3039
Sök

Audi S2 coupe -92

Hejsan! Jag köpte min S2a för ca 3 år sedan i ett skick som inte gör någon glad. Jag bestämde mig för att göra ett försök att rädda den. Tid är inte något bekymmer, syftet med bilen är att jag vill lära mig och ha roligt och i... Visa mer

40 104 Visningar
Uppdaterades senast 25 mars 2014
Audi racing
634 Inlägg
17 december 2012
#41
VIRUS_S2 skrev:
street_racing_90 skrev:
kommer att följas ! håller själv på med min s2, fixar diverse saker på den smile nyss bytat hela motorn efter haveri tongue

Gött å höra, vad för haveri körde du på maskin då? hoppas jag slipper haveri peppar peppar

spränge två fina hål i blocket tongue kolvar + stakar flög ut haha, för högt turbo tryck

84 Inlägg
17 december 2012
Trådstartare
#42
street_racing_90 skrev:
VIRUS_S2 skrev:
street_racing_90 skrev:
kommer att följas ! håller själv på med min s2, fixar diverse saker på den smile nyss bytat hela motorn efter haveri tongue

Gött å höra, vad för haveri körde du på maskin då? hoppas jag slipper haveri peppar peppar

spränge två fina hål i blocket tongue kolvar + stakar flög ut haha, för högt turbo tryck

haha lika bra å göra det ordentligt om det ändå ska rasa kanske wink


Audi racing
634 Inlägg
17 december 2012
#43
VIRUS_S2 skrev:
street_racing_90 skrev:
VIRUS_S2 skrev:

Gött å höra, vad för haveri körde du på maskin då? hoppas jag slipper haveri peppar peppar

spränge två fina hål i blocket tongue kolvar + stakar flög ut haha, för högt turbo tryck

haha lika bra å göra det ordentligt om det ändå ska rasa kanske wink

ja jag antar det haha, som sagt har iaf bytt motor nu så nu ska det hålla haha

248 Inlägg
17 december 2012
#44
VIRUS_S2 skrev:
Det sitter nya växellådsfästen också från cp-s kanske inte syns nå bra på bilderna?
Men motorn kom ju ner när jag satte tillbaka dom gamla? så nu sitter den som den gjorde och det verkar inte bråka med något annat direkt. det va förr att motorn höjde mer när jag skruvade åt.
Tycker ju inte jag ska behöva modda på ett par helt nya "bolt on" fästen för 8-900 eller vad dom kostar styck??

Nä det är ju sant... Men på bilden ser man ju att det är "klackar" på orginalfästena men ingen på de nya. Så jag skulle nog slänga dit några feta brickor. Kolla med Cp-s hur dom gör när dom monterar såna fästen.


107 Inlägg
19 december 2012
#45
Följer

84 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#46
Sparky_s2 skrev:
VIRUS_S2 skrev:
Det sitter nya växellådsfästen också från cp-s kanske inte syns nå bra på bilderna?
Men motorn kom ju ner när jag satte tillbaka dom gamla? så nu sitter den som den gjorde och det verkar inte bråka med något annat direkt. det va förr att motorn höjde mer när jag skruvade åt.
Tycker ju inte jag ska behöva modda på ett par helt nya "bolt on" fästen för 8-900 eller vad dom kostar styck??

Nä det är ju sant... Men på bilden ser man ju att det är "klackar" på orginalfästena men ingen på de nya. Så jag skulle nog slänga dit några feta brickor. Kolla med Cp-s hur dom gör när dom monterar såna fästen.

Jag har pratat med cp- och dom säger att dom inte gör något annat än att sätter i dom och det funkar, jag fick skicka tillbaka fästena iallafall. beställde just ett par nya av Pär!


