2360
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

15 Inlägg
5 december 2013
#6981
skiljer färgtemp mycket ändå att det ska vara samma på papperet
har du köpt nya dim ljus eller har du konventerat de gamla
jag ska köpa nya till min bil ( min bil har inga original )
ganska dålig på en nästan ny bil
såg en bild från rocknob på han bmw dom såg riktig häftiga såna vill jag också ha
om han ser detta får han gärna tala om var han hittade dom
skulle vilja ha med led runt om och med Zenon finns det någon som har info
om några så vore det kanon smile

Ljusgalen
31 Inlägg
5 december 2013
#6982
Gleco skrev:
pallo217 skrev:
Gleco skrev:
Jag tänkte köpa 3st 90w CREE led extraljus. Är det någon som har erfarenhet av dom?

Hur ser dem ut?
Om det är dem som säljs av prestandabelysning är dem inte tillverkade ännu.

Hur kan dom inte vara tillverkade om dom finns i lagersaldo?

Det är iaf dom som som prestandabelysning säljer till hurtlösa priser:
http://www.prestandabelysning.se/vision … ljus/123-0

Såg även att Proffsljus säljer dom:
http://www.proffsljus.se/index.php?rout … duct_id=65

Prestandabelysning kommer sälja en vidare utvecklad variant med 90W av deras "PBE180".
Den som Proffsljuset säljer är inte densamma och dessutom en Vision X kopia av Transporter 90W.
Dessutom skulle Henrik som driver Prestandabelysning aldrig sälja kopior av Vision X med tanke på att han är en officiell återförsäljare av dem.

Det är alltså två helt olika lampor.
Varav den nya "PBE225" kommer använda sig av både konkava linser och räfflade reflektorer.
Senast redigerat av pallo217 (5 december 2013)

60280 Lumen i en V50? Ajjemen!

21 761 Inlägg
5 december 2013
#6983
AndersQ7 skrev:
är det någon som har erfarenhet av led typ 60 w extraljus vad motsvarar dom jämfört med Zenon / halogen

Det kan variera en del beroende på vilken typ av dioder man använder, vissa 60 W har runt 4100 lumen och vissa har 5900 lumen. Sedan heter det Xenon, inte Zenon. smile

Avstängd
1 418 Inlägg
5 december 2013
#6984
granadadr skrev:
it_mutt skrev:
Johan85 skrev:
när det gäller halogen kan ja gå med på plus, men när det gäller xenon så är det nog "upp till" då det verkar som att alla sidor tar infon av varandra och ingen verkligen testar på riktigt.

jag köpte ett 35watt 6000k xenonkitt från hh.nu till dimljusen och har ett 35watt 6000k kitt från hh.se i halvljuset det från hh.nu lyser blåare än det från hh.se men så har ja ett 55watt speedstarterkitt från hh.nu i helljuset och lyser mycke vitare än alla:) så det verkar vara varierande även om man handlar från samma sida:)

Det där med färgtemp verkar vara knixigt som fasen. Har köpt påstådda 4300k som varit betydligt blåare än de 6000k jag fick med i någon strålkastare jag köpt.

Sen om det står i relation till pris osv, ska jag låta vara osagt

tror att cn och tc lampor håller vad de lovar,, och färgtemp,,

ja noname lampor verkar kunna vara lite vad som helst:) det är väll överblivet "skräp" som säls som det antar ja:) sen ska man inte glömma att noname lampor förstör reflektorn då de inte har uv filter och reflektorn blir mjölkfärgad:/

Avstängd
1 418 Inlägg
5 december 2013
#6985
pallo217 skrev:
Gleco skrev:
pallo217 skrev:

Hur ser dem ut?
Om det är dem som säljs av prestandabelysning är dem inte tillverkade ännu.

Hur kan dom inte vara tillverkade om dom finns i lagersaldo?

Det är iaf dom som som prestandabelysning säljer till hurtlösa priser:
http://www.prestandabelysning.se/vision … ljus/123-0

Såg även att Proffsljus säljer dom:
http://www.proffsljus.se/index.php?rout … duct_id=65

Prestandabelysning kommer sälja en vidare utvecklad variant med 90W av deras "PBE180".
Den som Proffsljuset säljer är inte densamma och dessutom en Vision X kopia av Transporter 90W.
Dessutom skulle Henrik som driver Prestandabelysning aldrig sälja kopior av Vision X med tanke på att han är en officiell återförsäljare av dem.

