Mack skrev:
Drönirettab skrev:
Roder skrev:
Hur länge kan dem då lysa innan dem drar ur batteriet så mycket att det inte går att starta bilen.
På beställningsorden av bilen står det att bilen är utrustad med Batteri 520 A.
Det verkar inte stå i produktbeskrivningen hur mycket effekt lampan drar, dessutom har batteriets "520 A" inget med kapaciteten att göra. Då går det inte att räkna ut hur länge lamporna kan lysa innan batterispänningen har sjunkit till en viss gräns.

Rätta mig om jag har fel, men dessutom brukar väl något mer lysa om man har ljusvredet på parkeringsljuset?
Torde väl därför inberäknas vad dessa andra lampor kan dra i strömväg, vilket ytterliggare försvårar beräkningen?
Undrar vad 520A skulle betyda i batteri kapacitet?

Om man chansar o rundar lite i kanterna, så borde det se ut ungefär så här....
När man slår på ljus vredet på parkerings läge, lyser diverse lampor, lite över allt.
(Det är igentligen bara skilnad fram, mot vanligt halvljus läge. Halvljuset släcks.
Allt annat lyser som vanligt.)
2x bakljus = 2x 5W
4x sidomarkeingar = 4x 5W
2x reg-belysning = 2x5W
2x nya dioder fram = 2x 1W (Kanske mindre. Men påverkar inte batteritiden nämnvärt.)
Diverse lampor i instrument panelen och dörrar. Kanske totalt 20-25W
Om man adderar ihop allt, blir det 67W. För enkelhetens skull räknar vi på 60W.
Ett normalt batteri i en bensin motor försedd bil är på 60Ah.
Effektlagen lyder " P / U x I "
Vi har P = 60W
Vi har U = 12V
Det ger I = 5 ampere. Lyser det en timma, har du mao förbrukat 5Ah, av dina 60Ah.
På tio timmar har du bränt 50Ah, och jag tvivlar på att du får igång bilen...
För att det skall fungera med ljuset på över natten, bör du byta all ytter belysning till LED, så räcker strömmen till att få igång bilen dagen efter.
En smartare lösning är dock att komplettera med en egen summer.
Lyser parkeringsljuset?
Och du öppnar en dörr, så tänds inner belysningen, och med den en summer.
Så glömmer du aldrig lyset på.
För även om du skulle klara att få igång bilen, så kommer ditt batteri ta slut på noll tid om du skall hålla på att ladda ur det så djupt, ofta.
Det var bara ett litet tanke experiment. (Eller "tanke vurpa?") Så ni behöver inte pika mej om uppställningen inte stämmer. Ersätt med valfria effekter på lamporna och räkna om. Effektlagen stämmer i alla fall.