3546
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

21 761 Inlägg
27 mars 2013
#3821
Angående det där med vid vilken spänning som reläspolen släpper så har jag snabbtestat på ett "noname" 30 A relä och vid omkring 3,5 V slog relät ifrån, men det varierar förstås mellan olika relän.

Hade några BYX55 dioder liggandes och de ger 0,7-0,75 V spänningsfall, med två såna i serie med plusstyrkabeln slog relät ifrån hur tydligt som helst när matningsspänningen innan dioderna var 3,5 V. Relät ska rimligtvis slå ifrån om dioderna används på det sättet tycker jag. smile

144 Inlägg
27 mars 2013
#3822
https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150039/150039-b768e34c1216cfa296a535767a2c1616.jpg

Hoppas att jag gjorde rätt med bilden nu. Är alltså över stift 85/86 jag har 3,4 Volt.

1 146 Inlägg
27 mars 2013
#3823
vad heter den där led lampan som omvandlar till så man får i en dubbeltrådig lampa då de ska vara broms och parkeringsljus.


72 Inlägg
27 mars 2013
#3824
carlssoon skrev:
_vikke_ skrev:
Jag är inte så jättekunnig eller insatt på felet har bara skummat igenom. Men Det låter som att det är felkopplat ? Eller är jag ute och cyklar ? tongue 

Kopplas inte 86 vanligast som styr strömmen ?
Och 85 jorden ?

Om du testar att ta styrströmmen direkt till + på batteriet och "duttar" den mot så ska alltså ditt xenon tändas och släckas ifall allt är korrekt kopplat?

Har provat att skifta utan någon skillnad.

Sen funkar allt som det ska, det tänder när det ska tända och fungerar att helljusblinka, problemet är att spolen i relät inte vill släppa pga att jag har 3,4 Volt över spolen vid släckt helljus.

/Alexander

Ahhhh cool  Och dessa 3,4volt kommer ifrån org helljus + kabeln ? Eller är det "kvarliggande" i Relät ?


Forummoderator
18 164 Inlägg
27 mars 2013
#3825
Läst igenom din tråd lite snabbt nu. Om du nu tar styrström (Spänning är rätt ord) som beskrivet så borde det fungera. Vilket det inte gör. Kan det vara så att ballasterna läcker lite bakspänning bakvägen som gör att relä hänger sig? En tanke bara... Svårt att avgöra när jag inte är där med en multimeter... Om du provar igen och ger bilen 20-30 minuter att vila sig. Tror du att reläen släpper då?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

144 Inlägg
27 mars 2013
#3826
_vikke_ skrev:
carlssoon skrev:
_vikke_ skrev:
Jag är inte så jättekunnig eller insatt på felet har bara skummat igenom. Men Det låter som att det är felkopplat ? Eller är jag ute och cyklar ? tongue 

Kopplas inte 86 vanligast som styr strömmen ?
Och 85 jorden ?

Om du testar att ta styrströmmen direkt till + på batteriet och "duttar" den mot så ska alltså ditt xenon tändas och släckas ifall allt är korrekt kopplat?

Har provat att skifta utan någon skillnad.

Sen funkar allt som det ska, det tänder när det ska tända och fungerar att helljusblinka, problemet är att spolen i relät inte vill släppa pga att jag har 3,4 Volt över spolen vid släckt helljus.

/Alexander

Ahhhh cool  Och dessa 3,4volt kommer ifrån org helljus + kabeln ? Eller är det "kvarliggande" i Relät ?

3,4 Volt är uppmätt mellan pluskabeln helljus (inte tillslaget) och jord. Mätte mellan stift 85 och stift 86 på relät.

Kvarliggande i relät, förstår inte hur du menar då?

144 Inlägg
27 mars 2013
#3827
Dieselsmurfen skrev:
Läst igenom din tråd lite snabbt nu. Om du nu tar styrström (Spänning är rätt ord) som beskrivet så borde det fungera. Vilket det inte gör. Kan det vara så att ballasterna läcker lite bakspänning bakvägen som gör att relä hänger sig? En tanke bara... Svårt att avgöra när jag inte är där med en multimeter... Om du provar igen och ger bilen 20-30 minuter att vila sig. Tror du att reläen släpper då?

Om ballasten läcker ut bakspänning borde väl det gå ut genom ballastens jord, således direkt till batteriet?

