3016
Sök

Få loss inre drivknut

537 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Hejsan! Fick idag äntligen min "nya" drivaxel från skroten till min Mazda 323F 1992. Den yttre drivknuten har varit på fallrepet flera år och i onsdags rasade den helt, äntligen!?

Den från skroten är då alltså en komplett med axel och två drivknutar och de ska enligt skroten suttit på en bil som skrotades vid 6000mil och den ser och känns onekligen fräsch, så ska då givetvis byta hela altet men förstår inte hur jag ska få loss den inre från växellådan, den yttre är loss från spindeln (efter 4timmars krånglande med fastsuttna bultar).

Ska man bara rycka ut den eller något speciellt?
Senast redigerat av RPM2006 (3 december 2012)

1 948 Inlägg
3 december 2012
http://www.forch.se/product.aspx?p=573a … c67521a907

biltema har säkert också, tog bara första resultatet på google.

537 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Det som är till höger om knivbladet sitter i växellådan. Längst ut sitter en ring.https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98730/98730-5c76ec76bca1005e535eecef480296d9.jpg

112 Inlägg
3 december 2012
Bara försöka bända med något så ska den lossna.

537 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
Mankan87 skrev:
Bara försöka bända med något så ska den lossna.

Så man ska helt enkelt bara sleta och hålla på? Hur funkar låsringen?

112 Inlägg
3 december 2012
Vet inte riktigt hur den funkar. Brukar använda en mindre kofot för att få loss drivaxlarna från lådan på evon.
Bänder försiktigt på knuten och sen mot lådan.

...has left the building...
4 474 Inlägg
3 december 2012
Glidhammare!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

241 Inlägg
3 december 2012
dra inte för mycket i drivaxeln då kan den hoppa isär i knutarna om du har otur...bryt loss den med ett koben eller något liknande  det kan behövas lite våld för att den ska släppa ibland

537 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
volyota skrev:
dra inte för mycket i drivaxeln då kan den hoppa isär i knutarna om du har otur...bryt loss den med ett koben eller något liknande  det kan behövas lite våld för att den ska släppa ibland

Att den som sitter på går isär gör inget, bara jag får loss den, sen ska den nya in (den som är på bilden).
Och låsringen funkar som ett stopp bara?
Senast redigerat av RPM2006 (3 december 2012)

438 Inlägg
3 december 2012
RPM2006 skrev:
volyota skrev:

Att den som sitter på går isär gör inget, bara jag får loss den, sen ska den nya in (den som är på bilden).

Yes, det är bara att föra in den med en rejäl knuff så den glider hela vägen in så låser ringen den inne i lådan,

Tänk nu på att det kan rinna ut olja ifrån växellådan när du drar ut drivknuten ifrån lådan,
Är inte så hemma på Mazda så det är inte säkert detta stämmer men det är ju ett bra tips att ha en spann eller burk under när man plockar ut dessa drivaxlar

MVH VAnd3rsson

537 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
VAnd3rsson skrev:
RPM2006 skrev:
volyota skrev:

Yes, det är bara att föra in den med en rejäl knuff så den glider hela vägen in så låser ringen den inne i lådan,

Tänk nu på att det kan rinna ut olja ifrån växellådan när du drar ut drivknuten ifrån lådan,
Är inte så hemma på Mazda så det är inte säkert detta stämmer men det är ju ett bra tips att ha en spann eller burk under när man plockar ut dessa drivaxlar

MVH VAnd3rsson

Tack alla för era svar! Fick ut den med en liten kofot och ont i huvudet. Var beredd på olja men 1dl han hamna på golvet. Nu till nästa dilemma, det var fel splines på den inre. Men jag hoppas (ser så ut) att det går att flytta över men det lämnar jag gärna in till någon som kan.

big_smile

Sök