Jag har varit utan internetuppkoppling några dagar, men nu är det fixat. Följer alltså nu en liten sammanfattning av vad som skett sedan sist!
Med rosten svetsad och tråget spikat (...) vände jag åter mina blickar mot framvagnen. Den ska dit innan jag kan börja måtta in motorpaketet. Framvagnsbalken är ju färdigmoddad, så det som kommer näst är att få dit bärarmarna.
Dessa:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-ccbd33a305feec173fd2769a99942bfe_large.jpg]()
Hör och häpna, dessa kommer jag inte att bygga om ett dugg, utan de ska skruvas dit helt som de är! Däremot kan det hända att bussningarna som sitter i ändarna kommer att behöva en kärleksfull anstrykning. Problemet är att eftersom 1502:ans rambalkar ligger närmare varandra än på e36, så kommer bussningens "tungor" att sticka ut i hjulhusen. Själva bussningarnas centrum kommer att hamna rätt mitt under rambalkarna, och därmed borde jag hitta nussningar som bultas på annat sätt.
Jag startade upp min Macbook Pro och gjorde en liten skiss i Autocad som belyser problematiken:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-afa4dbda35819f147248da08a3c70fac_large.jpg]()
På bilden ser man tydligt vad som händer: med dessa bussningar fäster bultarna i luften i 1502:ans hjulhus. Vad jag behöver är bussningar för 20mm ändtapp, med "tunga" som inte fäster mitt på bussningen utan på sidan.
Jag är säker på att detta inte är svårt att hitta, det finns säkert en mängd olika bilmodeller som har sådana. Men eftersom jag har så lite erfarenhet av skrivande av olika bilar, efterlyser jag här tips av er som vet mer!
Till helgen planerar jag att provmontera framvagnen och se hur det sitter.
Med detta konstaterat, vände jag mig till bakvagnen. Bilen ska ju på hjul, båda ändarna ska fixas.
e30-bakvagnen har 5,5cm mera vidd mellan fästbultarna än 02-bakvagnen. Men min tröskel för att kapa bärande delar av bilen är ganska låg vid det här laget... Lite knepigare är det faktum att e30-balken skickar bakhjulen 4cm längre bak än 02-balken.
Här är en bild:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-f991d852f95ae8e86fc04387042d29af_large.jpg]()
Jag bollade med några lösningar:
Ett tag funderade jag på att göra lika som på 02-balken, att montera bussningarna bakom, men jag skulle inte fått det att se bra ut eftersom 02-balken är en vanlig fyrkantsprofil, men e30-balken är pressad plåt med kant längsmed.
Det skulle också gå att flytta bak turbobreddarna för att dölja bakflyttet. Det finns rum i hjulhusen. Men det förlänger jag hjulbasen.
Sedan var det ju den möjlighet som jag skrev om redan tidigare - egensvarvade excentriska stålbussningar.
Lösningen verkar bli en blandning av allt detta. Igår stannade jag kvar i slöjdsalen efter skolan och högg in på e30-balken. Först startade jag gassvetsen och brände bort de gamla bussningarna:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-763226b0f11b797fb0e6fc06fbb1b609_large.jpg]()
Sedan satte jag mig med skjutmåttet och måttbandet och designade ännu en konstfull autocad:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-8b4fea939aa7087938875c5781bbd540_large.jpg]()
Fästena för bärarmarna ska givetvis förbli orörda, det är bara bussningarna som ska närmare varandra. Avtsåndet mellan bussning och bärarmsfäste är 22mm, så det skulle bli trångt. Men trånghet är inget hinder för den vidsynte! Därför gjorde jag processen kort, högg kapen i balken och kortade mellan tummen och pekfingret 2,7cm per sida:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-227e7084e9dd09207f2fb14a7ca23714_large.jpg]()
Punktat ihop blev det så här:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-31bf15b70db8957232397f441ce6fd5a_large.jpg]()
Linjerna går bra ihop. Det är bra för liksom med framvagnen är ju grundfilosofin att allt ska vara bolt-on
![wink](img/smilies/wink.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-606097399fc591af7101bff92b0a93ff_large.jpg]()
Och här är det helsvetsat.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c87e1000bfa4da09508164cb7df99c9a_large.jpg]()
Det sista av bärarmsinfästningarna svetsar jag sedan då bussningarna är klara.
Kalla det bonnmeck eller grovsmide. Det blev absurt bra, och det gick på fyra timmar. När jag mätte upp för att se hur nära jag kommit, visade måttbandet 117,5cm - precis det jag skulle ha!
Så nu vore det basra att pressa i bussnignar och montera. I så fall hamnar bakhjulen 4cm längre bak. Jag kommer att svarva excentriska bussningar, så hamnar hjulen bara 2cm längre bak. Sedan flyttar jag skärmkanten ifall det ser tokigt ut.
So far, so good. Efter helgen vet jag igen mera.
Kommentarer angående framvagnens bärarmsbussningar mottages med tacksamhet!!!