3976
Sök

Volvo 744 GL -89 Helrenoveras och blir med BMW-motor

Planerna är att gå igenom bilen efter rost och renovera upp det som ska användas igen. Väghållningen ska förbättras och en BMW M20B25 motor med turbo ska hinkas i. Projektet kommer gå ganska långsamt periodvis eftersom min... Visa mer

468 456 Visningar
Uppdaterades senast 13 oktober 2019
2 174 Inlägg
9 mars 2014
#521
sjukt bra gjort än så länge, men va placeringen den bästa på mätaren i handsfacket, den lär du inte kunna se när du sitter kör?


467 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#522
RallyMartin skrev:
Väldigt snyggt och noggrant arbete! wink
Tackar! Gör så gott jag kan med det jag har big_smile

Hallgren_95 skrev:
Saknar ord alltså! Har läst igenom projektet 3-4 gånger och jag blir lika förstummad varje gång, kan säga att detta är det roligaste projektet jag någonsin har läst! Ska bli kul att se slutresultatet big_smile
Ojdå big_smile tack för de fina orden! Är också nyfiken på att se helheten sen smile

Extrazz skrev:
CNC oppratör?
Nej! Jag är bågfilsoperatör wink


467 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#523
hangman skrev:
sjukt bra gjort än så länge, men va placeringen den bästa på mätaren i handsfacket, den lär du inte kunna se när du sitter kör?
Man ser den klart och tydligt där den sitter. Kommer inte behöva se den så mycket efter mappning och vill hålla interiören clean smile


228 Inlägg
10 mars 2014
#524
Herrejävlar vad seriöst! tog 2 timmar att läsa igenom allt! och det var enbart dina inlägg ^^ tar av hatten och kan bara gratulera dig för ett extremt seriöst projekt! smile 

Btw, har du hittat en diff än som du ska ha i axeln?? smile  "kan ha missat ifall du har det"

467 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#525
740mattias skrev:
Herrejävlar vad seriöst! tog 2 timmar att läsa igenom allt! och det var enbart dina inlägg ^^ tar av hatten och kan bara gratulera dig för ett extremt seriöst projekt! smile 

Btw, har du hittat en diff än som du ska ha i axeln?? smile  "kan ha missat ifall du har det"
Tackar! Planen är en aussie locker diff men kör original till en början. Vill få rull på den först. Just nu är motorn prio 1.


228 Inlägg
10 mars 2014
#526
zappen999 skrev:
740mattias skrev:
Herrejävlar vad seriöst! tog 2 timmar att läsa igenom allt! och det var enbart dina inlägg ^^ tar av hatten och kan bara gratulera dig för ett extremt seriöst projekt! smile 

Btw, har du hittat en diff än som du ska ha i axeln?? smile  "kan ha missat ifall du har det"
Tackar! Planen är en aussie locker diff men kör original till en början. Vill få rull på den först. Just nu är motorn prio 1.
Jag har en sån nybyggd axel liggandes smile aldrig använd! Sugen?wink

78 Inlägg
10 mars 2014
#527
zappen999 skrev:
740mattias skrev:
Herrejävlar vad seriöst! tog 2 timmar att läsa igenom allt! och det var enbart dina inlägg ^^ tar av hatten och kan bara gratulera dig för ett extremt seriöst projekt! smile 

Btw, har du hittat en diff än som du ska ha i axeln?? smile  "kan ha missat ifall du har det"
Tackar! Planen är en aussie locker diff men kör original till en början. Vill få rull på den först. Just nu är motorn prio 1.
När du ändå har varit så seriös genom hela bygget så tycker jag att du kan spara ihop de extra slantarna som behövs för att köpa en Torsendiff istället. Har åkt med lockern och nej, jag gillar den inte. Den håller inte för lika mycket mos som Torsendiffen gör heller.

