4123
Sök

Lufttryck 225/45 17" 94W Saab 9-3 Vector.

6 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
Hej undrar om någon vet vad det ska va för lufttryck i ett par 225/45 17" 94W till en vector med 2.0t motorn. lustigt nog finns nämligen inte den dimensionen i manualen trots att dom är orginal.

Saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab!

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
15 oktober 2006
känns väl som om det skulle kunna ligga på en 2,5 bar eller nått.. jag har ju 225/40-18 och jag ska ha 3 bars tryck i dem

Team Insane Racing

2 123 Inlägg
15 oktober 2006
Malm3n skrev:
känns väl som om det skulle kunna ligga på en 2,5 bar eller nått.. jag har ju 225/40-18 och jag ska ha 3 bars tryck i dem

I så fall borde ju han ha högre tryck i sina.

6 Inlägg
15 oktober 2006
Trådstartare
jo....jag kör med 2.5 nu....märkte när jag fyllde på luft idag...att trycket låg på 2.1 bar typ....så jag tjoffa i 2.5 ...gjorde en jävla skillnad iaf vill jag lova...bilen känns helt annorlunda

Avstängd
196 Inlägg
16 oktober 2006
Hmm, dimensionen har inte med lufftryck att göra, trycker är ju "2.5 kilos tryck per kubikcentimeter" det hänger alltså på bilens vikt allting, och det brukar ligga runt 2.2-2.5 kg på en vanlig svensson bil

14 Inlägg
16 oktober 2006
Som professionell däcknörd skulle jag säga att 2.5 kilo är aldeless ypperligt bra.

It's better to try, and die. Then to not try at all

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
16 oktober 2006
Storas skrev:
Hmm, dimensionen har inte med lufftryck att göra, trycker är ju "2.5 kilos tryck per kubikcentimeter" det hänger alltså på bilens vikt allting, och det brukar ligga runt 2.2-2.5 kg på en vanlig svensson bil

fel fel fel...

ju lägre däckdimension desto högre tryck behöver du i däcken! ju mindre däckprofil som kan fjädra emot ojämnheter ju högre tryck behöver du. jag kör med 2.8 bar i mina 18", till 17" skulle jag haft 2.6-2.7bar och INTE lägre...

man lever bara en gång så lev väl!

6 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
mkay....ska höra med saab också o se vad dom säger....men tack för tipsen allihop!!

The Gunner
182 Inlägg
16 oktober 2006
Mellan  2.6 -2.7..

Keyboard Not Found - Press [F1] to Continue.

37 Inlägg
18 oktober 2006
Kör med 3.0 bar, har 215/40-17" körde 3.0 bar i mina gamla av samma dimension som du 225/45-17" Det sa de på gummiverkstaden. Funkar utmärkt för mig! Mvh

Avstängd
196 Inlägg
19 oktober 2006
åk gärna in till saab och idiotförklara dig själv och fråga ringtryck big_smile HAHA

draminbil.nu
1 382 Inlägg
19 oktober 2006
Storas skrev:
åk gärna in till saab och idiotförklara dig själv och fråga ringtryck big_smile HAHA

Jag skulle inte kalla det idiotförklaring!
Jag skulle kalla det: Att inse sina begränsningar och inte köra macho stilen att "gissa hellre än att fråga"

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
19 oktober 2006
jag skulle inte ringt till saab, utan till däcktillverkaren! däcktryck varierar beroende på däckmärke..

Edit: det varierar även med parametrar beroende på om du ska köra fort, på bana, bränslesnålt eller komfortabelt
Senast redigerat av Bullo (19 oktober 2006)

man lever bara en gång så lev väl!

6 Inlägg
24 oktober 2006
Trådstartare
Storas skrev:

är det en dum fråga med tanke på att alla andra dimensioner som kan sitta på bilen står angivet i manualen vilket tryck det ska vara. men inte den dimensionen jag har på??   hade det stått skrivet så hade jag väl för jävulen inte behövt fråga!!!

638 Inlägg
26 oktober 2006
honkas skrev:
Storas skrev:

är det en dum fråga med tanke på att alla andra dimensioner som kan sitta på bilen står angivet i manualen vilket tryck det ska vara. men inte den dimensionen jag har på??   hade det stått skrivet så hade jag väl för jävulen inte behövt fråga!!!

Du bör inte köra efter trycket som står i manualen. Denna är oftast helt fel, alldeles för låg vilket gör att du får ojämn slityta på däcket. Vet inte varför dom skriver så låga siffror, men är väl för att komforten ska bli så bra som möjligt? Inte dom som står för däcket såinte deras problem.

Men du bör köra mellan 2.7 - 3.0 i dina däck. Men du kan ju höra med saab vad dom säger. Gå bara inte på om dom säger för lågt tryck.

Kommer väl nånting här snart!

6 Inlägg
26 oktober 2006
Trådstartare
Renjägarn skrev:
honkas skrev:
Storas skrev:

Du bör inte köra efter trycket som står i manualen. Denna är oftast helt fel, alldeles för låg vilket gör att du får ojämn slityta på däcket. Vet inte varför dom skriver så låga siffror, men är väl för att komforten ska bli så bra som möjligt? Inte dom som står för däcket såinte deras problem.

Men du bör köra mellan 2.7 - 3.0 i dina däck. Men du kan ju höra med saab vad dom säger. Gå bara inte på om dom säger för lågt tryck.

ok låter rimligt det du säger...som sagt komforten blir ju sämre ju högre trycket är. Det gäller ju att hitta ett mellanting av komfort och hållbarhet!! och som jag ser det så ligger det mellan 2.5 och 3.0 bar....sen är det väl bara o leka lite o prova sig fram.

57 Inlägg
26 oktober 2006
2,8 är bra

Örebroare i exil
970 Inlägg
26 oktober 2006
Nånstans mellan 2.8-3.1 är lämpligt.

Hej FRA!

Sök