4381
Sök

Behöver lite tips/råd ang b230fk med 16v topp o kolvar

OVERBOOSTED
852 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej!
behöver lite tips/råd smile

har en volvo 740 tic (motronic system "b230ET") som de sitter en B230fk i nu och tänkte slänga på en 16v topp med 16v kolvar.

ja tänkte köra på E85 men måste man komp sänka då?

vilken turbo? (vill inte ha ketchupeffekt) tongue

vilka spridare? räcker siemens deka 630cc? och ladd på 1,2-1,6?

eller med bensin 420cc? och ladd på 0,8-1,2 ?

duger org FK:s olje pump?

ny soppa pump? vilken?

bilen har chip motornord, JT-3" avgas, 3" tryck rör, stor alu IC, elfläkt, olje kylare.

räcker de för att komma upp i 300-400+hk
och kommer de hålla? smile

Mvh//
Senast redigerat av jh-hindersson (9 januari 2013)

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#2
ingen som vet? hmm

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#3
bump

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Pim_Pim
9 januari 2013
#4
Ska du köra me motronic ???

OVERBOOSTED
852 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#5
Pim_Pim skrev:
Ska du köra me motronic ???

aa tänkte de, om de går?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
9 januari 2013
#6
polarn har en fk underdel med 234f kolvar och topp
han kör med 800cc spridare på sin volvo 360
som går på e85
bmw klappa med 360 innehåll btr iövrigt orginal med orginal komp tror t.o.m kompet är höjt vid 1bar så räcker inte bränslet till men då orkar nog inte pumparna med riktigt

Kör fort så hinner inget hända...

OVERBOOSTED
852 Inlägg
9 januari 2013
Trådstartare
#7
Growe skrev:
polarn har en fk underdel med 234f kolvar och topp
han kör med 800cc spridare på sin volvo 360
som går på e85
bmw klappa med 360 innehåll btr iövrigt orginal med orginal komp tror t.o.m kompet är höjt vid 1bar så räcker inte bränslet till men då orkar nog inte pumparna med riktigt

ok vart ju inte mycket klokare på de tongue

men de me 16v topp o kolvar vet ja hur ja ska "fixa" men rästen vill ju inte spika sönder motorn de första man gör lol

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

7 Inlägg
12 januari 2013
#8
Den första frågan med kolvar så använd turbo kolvar och svarva ur för ventilerna eller köp nya.

E85 kan man kör men hur man vill man behöver inte sänka komp man kör med det för att det kyler mer än bensin.
man får alltid ketchupeffekt när man åker turbo. men ett litet avgashus får man laddtrycket tidigare men avgarena måster ju ut.

Spridare ska vara över 1200cc om man åker E85 jag har 875cc på 98oktan och om man ska ladda övre 1bar måste man ha H-stakar.

Orginal oljepump funkar nog men det skadar inte att köpa en högflödes och en som pumpat i 20000mil ska man inte lita på.

Om du ska åka E85 så dubbla bosch 044 pumpar och catch tank.

Det är vad jag vet. mer frågor är det bara att fråga


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
12 januari 2013
#9
thommie edholm skrev:
Den första frågan med kolvar så använd turbo kolvar och svarva ur för ventilerna eller köp nya.

E85 kan man kör men hur man vill man behöver inte sänka komp man kör med det för att det kyler mer än bensin.
man får alltid ketchupeffekt när man åker turbo. men ett litet avgashus får man laddtrycket tidigare men avgarena måster ju ut.

Spridare ska vara över 1200cc om man åker E85 jag har 875cc på 98oktan och om man ska ladda övre 1bar måste man ha H-stakar.

Orginal oljepump funkar nog men det skadar inte att köpa en högflödes och en som pumpat i 20000mil ska man inte lita på.

Om du ska åka E85 så dubbla bosch 044 pumpar och catch tank.

Det är vad jag vet. mer frågor är det bara att fråga

fast med e85 i tanken ska man inte köra med ft/fk kolvarna utan b234f kolvarna.

detta fungerar utmärkt att köra. polarn har t.o.m höjt tändningen på sin utan spikning.
därimot ogillar packningen cylindertrycket men det är annan sak smile

Kör fort så hinner inget hända...

OVERBOOSTED
852 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#10
okok men jag tror de blir att köra på 98oktan i början. duger 420cc spridare och 1bar ladd.

