3468
Sök

BMW 1502 -75 med Saabmotor

Bygger lekbil av en BMW 1502 -75. Helbur, E36 framvagn, E36 compact bakvagn, Saab långmotor med lågkompkolvar, Holset HY35, Getrag 262-låda, Trionic 5.5. Besiktigad och godkänd med 203hk!

369 079 Visningar
Uppdaterades senast 22 april 2017
1 697 Inlägg
6 maj 2013
#161
Eftersom trionic 5.5 använder triggerskiva/bländarskiva så behöver du inte tändmarkeringarna på svänghjulet. Det medför att man kan köra 9000 240mm koppling med tillhörande svänghjul om man vill smile

Angående styrtappen så vet jag inte, men skulle tro att om du tar bort den så kommer risken vara att motorn inte hamnar helt i balans. Vet inte hur det är på dessa motorer, men har förstått det som så att vissa tillverkare sätter dit den styrpiggen för att svänghjulet ska hamna rätt för en bra balans i motorn så kanske kan vara värt att kolla upp den biten iaf.


582 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#162
Juvakka skrev:
Eftersom trionic 5.5 använder triggerskiva/bländarskiva så behöver du inte tändmarkeringarna på svänghjulet. Det medför att man kan köra 9000 240mm koppling med tillhörande svänghjul om man vill smile

Är det värt att gå upp till 240mm? Jag hade tänkt ha 228mm koppling från en 900S-90. Just nu har jag bara ett 900i svänghjul att prova med... Jag har försökt surfa fram lite skillnader på de olika svänghjulen men inte riktigt hittat exakt vad det är för skillnad. Grejen är att jag kommer att svarva ner ett par cm på diametern och klämma dit en BMW kuggring på 290mm (Saab är 305mm). Ifall bultarna för tryckplattan kommer för långt ut finns det inte tillräckligt mycket material att svarva bort. Vet du något om tryckplattorna till de olika lamellerna? 

Juvakka skrev:
Angående styrtappen så vet jag inte, men skulle tro att om du tar bort den så kommer risken vara att motorn inte hamnar helt i balans. Vet inte hur det är på dessa motorer, men har förstått det som så att vissa tillverkare sätter dit den styrpiggen för att svänghjulet ska hamna rätt för en bra balans i motorn så kanske kan vara värt att kolla upp den biten iaf.

Ok, tack för den! Ska snoka.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

1 697 Inlägg
7 maj 2013
#163
Big-Nyz skrev:
Juvakka skrev:
Eftersom trionic 5.5 använder triggerskiva/bländarskiva så behöver du inte tändmarkeringarna på svänghjulet. Det medför att man kan köra 9000 240mm koppling med tillhörande svänghjul om man vill smile

Är det värt att gå upp till 240mm? Jag hade tänkt ha 228mm koppling från en 900S-90. Just nu har jag bara ett 900i svänghjul att prova med... Jag har försökt surfa fram lite skillnader på de olika svänghjulen men inte riktigt hittat exakt vad det är för skillnad. Grejen är att jag kommer att svarva ner ett par cm på diametern och klämma dit en BMW kuggring på 290mm (Saab är 305mm). Ifall bultarna för tryckplattan kommer för långt ut finns det inte tillräckligt mycket material att svarva bort. Vet du något om tryckplattorna till de olika lamellerna?

Vet inte så mycket om skillnaderna. Men 220mm tryckplattan som sitter på og900 och 228mm plattan på 9000 har samma yttermått men olika stora lameller, 228mm blir ju ganska mycket mer anliggningsyta än 220mm också. 240mm tryckplattan ska vara större och bara passa på ett 9000 svänghjul. Nackdelen med 9000 svänghjul är att det är större/tyngre vilket ju medför större roterande massa.

Jag skulle nog gå på en 228mm koppling med sinterlamell, lär räcka ganska långt smile


582 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#164
Juvakka skrev:
Jag skulle nog gå på en 228mm koppling med sinterlamell, lär räcka ganska långt smile

Jo det blir nog det receptet. Visionen börjar klarna nu för mitt inre öga smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#165
Juvakka skrev:
240mm tryckplattan ska vara större och bara passa på ett 9000 svänghjul. Nackdelen med 9000 svänghjul är att det är större/tyngre vilket ju medför större roterande massa.

Jag tror jag litar på att bilens låga vikt inte kräver 240mm, så den lösningen får vara. Har ett og900S-svänghjul på kommande.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
9 maj 2013
Trådstartare
#166
Det är Jesu flygaredag idag, vilket åtminstone i Finland betyder helgdag, vilket betyder en extra garagedag... tongue

Inget spännande har dock hänt. Återgick till det evinnerliga svetsandet - men nu sitter torpeden ihop så när som ett par små hörn. Och det är skönt. Sätter upp nån bild sen då jag slipat fogarna och primat.

