3748
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

230 Inlägg
25 februari 2013
#3401
XenonPower skrev:
Rocknob skrev:
Stripz skrev:
vill inte ha smile  har 4 x sim på takräcke  och ja  de går fort att montera dit och montera av men  jag vill inte ha  smile  vill ha så dålt som möjligt  och så ska de få sitta året om.

Kan ju köpa några såna här annars smile

http://merljus.se/arbetsbelysning-ledra … belysning.

Väldigt mycket reklam du gör över MERLJUS tycker jag, alla vet att du är sponsrad av dem. Vilket förklarar dekalen i framrutan dessutom... Du klagade väldigt mycket på Gustav tidigare när han rekommenderade andra företag i DIN tråd, men tydligen så handlar denna tråden om MERLJUS. Och eftersom du är TS här så är det helt okej för dig att göra reklam för just ditt favorit företag!

Men så fort någon annan nämner ett annat företag så dyker REGLERNA upp, och en smutsig pajkastning uppstår!

Tänker du verkligen på vad du skriver?! mad

Varför ens skiva något sådant?
Allt för att 2 andra håller på eller?

Förstår inte att vuxna människor inte ska kunna konversera på Internet utan att det ska bli ett jävla liv om vad man länkar?`

Jag tycker Admin ska förbjuda allt länkande.
Stäng av alla som länkar i minst 24h så kanske det blir mindre tjafs och onödiga inlägg.


21 761 Inlägg
25 februari 2013
#3402
Roder skrev:
Hur länge kan dem då lysa innan dem drar ur batteriet så mycket att det inte går att starta bilen.
På beställningsorden av bilen står det att bilen är utrustad med Batteri 520 A.

Det verkar inte stå i produktbeskrivningen hur mycket effekt lampan drar, dessutom har batteriets "520 A" inget med kapaciteten att göra. Då går det inte att räkna ut hur länge lamporna kan lysa innan batterispänningen har sjunkit till en viss gräns. smile

Forummoderator
26 408 Inlägg
25 februari 2013
#3403
Drönirettab skrev:
Roder skrev:
Hur länge kan dem då lysa innan dem drar ur batteriet så mycket att det inte går att starta bilen.
På beställningsorden av bilen står det att bilen är utrustad med Batteri 520 A.

Det verkar inte stå i produktbeskrivningen hur mycket effekt lampan drar, dessutom har batteriets "520 A" inget med kapaciteten att göra. Då går det inte att räkna ut hur länge lamporna kan lysa innan batterispänningen har sjunkit till en viss gräns. smile

Rätta mig om jag har fel, men dessutom brukar väl något mer lysa om man har ljusvredet på parkeringsljuset?
Torde väl därför inberäknas vad dessa andra lampor kan dra i strömväg, vilket ytterliggare försvårar beräkningen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

21 761 Inlägg
25 februari 2013
#3404
Jo, så är det nog också. En annan sak är ju att försöka räkna ut hur pass urladdat ett batteri kan vara innan spänningen vid start sjunker så pass lågt att elektroniken inte fungerar tillräckligt bra, sånt är ju nästan omöjligt att veta. smile

187 Inlägg
25 februari 2013
#3405
torpis skrev:
Det är okej att rekommendera en produkt i syfte att hjälpa till.


Det är inte okej att posta sådant som bara har reklamsyfte.

9§ Annonsering
Annonsering (oavsett typ) får inte förekomma i forumet (inte heller i forumsignaturen). Använd istället Köp & Sälj.

10§ Marknadsföring
Utöver avtalad annonsering är det förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte.
Representanter för företag får besvara direkta frågor rörande den egna verksamheten utan "säljsnack".
Representanter för företag och sponsrade bilbyggare får i marknadsföringssyfte inte rekommendera det aktuella företaget eller produkter företaget säljer vid generellt ställda frågor.
Sponsrade bilbyggare tillåts ha viss hänvisning till sponsorerna i forum-signaturen.
Vi reserverar oss rätten att avgöra vad som är marknadsföring.


Det är heller inte tillåtet att registrera sig som företagsanvändare.