16v topp

16v kolvar

FT:s stakar o vev

duger t3/t4 turbo?


de måste ju funka? är ju samma setup som nu fast med  16v topp o kolvar!
men org FT stakar o 16v kolvarna borde hålla till 300+ ialf

ja tänkte om org olje pumpen klarar av o få fram olja till trykarna?
och kan ju ändra tändning+bränsle på boxen (motronic system) om de skulle spika..

ja e ju inte ute efter 500+hk "ÄN" tongue


och om ja skulle vilja köra på E85 senare så är de ju bara att riva ner allt igen ju o byta stakar m.m tongue tycker om att skruva wink hehe

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
15 januari 2013
#11
thommie edholm skrev:
Den första frågan med kolvar så använd turbo kolvar och svarva ur för ventilerna eller köp nya.

E85 kan man kör men hur man vill man behöver inte sänka komp man kör med det för att det kyler mer än bensin.
man får alltid ketchupeffekt när man åker turbo. men ett litet avgashus får man laddtrycket tidigare men avgarena måster ju ut.

Spridare ska vara över 1200cc om man åker E85 jag har 875cc på 98oktan och om man ska ladda övre 1bar måste man ha H-stakar.

Orginal oljepump funkar nog men det skadar inte att köpa en högflödes och en som pumpat i 20000mil ska man inte lita på.

Om du ska åka E85 så dubbla bosch 044 pumpar och catch tank.

Det är vad jag vet. mer frågor är det bara att fråga

H-stakar på 1 bar? Det var väl till att ta i, standardstakarna klarar MINST 1.3 bar med originalkomp på 8,7:1
Körde själv på 1.25 bar i ca 4000 mil innan jag tog tummen ur och byggde om hela motorn.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
15 januari 2013
#12
thommie edholm skrev:
Den första frågan med kolvar så använd turbo kolvar och svarva ur för ventilerna eller köp nya.

E85 kan man kör men hur man vill man behöver inte sänka komp man kör med det för att det kyler mer än bensin.
man får alltid ketchupeffekt när man åker turbo. men ett litet avgashus får man laddtrycket tidigare men avgarena måster ju ut.

Spridare ska vara över 1200cc om man åker E85 jag har 875cc på 98oktan och om man ska ladda övre 1bar måste man ha H-stakar.

Orginal oljepump funkar nog men det skadar inte att köpa en högflödes och en som pumpat i 20000mil ska man inte lita på.

Om du ska åka E85 så dubbla bosch 044 pumpar och catch tank.

Det är vad jag vet. mer frågor är det bara att fråga

Inte måste du ha H stakar för det.. Ja ladda nog 1.7 på e85 9 nått i komp utan problem me original stakarna wink
Senast redigerat av StlpMK (15 januari 2013)

...........Team T-Röd Racing.............

Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
15 januari 2013
#13
jh-hindersson skrev:
okok men jag tror de blir att köra på 98oktan i början. duger 420cc spridare och 1bar ladd.

16v topp

16v kolvar

FT:s stakar o vev

duger t3/t4 turbo?


de måste ju funka? är ju samma setup som nu fast med  16v topp o kolvar!
men org FT stakar o 16v kolvarna borde hålla till 300+ ialf

ja tänkte om org olje pumpen klarar av o få fram olja till trykarna?
och kan ju ändra tändning+bränsle på boxen (motronic system) om de skulle spika..

ja e ju inte ute efter 500+hk "ÄN" tongue


och om ja skulle vilja köra på E85 senare så är de ju bara att riva ner allt igen ju o byta stakar m.m tongue tycker om att skruva wink hehe

Du kan lika gärna köra på FK-stakarna för det är precis samma, enda som skiljer mellan fk och ft är wastegaten och eventuellt mappningen så det är bara köra på standard. Man ska inte ställa frågan klarar den hästkrafter hit och dit, utan klarar den cylindertrycket vid x bar då det är cylindertrycket som dödar stakarna, så ju mer du laddar desto mer stryk tar stakarna.

Men med 16v toppen så har du teoretiskt dryga 300hk på 1 bar ladd och jag kan säga att det håller med 1.2 bar bara du har soppa som räcker till. Original oljepumpen bör inte vara något bekymmer om du inte ens ska byta sprut (har känslan att det inte blir så mycket effekt med motronic), men kan vara värt att byta då en högflödes bara kostar dryga tusenlappen.

Angående e85 så behöver inte kolvar/stakar bytas sen för det, byt bara sprut (eller chippa om det går på motronic?), spridare och pump så är det klart!

Och ja T3/T4 duger.

