3528
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

371 216 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
1 080 Inlägg
8 april 2014
#541
Alla vet att coola killar har 3"!

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

vinnarskalle!
907 Inlägg
9 april 2014
#543
Big-Nyz skrev:
Casy skrev:
varför 3"? Det räcker ju ända upp mot 650whp ungefär. 2,5" lär räcka om du nu vill spara på utrymme alltså..

Nu förstår jag inte? En dp SKA vara 3" wink Det ryms nog, det blir bara tajt.

Ja då vare inget problem alltså


10 164 Inlägg
9 april 2014
#544
Rein-O skrev:
Kan man ha annat än 3"?? yikes

Ja det kan man 4 tum wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#545
Djo skrev:
Rein-O skrev:
Kan man ha annat än 3"?? yikes

Ja det kan man 4 tum wink

Du Djo, kör du med 4" dp? Vilka effektnivåer? Berätta lite på skoj bara i så fall om det är nån skillnad eller bara coolhetsfaktor smile .

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 164 Inlägg
10 april 2014
#546
Big-Nyz skrev:
Djo skrev:
Rein-O skrev:
Kan man ha annat än 3"?? yikes

Ja det kan man 4 tum wink

Du Djo, kör du med 4" dp? Vilka effektnivåer? Berätta lite på skoj bara i så fall om det är nån skillnad eller bara coolhetsfaktor smile .

Skrev för skojs skull smile Har en 240 gl med 115hk sugis. wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Saabish
64 Inlägg
10 april 2014
#547
Djo skrev:
Big-Nyz skrev:
Djo skrev:

Ja det kan man 4 tum wink

Du Djo, kör du med 4" dp? Vilka effektnivåer? Berätta lite på skoj bara i så fall om det är nån skillnad eller bara coolhetsfaktor smile .

Skrev för skojs skull smile Har en 240 gl med 115hk sugis. wink

Vadå? Kör du inte 4" hela vägen med raka rör på den? wink Haha


10 164 Inlägg
10 april 2014
#548
Rein-O skrev:
Djo skrev:
Big-Nyz skrev:

Du Djo, kör du med 4" dp? Vilka effektnivåer? Berätta lite på skoj bara i så fall om det är nån skillnad eller bara coolhetsfaktor smile .

Skrev för skojs skull smile Har en 240 gl med 115hk sugis. wink

Vadå? Kör du inte 4" hela vägen med raka rör på den? wink Haha

Epa stuk nej tack 2,5 tum med dubbla ljuddämpare efter katten har jag faktiskt mullrar doft och fint inget som stör. Nog talat om mig och min bruks vagn nu wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

582 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#549
På något sätt har jag lyckats förlägga mina wastegateflänsar, så jag kom inte så långt som jag hade hoppats idag med svetsandet. Men punktade provisoriskt dit turboflänsen för att kunna börja bygga på downpipen – wastegaten kommer nämligen att kurva runt den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-d0220d8eef83cd833696c0df7fab6b79.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
14 april 2014
Trådstartare
#550
Etwas solches.


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-df28b75be3b36bab21a6d69c85f2049e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-4e6bf9834f8f5d1a6ecaf9284d89a77c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-e40840de36572bfda5e9f99ed0396f99.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Turbo lover
329 Inlägg
14 april 2014
#551
Smarrig spagetti med snigel smile Ser riktigt bra ut smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991

Saabish
64 Inlägg
15 april 2014
#552
Ser ut som ett spännande projekt bara att komma åt alla bultar för att skruva fast grejerna. wink

Ska bli intressant att höra vilket ljud som blir av detta sen. smile


582 Inlägg
15 april 2014
Trådstartare
#553
Rein-O skrev:
Ser ut som ett spännande projekt bara att komma åt alla bultar för att skruva fast grejerna. wink

Ska bli intressant att höra vilket ljud som blir av detta sen. smile

Ja man ska inte försöka skruva  något medan maskinen är varm i alla fall... Men annars går det nog att komma åt alla bltar och muttrar hyggligt enkelt.

Ja det ska bli väldigt intressant! wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
16 april 2014
Trådstartare
#554
Rein-O skrev:
Ser ut som ett spännande projekt bara att komma åt alla bultar för att skruva fast grejerna. wink

Ska bli intressant att höra vilket ljud som blir av detta sen. smile

Ja man ska inte försöka skruva  något medan maskinen är varm i alla fall... Men annars går det nog att komma åt alla bltar och muttrar hyggligt enkelt.

Ja det ska bli väldigt intressant! wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
18 april 2014
Trådstartare
#555
Nu sitter snigelspaghettin ihop.

Det blev en jäkla stor härvel. Men nu sitter det ihop och luften och avgaserna borde skickas dit dom ska.

Det blev V-bandsflänsar istället för vanliga avgasklämmor (se ändan på downipen). Mycket smidiga och kostade ca 18e / st på ebay.

Med en liten gnutta tur går motorhuven att stänga med wastegaten sådär. Annars tar jag fram vinkelkapen.

Motorn till vindrutetorkaren sitter trångt till. Precis vid flexdelen på downpipen...

En fin grej är att hela paketet går att lyfta i och ur motorn i en del. En annan sak är huruvida man når alla pinnbultar  på toppen utan att demontera alltsammans...

Oberoende så måste jag ju erkänna att det känns bra att kunna lasta ner det här i motorrummet wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-9fbe0b1dbc07c02e1d5df238fadf5dfc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f496ccc01cc5e3173ef1e2cc0b25af40.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

10 164 Inlägg
19 april 2014
#556
Kompakt och snyggt big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

1 080 Inlägg
19 april 2014
#557
Fick du rören lika långa? Ser ju bra ut som vanligt annars smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

582 Inlägg
20 april 2014
Trådstartare
#558
pontiacen skrev:
Fick du rören lika långa? Ser ju bra ut som vanligt annars smile

Njä, inte riktigt, det skiljer kanske fem centimeter. Men eftersom det inte är pulssplitt så borde det inte vara så viktigt... tongue

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#559
So far so good.

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-0f2f9cf0c58e2827bd77968972f1442a.jpg

Nu sitter paketet där. Och det är tur att allt går att lyfta dit i ett paket, med downpipe och allt - för delarna går inte att skruva isär när grenröret sitter mot toppen tongue Så trångt är det.

Avgassystemet byggt ungefär till bakaxeln.

Olja in, olja ut, ett tryckrör med dump och lambdagänga i avgasröret, sedan ska motorn vara startbar med turbo.

Börjat installera säkerhetsbälten.
Passagerarstolens fästen klara.

Bromssystemet ännu utan vätska.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
28 april 2014
Trådstartare
#560
Big-Nyz skrev:
Olja in, olja ut, ett tryckrör med dump och lambdagänga i avgasröret, sedan ska motorn vara startbar med turbo.

Vi stryker olja ut samt tryckrör med dump. wink

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök