En bruksbil som behöver en hel del rostlagning, fix och kärlek. Den ska fortsätta att vara bruksbil men kanske framförallt vara ett fritidsprojekt i garaget.
Gott HG!! Behöver dom inte i helgen men det är på G. Får väl uppdatera lite...
Har satt dit plåten för baklyktan till slut:
Först fick jag lov att reparera golvet så den hade nåt att sitta fast i. Hålet för dörrstoppsarmen har en hållare för en gummibit som också fick fixas. Hela tiden så måste man fixa nåt nytt innan man kan göra det man tänkt.
Sen över till innerskärmen i hjulhuset. En bit ditsatt. En böjd liten bit som var svår att passa in. Pappmallen passa ju fint men det var väl några vinklar som inte blev rätt. Till slut så:
Nästa bit har klippts å bockats till. Den gamla Peugeot-polygripen har hängt med i alla år sen jag norpade den från mina föräldrars låda i städskrubben. Den jäkeln håller än och kommer ofta till pass! Sekatören som jag försökte använda som plåtsax blev dock kvar.
Fick dit den biten också innan det var dags att ta kväller...
Om man ändå fick jobba i fred med Duetten. Det är så mycket annat som kommer i mellan. Här har jag tillverkat ett balanshjälpmedel åt en kompis som fyllde jämnt. Slit å släp...
Om man ändå fick jobba i fred med Duetten. Det är så mycket annat som kommer i mellan. Här har jag tillverkat ett balanshjälpmedel åt en kompis som fyllde jämnt. Slit å släp...
Verkligen en fiffig uppfinning Har du sökt patent på den ännu, eller?
Verkligen en fiffig uppfinning Har du sökt patent på den ännu, eller?
Nä, jag har valt att offentligöra den här så att den kan bli till gagn för mänskligheten! Observera att den kan användas till både gång och cykling. Dessutom... kan den användas vid ridning. Det finns en rem som (uppvikt på bilden) man kan spänna under magen på hästen så att man garanterat sitter kvar! (Jo, min födelsedagsfyllande kompis i behov av stöd har ramlat av hästen en gång)
I helgen så blev det ett litet ryck till. Hjulhuset blir mer å mer helt men det tar tid. Det är iofs ingen brådska men, men...
En stor plåt går lika fort som en liten att svetsa dit men det känns som att det händer lite mer. Tog lite tjockare plåt här (1.2 mm) efter som det inte är några krångliga böjar att tampas med... Ska bara passa in den lite...
Jo, tar ungefär lika lång tid oavsett storleken på plåten, men det är ju klart att det beror ju på hur avancerade bockningar & dylikt det är. Men det är bara att ta en sak i taget så når man målet till slut Fortsätt så här så är du färdig till våren
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Trevligt projekt Om det är originalnycklarna du har till tändningslåsen så rekommenderar jag dig att åka och kopiera dem så du har ett par extra exemplar
HG: I dag kom träribborna till lastgolvet. Noggrant förpackade. Verkar bra! Tack!
Fredrik: Det är nog inte original eftersom tändspolen är bytt (borde väl i så fall vara den "inbrottssäkra" varianten med stålhöljet?) Nå, jag har i alla fall två till tändningslåset nu och jag har inte kollat upp alla hjulhus än.
Egentligen ska det vara en skålad form längst bak så att inre o yttre plåt går ihop. Skruven för kofångaren ska sitta där. Det skulle bli krångligt att bocka till en sån plåt så jag la in en distans istället.
Tack! Skulle jag ha timlön så skulle kvadratmeterpriset bli rätt högt på plåtbitarna! Men nu är det tvärtom, det är jag som får pröjsa för min fritid och det gör jag gärna. Plåt är inte så dyrt. Sen hoppas jag att andra sidan (högra) går fortare. Nu har jag ju mallarna klara. Bara att spegelvända. Sen vill jag ha varmare väder! Alla längtar efter våren nu!