Friktionen mellan däck och vägbana minskar avsevärt när det börjar kana Jämför det med att gå på blött gräs. Så länge man har fäste med skorna går det bra och man kan röra sig på ett bra sätt, tappar man däremot fästet så åker fötterna bara iväg utan nåt motstånd alls....
Samma sak om man testar att gasa sig iväg med hjulspinn... Varför satsar t.ex dragsters på att inte få hjulspinn när dom ska iväg? Och ja det är samma sak som när man bromsar, bara att man är ute efter att öka farten istället för att stanna...
Eller om man försöker gasa sig upp för en isig backe, om man startar stillastående är det den som ligger på varvstopp o fullt hjulspinn eller den som smygdrar på låga varv som kommer upp lättast? Likadant här att samma effekt gäller vid bromsning (alltså skillnad mellan hastighet på hjulen och fordonen gentemot marken. jag kan dock hålla med om att det skulle vara nån sorts "mjukt" system som inte pulserar. Men det är väl tyvärr väldigt svårt att få till.
Edit: Jag har abs på min bil, när jag märker att den löser ut så är det bästa att släppa en aning så den slutar jobba igen för att få bäst bromskraft. Fördelen då jämfört med om man inte haft abs är att man inte har låst upp hjulen alls utan att dom fortsätter rulla hela tiden.
Senast redigerat av henke_99 (22 december 2012)
Den som spar han har, fast inte lika roligt...