Vad menar du med låta bilen vila? Slå av tändningen och prova igen efter en halvtimme eller vänta ut att helljuset ska slockna?

Forummoderator
18 164 Inlägg
27 mars 2013
#3828
carlssoon skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/151/150039/150039-b768e34c1216cfa296a535767a2c1616.jpg

Hoppas att jag gjorde rätt med bilden nu. Är alltså över stift 85/86 jag har 3,4 Volt.

Det ser ju ut som du kopplat 85 i serie med styrspänning. Tror även Drönerittab påpekade detta. Det är inte ok.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

144 Inlägg
27 mars 2013
#3829
Dieselsmurfen skrev:
carlssoon skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/151/150039/150039-b768e34c1216cfa296a535767a2c1616.jpg

Hoppas att jag gjorde rätt med bilden nu. Är alltså över stift 85/86 jag har 3,4 Volt.

Det ser ju ut som du kopplat 85 i serie med styrspänning. Tror även Drönerittab påpekade detta. Det är inte ok.

Stift 85 är styrspänningen

Forummoderator
18 164 Inlägg
27 mars 2013
#3830
carlssoon skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Läst igenom din tråd lite snabbt nu. Om du nu tar styrström (Spänning är rätt ord) som beskrivet så borde det fungera. Vilket det inte gör. Kan det vara så att ballasterna läcker lite bakspänning bakvägen som gör att relä hänger sig? En tanke bara... Svårt att avgöra när jag inte är där med en multimeter... Om du provar igen och ger bilen 20-30 minuter att vila sig. Tror du att reläen släpper då?

Om ballasten läcker ut bakspänning borde väl det gå ut genom ballastens jord, således direkt till batteriet?

Vad menar du med låta bilen vila? Slå av tändningen och prova igen efter en halvtimme eller vänta ut att helljuset ska slockna?

Ja. vänta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 164 Inlägg
27 mars 2013
#3831
Dieselsmurfen skrev:
carlssoon skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Läst igenom din tråd lite snabbt nu. Om du nu tar styrström (Spänning är rätt ord) som beskrivet så borde det fungera. Vilket det inte gör. Kan det vara så att ballasterna läcker lite bakspänning bakvägen som gör att relä hänger sig? En tanke bara... Svårt att avgöra när jag inte är där med en multimeter... Om du provar igen och ger bilen 20-30 minuter att vila sig. Tror du att reläen släpper då?

Om ballasten läcker ut bakspänning borde väl det gå ut genom ballastens jord, således direkt till batteriet?

Vad menar du med låta bilen vila? Slå av tändningen och prova igen efter en halvtimme eller vänta ut att helljuset ska slockna?

Ja. vänta.

Nja. spänning kan inte läcka ut via jord. Kan kan den men den kan läcka ut där det är minst resistans dock. Var detta nu kan vara är en bra fråga. I egenskap av eltekniker till yrket så finner jag frågan mycket intressant...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

144 Inlägg
27 mars 2013
#3832
Drönirettab skrev:
Angående det där med vid vilken spänning som reläspolen släpper så har jag snabbtestat på ett "noname" 30 A relä och vid omkring 3,5 V slog relät ifrån, men det varierar förstås mellan olika relän.

Hade några BYX55 dioder liggandes och de ger 0,7-0,75 V spänningsfall, med två såna i serie med plusstyrkabeln slog relät ifrån hur tydligt som helst när matningsspänningen innan dioderna var 3,5 V. Relät ska rimligtvis slå ifrån om dioderna används på det sättet tycker jag. smile

Är så jag provat, fast med "jag har ingen aning alls vad det var för dioder".. Men sa ta en sväng förbi Elfa imorgon och inhandla rediga relän och dioder som du säger så jag vet hur mycket spänningsfall jag får och testa med det.

144 Inlägg
27 mars 2013
#3833
Dieselsmurfen skrev:
Dieselsmurfen skrev:
carlssoon skrev:

Om ballasten läcker ut bakspänning borde väl det gå ut genom ballastens jord, således direkt till batteriet?

Vad menar du med låta bilen vila? Slå av tändningen och prova igen efter en halvtimme eller vänta ut att helljuset ska slockna?

Ja. vänta.

Nja. spänning kan inte läcka ut via jord. Kan kan den men den kan läcka ut där det är minst resistans dock. Var detta nu kan vara är en bra fråga. I egenskap av eltekniker till yrket så finner jag frågan mycket intressant...