Det är alltså två helt olika lampor.
Varav den nya "PBE225" kommer använda sig av både konkava linser och räfflade reflektorer.

den prestandabelysning kommer sälja kommer finnas på ebay eller finns där redan där. varför länkar du inte den?
tror inte den är speciellt framtagen för just prestandabelysning? och dom kommer verkligen inte vara enda importörerna av dom heller:S

138 Inlägg
5 december 2013
#6986
Ang bränsleförbrukningen och takmonterade extraljus, är det nån här som har koll på det? Kanske har mätt själva?
Läste nånstans att på lastbilar räknar man med 0,2 dl milen extra per ljus, undrar om det stämmer.

Är jäkligt sugen på att montera extraljusen på taket ist för fronten!


512 Inlägg
5 december 2013
#6987
Nån som kan tipsa om några Led Arbetsljus typ 18-27W. Ska ha på traktorn. Billiga är ett plus. Tipsa om säljare på tex ebay lr tradera smile


Ljusgalen
31 Inlägg
5 december 2013
#6988
Johan85 skrev:
den prestandabelysning kommer sälja kommer finnas på ebay eller finns där redan där. varför länkar du inte den?
tror inte den är speciellt framtagen för just prestandabelysning? och dom kommer verkligen inte vara enda importörerna av dom heller:S

Såg att jag hade blandat ihop länkarna, tog förgivet att det diskuterades "PBE225". Ber om ursäkt.
Isåfall är skillnaden mellan produkterna hos Proffsljus och Prestandabelysning, att Proffsljuset säljer kopior. Detsamma med Ebay och dylikt. Förklarar därmed även priset.
Senast redigerat av pallo217 (5 december 2013)

60280 Lumen i en V50? Ajjemen!

11 Inlägg
5 december 2013
#6989
Skal montera 70w xenon i orginal helljus volvo 850. Har köpt relä men undrar hur man gör för att inte få en lysande glödtrådsvakt. Reläet hämtar styström från bara den ena av lampkontakterna, den andra kontakten är inte kopplad till något. Effektmotstånd eller genom att koppla styrström från bägge kontakterna till reläet? Bilen har orginalt 70w i helljuset (USA exportmodell) så relä är kanske onödigt?

Forummoderator
26 385 Inlägg
5 december 2013
#6990
LOBB skrev:
Skal montera 70w xenon i orginal helljus volvo 850. Har köpt relä men undrar hur man gör för att inte få en lysande glödtrådsvakt. Reläet hämtar styström från bara den ena av lampkontakterna, den andra kontakten är inte kopplad till något. Effektmotstånd eller genom att koppla styrström från bägge kontakterna till reläet? Bilen har orginalt 70w i helljuset (USA exportmodell) så relä är kanske onödigt?

Du får inte lysande glödtrådsvakt av det.
Dock är ju reläkabelsats att föredra för att öka på arean av kablarna.
Senast redigerat av Mack (5 december 2013)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

11 Inlägg
5 december 2013
#6991
Mack skrev:
LOBB skrev:
Skal montera 70w xenon i orginal helljus volvo 850. Har köpt relä men undrar hur man gör för att inte få en lysande glödtrådsvakt. Reläet hämtar styström från bara den ena av lampkontakterna, den andra kontakten är inte kopplad till något. Effektmotstånd eller genom att koppla styrström från bägge kontakterna till reläet? Bilen har orginalt 70w i helljuset (USA exportmodell) så relä är kanske onödigt?

Du får inte lysande glödtrådsvakt av det.
Dock är ju reläkabelsats att föredra för att öka på arean av kablarna.

men glödtrådsvakten borde väl indikera att det saknas lampa? Fattar inte....