467 Inlägg
10 mars 2014
Trådstartare
#528
740mattias skrev:
zappen999 skrev:
740mattias skrev:
Herrejävlar vad seriöst! tog 2 timmar att läsa igenom allt! och det var enbart dina inlägg ^^ tar av hatten och kan bara gratulera dig för ett extremt seriöst projekt! smile 

Btw, har du hittat en diff än som du ska ha i axeln?? smile  "kan ha missat ifall du har det"
Tackar! Planen är en aussie locker diff men kör original till en början. Vill få rull på den först. Just nu är motorn prio 1.
Jag har en sån nybyggd axel liggandes smile aldrig använd! Sugen?wink
Axel har jag redan, och som sagt. Har lite att pilla med innan det blir dags!

Apel skrev:
zappen999 skrev:
740mattias skrev:
Herrejävlar vad seriöst! tog 2 timmar att läsa igenom allt! och det var enbart dina inlägg ^^ tar av hatten och kan bara gratulera dig för ett extremt seriöst projekt! smile 

Btw, har du hittat en diff än som du ska ha i axeln?? smile  "kan ha missat ifall du har det"
Tackar! Planen är en aussie locker diff men kör original till en början. Vill få rull på den först. Just nu är motorn prio 1.
När du ändå har varit så seriös genom hela bygget så tycker jag att du kan spara ihop de extra slantarna som behövs för att köpa en Torsendiff istället. Har åkt med lockern och nej, jag gillar den inte. Den håller inte för lika mycket mos som Torsendiffen gör heller.
Handlar mycket om budget med. Det mesta jag läst om aussie lockern har vart positivt. Det handlar inte om att vara seriös i detta fallet. En diff kan man byta, inte ett förarbete på en kaross t.ex.


467 Inlägg
22 mars 2014
Trådstartare
#529
Tja! Inte hänt så mycket i bygget. Upptäckte att kamdrevet jag köpte från J-spec inte passar till kamremmen. Suck... Så nu saknar jag både oljedrev och kamdrev.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-745bc870aa33ec073c135ffabe9bd5a9.jpg

Lekte lite med fälgarna jag har. Hittade ett däck till det, dock lite väl låg profil, 40 för att vara exakt. Kommer nog köra på 45-50 sedan. Centrumet ska även flyttas på fälgen samt breddas en tum. Tror inte jag ska centrumvända dem, det kommer se för häftigt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-f40686d046880129ad56c91342bf3d85_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-ba8c8e41ad6337cd458ee212c5de65d3_large.jpg

Har även fått i boxen i bilen. Allt startade som det skulle och de sensorer som är inkopplade fungerar. Även tändspolarna är provkörda
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-54ce55b9094a82ba77c1d600c1233022_large.jpg


114 Inlägg
22 mars 2014
#530
Har nu läst igenom hela tråden och kan bara säga att jag är grymt imponerad utav detta projekt, helt galet vad mycket jobb du har lagt ner! Följer nu självklart detta big_smile


58 Inlägg
23 mars 2014
#531
Va kommer fälgarna från från början? alltså vilken bil är dom tänkta till? och va kosta dom? smile

467 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#532
Evikman skrev:
Har nu läst igenom hela tråden och kan bara säga att jag är grymt imponerad utav detta projekt, helt galet vad mycket jobb du har lagt ner! Följer nu självklart detta big_smile
Tackar!

ankjaeveln skrev:
Va kommer fälgarna från från början? alltså vilken bil är dom tänkta till? och va kosta dom? smile
Peugeot 407. Betalade 800 för dom helt nya av en privatperson.


467 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#533
wallabaja10 skrev:
Har läst hela kvällen... herre jävlar vilket arbete du lagt ner! Har letat efter ett helhetsprojekt som detta länge och det har varit med glädje jag läst igenom allt. Bor själv på bästkusten och undrar när denna besten kommer se dagsljus? Göteborg och Marstrand i sommar kanske? Hade varit väldigt roligt att se IRL!

Ha dé gôtt och fortsätt det riktigt fina jobbet! Hög nivå!