Vänta har jag provat med också, sen igår kväll tills sent i eftermiddags när jag var på o pillade igen...

Jag har kopplat såhär förut, använt krympslang vid alla kabelskor efter att ha klämt dem, noga med att säkra av plusmatningen till relät (15-20 cm från batteri), etc etc. Känns lite trist att det inte vill lira sad

37 Inlägg
27 mars 2013
#3834
Jag har fyra SIM extralysen, tre stycken flood och en pencil med 100W Philips Rally Halogen lampor i, men funderar på att klämma i Xenon, min förfrågan gäller:

50-60W vs 75-100W xenon.

Jag vet att livslängden på 100W xenon är dålig, men ser det inte som ett problem, 500tim är lång tid för mig.

Jag vet även att xenon har en viss uppstartstid men har hört att exempel 75W startar högre än 50W för att sedan bli bättre efter några sekunder, har hört siffror om att 75W startar direkt på 30W för att sedan stegra medans 50W startar på 10W.

Jag har även redan nu med 100w halogen problem att se skyltar utan att blända av.

Jag bländar alltid av direkt när jag ser en annan bil, så att dem skjuter långt är bara plus.

Frågan gäller givetvis vad jag ska välja.

4 extraljus 100W = 3000kr
4 extraljus 75W = 2500kr
4 extraljus 55W = 1200kr

Någon som har lite rättvisa bilder/filmer?


1 893 Inlägg
27 mars 2013
#3835
Walkhome skrev:
Jag har fyra SIM extralysen, tre stycken flood och en pencil med 100W Philips Rally Halogen lampor i, men funderar på att klämma i Xenon, min förfrågan gäller:

50-60W vs 75-100W xenon.

Jag vet att livslängden på 100W xenon är dålig, men ser det inte som ett problem, 500tim är lång tid för mig.

Jag vet även att xenon har en viss uppstartstid men har hört att exempel 75W startar högre än 50W för att sedan bli bättre efter några sekunder, har hört siffror om att 75W startar direkt på 30W för att sedan stegra medans 50W startar på 10W.

Jag har även redan nu med 100w halogen problem att se skyltar utan att blända av.

Jag bländar alltid av direkt när jag ser en annan bil, så att dem skjuter långt är bara plus.

Frågan gäller givetvis vad jag ska välja.

4 extraljus 100W = 3000kr
4 extraljus 75W = 2500kr
4 extraljus 55W = 1200kr

Någon som har lite rättvisa bilder/filmer?

Det finns de röster som genast säger, 100W, punkt slut!
För det första finns det mej veterligen inga 100W kit för 12V, ännu? I bästa fall ger de ut knappt 85W, om det?
Så där faller 100W ur.
Sedan är det dina pengar. Skiljer ju över 100% från 55W till 75W.
Vill du få kortast uppstarts tid, så är det Speedstarter som gäller.

EDIT:
Mitt tips! Köp 55W kit med 4300K färg temp (Varm vit). Ju högre du går i färg temp (Blåare.) destu sämre räckvid.

Här är en bild på min, med tre SIM Flood (Ref 37.) med 55W Xenon. Har du dessutom en pencilbeam i gänget, så lär det räcka längre ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/32/31872/31872-88af085870db11262c360deba4c61e50.jpg
Senast redigerat av Kristian_V (27 mars 2013)


230 Inlägg
27 mars 2013
#3836
aqulio skrev:
vad heter den där led lampan som omvandlar till så man får i en dubbeltrådig lampa då de ska vara broms och parkeringsljus.

Menar du lampan med Bakljus sedan bromsljus i samma lampa så heter den BAY15d eller BAZ15d.
Dom är tvåpolig med 21w/5w.


306 Inlägg
27 mars 2013
#3837
Walkhome skrev:
Jag har fyra SIM extralysen, tre stycken flood och en pencil med 100W Philips Rally Halogen lampor i, men funderar på att klämma i Xenon, min förfrågan gäller:

50-60W vs 75-100W xenon.

Jag vet att livslängden på 100W xenon är dålig, men ser det inte som ett problem, 500tim är lång tid för mig.

Jag vet även att xenon har en viss uppstartstid men har hört att exempel 75W startar högre än 50W för att sedan bli bättre efter några sekunder, har hört siffror om att 75W startar direkt på 30W för att sedan stegra medans 50W startar på 10W.

