Idag har det hänt mycket.
Och en del har hänt också på sistone som jag inte skrivit om eftersom jag inte kunnat posta bilder. Men nu har jag ny telefon, vilket månntro också märks på bildkvaliteten. Därmed har jag också bilder, så det får bli ett lite utförligare inlägg denna gång.
First things first, eller hur?
Här står den nu. Allt bara föll så förbannat bra på plats. Som smör i solsken, som bult i mutter, eller, om jag får drista mig att använda en oren liknelse, "som pittn i Greta".
Dessa beståndsdelar har jag byggt av:
Först mot vevaxeln kommer spacerplattan. Eftersom den är svarvad ur ett svänghjul centrerar den av sig själv mot kransen på vevaxeln. Spacern är 17mm djup, styrkransen 4mm. Sedan har jag en hylsa (bredvid lagret). Dessa säljs som standardvara på välsorterade lagerbutiker och mäter 35mm ytterdiameter, 22mm djup. Jag svarvade ner den till 18mm. När jag pressar ner holken i spacern sticker den alltså upp 5mm, vilket blir en bra styrkrans för svänghjulet. Svänghjulet ska sedan svarvas ner för BMW-kuggkransen. Pilotlagret sedan fyller ut de sista 12mm i svänghjulets centrum, precis som original. Det är ett vanligt Saab pilotlager, men de har 15mm innermått, Getrag 262-lådan har 12mm axel. Så i lagret kommer en adapterholk, inköpt på samma lagerfirma. Tog en lång en som får sträcka sig längs hela axeltappen.
Den där 15mm-holken sitter väldigt tajt. Första gången jag prövade... öh, sätta på lådan, gled, öh, tappen i botten och lådan blev liksom och hänga någon mm ovanför adaptern. Axeltappen liksom, öh, bottnade i hylsan
. Så jag lyfte av lådan, knackade in hylsan ett par mm, och sedan satt det hela som en smäck. Sedan ska BMW 228mm lamell passa direkt, och Saab Turbo tryckplatta.
Först hade jag tänkt få dit en hydraulisk slav från Saab, men jag kommer att köra BMW:s egen hävarm, vad det nu heter, och en slav som jag har färdigt från Getrag 240-lådan. Jag har testat, och med mina definitioner av vad som är bolt on så är den bara att kasta dit.
Så testade jag plocka på og9000-tråget.
Tråget ÄR bolt on om man också byter oljesugröret, men inte optimalt för ett RWD-bygge eftersom själva baljan hamnar i framkant av motorn, där styrgrejor och framvagnsbalk finns. Jag kommer ändå att använda det som det är. Dels för att slippa enkelt undan, dels för att det ändå kommer att fungera. Tråget bygger bara omkring 5 cm extra neråt i jämförelse med vad ett "optimalt" tråg skulle göra, och det finns rum under huven, så jag kör så här. Å andra sidan finns det nu rum att dra ner downpipen där som jag tidigare trott tråget skulle fylla upp, vilket öppnar nya avgasmöjligheter.
På bilden ser man att tråget inte rätar upp motorn helt, utan ungefär "hälften". Men jag tror det blir riktigt bra så här.
Jag tycker motorn ser riktigt jävla rå ut när man ser den från "fel" ända. Nån annan som tycker den har samma pondus som en GSXR-motor?
Det finns mera bilder, men jag hinner inte skriva nu.