420cc spridare skulle jag säga är gränsfall på 1 bar med 16v men du märker väl om det spikar, du sa ju att du gillar att skruva så det är bara att chansa:)
Senast redigerat av strande (15 januari 2013)


486 Inlägg
15 januari 2013
#14
Laddtyck hit och laddtryck dit. Det är väldigt många andra parametrar som bestämmer hur länge vevstakar håller.
Framför allt hur hög tändningen är och storleken på turbon såklart.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

OVERBOOSTED
852 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#15
Ok så svar på min fråga. De kommer alltså gå attt köra på

motronic system med chip motornord (sitter redan i)

98oktan

420cc spridare

t3/t4 turbo

1bar ladd

16v topp

16v kolvar

FT:s stakar o vev

org olje pump

har redan JT-3" avgas, 3" tryck rör, stor alu IC, elfläkt, olje kylare 

wink


och är lite nyfiken på vilken komp kommer de bli? kanske svårt att lista ut? tongue


mvh// smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

633 Inlägg
16 januari 2013
#16
en kompis kör standard komp och turbo dvs b230FBmotor o utfräst för ventilerna för 16vtoppen


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
16 januari 2013
#17
Tomas_H skrev:
Laddtyck hit och laddtryck dit. Det är väldigt många andra parametrar som bestämmer hur länge vevstakar håller.
Framför allt hur hög tändningen är och storleken på turbon såklart.

Bättre att beskriva på set viset än att säga det håller för si och så många hästar för det är omöjligt att veta egentligen, men du har helt rätt i att tändning spelar in också, men laddtrycket ökar ju cylindertrycket så dey påverkar väldigt mycket.


Automationselektriker och Svetsare
111 Inlägg
16 januari 2013
#18
jh-hindersson skrev:
Ok så svar på min fråga. De kommer alltså gå attt köra på

motronic system med chip motornord (sitter redan i)

98oktan

420cc spridare

t3/t4 turbo

1bar ladd

16v topp

16v kolvar

FT:s stakar o vev

org olje pump

har redan JT-3" avgas, 3" tryck rör, stor alu IC, elfläkt, olje kylare 

wink


och är lite nyfiken på vilken komp kommer de bli? kanske svårt att lista ut? tongue


mvh// smile

Kompet lär bli exakt som på b234 vet ej vad det är men det är nog över 10.0:1 iallafall. Lättast att komptesta när du monterat allt om du inte är duktig på matte.
Ja du bör kunna köra på det, men som sagt så ligger nog spridarna på gränsen för effekten du planerar att ta ut.
Senast redigerat av strande (16 januari 2013)


486 Inlägg
16 januari 2013
#19
strande skrev:
Tomas_H skrev:
Laddtyck hit och laddtryck dit. Det är väldigt många andra parametrar som bestämmer hur länge vevstakar håller.
Framför allt hur hög tändningen är och storleken på turbon såklart.

Bättre att beskriva på set viset än att säga det håller för si och så många hästar för det är omöjligt att veta egentligen

Jag menar såhär, 1.5bar i ladd med ett 19T jämfört med 1.5bar i ladd med en HX55:a. Håller stakarna lika bra för att det är samma laddtryck? Knappast.

Missförstå mig inte. Jag vet att det finns några som kört en säsong med 500hk och originalstakar.
Det jag tycker är fel är att använda laddtryck som parameter för att bestämma hur bra ett par vevstakar håller hmm

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

OVERBOOSTED
852 Inlägg
16 januari 2013
Trådstartare
#20
strande skrev:
jh-hindersson skrev:
Ok så svar på min fråga. De kommer alltså gå attt köra på

motronic system med chip motornord (sitter redan i)

98oktan

420cc spridare

t3/t4 turbo

1bar ladd

16v topp

16v kolvar

FT:s stakar o vev

org olje pump

har redan JT-3" avgas, 3" tryck rör, stor alu IC, elfläkt, olje kylare 

wink


och är lite nyfiken på vilken komp kommer de bli? kanske svårt att lista ut? tongue


mvh// smile

Kompet lär bli exakt som på b234 vet ej vad det är men det är nog över 10.0:1 iallafall. Lättast att komptesta när du monterat allt om du inte är duktig på matte.
Ja du bör kunna köra på det, men som sagt så ligger nog spridarna på gränsen för effekten du planerar att ta ut.

ok ja förstod nästan att de skulle bli samma tongue men funderar på att köra med tjockare topp pakning, så man sänker kompet lite ialf.

spridarna kan man ju byta om de inte skulle gå smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893


Sök