//Wallabaja
Kul att du gillar det! Det är en del kvar som ska göras. Just nu fokuserar jag 100% på att få startat upp motorn. När den är startad ska bromsar införskaffas, bakvagn ska kompletteras, kardan ska byggas, krängningshämmare ska köpas osvosv. Listan kan göras lång. Men jag hoppas innerligt att jag får provköra lite i sommar. Isåfall kanske vi ses cool


467 Inlägg
31 mars 2014
Trådstartare
#534
En bildlös update:
TPS från M50 är på plats, inkopplad & kalibrerad
Toppen är dragen
Vevbulten är dragen
Generator inkopplad och testad
Startmotor inkopplad och testad
Spridare inkopplat och testat (dock orginalspridare)
Problemet med oljereturen är löst
Byggt om oljetillförsel till turbon till AN4 med en annan nippel mot turbon
Kopplat om så bränslepumparna styrs av sprutet istället för tändning
Kontakterat VR-givarn på veven samt hallgivaren på kammen
Byggt om och bytt kopplingar till bränslesystemet i bagaget. Även skaffat genomföringar, saknas bara slang

Väntar just nu på 2pol oljetemp, 3pol oljetryck samt bränsletrycks-givare från Ebay, lite kopplingar från Dalhem. Och ett kamdrev från en kille i stockholm.

Det som ska göras/köpas innan uppstart:
Bygga klart downpipe
Köpa & montera spridare, tändstift & tändkablar
Dra bränsleledningar från skuffen
Koppla in de nya givarna
Bygga klart oljeretur
Montera kamdrev (beställt), ställa in kammen samt fästa kamsensorn.
Köpa olja & E85 big_smile

Efter uppstart ska allt annat byggas klart såsom laddtrycksstyrning, IC-rör, filter, dump, avgas, vevhusventilation, EGT, kylare, kabelhärvan ska snyggas och mycket, mycket mer.


467 Inlägg
1 april 2014
Trådstartare
#535
Hittade en go bild från en camping 2012. Då var han välpolerad. Är så grymt sugen på att få igång han nu..

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-a9fc15aff3139fb44ebac3836a7a0d51_large.jpg


1 314 Inlägg
2 april 2014
#536
Redan där va han fin och knappast har de blitt sämre nu wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
2 april 2014
#537
Fin bild. Enda som sticker lite i ögonen är de solblekta baklyserna.


246 Inlägg
2 april 2014
#538
Extrazz skrev:
Fin bild. Enda som sticker lite i ögonen är de solblekta baklyserna.
Bilden är från 2012, sitter nya lysen nu smile


467 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#539
RallyMartin skrev:
Redan där va han fin och knappast har de blitt sämre nu wink
Det blir nog bättre än innan får vi hoppas big_smile

Extrazz skrev:
Fin bild. Enda som sticker lite i ögonen är de solblekta baklyserna.
Japp dom var inte så fräsha..

Fixat en annan oljeretur. Får ta av tråget men det finns nog tillräckligt med plats för det ingreppet utan att ta ur motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-cc18ce8deff5aa03160c167e324f5702_large.jpg

Bränsletrycksgivare inkopplad
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-8a52881a83ebaf34cf4d4330f1a3f933_large.jpg

Även oljetemp och oljetrycksgivare
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-1dac69d8047a3b123c2d3c8f4cb359a6_large.jpg

Samtliga givare är kalibrerade, tillagda i sprutet samt programmerade att visas i displayen i mittkonsolen
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-7b0e1f64b878ef4e33aff7b3dfb76f91_large.jpg

Köpte de sista kopplingarna till skuffen. Genomförning till retur på bilden. Saknas bara bränsleslang till motorrummet & spridare så är soppan helt klar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-0ead5d69c79dc0a5b93fdd22639f1c65_large.jpg


467 Inlägg
4 april 2014
Trådstartare
#540
Lam uppdatering med kassa bilder:

Blev backjobb idag. Gjorde om oljereturen i tråget. Fick hissa motorn något för att få av tråget men det gick ganska smärtfritt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-cda2d38c4f0b7c3dbe3158aabf2eb837_large.jpg

Fick skava upp skvalpplåten lite för att få plats med röret. Tätat med en fet oring på insidan. Borde hålla tätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-51c30a755f7e6a597c40748f92bbdc54_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179285/179285-8d82b6252263ddd4331ca8dd0d2c824b_large.jpg

Tog ett par timmar att skruva ner och upp det men nu är det klart iallafall. Har fått strössla lite tid och pengar på brukisen nu också då en drivknut gav upp häromdagen.



Sök