3408
Sök

Restvärde eller inte?

126 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
Har börjat smyg tittat lite på ny bil,och detta med billån med restvärde är det nått bra?

Spännande män luktar diesel

Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 januari 2013
Vet jag väl inte om jag tycker, då har du betalat en massa pengar ett bra tag o sen är lik förbannat bilen inte din utan du måste ha en bra summa att lösa ut den med.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
21 januari 2013
Restvärde är ett lockbete som används för att "trolla ner" månadskostnaden (det är vad många tittar på, "jag har 3500kr i månaden till bil") eftersom du inte betalar av hela skulden under avbetalningstiden. Tänker du byta in bilen efter t ex 3 år blir det lockande billigt med en 3-års-plan med ett restvärde motsvarande ungefär vad du kan tänkas få för bilen då du ska byta in den. Tyvärr har du ju då inga pengar alls över till nästa bil.
Risken med lägre månadskostnad är att du hamnar i "lyxfällan" och köper mobiltelefoner, hemmabio, tv, projektor, dator, surfplatta, kläder, resor, mat, sprit, tobak osv för pengarna du "sparar" på att betala mindre på bilen.

Den generella grundregeln är ju alltid att hålla din skuld på bilen lägre än vad den är värd. Dvs amortera av mer än värdeminskningen.

/Mattias

136 Inlägg
21 januari 2013
Egentligen jobbar ju alla avbetalningar med restskuld. Givet tiden under avbetalningen har du alltid kvar en skuld ända till sista betalningen är gjord. Detta är bara ett sätt att i förväg avgöra att man ska ha en bestämd restskuld på ett givet datum. Om restskulden är i proportion till vad bilen är värd (eg värd i inbyte hos handlare) så ser jag inget dåligt med detta, men man ska inte göra som Matteeee antar att detta är till för, minska sin månadskostnad med en för hög skuld.
Annars spelar det ju eg ingen roll. Betala av bilen till 0:- på 72 månader eller ha 36 månader med "samma" skuld som du har på 72-månaders-avbetalningen vid tiden 36 månader är ju exakt samma sak.. Men lätt att luras till för högt restvärde ja...  be handlaren om samma finansiering utan restskuld på ex 72 månader (vanligt vid nyköp) och be om skuldnivå efter 36 månader. Har du högre restskuld än så (vid 36 månader med rest) är du fel ute skulle jag vilja påstå! Och det har du om månadskostnaden är lägre smile

Om man dessutom betalar av efter 36 månader slipper man ju betala mer ränta på den skulden.. fast det gör du ju om du cashar av i förtid på ett 72-månaders kontrakt också. Iaf om inte banken är en riktigt räv och kräver ränta för hela perioden oavsett när du betalar av, men det är rätt ovanligt.

Lycka till!
Senast redigerat av magnuslindstrom (21 januari 2013)

2 978 Inlägg
21 januari 2013
Om jag nu antar fel, och det inte är till för att minska månadsavgiften, varför har man kommit på grejen med ett erbjuda restskuld?! Är det "bra" för nåt annat än att månadskostnaden ser lägre ut?

/Mattias

136 Inlägg
21 januari 2013
Hos många bilhandlare är det säkert så, precis som du antar. Men jag säger att man själv inte bör använda sig av detta eftersom du då får en orimligt låg månadskostnad, precis som du själv tycker.
Det var alltså inget klagomål på ditt tänk, utan tvärtom ett medhåll..

2 978 Inlägg
21 januari 2013
magnuslindstrom skrev:
Hos många bilhandlare är det säkert så, precis som du antar. Men jag säger att man själv inte bör använda sig av detta eftersom du då får en orimligt låg månadskostnad, precis som du själv tycker.
Det var alltså inget klagomål på ditt tänk, utan tvärtom ett medhåll..

Nej, ingen får orimligt låg månadskostnad. Alla ser till att få en lagom månadkostnad och därmed en dyrare bil med mer utrutning till sin nivå av månadskostnad... wink

/Mattias

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 januari 2013
Det är helt enkelt så att man kan inte lura ekonomin. Köper man nåt utan att betala för det nu så får man betala för det senare istället. Man kan lura sig själv att tro att man betalar mindre men så är det inte i verkligheten.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
21 januari 2013
henke_99 skrev:
Det är helt enkelt så att man kan inte lura ekonomin. Köper man nåt utan att betala för det nu så får man betala för det senare istället. Man kan lura sig själv att tro att man betalar mindre men så är det inte i verkligheten.

oftast blir man bara mer fuckad än annars.

låter otroligt korkat att stå och betala pengar på en bil varje månad och i slutänden så får man en summa man ska betala som överskrider bilens värde

bättre att köpa kontant från början sen välja bil efter ekonomin.

hus kan man låna pengar för

även om man har ekonomi just vid tillfället när man lånar pengar till en bil så kan mycket hända och det kan gå fort.

det optimala är om man kan så nära nolla sina utgifter på 1månad
då är man relativt safe
idagens samhälle lånas det för mycket.

man ser folk med fina telfoner stora tv apparater en fin dator osv

men i själva verket äger dom inte ett skit av grejerna värdet när dom är betalada är inte ett korvöre bara skit kvar av sakerna då

Kör fort så hinner inget hända...

Sök