3§ Användare och användarnamn

Endast privatpersoner får registrera sig.
Företagsrepresentanter får registrera sig som privatperson under ett privat användarnamn (ej företagsnamn). Notera dock vilka regler som gäller för företagsrepresentanter i t.ex. forumet.
Grupp- eller klubbkonton är inte tillåtna. Ett konto är avsett för en person.
Provocerande eller på annat sätt olämpliga användarnamn är inte tillåtna.
Det är inte under några omständigheter tillåtet att samma person har två konton. Kontakta support@garaget.org om du har problem med ditt konto.



Vänligen respektera de regler som finns så slipper vi låsa tråden.

Bara en undran i det hela, varför blir "Prestandabelysning" avstängd som företagsanvändare när "MerLjus" får ha ett konto? Mig veterligen är båda företag..?

1 893 Inlägg
25 februari 2013
#3406
Mack skrev:
Drönirettab skrev:
Roder skrev:
Hur länge kan dem då lysa innan dem drar ur batteriet så mycket att det inte går att starta bilen.
På beställningsorden av bilen står det att bilen är utrustad med Batteri 520 A.

Det verkar inte stå i produktbeskrivningen hur mycket effekt lampan drar, dessutom har batteriets "520 A" inget med kapaciteten att göra. Då går det inte att räkna ut hur länge lamporna kan lysa innan batterispänningen har sjunkit till en viss gräns. smile

Rätta mig om jag har fel, men dessutom brukar väl något mer lysa om man har ljusvredet på parkeringsljuset?
Torde väl därför inberäknas vad dessa andra lampor kan dra i strömväg, vilket ytterliggare försvårar beräkningen?

Undrar vad 520A skulle betyda i batteri kapacitet?tongue
Om man chansar o rundar lite i kanterna, så borde det se ut ungefär så här....
När man slår på ljus vredet på parkerings läge, lyser diverse lampor, lite över allt.
(Det är igentligen bara skilnad fram, mot vanligt halvljus läge. Halvljuset släcks.
Allt annat lyser som vanligt.)

2x bakljus = 2x 5W
4x sidomarkeingar = 4x 5W
2x reg-belysning = 2x5W
2x nya dioder fram = 2x 1W (Kanske mindre. Men påverkar inte batteritiden nämnvärt.)
Diverse lampor i instrument panelen och dörrar. Kanske totalt 20-25W

Om man adderar ihop allt, blir det 67W. För enkelhetens skull räknar vi på 60W.
Ett normalt batteri i en bensin motor försedd bil är på 60Ah.
Effektlagen lyder " P / U x I "
Vi har P = 60W
Vi har U = 12V
Det ger I = 5 ampere. Lyser det en timma, har du mao förbrukat 5Ah, av dina 60Ah.
På tio timmar har du bränt 50Ah, och jag tvivlar på att du får igång bilen...
För att det skall fungera med ljuset på över natten, bör du byta all ytter belysning till LED, så räcker strömmen till att få igång bilen dagen efter.

En smartare lösning är dock att komplettera med en egen summer.
Lyser parkeringsljuset?
Och du öppnar en dörr, så tänds inner belysningen, och med den en summer.
Så glömmer du aldrig lyset på.
För även om du skulle klara att få igång bilen, så kommer ditt batteri ta slut på noll tid om du skall hålla på att ladda ur det så djupt, ofta.

Det var bara ett litet tanke experiment. (Eller "tanke vurpa?") Så ni behöver inte pika mej om uppställningen inte stämmer. Ersätt med valfria effekter på lamporna och räkna om. Effektlagen stämmer i alla fall.
Senast redigerat av Kristian_V (25 februari 2013)


GL77
25 februari 2013
#3407
m_dahm skrev:
torpis skrev:
Det är okej att rekommendera en produkt i syfte att hjälpa till.


Det är inte okej att posta sådant som bara har reklamsyfte.

9§ Annonsering
Annonsering (oavsett typ) får inte förekomma i forumet (inte heller i forumsignaturen). Använd istället Köp & Sälj.

