men om jag aktiverar filtret på HU försvinner möjligheten att ställa in EQ i basen.
För att få enligt mig ett jämt ljud måste jag sänka mycket vid ca 80hz och subben börjar spela vid 55hz och mister alltså den möjligheten om jag kör med HU filtret.
Är det så på andra enheter eller bara JVC?


Sök