Så kom byasmeden förbi, vilket är lite roligare. För han tog med sig 900i-svänghjulet, och ska sätta svarven i det... Men något svänghjul ska det inte bli, utan en spacerplatta wink . Mina uträkningar visar igen på en otrolig flax: Adapterplattan är 12mm tjock och svänghjulet måste nå minst 5mm längre in i sprängkåpan för att pilotlager och lamell ska hamna på rätt ställe. Det betyder alltså att svänghjulet måste flyttas ut minst 17mm. Saabens svänghjul är... just det, 17mm tjockt.

Så har jag också en helt annan grej på gång, som jag tänkte testa. Det gäller fälgar... Eftersom jag klåpade och köpte e36 framvagn så har jag nu 5x120mm bultdelning fram och 4x100mm bak. Men e30-baknaven går att borra om till 5x120mm, så jag tänkte försöka ge mig på det. Hjullagren måste ändå bytas och hela bromspaketet förnyas, så grejerna ska demonteras oberoende. Det är lite enklare att välja fälgar om det är samma bultmönster i alla fyra hörn...

Så har jag också ett oljetråg att vänta!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

158 Inlägg
10 maj 2013
#167
trevligt trevligt smile

582 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#168
Nåja!

Tyvärr lyckas min mobil inte kommunicera vidare väl med min dator idag så det blir inga bilder, men jag kan äntligen gratulera mig själv till att ha torpeden klar! Drog primer på den idag och jag tycker faktiskt det blev väl godkänt.

Sedan har jag kollat närmare på bakändan. Funderar lite hur jag ska göra med bensintank. Original är hel, men rostig och bucklig undertill. Det vore enklast att kasta dit den och bara skarva i där jag kapat bort för diffbalken, den ryms precis. Men det vore trevligare med en fräsch fuelcell. Men jag tror faktiskt jag kör den kvicka vägen här, för att inte slöa ner arbetsprocessen kring petitesser.

Fråga:

Jag har någonstans på det oändliga nätet, i någon av de oändliga diskussionsforumen, läst att Saab 900-dämpare fungerar bra i baken på bmw 02. När jag läste detta skrev jag ordentligt upp det på en papperslapp, som jag sedan ordentligt slarvade bort. Känner någon av er till något om detta? Gäller det fram eller bakdämpare från Saab? De är ju olika långa.

Har skrotat planen på coilovers bak. Känns faktiskt enklare att skräddarsy ett separat system utgående från de bitar jag har (främst sänkfjädrarna från min polares golf). Men jag måste bygga nya övre fästen för fjädrarna, eftersom de är annorlunda vinklade på e30.

Jag ser ljuset i tunnelns slut! big_smile

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#170

Nå sidu där var det ju! Thanx!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#171
Fortsättningsvis inga bilder, men väsentliga delar anhopas i mina gömmor och jag kommer inom kort att ha mitt eget "kit" för RWD-konvertering av Saab långmotor wink . Stay tuned.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
16 maj 2013
#172
Big-Nyz skrev:
Fortsättningsvis inga bilder, men väsentliga delar anhopas i mina gömmor och jag kommer inom kort att ha mitt eget "kit" för RWD-konvertering av Saab långmotor wink . Stay tuned.

Återmonterar buren i min 02a medans jag väntar på din nästa uppdatering med spänning smile


582 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
#173
L.D. Peter skrev:
Big-Nyz skrev:
Fortsättningsvis inga bilder, men väsentliga delar anhopas i mina gömmor och jag kommer inom kort att ha mitt eget "kit" för RWD-konvertering av Saab långmotor wink . Stay tuned.

Återmonterar buren i min 02a medans jag väntar på din nästa uppdatering med spänning smile

Aeh... Då får du vänta lite än för jag talade med min byasmed ikväll och jag får min svänghjulsspacer först på onsdag... hmm Du får stå för underhållningen i din tråd du istället!

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

Överpedantisk?
411 Inlägg
17 maj 2013
#174
Big-Nyz skrev:
L.D. Peter skrev:
Big-Nyz skrev:
Fortsättningsvis inga bilder, men väsentliga delar anhopas i mina gömmor och jag kommer inom kort att ha mitt eget "kit" för RWD-konvertering av Saab långmotor wink . Stay tuned.