84 Inlägg
19 december 2012
Trådstartare
#47
M_Forsgren skrev:
Följer

Trevligt ! god jul! big_smile


84 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#48
Nu var det dags att ta tag i vevhusventilationen som var helrutten såklart,

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-d1f2f3f92521407f91019a9e75bda926.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-7c39d79d3e8e0ccbd71d97ea0e625651.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-d559b6aa77ddfd163a689db76b3b4fac.jpg

efterssom den gamla i stort sett va skrot så sökte jag länge och väl efter ett alternativ. det fanns ju färdiga kit att köpa men ju mer jag läste om det så kändes det som att lägga några tusen på ett kit som förmodligen inte skulle hänga med när man/om man börjar trimma kändes onödigt plus att det fanns fler alternativ på öppen vehusvent, för och nackdelar hit och dit så kände jag att ju billigare desto bättre tills vidare. Så av en händelse dök jag på en rörmockare i ishallen som kunde tänka sig att hjälpa mig löda ihop lite rör i utbyte mot "nå gött fikebröö" sagt och gjort såhär blev resultatet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-10c02fb7e054db0487234d0e4663ab57.jpg

Jag kapade av i ändarna tills jag fick allt att passa med några slangar jag var och köpte på den lokala slangpressarn.
Skulle ha tagit mer bilder på den innan den hamnade i bilen men såhär sitter det i bilen iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-d1a8adc6544781b1e6f1aadaef89518e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-0ca3a09b2708ec52c37c74dba5d62dd5.jpg

Jag läste någon projekt tråd för länge sen där jag såg att någon hade gjort i princip likadant med rör istället för gummi, vet inte om det har några nackdelar än ?? komentera gärna!
Senast redigerat av VIRUS_S2 (27 december 2012)


84 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#49
Ett annat problem med s2orna jag läste om innan jag köpte bilen och som jag hade på min förra s2a är ju spruckna tryckslangar. Slangarna kan ju verka täta tills man sätter dom under rejält med tryck. Jag hade ju såklart samma problem på denna så jag Köpte mig ett fint siliconkit från england.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-11954c67de7a6456ba8bb15b0485c90e.jpg

Passade fin fint ! och läckorna försvann.


84 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#50
Ett nytt soppafilter hittade dit också efter mkt sprayande med wd40n och svordommar,

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-ac54f05a39a89a02eeeb8f36f2793e75.jpg

Var tvungen att köpa lite hjälpmedel till garaget då jag lessnat på att palla upp bilen på lekablock....
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-d433245014ad049e64989ddf28ae984f.jpg

Gav mig ut på ebay och köpte hem lite nya fina dörrlister som gled på utan problem, trodde det skulle vare bökigare än det var.
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-12f13b129930d950b5db526ed099d166.jpg


84 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#51
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-2827b8e315e4d1847b3d380c023a1031.jpg

och här sitter dom nya listerna..tongue
Senast redigerat av VIRUS_S2 (27 december 2012)


248 Inlägg
27 december 2012
#52
Kul med uppdateringarna. Blir ju som ny när du är klar med den bilen smile


84 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#53
Sparky_s2 skrev:
Kul med uppdateringarna. Blir ju som ny när du är klar med den bilen smile

Roligt att det uppskattas smile


574 Inlägg
29 december 2012
#54
va fick du pröjsa för listerna?


84 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#55
RandomHero skrev:
va fick du pröjsa för listerna?

har för mig jag gav 1300 med frakt från tyskland, kan minnas fel på någon hundring men runt ca 1300


574 Inlägg
30 december 2012
#56
VIRUS_S2 skrev:
RandomHero skrev:
va fick du pröjsa för listerna?

har för mig jag gav 1300 med frakt från tyskland, kan minnas fel på någon hundring men runt ca 1300

Okej, det var ju inte så farligt smile


84 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#57
När jag höll på som bäst med att lösa min havererade vevhusvetilation så lyckads jag komma åt locket på servobehollaren och som av en händelse så gick den sista tråden som höll fast sladdarna till nivågivarkontakten av =/ fick i och med detta åka och investera i en lödpenna och försöka rädda det hela...
https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-a331df50bb0b6e96d6d90219e357a471.jpg

Jag tror det blev bra faktiskt.?

