3244
Sök

Utfartregeln eller högerregeln?

PhiCas
15 januari 2013
Trådstartare
för cirka 3 månader sen så krockade jag med en annan bil, ingen större grej men än att frontspoiler hänger lite + lite repor. På plats erkände motparten att han var vållande, men ingen av hos hade papper att fylla i direkt så jag tog han person uppgifter mm. några dagar senare skickade jag in en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag, men efter ca 1.5 månad utan att hört något ringde jag och då har motparten hävdat högerregeln.

själva grejen är att han kommer från enskild väg från fastighet/fastigheter, jag hävdar att det är utfartsregeln som gäller för honom då denna väg inte leder någon annan stans än till några hus. hittade detta från körkortsteori.se
"Högerregeln gäller i korsning mellan enskild och allmän väg om inte den enskilda vägen är en utfartsväg"  denna väg måste väl ändå vara en utfartsväg? 

försäkrings bolaget har nu beslutat att jag är vållande och ska betala en självrisk. tänkte överklaga då jag endast har trafikförsäkring och hög självrisk!

så vad tror ni? jag åker söderut när motparten svänger ut från höger (i röda cirkeln) inte kan det vara högerregeln som gäller här? svarta cirkeln är korsningen jag misstänker att motparten hävdat att kollisionen ägde rum. då jag är ganska säker på att jag har rätt i det här fallet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152060/152060-468c38ddd2fabffb69a70d67675e00e3.jpg

Bild från google street view, man kan tänka sig att bilden är tagen från min bil och det kör ut en bil från höger.

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152060/152060-73020fad67aa86177314a9a3392fcffe.jpg

Hur grusvägen bilen kom ifrån ser ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/153/152060/152060-62526c370197b85cef77d839eab096b5.jpg

91 Inlägg
15 januari 2013
Ja det där borde vara solklart, Det tråkiga är ju att det är ord mot ord när det gäller vart själva olyckan hände.. Alltså i vilken korsning/utfart....

KHRacing
15 januari 2013
Trådstartare
ingen högerregel där inte anser jag o hänvisar till vägmarkeringrna - eller ?

804 Inlägg
16 januari 2013
KHRacing skrev:

Jag instämmer.
Knäpp alltid bilder när det händer olyckor. Lätt att säga i efterhand och hjälper inte nu men iaf.

Fri fart för ett fritt folk!
14 113 Inlägg
16 januari 2013
utfartsregel är det ej. ingen utfart det där.

och är det ingen huvudled så är det högerregeln som gäller.
så det borde rimligen vara ditt fel.

Kör fort så hinner inget hända...

1 532 Inlägg
16 januari 2013
Hsr aldrig varit me om att detta är högerregel bil från höger ska lämna dig före.
Det är motpartens fel som kom från grusvägen.
Ring polisen.

På Citygross i Norrköping är det sträckat i ytterkant av parkeringen typ som en väg inne på parkeringen, dom som ska ut på den har lämna företräde. Så brukar de va på såna här småvägar oxå då du åker på asfalterad väg med linjer och en grusväg kommer ut till den.
Skicka mail med dessa bilder till ditt försäkringsbolag.
Senast redigerat av Dirtymike (16 januari 2013)

* Voff voff *
10 575 Inlägg
16 januari 2013
KHRacing skrev:

Så resonerar jag oxå, ledtråden är väl att streckade linjen inte gör ett uppehåll för vägen/utfarten från höger.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 113 Inlägg
16 januari 2013
Dirtymike skrev:
Hsr aldrig varit me om att detta är högerregel bil från höger ska lämna dig före.
Det är motpartens fel som kom från grusvägen.
Ring polisen.

På Citygross i Norrköping är det sträckat i ytterkant av parkeringen typ som en väg inne på parkeringen, dom som ska ut på den har lämna företräde. Så brukar de va på såna här småvägar oxå då du åker på asfalterad väg med linjer och en grusväg kommer ut till den.
Skicka mail med dessa bilder till ditt försäkringsbolag.

bilar som kommer på din högra sida är dom du ska lämna företräde inte tvärsom.

bara att tänka när du får ont sak dom andra lämna företräde när dom får ont ska du lämna företräde smile
dvs vart förardörren är förhållandevis till den bil man tänkt krocka med om inte skyltning säger något annat.

skule vara den sträckade linjen som påstår något annat men samtidigt så är det bara huvudled eller skyltning som kräver något annat än högereregel.

en sträckad linje vete fan om det gör någon skillnad.
men självklart ska man visa biler till försäkringsbolaget osv. vete tusan vad det gör för skillnad

förutsatt att det inte sitter huvudvägs skyltar utefter den vägen.

Kör fort så hinner inget hända...

PhiCas
16 januari 2013
Trådstartare
Som jag läst det så gäller högerregeln ej från oskyltade enskilda vägar, alltså se bild 2, vägen till vänster är skyltad med en gul skylt vilket innebär enskild väg, om jag då kommer från andra hållet gäller högerregeln från denna väg.  men i mitt fall är vägen ej skyltad, vilket då gör det svårt att se denna väg. skulle vara orimligt att köra 70 på denna väg om högerregeln gäller överallt.

har nu mejlat försäkringsbolaget med dess bilder mm, tror att jag kommer att få rätt i det här. annars får en trafikjurist avgöra vad som gäller på denna väg.

