3634
Sök

Golf vr6 94- "går ojämt,smäller/misständer,blöndrar.

21 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena har nyligen köpt mig en vr6a som strular lite ibörjan ska försöka förklara problemet så bra som möjligt.
jag börjar med att starta bilen då går den bra , men efter ca 1 min
så går den ner i varv å blödrar lite smått men när man gasar till så
"smäller det å "blödrarupp" , men efter ca 2000-2500 varv så går
den rent igen å sen händer det samma sak när jag släpper gasen och gasar igen.
men det försvinner när man kört den lite hmm
(den morrar när den miständer  å det smäller typ 2-3 gånger när man gasar)
sen IBLAND när man kör å släpper gasen så kan den fasna på 2000 varv men det händer väldigt sällan.

har bytt tändstift * 

lyckas jag fixa problemet så blir det nog ett projekt av bilen sen cool

tack på förhand ! inga tips är dumma tips!

112 Inlägg
18 januari 2013
#2
åramodell?
Har du provat rycka kontakten till lmm?
Senast redigerat av Mankan87 (18 januari 2013)

225 Inlägg
18 januari 2013
#3
du kan e ha o slippad kam

21 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#4
Mankan87 skrev:
åramodell?
Har du provat rycka kontakten till lmm?
nä tänkte ta å göra det på lördag , men tycker att den borde stua hela tiden då men kanske bara jag som har fel tongue
det är en 94a som har gått 17000.

21 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#5
Mestred skrev:
du kan e ha o slippad kam
vad mena du med det :S ?

225 Inlägg
18 januari 2013
#6
kamaxeln går inte runt

21 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#7
Mestred skrev:
kamaxeln går inte runt
finns det något sätt att kolla om det är de som skulle va problemet ? å vad är resultatet av att den inte går runt ?
Senast redigerat av onneberg (18 januari 2013)

225 Inlägg
18 januari 2013
#8
du kan kolla kamaxeln om du snurrar motorn för hand och tar det stopp så att det blir verkligen som om du nästan hör att det skrapar så är dom o slipade självklart för att kolla det riktigt så får man ju lämna in dom och balansera dom

21 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#9
Mestred skrev:
du kan kolla kamaxeln om du snurrar motorn för hand och tar det stopp så att det blir verkligen som om du nästan hör att det skrapar så är dom o slipade självklart för att kolla det riktigt så får man ju lämna in dom och balansera dom
okej ! är nybörjare när det gäller mecka bilar så när du menar för hand hur menar du då :S ?

225 Inlägg
18 januari 2013
#10
om du lyfter upp bilen och skruvar av ena däcket så sitter det ju ett skydd av plast där om du tar bort det om du måste nita bort det vet jag inte men i alla fall så sitter det en ja kan tänka mig 19 20 bult som du ta ett spärrskaft och bara skruvar då skruvar du på vevaxeln som i sin tur drar runt allt i motorn om du vet vad komp är så är det det som när du drar runt motorn så kan det va tungt i början så släpper det och så blir det tungt igen desto högre komp bilen har desto tyngre blir det så nu fick du en liten förklaring

21 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
#11
Mestred skrev:
om du lyfter upp bilen och skruvar av ena däcket så sitter det ju ett skydd av plast där om du tar bort det om du måste nita bort det vet jag inte men i alla fall så sitter det en ja kan tänka mig 19 20 bult som du ta ett spärrskaft och bara skruvar då skruvar du på vevaxeln som i sin tur drar runt allt i motorn om du vet vad komp är så är det det som när du drar runt motorn så kan det va tungt i början så släpper det och så blir det tungt igen desto högre komp bilen har desto tyngre blir det så nu fick du en liten förklaring
jaha okej då fattar jag! å de strulet jag har är de som uppstår om dom skulle va obalans ? tack för tipset !!

_MrK_
18 januari 2013
#12
Har haft en del golf tidigare tändspolen är ganska vanligt på dem fast man brukar uppleva att den ryker en del vid körning.

112 Inlägg
18 januari 2013
#13
Skulle tro att det är coilpacken som är dålig.

56 Inlägg
18 januari 2013
#14
jag har en golf som är lite problem med också... en 92a... vr6a..... pendlar i tomgång när man startar..... vad kan det vara?? temp givare eller tomgångsmotor givare?? eller vad tror ni om det tips

75 Inlägg
18 januari 2013
#15
Mestred skrev:
kamaxeln går inte runt
Om kamaxeln inte hade gått runt överhuvudtaget så hade inte motorn gått överhuvudtaget...


1 036 Inlägg
18 januari 2013
#16
z4power skrev:
jag har en golf som är lite problem med också... en 92a... vr6a..... pendlar i tomgång när man startar..... vad kan det vara?? temp givare eller tomgångsmotor givare?? eller vad tror ni om det tips
prova att smörja upp tomgångsventilen, brukar kärva på dom.


56 Inlägg
18 januari 2013
#17
hm vart sitter den??? hur gör man

1 036 Inlägg
18 januari 2013
#18
z4power skrev:
hm vart sitter den??? hur gör man
har du en tomgångsmotor så här fixar du tomgångsmotorn

1. Häll i en massa bräkleen.. låt verka, skaka runt (en rejäl mängd)
2. Häll ut och skaka så allt i princip kommit ut..
3. MATA 5-56 SOM FAN!
4. häll ut resterande och nu borde den funka.. testa funktionen genom att trycka på själva spjället i tomgångsmotorn så den går fint

http://www.oichan.org/mods/idle/idle05.jpg

silvriga "burken" är tomgångsmotorn


56 Inlägg
18 januari 2013
#19
stort tack... det ska jag verkligen prova smile återkommer

21 Inlägg
19 januari 2013
Trådstartare
#20
härigt att du oxå för hjälp här men behöver fortfarande tips på vad de kan vara ! smile


Sök