850 som vägrade starta.
Misstänkte bränslefel. I med lite startgas i insuget, och gjorde startförsök. Inget hände!
Således tändningsfel.
Märkvärdigt vad lätt motorn gick runt på startmotorn när gnistan kom så att säga vid fel tidpunkt!
Lossa för säkerhets skull kabeln från tändspolen och körde sen in bilen in i garaget på bara startmotorn.
Felet, att det blev gnistor lite hur som haver var att tändfördelarlocket var fullt i vatten. Kondensvatten inifrån motorn p g a tät vevhihusventillation och utskjuten packbox innanför rotorn, på den främre kamaxeln.
Med allt detta menar jag att Du kanske inte får tändning vid rätt tillfälle för var cylinder. Har även varit med om att klacken inuti rotorn gått sönder, så rotorn gled allt efter på axeln, med följd att det visserligen fanns gnistor på stiften, men helt i otakt med kolvläget.
Visst sitter det hallgivare på bilen? Men det är mer som ska till... att rotorn verkligen hamnar rätt vid given tid.
En annan gång hade kolstiftet mitt i fördelarlocket trillat dän! Då blev det något liknande, för gnistan letade sig närmaste väg ut mot gods via fukt och skit på in- och utsidan av locket, ibland via tändkablar och tändstift.
Jag tror på tändningsfel! För komp borde det bli oavsett om lyftarna har tillräckligt med olja eller inte, det blir bara att de inte lyfter så högt och så knackar - tickar det mer.
Senast redigerat av Meaganeowner (15 januari 2013)