Jag har även redan nu med 100w halogen problem att se skyltar utan att blända av.

Jag bländar alltid av direkt när jag ser en annan bil, så att dem skjuter långt är bara plus.

Frågan gäller givetvis vad jag ska välja.

4 extraljus 100W = 3000kr
4 extraljus 75W = 2500kr
4 extraljus 55W = 1200kr

Någon som har lite rättvisa bilder/filmer?

Inte för att jag vet om det intresserar dig men i alla fall här är en bild på mina 35W xenon 4300K. Jag har 2st Bosch Pilot 175. Misstänker det skulle lysa rätt bra för dig med bara 35W xenon också smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164165/164165-ad9e7c492624b9189113c75eb8d02b26_tn.jpg

Ta gärna en titt på min Mercedes W202a http://www.garaget.org/?car=306912
Kolla in min projekttråd och kommentera gärna :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=263086

37 Inlägg
27 mars 2013
#3838
Kristian_V skrev:
Det finns de röster som genast säger, 100W, punkt slut!
För det första finns det mej veterligen inga 100W kit för 12V, ännu? I bästa fall ger de ut knappt 85W, om det?
Så där faller 100W ur.
Sedan är det dina pengar. Skiljer ju över 100% från 55W till 75W.
Vill du få kortast uppstarts tid, så är det Speedstarter som gäller.

Jag har handlat av Humanhabit.nu förut och är nöjd med dem produkterna, och enligt deras hemsida har dem ett 100W xenon kitt som ger ut 100W till lamporna, 120W i ballasten.
Dem har även ett 75W kitt som upptrimmat till 85W, kan man inte lita på dessa produkttexter?

75W:
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/x … -rev6.html

100W:
http://www.humanhabit.nu/sv/produkter/x … onkit.html

Lyser alltså inte 100W kittet mer? Varför då en kortare livslängd på lampan? neutral

Green-Mercedes skrev:
Inte för att jag vet om det intresserar dig men i alla fall här är en bild på mina 35W xenon 4300K. Jag har 2st Bosch Pilot 175. Misstänker det skulle lysa rätt bra för dig med bara 35W xenon också smile

Anledningen till att jag inte vill ha 35W är att jag har en kamrat som hade problem med isbildning då 35W inte orkar smälta isen i snöstormväder.
------

Fint ljus på bilderna där, vilken sorts kamera är dem tagna med? Skulle helst vilja ha en bild taken med mobilkamera, då kan man ju ta en egen på mina 100W halogen och enkelt jämnföra, proffskameror har en tendens at snappa upp lite mer information/ljus.
Senast redigerat av Walkhome (27 mars 2013)


1 146 Inlägg
27 mars 2013
#3839
lajvN skrev:
aqulio skrev:
vad heter den där led lampan som omvandlar till så man får i en dubbeltrådig lampa då de ska vara broms och parkeringsljus.

Menar du lampan med Bakljus sedan bromsljus i samma lampa så heter den BAY15d eller BAZ15d.
Dom är tvåpolig med 21w/5w.

ah okej tackar för hjälpen

så det är detta

http://www.vparts.se/se/bay15d-diodlampa-21-5w-rod.html eller om man ska köra på vanliga glödlampor?


måste ju ha 4 st så har ju tänkt köra dubbla bromsljus så?


72 Inlägg
27 mars 2013
#3840
carlssoon skrev:
_vikke_ skrev:
carlssoon skrev:

Har provat att skifta utan någon skillnad.

Sen funkar allt som det ska, det tänder när det ska tända och fungerar att helljusblinka, problemet är att spolen i relät inte vill släppa pga att jag har 3,4 Volt över spolen vid släckt helljus.

/Alexander

Ahhhh cool  Och dessa 3,4volt kommer ifrån org helljus + kabeln ? Eller är det "kvarliggande" i Relät ?

3,4 Volt är uppmätt mellan pluskabeln helljus (inte tillslaget) och jord. Mätte mellan stift 85 och stift 86 på relät.

Kvarliggande i relät, förstår inte hur du menar då?

Okej, om du mäter på org helljus kabel utan relä. Har du fortfarande kvar 3,4 v?
Dvs mellan org + och bat ? Din inkoppling enligt bild ser felaktig ut dvs jorden och styrningen..



Sök