Återmonterar buren i min 02a medans jag väntar på din nästa uppdatering med spänning smile

Aeh... Då får du vänta lite än för jag talade med min byasmed ikväll och jag får min svänghjulsspacer först på onsdag... hmm Du får stå för underhållningen i din tråd du istället!

Oki ska se vad jag kan göra, blir flytt av bilen idag för att kunna bli klar snabbare med svetsningen smile


582 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#175
Jeee!!! big_smilebig_smilebig_smile
Byasmeden har levererat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-c15f65d6683d71832afd17e6314c16e8.jpg

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

582 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#176
Idag har det hänt mycket.

Och en del har hänt också på sistone som jag inte skrivit om eftersom jag inte kunnat posta bilder. Men nu har jag ny telefon, vilket månntro också märks på bildkvaliteten. Därmed har jag också bilder, så det får bli ett lite utförligare inlägg denna gång.

First things first, eller hur? wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-390b039b8bba9c5cb74f99cb0911b551_large.jpg

Här står den nu. Allt bara föll så förbannat bra på plats. Som smör i solsken, som bult i mutter, eller, om jag får drista mig att använda en oren liknelse, "som pittn i Greta".

Dessa beståndsdelar har jag byggt av:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-41486c605f0d14578e8d8ef227ddc651_large.jpg

Först mot vevaxeln kommer spacerplattan. Eftersom den är svarvad ur ett svänghjul centrerar den av sig själv mot kransen på vevaxeln. Spacern är 17mm djup, styrkransen 4mm. Sedan har jag en hylsa (bredvid lagret). Dessa säljs som standardvara på välsorterade lagerbutiker och mäter 35mm ytterdiameter, 22mm djup. Jag svarvade ner den till 18mm. När jag pressar ner holken i spacern sticker den alltså upp 5mm, vilket blir en bra styrkrans för svänghjulet. Svänghjulet ska sedan svarvas ner för BMW-kuggkransen. Pilotlagret sedan fyller ut de sista 12mm i svänghjulets centrum, precis som original. Det är ett vanligt Saab pilotlager, men de har 15mm innermått, Getrag 262-lådan har 12mm axel. Så i lagret kommer en adapterholk, inköpt på samma lagerfirma. Tog en lång en som får sträcka sig längs hela axeltappen.

Den där 15mm-holken sitter väldigt tajt. Första gången jag prövade... öh, sätta på lådan, gled, öh, tappen i botten och lådan blev liksom och hänga någon mm ovanför adaptern. Axeltappen liksom, öh, bottnade i hylsan tongue . Så jag lyfte av lådan, knackade in hylsan ett par mm, och sedan satt det hela som en smäck. Sedan ska BMW 228mm lamell passa direkt, och Saab Turbo tryckplatta.

Först hade jag tänkt få dit en hydraulisk slav från Saab, men jag kommer att köra BMW:s egen hävarm, vad det nu heter, och en slav som jag har färdigt från Getrag 240-lådan. Jag har testat, och med mina definitioner av vad som är bolt on så är den bara att kasta dit. wink

Så testade jag plocka på og9000-tråget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177279/177279-7fd98778a49797cd54abd059700e56d2_large.jpg

Tråget ÄR bolt on om man också byter oljesugröret, men inte optimalt för ett RWD-bygge eftersom själva baljan hamnar i framkant av motorn, där styrgrejor och framvagnsbalk finns. Jag kommer ändå att använda det som det är. Dels för att slippa enkelt undan, dels för att det ändå kommer att fungera. Tråget bygger bara omkring 5 cm extra neråt i jämförelse med vad ett "optimalt" tråg skulle göra, och det finns rum under huven, så jag kör så här. Å andra sidan finns det nu rum att dra ner downpipen där som jag tidigare trott tråget skulle fylla upp, vilket öppnar nya avgasmöjligheter.

På bilden ser man att tråget inte rätar upp motorn helt, utan ungefär "hälften". Men jag tror det blir riktigt bra så här.

Jag tycker motorn ser riktigt jävla rå ut när man ser den från "fel" ända. Nån annan som tycker den har samma pondus som en GSXR-motor?


Det finns mera bilder, men jag hinner inte skriva nu.

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -

405 Inlägg
23 maj 2013
#177
Blir ju skitbra de här! smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

1 080 Inlägg
23 maj 2013
#178
Gött att det äntligen sitter ihop smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Överpedantisk?
411 Inlägg
23 maj 2013
#179
Ser bra ut, snart dax för uppstart smile


582 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#180
wBes skrev:
Blir ju skitbra de här! smile

Absolut! big_smile
Senast redigerat av Big-Nyz (23 maj 2013)

- Kör europeisk jänkkare med fyrcylindrig V-åtta. -


Sök