3362
Sök

Köpråd: Billig bil att äga, bra pendlarbil. Hybrid?

272 Inlägg
26 december 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Hade tänkt skaffa en lite billigare pendlarbil. Har en S60 T5 -05 nu, men den drar ju runt 1,1 vilket jag tycker är för mycket! I övrigt är den okej att pendla med. Skulle vilja ha en förbrukning på <0.7 vid blandad körning. Gärna diesel om skatten är låg. Helst under 80tkr.

Hur tycker ni att Prius och Civic hybrider är? Är det lönt att skaffa en sådan, eller är det lika billigt med tex en Celica runt -00 då de inte lär minska lika mycket i värde? Tycker om BMW, men de är ganska dyra i inköpspris, och även att äga, åtminstone min gamle e39... Men tex en 320 / 320d e46 kanske kan vara ett vettigt alternativ?

Kör inte så mycket i stan, vilket antagligen pekar för att inte skaffa en hybrid?

obs vill helst inte ha en riktig fikusbil, men jag förstår att man i viss mån får offra körglädje för ekonomin när det gäller pendlarbil...

131 Inlägg
27 december 2012
#2
Drar din t5a så mkt? yikes Min ligger mkt lägre yikes


Of World
3 369 Inlägg
27 december 2012
#3
Opel Astra? finns många fina som är relativt nya för under 50k billiga i drift (0.6 blandad,egen erfarenhet) krånglar inte speciellt mycket, finns ok med utrustning osv!

te.x denna?

http://www.blocket.se/stockholm/Opel_As … =7&w=3

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

272 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#4
Ja det gör den! De 2 senaste tankarna har jag snittat runt 1,1. Kan köra mer ekonomiskt så sett, men tycker inte den borde snitta över litern med den körning jag tillämpat. Färddatorn visar för övrigt ungefär halva förbrukningen av den verkliga, och klockan fungerar inte. Är det ett problem du också fått efter omprogrammering?

272 Inlägg
27 december 2012
Trådstartare
#5
opel_vectra_gts skrev:
Opel Astra? finns många fina som är relativt nya för under 50k billiga i drift (0.6 blandad,egen erfarenhet) krånglar inte speciellt mycket, finns ok med utrustning osv!

te.x denna?

http://www.blocket.se/stockholm/Opel_As … =7&w=3

Verkar ju faktiskt okej! 0.68 blandad enligt transportstyrelsen. Har du mätt vid tankningar eller med färddatorn? Årsskatt på 1220kr dessutom, mindre än hälften av vad jag betalar idag.

Dock lite onödigt stor för mig, men det är ju inte säkert att en mindre bil är snålare då de brukar vara mer.

131 Inlägg
27 december 2012
#6
MT-Adam skrev:
Ja det gör den! De 2 senaste tankarna har jag snittat runt 1,1. Kan köra mer ekonomiskt så sett, men tycker inte den borde snitta över litern med den körning jag tillämpat. Färddatorn visar för övrigt ungefär halva förbrukningen av den verkliga, och klockan fungerar inte. Är det ett problem du också fått efter omprogrammering?

Nopp, men jag snittar 0,67 på landsvägskörning, vilket e sjukt grymt! Men statskörning e hemsk, men annars så håller jag mig under litern lätt, tycker du bör göra de med din som e nyare? smile


Pim_Pim
27 december 2012
#7
En stackars diesel Lupo, sen åker du fan billigt. ^^
Lite mycket vägbuller, men några km dämpningsmattor klarar biffen.

456 Inlägg
27 december 2012
#8
MT-Adam skrev:
Hej!

Hade tänkt skaffa en lite billigare pendlarbil.
Hur tycker ni att Prius och Civic hybrider är?
obs vill helst inte ha en riktig fikusbil, men jag förstår att man i viss mån får offra körglädje för ekonomin när det gäller pendlarbil...

Svårt att tro att du inte är fikus om du sitter och funderar på Prius & Civic  wink

growing old is mandatory growing up is optional

Sous Chef
389 Inlägg
27 december 2012
#9
Bmw 1serie kan du nog hitta i den prisklassen.

Min snittar 0.6-0.7
Skatt 1500

5 119 Inlägg
27 december 2012
#10
letar du lite bör du kunna hitta en golf 5a i den prisklassen. skulle satsat på en sådan med tdi maskin under huven. ganska billig skatt på dom och driftsäkra. går väldigt tyst för å vara småbil och bekväma å köra och är riktigt underhållande om man gillar dieselvrid. morsan kör sin på 0,51 blandad körning. ca 0,45 på lansväg. nackdelen är väl att de är lätt gjort att köra gör fort i dom ;-) helt klart en bil som är värd en provkörning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
27 december 2012
#11
Pim_Pim skrev:
En stackars diesel Lupo, sen åker du fan billigt. ^^
Lite mycket vägbuller, men några km dämpningsmattor klarar biffen.