10§ Marknadsföring
Utöver avtalad annonsering är det förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte.
Representanter för företag får besvara direkta frågor rörande den egna verksamheten utan "säljsnack".
Representanter för företag och sponsrade bilbyggare får i marknadsföringssyfte inte rekommendera det aktuella företaget eller produkter företaget säljer vid generellt ställda frågor.
Sponsrade bilbyggare tillåts ha viss hänvisning till sponsorerna i forum-signaturen.
Vi reserverar oss rätten att avgöra vad som är marknadsföring.

Ja detta är mycket konstigt! roll
Det är heller inte tillåtet att registrera sig som företagsanvändare.

3§ Användare och användarnamn

Endast privatpersoner får registrera sig.
Företagsrepresentanter får registrera sig som privatperson under ett privat användarnamn (ej företagsnamn). Notera dock vilka regler som gäller för företagsrepresentanter i t.ex. forumet.
Grupp- eller klubbkonton är inte tillåtna. Ett konto är avsett för en person.
Provocerande eller på annat sätt olämpliga användarnamn är inte tillåtna.
Det är inte under några omständigheter tillåtet att samma person har två konton. Kontakta support@garaget.org om du har problem med ditt konto.



Vänligen respektera de regler som finns så slipper vi låsa tråden.

Bara en undran i det hela, varför blir "Prestandabelysning" avstängd som företagsanvändare när "MerLjus" får ha ett konto? Mig veterligen är båda företag..?

Ja, detta är mycket underligt?! roll
Senast redigerat av G-POWER (25 februari 2013)

113 Inlägg
25 februari 2013
#3408
Detta hör inte hit men jag vill inte kalla mig för företagsanvändare då detta är mitt (Hans) personliga konto som används till alla mina garaget besök. Inte att förväxla med ett företagskonto. Att jag är delägare i Merljus bör inte påverka min rätt att vara medlem på Garaget. Jag vet ej varför prestandabelysning blev avstängd men jag utgår ifrån att det främst beror på att man enbart får ha en användare.

Sen kan vi väll försöka hålla tråden fri från allt skitsnack, ta de som inte är relevant tråden någon annanstans, PM är en lättsam metod och låt administratorerna göra sitt jobb. Har ni några invändningar mot deras jobb, skicka dem ett PM eller anmäl de inlägg ni anser vara extra noga för dem att kolla upp.
Senast redigerat av Merljus (25 februari 2013)


21 761 Inlägg
25 februari 2013
#3409
Kristian_V skrev:
Undrar vad 520A skulle betyda i batteri kapacitet?

Det strömvärdet borde rimligtvis vara CCA-värdet på batteriet, i så fall skulle jag kunna tänka mig 55-60 Ah kapacitet.

Om vi tar 60 Ah kapacitet på bilbatterier så innebär det värdet att man kan plocka ut 3 A i 20 timmar innan spänningen sjunker ner till 10,5 V, batteriet anses då vara 100% urladdat. En annan angivelse är RC (Reserve Capacity) som visar hur många minuter batteriet kan belastas med 25 A innan spänningen sjunker ner till 10,5 V, där kan 55-60 Ah "vanliga" batterier ha runt 90-100 minuter i RC-värde enligt vissa batteridata som jag har sett. smile

29 Inlägg
25 februari 2013
#3410
Kristian_V skrev:
Mack skrev:
Drönirettab skrev:
Det verkar inte stå i produktbeskrivningen hur mycket effekt lampan drar, dessutom har batteriets "520 A" inget med kapaciteten att göra. Då går det inte att räkna ut hur länge lamporna kan lysa innan batterispänningen har sjunkit till en viss gräns. smile

Rätta mig om jag har fel, men dessutom brukar väl något mer lysa om man har ljusvredet på parkeringsljuset?
Torde väl därför inberäknas vad dessa andra lampor kan dra i strömväg, vilket ytterliggare försvårar beräkningen?

Undrar vad 520A skulle betyda i batteri kapacitet?tongue
Om man chansar o rundar lite i kanterna, så borde det se ut ungefär så här....
När man slår på ljus vredet på parkerings läge, lyser diverse lampor, lite över allt.
(Det är igentligen bara skilnad fram, mot vanligt halvljus läge. Halvljuset släcks.
Allt annat lyser som vanligt.)