25 Inlägg
5 december 2013
#6992
pallo217 skrev:
Johan85 skrev:
den prestandabelysning kommer sälja kommer finnas på ebay eller finns där redan där. varför länkar du inte den?
tror inte den är speciellt framtagen för just prestandabelysning? och dom kommer verkligen inte vara enda importörerna av dom heller:S

Såg att jag hade blandat ihop länkarna, tog förgivet att det diskuterades "PBE225". Ber om ursäkt.
Isåfall är skillnaden mellan produkterna hos Proffsljus och Prestandabelysning, att Proffsljuset säljer kopior. Detsamma med Ebay och dylikt. Förklarar därmed även priset.

Okej.. En simpel fråga då smile Märker man stor skillnad på kopiorna om man jämför med märkesmodellen? Är ju ganska stor skillnad om jag nu skulle köpa 3styken. (18.900kr som prestandabelysning ska ha för 3st motsvarande proffsljus 6300kr)
Senast redigerat av Gleco (5 december 2013)

133 Inlägg
5 december 2013
#6993
LOBB skrev:
Mack skrev:
LOBB skrev:
Skal montera 70w xenon i orginal helljus volvo 850. Har köpt relä men undrar hur man gör för att inte få en lysande glödtrådsvakt. Reläet hämtar styström från bara den ena av lampkontakterna, den andra kontakten är inte kopplad till något. Effektmotstånd eller genom att koppla styrström från bägge kontakterna till reläet? Bilen har orginalt 70w i helljuset (USA exportmodell) så relä är kanske onödigt?

Du får inte lysande glödtrådsvakt av det.
Dock är ju reläkabelsats att föredra för att öka på arean av kablarna.

men glödtrådsvakten borde väl indikera att det saknas lampa? Fattar inte....

Sitter ingen glödtrådsvakt för helljuset, iaf inte på mina gamla 855or (95 och 97).
Jag körde med reläsats och tack vare att fjädern för h1 gick att böja lite i  så kunde jag även justera ljusbilden.

11 Inlägg
5 december 2013
#6994
explosiv skrev:
LOBB skrev:
Mack skrev:

Du får inte lysande glödtrådsvakt av det.
Dock är ju reläkabelsats att föredra för att öka på arean av kablarna.

men glödtrådsvakten borde väl indikera att det saknas lampa? Fattar inte....

Sitter ingen glödtrådsvakt för helljuset, iaf inte på mina gamla 855or (95 och 97).
Jag körde med reläsats och tack vare att fjädern för h1 gick att böja lite i  så kunde jag även justera ljusbilden.

Det låter bra, har en -97...Det är sant, man behöver ju knappast glödtrådsvakt för att märka att helljuset har pajat...roll

15 Inlägg
6 december 2013
#6995
granadadr skrev:
it_mutt skrev:
Johan85 skrev:
när det gäller halogen kan ja gå med på plus, men när det gäller xenon så är det nog "upp till" då det verkar som att alla sidor tar infon av varandra och ingen verkligen testar på riktigt.

jag köpte ett 35watt 6000k xenonkitt från hh.nu till dimljusen och har ett 35watt 6000k kitt från hh.se i halvljuset det från hh.nu lyser blåare än det från hh.se men så har ja ett 55watt speedstarterkitt från hh.nu i helljuset och lyser mycke vitare än alla:) så det verkar vara varierande även om man handlar från samma sida:)

Det där med färgtemp verkar vara knixigt som fasen. Har köpt påstådda 4300k som varit betydligt blåare än de 6000k jag fick med i någon strålkastare jag köpt.

Sen om det står i relation till pris osv, ska jag låta vara osagt

tror att cn och tc lampor håller vad de lovar,, och färgtemp,,

f'ör en som inte är insatt vad betyder cn och tc

Ljusgalen
31 Inlägg
6 december 2013
#6996
Gleco skrev:
Okej.. En simpel fråga då smile Märker man stor skillnad på kopiorna om man jämför med märkesmodellen? Är ju ganska stor skillnad om jag nu skulle köpa 3styken. (18.900kr som prestandabelysning ska ha för 3st motsvarande proffsljus 6300kr)

Jag vågar faktiskt inte uttala mig på den punkten ifall man märker stor skillnad eller inte eftersom jag personligen aldrig köpt en Vision X ramp eller extraljus för den delen själv heller. Har enbart "no-name" kopior på mina LED ramper på bilen, originalet är däremot ifrån Vision X.

