3070
Sök

Rycker i ratten, skakar, bilen drar emellanåt åt höger.

60 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
Hej
Jag har en Toyota avensis verso 2003. När jag körde igår började det rycka lite smått i ratten. Märks mer i höga hastigheter. Bilen började dra åt höger.
Det är inget med bromsarna då fenomenet försvinner eller dämpas av inbromsning. Det knäpper och klonkar när jag svänger fullt.
Jag kollade styrservooljan och då var behållaren tom. Så jag fyllde på men fenomenet kvarstår.

Det är som det uppkommer i symbios med gas. När jag svänger utan gas är det tyst, men när jag tillför gas börjar det knacka/knarra.

Har ni några tips på vad det kan vara eller hur jag ska gå vidare med min felsökning? Hissa upp och kolla glapp på hjulen var min nästa tanke.
Senast redigerat av Forkrefits (för 7 timmar sedan)

60 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
Uppdatering. Är detta orsaken kanske?
Räcker det med att byta damask eller är det kört för den leden/lagret vad den heter? Styrled? https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249645/249645-0196bfe3a7653e6e5991a4dd41e7d97e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249645/249645-163cf62a144aeb658e3b2b294350ed2e.jpg
Senast redigerat av Forkrefits (för 5 timmar sedan)

6 196 Inlägg
för 4 timmar sedan
Länken fungerar inte men...hur som helst så byt kulled!
Hur länge har du kört omkring så där?
Du behöver inte byta hela axeln, utan bara kulleden.

60 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
jaka54 skrev:
Länken fungerar inte men...hur som helst så byt kulled!
Hur länge har du kört omkring så där?
Du behöver inte byta hela axeln, utan bara kulleden.

Tack. Jag vet inte men det var ju inte så senast jag låg under bilen i alla fall.
Har smort leden nu. Tyckte det blev avsevärd skillnad. Ny damask inhandlad. Hoppas det räcker.

6 122 Inlägg
för 1 timme sedan
Det där är en drivknut och när de körts med söndrig damask ett tag så kommer det in grus och smuts. Man kan ta isär den och rengöra och fetta in igen men en ny knut kostar inte speciellt mycket numera. Att bara borsta bort den värsta smutsen, smörja in och sätta dit en ny, delbar, damask är dömt att misslyckas. Då lär man bli stående utan drivförmåga när det passar som allra sämst.

Sök