2x bakljus = 2x 5W
4x sidomarkeingar = 4x 5W
2x reg-belysning = 2x5W
2x nya dioder fram = 2x 1W (Kanske mindre. Men påverkar inte batteritiden nämnvärt.)
Diverse lampor i instrument panelen och dörrar. Kanske totalt 20-25W

Om man adderar ihop allt, blir det 67W. För enkelhetens skull räknar vi på 60W.
Ett normalt batteri i en bensin motor försedd bil är på 60Ah.
Effektlagen lyder " P / U x I "
Vi har P = 60W
Vi har U = 12V
Det ger I = 5 ampere. Lyser det en timma, har du mao förbrukat 5Ah, av dina 60Ah.
På tio timmar har du bränt 50Ah, och jag tvivlar på att du får igång bilen...
För att det skall fungera med ljuset på över natten, bör du byta all ytter belysning till LED, så räcker strömmen till att få igång bilen dagen efter.

En smartare lösning är dock att komplettera med en egen summer.
Lyser parkeringsljuset?
Och du öppnar en dörr, så tänds inner belysningen, och med den en summer.
Så glömmer du aldrig lyset på.
För även om du skulle klara att få igång bilen, så kommer ditt batteri ta slut på noll tid om du skall hålla på att ladda ur det så djupt, ofta.

Det var bara ett litet tanke experiment. (Eller "tanke vurpa?") Så ni behöver inte pika mej om uppställningen inte stämmer. Ersätt med valfria effekter på lamporna och räkna om. Effektlagen stämmer i alla fall.

Först vill jag tacka för svaret. Haha hade faktiskt gått och lagt mej när jag läste ditt svar. Pga min nyfikenhet var jag tvungen att klä på mej och springa ut till bilen och se vad som verkligen lös.
Tänkte faktiskt inte så långt att det var fler saker som kunde lysa när man stälde vredet på position:)

Det som lyser är:
Parkeringsljus fram
Sidomarkeringar fram
Nummerplåtsbelysning bak
Ljus bak
Samt röda sidomarkeringar bak

Det enda som lyser i bilen är en liten grön lampa under vredet.

Om jag byter samtliga lampor till dioder så skulle det bli c.a 10watt?
Med din formel skulle lamporna lysa i 72timmar(3dygn) och då skulle batteriet vara helt slut?
Känns som att man vill hitta en bättre lösning.

Någon som har kunskap om att bygga om orginalvred så i läge 0 så är
Parkeringsljus fram
Sidomarkeringar fram
Nummerplåtsbelysning bak
Ljus bak
Samt röda sidomarkeringar bak
Kopplade på tändningsström?

Allternativt att koppla in en summer som ljuder när dörren öppnas och vredet står i läge parkering?

Med vänlig hälsning,
Henrik
Senast redigerat av Roder (25 februari 2013)


847 Inlägg
25 februari 2013
#3411
Jag skulle behöva lite tips på vilka H1 jag bör ha i originallamphuset på skodan (helljuset). Plockade bort extraljsen o stoppade i vanlig längd på H1:orna med 55 ballaster. Tycker dock att ljusbilden är kass. Ska man testa med kortare H1??? Eller e det bara o kasta pengarna i sjön?


2 043 Inlägg
25 februari 2013
#3412
mr_green skrev:
Jag skulle behöva lite tips på vilka H1 jag bör ha i originallamphuset på skodan (helljuset). Plockade bort extraljsen o stoppade i vanlig längd på H1:orna med 55 ballaster. Tycker dock att ljusbilden är kass. Ska man testa med kortare H1??? Eller e det bara o kasta pengarna i sjön?

Hur är ljusbilden då? Med halogen lyser den väl lite kraftigare i mitten (konstiga streck med kraftigare ljus) och med ströljus lite överallt?

847 Inlägg
25 februari 2013
#3413
MammDiin skrev:
mr_green skrev:
Jag skulle behöva lite tips på vilka H1 jag bör ha i originallamphuset på skodan (helljuset). Plockade bort extraljsen o stoppade i vanlig längd på H1:orna med 55 ballaster. Tycker dock att ljusbilden är kass. Ska man testa med kortare H1??? Eller e det bara o kasta pengarna i sjön?

Hur är ljusbilden då? Med halogen lyser den väl lite kraftigare i mitten (konstiga streck med kraftigare ljus) och med ströljus lite överallt?