Men kan garantera att Prime tekniken, kretsarna och allt inte drivs lika hård som dem riktiga produkterna ifrån Vision X. Även rent generellt märker man förmodligen lite skillnad i utbyggnad av materialet, bultar/skruvar m.m.

Skulle aldrig köpt en Vision X kopia för ett sånt absurt pris som Proffsljuset säljer dem för dock.

60280 Lumen i en V50? Ajjemen!

133 Inlägg
6 december 2013
#6997
AndersQ7 skrev:
granadadr skrev:
it_mutt skrev:

Det där med färgtemp verkar vara knixigt som fasen. Har köpt påstådda 4300k som varit betydligt blåare än de 6000k jag fick med i någon strålkastare jag köpt.

Sen om det står i relation till pris osv, ska jag låta vara osagt

tror att cn och tc lampor håller vad de lovar,, och färgtemp,,

f'ör en som inte är insatt vad betyder cn och tc

Cnlight är ett märke, har en liten annorlunda utformning på ljuskulan inuti lampan. Gav en finare ljusbild på min V70N iaf

15 Inlägg
6 december 2013
#6998
LOBB skrev:
Skal montera 70w xenon i orginal helljus volvo 850. Har köpt relä men undrar hur man gör för att inte få en lysande glödtrådsvakt. Reläet hämtar styström från bara den ena av lampkontakterna, den andra kontakten är inte kopplad till något. Effektmotstånd eller genom att koppla styrström från bägge kontakterna till reläet? Bilen har orginalt 70w i helljuset (USA exportmodell) så relä är kanske onödigt?

kan inget om ditt problem i bilen
men det du gör om du vill lura eventuell effekt vakt med ett effekt motstånd
så elektroniskt det enda du gör är att skapa en belastning som drar ström och genererar värme
som din generator måste producera , mer effekt och mer drivmedel och detta blir nog inte optimalt
du drar ström för 4 lysen och får 2 '
utan sätta mej in i problemet så tror jag att du ska jobba med en shunt(transistorbrygga)och på så sätt
shunta tillräckligt med effekt för att effektvakt ska vara nöjd och sedan tillföra övergripande effekt direkt
genom shunten vissa enkla bryggor går att köpa på kje smile och mer avancerade på elf smile kan inte skriva ut
hela namnet eftersom detta forum ganska hårda krav på reklam

15 Inlägg
6 december 2013
#6999
explosiv skrev:
AndersQ7 skrev:
granadadr skrev:

tror att cn och tc lampor håller vad de lovar,, och färgtemp,,

f'ör en som inte är insatt vad betyder cn och tc

Cnlight är ett märke, har en liten annorlunda utformning på ljuskulan inuti lampan. Gav en finare ljusbild på min V70N iaf

tack det bästa jag vet är att få ny kunskap vet du vad som är annorlunda

15 Inlägg
6 december 2013
#7000
frågan kommer upp på flera trådar om area på kabel
till extraljus finns ett ganska enkelt sätt att kolla
vi börjar enkel
en huvud regel är
man ska inte tab här smilesmile hamnade någon helt annan stans

ok
5 a      1.5-2.5
10a     2.5-4
16a     4.0-6
dessa riktvärden ( det är det blir något körigare )
det är inte bara matning som ni ska hålla reda på strömmen måste komma tillbaka också (JORD) grund
allt handlar om förluster o dom är nu tar vi det enkelt
tänk en vattenslang när ni öppnar kranen så sprutar som fan men när ni står o vattnar
25 m bort så kommer det inte så mycket de är förluster
skulle kunna skriva en hel hög med ekvationer här men bara några skulle bli klokare
man kan säga att det som påverkar är längden och m2 på kabel+ effect

man kan kolla ganska enkelt kolla detta har man en voltmeter så tänder mans sin last
o mäter hur många volt man har sen mäter man hur mycket man tillför skillnaden är förlust

något som man inte pratar om i detta forum är att de bästa grejorna man har köpt för dyra
pengar kanske bara lyser ok , men det kam bero på att prylarna inte får tillräckligt med ström

fy fan långt inlägg smile hoppas ni orkar läsa
Senast redigerat av AndersQ7 (6 december 2013)


Sök