1 160 Inlägg
16 januari 2013
störst väg går inte alltid först något många tror

plankan
16 januari 2013
Trådstartare

PhiCas
16 januari 2013
Trådstartare
taget från lagen:

37 § Förare som tänker köra in på en huvudled där accelerationsfält saknas har väjningsplikt mot varje fordon på huvudleden. Detsamma gäller förare som kör in på motorväg eller motortrafikled där accelerationsfält saknas. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält.
   Förare har dessutom väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär hans egen kurs när han kommer in på en väg
1. från parkeringsplats, fastighet, bensinstation eller från annat liknande område i anslutning till vägen,
2. från stig, ägoväg eller annan liknande utfartsväg,
3. från cykelbana, vägren, gågata, gårdsgata eller terräng eller
4. efter att ha korsat en gångbana. Förordning (1993:1356).

Anser att den vägen bil kommer ifrån är en ägoväg/utfartsväg, har nu insett att enskilda vägar är markerade med gul skylt, därför är detta en ägoväg, således ska motparten lämna företräde.

326 Inlägg
16 januari 2013
Jag har sagt det förr och säger det igen.
En liten dashcam uppe vid backspegeln som ständigt filmar genom vindrutan är jäkligt värdefull i såna här lägen.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 januari 2013
Och jag har sagt det förr och säger det igen, vi kan sitta här och tycka en massa men i slutändan är det FB som bestämmer. Du kan bara överklaga, vilket du planerat att göra. Tyvärr.

Polisen kan ju inte påverka detta ett smack, det finns exempel på där en part blir vållande till olyckan enligt FB och den andre parten blir dömd för vårdslöshet i trafik. Så skevt är det.

Däremot kan du lägga till fakta kanske? Är det exempelvis en annan adress på vägen? Är det en kommunal väg? Eller är det en privat väg? Vem äger då vägen? Hushållet eller en bonde i trakten? Du kanske kan få upp ögonen för en gråzon?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

PhiCas
16 januari 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Och jag har sagt det förr och säger det igen, vi kan sitta här och tycka en massa men i slutändan är det FB som bestämmer. Du kan bara överklaga, vilket du planerat att göra. Tyvärr.

Polisen kan ju inte påverka detta ett smack, det finns exempel på där en part blir vållande till olyckan enligt FB och den andre parten blir dömd för vårdslöshet i trafik. Så skevt är det.

Däremot kan du lägga till fakta kanske? Är det exempelvis en annan adress på vägen? Är det en kommunal väg? Eller är det en privat väg? Vem äger då vägen? Hushållet eller en bonde i trakten? Du kanske kan få upp ögonen för en gråzon?

Varför är det "tyvärr" att överklaga? om jag anser att jag har rätt som jag nu efter läst lite lagar mm är ganska säker på att jag har så finner jag ingen anledning till att inte överklaga, om försäkringsbolaget håller fast vid sin sak så anlitar jag en trafikjurist som får titta på platsen och sedan tar jag det till tingsrätten, då är det tingsrätten beslut och försäkringsbolaget eller jag har inget att säga till om, så i slutändan är det verkligen inte försäkringsbolaget som bestämmer om inte jag vill det.

Jag har nu mejlat försäkringsbolaget exakta adresser samt bilder vid kollisions platsen, jag hoppas att dom gör en ny bedömning och motparten blir vållande, Jag färdades på allmän väg, och vägen bilen kom ifrån är till en gård samt ett par mindre bostadshus, alltså en "ägoväg" och då gäller ej högerregeln.

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 januari 2013
PhiCas skrev:
caromania skrev:

Varför är det "tyvärr" att överklaga?

Jag var kanske otydlig i min syftning, jag menade att det tyvärr är det enda du kan göra, att överklaga alltså. Våra åsikter här om vad vi tycker är rätt och fel spelar ingen roll du FB ofta bedömer väldigt märkligt och kanske inte ens enligt vad lagen säger.

KHRacing
16 januari 2013
Trådstartare
Varför inte kolla med kommunen i fråga exakt vad vägen är klassad som istället ? så får du det på papper

PhiCas
16 januari 2013
Trådstartare
caromania skrev:
PhiCas skrev:
caromania skrev:

Jag var kanske otydlig i min syftning, jag menade att det tyvärr är det enda du kan göra, att överklaga alltså. Våra åsikter här om vad vi tycker är rätt och fel spelar ingen roll du FB ofta bedömer väldigt märkligt och kanske inte ens enligt vad lagen säger.

aja okej tolkade det du skrev lite annorlunda, jo försäkringsbolaget "bestämmer" ju men jag kan alltid överklaga försäkringsbolagets beslut till tingsrätten och då är det ju inte försäkringsbolaget som bestämmer längre, men jag tror ej att jag kommer behöva göra det. är nu 95% säker på att jag har rätt, ska kontakta kommunen imorgon för att se vad grusvägen klassas som.
Senast redigerat av PhiCas (16 januari 2013)

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 januari 2013
PhiCas skrev:
caromania skrev:
PhiCas skrev:

aja okej tolkade det du skrev lite annorlunda, jo försäkringsbolaget "bestämmer" ju men jag kan alltid överklaga försäkringsbolagets beslut till tingsrätten och då är det ju inte försäkringsbolaget som bestämmer längre, men jag tror ej att jag kommer behöva göra det. är nu 95% säker på att jag har rätt, ska kontakta kommunen imorgon för att se vad grusvägen klassas som.

Ja, jag vet inte om tingsrätten kan ändra ett försäkringsbolag faktiskt. Det finns minst ett fall där det skedde en krock i en rondell där ena parten fick betala skadorna och den andra parten dömdes för vårdslöshet efter att polis kallats till platsen. Only in Sweden kanske?

plankan
17 januari 2013
Trådstartare
Det som är "made in Sweden" är att du kan bli inblandad i en incident där du har handlat rätt i lagen's förstånd -
,men enligt ditt försäkringsbolag borde du handlat mera "aksamt" och blir därför dabbad........

Sök