Blev väldigt dåligt ljus åt vänster. E som båda lyser åt högersidan. Sen blir det liksom som ett glapp i mitten. Xenonlampan är ju längre än halogen. Känns som det borde vara det som ställer till det.


2 043 Inlägg
26 februari 2013
#3414
mr_green skrev:
MammDiin skrev:
mr_green skrev:
Jag skulle behöva lite tips på vilka H1 jag bör ha i originallamphuset på skodan (helljuset). Plockade bort extraljsen o stoppade i vanlig längd på H1:orna med 55 ballaster. Tycker dock att ljusbilden är kass. Ska man testa med kortare H1??? Eller e det bara o kasta pengarna i sjön?

Hur är ljusbilden då? Med halogen lyser den väl lite kraftigare i mitten (konstiga streck med kraftigare ljus) och med ströljus lite överallt?

Blev väldigt dåligt ljus åt vänster. E som båda lyser åt högersidan. Sen blir det liksom som ett glapp i mitten. Xenonlampan är ju längre än halogen. Känns som det borde vara det som ställer till det.

Om längden från lampans ljusbåge/glödtråd ner till ytan som ligger mot reflektorn skiljer mellan halogen och xenon, så är det säkert det som gör att ljusbilden blir dålig.

1 893 Inlägg
26 februari 2013
#3415
Roder skrev:
....Någon som har kunskap om att bygga om orginalvred så i läge 0 så är
Parkeringsljus fram
Sidomarkeringar fram
Nummerplåtsbelysning bak
Ljus bak
Samt röda sidomarkeringar bak
Kopplade på tändningsström?

Allternativt att koppla in en summer som ljuder när dörren öppnas och vredet står i läge parkering?

Med vänlig hälsning,
Henrik

Om du har såpas kunskaper i bil el, att du skall ge dej på att byta till LED, så är det inte så långt bort, att koppla in två reläer och en summer. wink

Lämpligen köper du ett dubbel relä.
Bilens parkerings ljus skall dra spolen i ena reläet.
Bilens innerbelysning (Om du inte kommer på en bättre utlösare av summern?) skall dra det andra reläets spole.

Summern drar du som följer...

1. Från - plus på batteriet.
2. Via - Säkring.
3. Via - Relä ett.
4. Via - relä två.
5. Via - Summer.
6. Till - Jordpunkt.

Du drar alltså kabel från 1, till 2, till 3, 4, 5, 6. Så att reläerna koplas i serie...
Om bara ena reläet drar, så bryter andra, och summern förblir tyst.
Endast när båda reläer drar samtidigt, går strömmen hela vägen till summern. Dvs. När både parkeringsljuset är på (Drar relä ett.) och innerbelysningen (Drar relä två) tänds för att dörren är öppen.

Eftersom du troligtvis har en innerbelysning, som inte bara lyser när du har dörren öppen, kan det vara smart att ta signalen till relä två, från nått annat. Kanske till och med sätta en extra brytare i förardörren, som bara drar relä två.?


29 Inlägg
26 februari 2013
#3416
Kristian_V skrev:
Roder skrev:
....Någon som har kunskap om att bygga om orginalvred så i läge 0 så är
Parkeringsljus fram
Sidomarkeringar fram
Nummerplåtsbelysning bak
Ljus bak
Samt röda sidomarkeringar bak
Kopplade på tändningsström?

Allternativt att koppla in en summer som ljuder när dörren öppnas och vredet står i läge parkering?

Med vänlig hälsning,
Henrik

Om du har såpas kunskaper i bil el, att du skall ge dej på att byta till LED, så är det inte så långt bort, att koppla in två reläer och en summer. wink

Lämpligen köper du ett dubbel relä.
Bilens parkerings ljus skall dra spolen i ena reläet.
Bilens innerbelysning (Om du inte kommer på en bättre utlösare av summern?) skall dra det andra reläets spole.

Summern drar du som följer...

1. Från - plus på batteriet.
2. Via - Säkring.
3. Via - Relä ett.
4. Via - relä två.
5. Via - Summer.
6. Till - Jordpunkt.

