Johan85 skrev:
Mack skrev:
Johan85 skrev:
det blir faktisk ganska många watt som dras av att ha lyset på.
som en v70 där har du 4 lampor bak som tar 5 watt styck det är 20watt sen nummerplåtsbelysning 10watt = 30watt sen instrumentbelysning på iaf 30watt det är 60watt oj glömde parkingsljusen fram 10 till:P 70watt då ungefär och en generator har ju inte mer än 60 - 70% verkningsgrad så det blir lite som tas från motorn
![smile](img/smilies/smile.png)
En generator, som exempelvis den i min V70 - är monterad från fabrik och är också designad för att orka med de lampor som lyser under körning.
Tror jag därför hellre prioriterar att bli sedd i trafiken genom att ha lamporna tända, än som vissa andra som antingen "vill spara lite mer ören", eller "vara lite extra snygga genom att ha en del lampor släckta"..
dom lagar kommer från EU som exempelvis tyskland där halvljus inte får användas på dagen..
och även om bilen är utvecklad att ha 1000watt med små lampor på så kommer den ta mindre om allt är släckt:)
Som svar hänvisar jag fortfarande till mitt tidigare inlägg, och lägger till att en regel MOT halvljus på dagen känns jävligt korkat..men det är min högst personliga åsikt..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.