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-acde23ad9a32e9123c21f63c7f0e98c9.jpg

Lite krympslang och eltejp gjorde susen tror jag, det slutade larma att något var fel så jag antar att det blev rätt.. smile


276 Inlägg
30 januari 2013
#58
Självklart Prem lagd smile
Alltid kul med fler s2 projekt...

Ska dona vidare som du gjort framöver jag med, men först fixa igång motorn big_smile

//Tobias Granqvist, Falun
Kör Passat R-line 2.0tdi DSG 4m -13 samt en Audi S2 avant -93 och så min Vw Golf 1 Turbo -75. Har även en skoter Skidoo Summit 850x -17 samt en NFS (CFMOTO) 500cc 4wd -08 fyrhjuling och lite mopeder :)

84 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#59
Efter att jag bytt tryckslangarna så tänkte jag ju såklart att turboläckaget va tätat och att att va frid och fröjd men så var ju såklart inte fallet. Bilen gick fortfarande som en påse nötter och jag förstog inte varför. Systemet var trycktestat och höll tätt hur bra som helst efter slangbyte. Vevhusventilationen va ju också åtgärdad så mitt nästa steg blev då att börja se över hur det var med tändningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-cad80b9c9472c4aeb91724d1336fb2b0.jpg

Nya stift fick det lova att bli. Blev nya BCP7rs stift. Plus lite annat från CP-service

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-3d382be3f60f2a22a1a1b5d6ca4fae5b.jpg

Stiften badade även i olja så i botten på mitt lilla paket ligger en ny ventilkåpspackning också om ni undrar tongue
Senast redigerat av VIRUS_S2 (17 februari 2013)


84 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#60
Jag började dock med att torka ur den värsta olja och "bös" som samlats runt stiften under alla år och ploppade i de nya stiften och åkte en sväng för att jag hade ju såklart förhoppningar om att det va stiften det var fel på.......

Det var inte stiften, eller iallafall inte bara stiften. Tillbaka in i garaget och ur med stiften och kikade runt lite och fick syn på en sprucken tändkabel, den korta rackaren.
Där har vi boven tänkte jag och fick tips av blomgren att h2mracing hade silicon tändkabelsats till s2an som funka bra så jag klickade hem ett paket på direkten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-99e21d902ba5f56c2afdbd3978428741.jpg

Perfekt numererade å allt, det är bra när snillen som jag ska meka bil haha tongue
På med nya kablarna iallafall och ut på provtur.....

Fanskapet gick ju ännu sämre nu bara för det:/
Fattar ingenting, men det är ju inte ovanligt. Fick åter hjälp av blomgren som inte tyckte det va lika konstigt och började rycka ur tändkablana med motorn igång och ingenting hände ?? inte så konstigt när man rycker ur tändkabeln till en cylinger som inte har tändning...

Stackars bil gick ju bara på 3 burkar, undra på att det gick trögt.roll..hem till garaget iallafall och rev dän kablar och den här gången också fördelar locket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/20/19557/19557-9bfb14e404acfa0f782265c5edafece6.jpg
mummsigt värre.

Inte bara va locket full i skit och olja, man ser även på stiften i locket att det nötits ut ett spår som jag gissar på tillslut blivit så stor att det inte får tillräckligt med kontakt?? (mitt expertutlåtande, berätta gärna om jag har fel eller gör fel det uppskattas)

Fick tag på ett nytt lock av Karlskogas egen och ökände MR NM smile tack tack. Locket åkte dit iallafall, jag bytte inte rotor för jag fatta inte hur man fick bort den plus att jag inte ville göra saken värre genom att böja sönder något. Så rotor byta får bli ett senare projekt.

Med nytt lock på plats och även ett nyinhandlat Varta batteri så blev det ett helt annat ljud i maskin och startproblemen jag tidigare haft och att det gamla biltema batteriet laddade ur sig på en eftermiddag var ett minne blott.

GÖTT MOS!



Sök