Du drar alltså kabel från 1, till 2, till 3, 4, 5, 6. Så att reläerna koplas i serie...
Om bara ena reläet drar, så bryter andra, och summern förblir tyst.
Endast när båda reläer drar samtidigt, går strömmen hela vägen till summern. Dvs. När både parkeringsljuset är på (Drar relä ett.) och innerbelysningen (Drar relä två) tänds för att dörren är öppen.

Eftersom du troligtvis har en innerbelysning, som inte bara lyser när du har dörren öppen, kan det vara smart att ta signalen till relä två, från nått annat. Kanske till och med sätta en extra brytare i förardörren, som bara drar relä två.?

Tack för förklaringen. Vart anser du vara lämpligast att koppla in sig? Samt vart tror du är det bästa stället att montera reläet och summern? Vilken storlek på säkringen bör jag ha? Bara ett problem om jag har fattat det rätt. Om jag kopplar som du sa så kommer väll summern ljuda så fort jag öppnar dörren när bilen är igång? Det bästa vore väll om man hittade någon som man kunde lämna in bilen hos och få vredet omkopplat, så att när vredet står på noll så tänds inte halvljusen.

Med vänlig hälsning,
Henrik


Forummoderator
26 408 Inlägg
26 februari 2013
#3417
Tack för förklaringen. Vart anser du vara lämpligast att koppla in sig? Samt vart tror du är det bästa stället att montera reläet och summern? Vilken storlek på säkringen bör jag ha? Bara ett problem om jag har fattat det rätt. Om jag kopplar som du sa så kommer väll summern ljuda så fort jag öppnar dörren när bilen är igång? Det bästa vore väll om man hittade någon som man kunde lämna in bilen hos och få vredet omkopplat, så att när vredet står på noll så tänds inte halvljusen.

Med vänlig hälsning,
Henrik

..eller så lär du dig helt enkelt att vrida på knappen det sista du gör innan du kliver ur bilen..men..så lätt ska vi ju inte ha det förstås.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 februari 2013
#3418
m_dahm skrev:
Bara en undran i det hela, varför blir "Prestandabelysning" avstängd som företagsanvändare när "MerLjus" får ha ett konto? Mig veterligen är båda företag..?

Vänta och se innan du drar förhastade slutsatser. Det är under utredning.   Prestandabelysning var uppenbar medan merljus har 100 inlägg som någon måste plöja för att bilda sig en uppfattning innan ev åtgärd.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 893 Inlägg
26 februari 2013
#3419
Roder skrev:
Tack för förklaringen. Vart anser du vara lämpligast att koppla in sig? Samt vart tror du är det bästa stället att montera reläet och summern? Vilken storlek på säkringen bör jag ha? Bara ett problem om jag har fattat det rätt. Om jag kopplar som du sa så kommer väll summern ljuda så fort jag öppnar dörren när bilen är igång? Det bästa vore väll om man hittade någon som man kunde lämna in bilen hos och få vredet omkopplat, så att när vredet står på noll så tänds inte halvljusen.

Med vänlig hälsning,
Henrik

En bil elektriker kan säkert lösa det enkelt, bara genom att klippa rätt kabel.

Men det är en S80 du har?
Troligen är det bara en fråga om programering på en S80. Gäller bara att hitta någon med rätt utrustning, som kan göra det.


29 Inlägg
26 februari 2013
#3420
Mack skrev:
Tack för förklaringen. Vart anser du vara lämpligast att koppla in sig? Samt vart tror du är det bästa stället att montera reläet och summern? Vilken storlek på säkringen bör jag ha? Bara ett problem om jag har fattat det rätt. Om jag kopplar som du sa så kommer väll summern ljuda så fort jag öppnar dörren när bilen är igång? Det bästa vore väll om man hittade någon som man kunde lämna in bilen hos och få vredet omkopplat, så att när vredet står på noll så tänds inte halvljusen.

Med vänlig hälsning,
Henrik

..eller så lär du dig helt enkelt att vrida på knappen det sista du gör innan du kliver ur bilen..men..så lätt ska vi ju inte ha det förstås.

Jo lättare sagt än gjort. Men nu handlade det ju om att jag ville hitta en bättre lösning och minimera den mänskliga faktorn.



Sök