3756
Sök

Akut! - Fått punka - hur fixar jag det till i morgon förmiddag? Måste man ha samma mått?

112 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#41
Om det går och är säkert så åker jag ju gärna säsongen ut. Men nu är det jul som gäller i första hand - ner till västkusten och tillbaka. Måste jag fixa mer sen, så får jag göra det i mellandagarna. Måste jag byta däck och så, så är det ju så mycket enklare om det är vanlig vardag och man har tid på sig.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
23 december 2012
#42
Ännu ett tips till trådskaparen, om han nu vill köpa begagnade däck, som inte är för gamla.
http://www.falginfo.se/alder-pa-dack/

10 år eller äldre däck bör man skrota egentligen. Är det bara 3 siffror tex 249 så är de tillverkade v24 -99 är det de siffror samt en triangel så är det 80-tal..

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Sous Chef
389 Inlägg
23 december 2012
#43
Alternativt så köp begagnade däck
http://www.blocket.se/vastmanland/Nokia … =9&w=1

Inte de bästa kanske men troligtvis bättre än köra 40 mil med sprayat däck.

112 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#44
Tack igen för tipsen! smile
Angående storleken - det svarade en vänlig själ på tidigare i tråden, men vad står egentligen 195/65R för? Måste även dessa mått vara samma på alla däck eller måste bara antalet tum vara samma? Vidare angående friktionsdäck - kan man ha två friktionsdäck och två dubbdäck?

C-Herbst: Tack för länken! Är det samma hjul på en S60 spm på min bil? Skulle de passa?
Senast redigerat av Orfeus (23 december 2012)

236 Inlägg
23 december 2012
#45
DKn skrev:
Funkar inte däck på burk då?

en av mina fälgar läckte luft mellan däck&fälgen, tryckte i en burk och körde hela sommaren... även en tripp på 120mil ... nödlösning ja. man ska tydligen släppa ut luften sen när det är tätt och fylla på med ny luft eftersom sprayen är brandfarligt. jag var lat och gjorde aldrig det, men det fungerade

Man måste ha humor

218 Inlägg
23 december 2012
#46
Orfeus skrev:
Tack igen för tipsen! smile
Angående storleken - det svarade en vänlig själ på tidigare i tråden, men vad står egentligen 195/65R för? Måste även dessa mått vara samma på alla däck eller måste bara antalet tum vara samma? Vidare angående friktionsdäck - kan man ha två friktionsdäck och två dubbdäck?

C-Herbst: Tack för länken! Är det samma hjul på en S60 spm på min bil? Skulle de passa?

Nej inte två friktion med två dubb, alla däcken måste vara av samma sort.
Kolla nu om du har något läck av spik eller dylikt! Sedan är det lätt fixat som sagt!

-

218 Inlägg
23 december 2012
#47
Orfeus skrev:
Tack igen för tipsen! smile
Angående storleken - det svarade en vänlig själ på tidigare i tråden, men vad står egentligen 195/65R för? Måste även dessa mått vara samma på alla däck eller måste bara antalet tum vara samma? Vidare angående friktionsdäck - kan man ha två friktionsdäck och två dubbdäck?

C-Herbst: Tack för länken! Är det samma hjul på en S60 spm på min bil? Skulle de passa?

bredden 195  profilen(höjden) 65  r16  tum

-

9 108 Inlägg
23 december 2012
#48
195 är bredden, 65 höjden och R är hastighetsmärkning. På din framhjulsdrivna bil kan du ha olika fram och bak men rullomkretsen bör vara samma på drivhjulen i alla fall smile På en fyrhjulsdriven bil är det jäkligt noga att det är exakt samma annars är det lugnt.

Du får inte ha två friktionsdäck och två dubbdäck nej.

Ang. däck på burk har jag använt det 3-4 gånger och alla med gott resultat i många hundra mil, ibland flera säsonger, detta har dock varit på sketna vinterbilar utan större skador på däcket. Har även använt det för MC och det funkade fint i ~50 mil tills jag lämnade in för däckbyte smile

Visst, det kanske är jobbigt som fan för däckkrängaren sen men måste man så måste man.. Dom får ta lite mer betalt wink


edit: Ojdå många hann svara innan mig, får skriva snabbare smile
Senast redigerat av MilleN (23 december 2012)


112 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#49
Tack igen för svaren!

Så att alltså 65 bör vara samma och likaså R15, men 185 är det inte så noga med?

Jo, jag ska testa lite annat först. Jag har fått bra hjälp av en vänlig själ här i stan, så jag hoppas att det löser sig. Jag försöker bara ha många trådar öppna ifall en lagning går åt pipan - det är ju lite brådis med allt.

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
23 december 2012
#50
Orfeus skrev:
Tack igen för svaren!

Så att alltså 65 bör vara samma och likaså R15, men 185 är det inte så noga med?

Jo, jag ska testa lite annat först. Jag har fått bra hjälp av en vänlig själ här i stan, så jag hoppas att det löser sig. Jag försöker bara ha många trådar öppna ifall en lagning går åt pipan - det är ju lite brådis med allt.

Som sagt 195 är bredden, 65 (i detta fall är) som är profil räknat i procent av bredden.

Om jag hade varit dig så hade jag antingen bytt 2st däck, eller 1 om du nu hittar beg i samma dimension, men allra först kontrollerat om punkterade däcket går att laga övr huvudtaget.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

1 938 Inlägg
23 december 2012
#51
Har inte orkat läsa hela tråden, men om du har punkteringen i slitbanan så funkar sånnahär lagningar perfekt.
Har själv använt dessa på arbetsbilen på jobbet, alla borde ha ett kit i handsfacket typ.
Du behöver inte ens plocka loss däcket så länge du har tillgång till luft.


http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-o … ack-82573/

112 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#52
Så nu är däcket fixat!
Julens hjälte är Swedenrockers, som på ett mycket trevligt sätt hjälpte mig att plugga däcket. Skurken i dramat var en skruv.
Hur som helst - ett stort tack Swedenrockers för din fina hjälp!


Sök