Har en Arosa som tanten pendlar med 13mil om dagen
den tuffar och går.

3l skulle jag undvika dåliga lådor och dyra reservdelar

finns 1.4tdi 3cyl diesel med skapliga reservdelar runt 3K i skatt på en sån


tantens arosa kostar 11kr milen inkl skatt,förskring,service osv räknat på 4000mil om året

visst liver dom om en del men inte störande och jag åker perfekt i den fast jag är 183

våran är dock lite törstig då den snittar 0.63-0.67 beronde på vem som kör.

sista tankningen hade den dragit 0.61
men då går den enbart motorväg snittar 120-140 hela tiden
toppar 180 så den går skapligt fort trotts sina 60hk smile
är en bensinare vi har.

finns 3olika dieselmotoer 1.2tdi (3l) 1.4tdi 74hk och en 1.7sdi på 60hk
1.4tdi är att föredra går snålt nog och har lite fart i sig även om det inte är värsta draget
Senast redigerat av Growe (27 december 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

272 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#13
Strand92: Okej märkligt, får väl testa å köra en tank så snålt som möjligt å se så det inte något fel på biljäveln ^^

Pim_Pim: Är redan halvdöv ändå så ^^ Men de känns lite sådär, har hört att lådorna krånglat lite på dom å så.

Oves_Bror: Jag håller med dig. Jag tjänar för dåligt som ens går i dessa tankar!

C-Herbst: Har också funderat lite på 1-serie. Typ 118D -08 eller så. Är dock ägare till en Bimmer nu och den är INTE billig i delar. Är det bättre på nyare?

mb_pucken: Låter ju okej! Skatten verkar vara billigare på -08 och nyare? Lätt att köra fort med dom?... ^^ Varvar den hiskeligt mycket på motorvägen eller är det okej?

Growe: Är Seat en okej bil kvalitetsmässigt å komfortmässigt tycker du? Toppar den 180km/h med 60hk!? Det låter riktigt bra tycker jag! Det är ju som min 850 och den ska ju ha över det dubbla....

C-Herbst: Har du några positiva / negativa omdömen om 1-serien?



Om man jämför 118D vs motsvarande Golf i årsmodell runt -08. Vad har ni valt och varför?

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
29 december 2012
#14
kvaliten på seat är väll så där är jhu ingen värstig bil utan en liten skitbil men stor för att vara så liten
och den känns som en polo snäppet bättre mot dom polosarna jag kört

min är rätt rostig men polaren har en 99:a som är helt rostfri och är i riktigt bra skick så svårt att avgöra

det är helt enkelt en vw lupo med seat märken på smile

Kör fort så hinner inget hända...

272 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#15
Growe skrev:
kvaliten på seat är väll så där är jhu ingen värstig bil utan en liten skitbil men stor för att vara så liten
och den känns som en polo snäppet bättre mot dom polosarna jag kört

min är rätt rostig men polaren har en 99:a som är helt rostfri och är i riktigt bra skick så svårt att avgöra

det är helt enkelt en vw lupo med seat märken på smile

Okej som jag tänkte då ungefär smile


Är ändå inne lite mer på E87 och Golf. Nackdelen med de bilarna är ju inköpspriset. Blir lätt 150tkr, vilket inte känns så ekonomiskt med tanke på värdeminskningen. Å andra sidan är de nog bra bilar i förbrukning / kvalitet & komfort.

212 Inlägg
29 december 2012
#16
Gillar 1-serien, har haft 2st (120d -07 och nu 130i -07) Första ettan hade jag drygt 5000mil har jag för mig, var inga problem. Var en PDC-givare som la av, var ungefär dom problemen jag haft.

130:in har jag bara haft någon månad så det är lite tidigt att sia om.

