Funderar på att köpa en Volvo 740 GLT 16v -89 som är i hyfsat bra skick, förutom växellådan, växellådan som sitter i nu är en M47 och motorn är en B234F.
Ska jag byta växellåda till någon annan eller ska jag köpa en M47 och sätta i?
Är det svårt att byta växellåda? Måste man hissa upp bilen eller räcker det med domkraft och pallbockar ? (Är nybörjare på att mecka så..), om man köper en M47 är det typ bara till att lossa den gamla och sätta dit den nya?
Och vilka andra växellådor skulle kunna passa annars och vad måste bytas då tex lameller, tryckplatta osv..?
Funderar på att köpa en Volvo 740 GLT 16v -89 som är i hyfsat bra skick, förutom växellådan, växellådan som sitter i nu är en M47 och motorn är en B234F.
Ska jag byta växellåda till någon annan eller ska jag köpa en M47 och sätta i?
Är det svårt att byta växellåda? Måste man hissa upp bilen eller räcker det med domkraft och pallbockar ? (Är nybörjare på att mecka så..), om man köper en M47 är det typ bara till att lossa den gamla och sätta dit den nya?
Och vilka andra växellådor skulle kunna passa annars och vad måste bytas då tex lameller, tryckplatta osv..?
Tack på förhand!
nej de är skit lätt att byta låda sitter med 8-9 bult har ja för mig. de räcker o hissa up den ca 50-80cm(så man får ut lådan) de bästa är ju att sätta dit typ m90 som håller "lite" bättre om du ska köra hårt, men du måste byta tryckplatta/koppling då, och m90 låderna är bra mycket dyrare!
Funderar på att köpa en Volvo 740 GLT 16v -89 som är i hyfsat bra skick, förutom växellådan, växellådan som sitter i nu är en M47 och motorn är en B234F.
Ska jag byta växellåda till någon annan eller ska jag köpa en M47 och sätta i?
Är det svårt att byta växellåda? Måste man hissa upp bilen eller räcker det med domkraft och pallbockar ? (Är nybörjare på att mecka så..), om man köper en M47 är det typ bara till att lossa den gamla och sätta dit den nya?
Och vilka andra växellådor skulle kunna passa annars och vad måste bytas då tex lameller, tryckplatta osv..?
Tack på förhand!
nej de är skit lätt att byta låda sitter med 8-9 bult har ja för mig. de räcker o hissa up den ca 50-80cm(så man får ut lådan) de bästa är ju att sätta dit typ m90 som håller "lite" bättre om du ska köra hårt, men du måste byta tryckplatta/koppling då, och m90 låderna är bra mycket dyrare!
Funderar på att köpa en Volvo 740 GLT 16v -89 som är i hyfsat bra skick, förutom växellådan, växellådan som sitter i nu är en M47 och motorn är en B234F.
Ska jag byta växellåda till någon annan eller ska jag köpa en M47 och sätta i?
Är det svårt att byta växellåda? Måste man hissa upp bilen eller räcker det med domkraft och pallbockar ? (Är nybörjare på att mecka så..), om man köper en M47 är det typ bara till att lossa den gamla och sätta dit den nya?
Och vilka andra växellådor skulle kunna passa annars och vad måste bytas då tex lameller, tryckplatta osv..?
Tack på förhand!
nej de är skit lätt att byta låda sitter med 8-9 bult har ja för mig. de räcker o hissa up den ca 50-80cm(så man får ut lådan) de bästa är ju att sätta dit typ m90 som håller "lite" bättre om du ska köra hårt, men du måste byta tryckplatta/koppling då, och m90 låderna är bra mycket dyrare!
Förresten, behöver man några specialverktyg om man ska byta M47:an ?
ne de behöver man inte några fasta nycklar o spärskafft
men om du ska byta kopplingen så måste du sentrera den (så att den kommer i mitten av svänghjulet) går bra med en stål pinne eller nått, som e lika tjock som axlen på v-lådan.
m90 heter svaret fungerar fin fint i 16v körde det på min 745:a
enda som blev mindre bra var att välja m90 ihop med 940turbo bakaxel den gjorde 215km/h på 4:an och 190 på 5:an
men det fungerade det oxå varvade inget i normal motorvägs fart
antingen kör du på orginal svänghjul och tryckplatta och diesellamell (d24tic med m90) då kommer det fungera mycket bra och länge. förutsatt att din tryckplatta är i bra skick
eller så hänger du upp 940:ins svänghjul+koppling+tryckplatta.
du behöver spakstället och kardan oxå annars passar allt som redan sitter gjorde ett sånt byte på 3-4timmar inkl fjäderbensbyte när vi bytte på min. detta var på garagegolvet med lyft tar det högst 1timme
Förresten, behöver man några specialverktyg om man ska byta M47:an ?
ne de behöver man inte några fasta nycklar o spärskafft
men om du ska byta kopplingen så måste du sentrera den (så att den kommer i mitten av svänghjulet) går bra med en stål pinne eller nått, som e lika tjock som axlen på v-lådan.
Okej
JanZonz skrev:
glöm inte att byta uttrampningslagret med
Nope det är lugnt
Growe skrev:
m90 heter svaret fungerar fin fint i 16v körde det på min 745:a
enda som blev mindre bra var att välja m90 ihop med 940turbo bakaxel den gjorde 215km/h på 4:an och 190 på 5:an
men det fungerade det oxå varvade inget i normal motorvägs fart
antingen kör du på orginal svänghjul och tryckplatta och diesellamell (d24tic med m90) då kommer det fungera mycket bra och länge. förutsatt att din tryckplatta är i bra skick
eller så hänger du upp 940:ins svänghjul+koppling+tryckplatta.
du behöver spakstället och kardan oxå annars passar allt som redan sitter gjorde ett sånt byte på 3-4timmar inkl fjäderbensbyte när vi bytte på min. detta var på garagegolvet med lyft tar det högst 1timme
Plånboken räcker tyvärr inte till en M90 men jag ska nog sätta i en senare