Nackdelar är väl utrymme i baksäte/bagage, förädelar är körglädje, skön komfort (med sportstolarna iaf)

Hittade detta.
http://www.begkopguiden.se/node/743


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
29 december 2012
#17
MT-Adam skrev:
Growe skrev:
kvaliten på seat är väll så där är jhu ingen värstig bil utan en liten skitbil men stor för att vara så liten
och den känns som en polo snäppet bättre mot dom polosarna jag kört

min är rätt rostig men polaren har en 99:a som är helt rostfri och är i riktigt bra skick så svårt att avgöra

det är helt enkelt en vw lupo med seat märken på smile

Okej som jag tänkte då ungefär smile


Är ändå inne lite mer på E87 och Golf. Nackdelen med de bilarna är ju inköpspriset. Blir lätt 150tkr, vilket inte känns så ekonomiskt med tanke på värdeminskningen. Å andra sidan är de nog bra bilar i förbrukning / kvalitet & komfort.

en Arosa eller lupo caschar man och åker billigre än vad man kan göra med en bil för 100-150K
ingen värdeminskning att snacka om så det är riktiga sparbössor.

min kostade 3200kr och det är inte ens en service på en nyare bil smile

Kör fort så hinner inget hända...

212 Inlägg
29 december 2012
#18
Growe skrev:
MT-Adam skrev:
Growe skrev:
kvaliten på seat är väll så där är jhu ingen värstig bil utan en liten skitbil men stor för att vara så liten
och den känns som en polo snäppet bättre mot dom polosarna jag kört

min är rätt rostig men polaren har en 99:a som är helt rostfri och är i riktigt bra skick så svårt att avgöra

det är helt enkelt en vw lupo med seat märken på smile

Okej som jag tänkte då ungefär smile


Är ändå inne lite mer på E87 och Golf. Nackdelen med de bilarna är ju inköpspriset. Blir lätt 150tkr, vilket inte känns så ekonomiskt med tanke på värdeminskningen. Å andra sidan är de nog bra bilar i förbrukning / kvalitet & komfort.

en Arosa eller lupo caschar man och åker billigre än vad man kan göra med en bil för 100-150K
ingen värdeminskning att snacka om så det är riktiga sparbössor.

min kostade 3200kr och det är inte ens en service på en nyare bil smile

Shit vad du är insnöad på Arosa smile Visst är den nästa lika billig som att cykla, men det är ju ungefär lika roligt / har samma komfort också big_smile

Man ska ju ha lite kul också resonerar jag,


272 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#19
Mjo att köpa pendlarbil för 3000 kr inget för mig... Hade ju inte tänkt ha så "kul" med en 118D eller 120D, men visst är det inte fel att ha en bil som går ok (jämförelsevis), är säker, komfortabel, hyfsad kvalitetskänsla och inte ruinerar en vid macken! Det kan jag tänka mig lägga några kronor för, men det vill till att man behåller bilen ett bra tag då för att räkna in det "dyra" inköpspriset. Johan hur hög förbrukning hade du ungefär med 120n?

Det skulle vara intressant att veta vilken utrustning som kunde väljas till på dessa modeller. Finns det någon sådan lista?

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
29 december 2012
#20
JohanW skrev:
Growe skrev:
MT-Adam skrev:

Okej som jag tänkte då ungefär smile


Är ändå inne lite mer på E87 och Golf. Nackdelen med de bilarna är ju inköpspriset. Blir lätt 150tkr, vilket inte känns så ekonomiskt med tanke på värdeminskningen. Å andra sidan är de nog bra bilar i förbrukning / kvalitet & komfort.

en Arosa eller lupo caschar man och åker billigre än vad man kan göra med en bil för 100-150K
ingen värdeminskning att snacka om så det är riktiga sparbössor.

min kostade 3200kr och det är inte ens en service på en nyare bil smile

Shit vad du är insnöad på Arosa smile Visst är den nästa lika billig som att cykla, men det är ju ungefär lika roligt / har samma komfort också big_smile

Man ska ju ha lite kul också resonerar jag,

har kul istort sätt varje gång jag sitter bakom ratten smile men man får ta det till vad det är.
det är en liten skitbil. men för att vara en liten skitbil är den både stor och bekväm.
stolarna har lite att önska dock. men jag machar utan problem 130-140 utan att plåga skiten ur den

men själv rullar jag mest runt med min 740 från 91 vansinigt törstig inte pigg men gött att skita i allt smile

menar så klart inte att man måste köpa den första årgången av en lupo eller arosa dom finns fram till 04
och då är dom betydlligt mycket bekvämare och trevligare.

En 04:ans tdi åker man snuskigt billigt kostar runt 30-50K och kostar 3000kr i årskatt
svår slaget med valfri ny bil

men som sagt rena sparbössor.

enligt folksam är dom över medel i säkerhet i sin klass smile
men jag dör hellre än att sitta hjärndöd resten av livet smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök