2874
Sök

Ansluta telefon till bilens stereo - BMW E46

16 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Jag har just nu i min BMW E46 en iphonesladd som är kopplad till stereon. Med den inkopplad kan jag byta låt och höja/sänka volymen med knapparna på multifunktionsratten. Men nu börjar min kära iPhone att ta sina sista andetag och det är dags för en uppgradering av telefon. Jag väger mellan en Samsung Galaxy S3 och en iPhone 5. Men oavsett vilken jag väljer så kommer detta innebära ett "kontaktbyte" vilket gör mitt nuvarande system värdelöst.

Har letat lite, men hittar ingen motsvarande ersättning till min lösning. Det optimala vore ju att få en utgång som är USB-hona så att man helt enkelt kan koppla in usb-sladden till telefonen. Men detta tror inte jag är möjligt.

AUX är en möjlig lösning, men då fungerar nog inte knapparna på ratten.

Har funderat lite på Parrot CK31000, men fungerar den verkligen för musikuppspelning? Eller är det bara telefon?

Jag är alltså ute efter ett system, bluetooth eller sladd, som jag kan använda för att spela upp musik och fortfarande använda knapparna på ratten.

1 727 Inlägg
27 januari 2013
ang. Iphone 5 så är ju bara telefonens kontakt ändrad, USB har du ju i andra ändan.

Och då handlar det "bara" om att din stereo ska klara av 5:n som den gör med din nuvarande Iphone.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

16 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Det är en dockkontakt som jag har nu, som sitter kopplad direkt in i stereon genom handskfacket. och att köra en konverter i dockan är ingen bra lösning! Då kommer telefonen inte sitta kvar ordentligt. Jag har alltså ingen USB-utgång till stereon som jag kan koppla in vilken sladd som helst i. Denna lösning vore dock optimal, så om någon har en sådan lösning så vore det guld!

1 727 Inlägg
27 januari 2013
Ok, det var integrerat.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
28 januari 2013
http://www.dension.com/product/gateway-lite-bt-gbl3xxx

Typ nåt sånt ?

Vad gäller Parrot CK3100, så är den ENDAST för telefonsamtal, ingen Streaming. Då är det Parrot MKi9100/9200 som gäller.Och då får du ut AUX/Usb oxå. Men bättre med en Dension isf, framför allt blir det nog billigare .

Mvh

Andreas
Senast redigerat av hks__ (28 januari 2013)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
28 januari 2013
Det borde väl komma en liknande lösning för iphone 5 snart kan man tycka.
Det verkar inte finnas några andra alternativ just nu för varken samsung eller usb anslutning.
Iallafall inte så att du får en docka, samt att den både laddar telefonen och funkar med ratten.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

434 Inlägg
28 januari 2013
Alternativet är ju att köpa en Adapter 30-pin -->Lightning kontakten, kanske inte roligaste lösningen, men fungerar så länge... Brukar dröja ett tag innan det kommer några " rena" lösningar .

Mvh

16 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Tack för alla svar! Den Gatewayen som Andreas tipsar om är ju typ det jag vill ha! Då borde man ju kunna spela musik genom att bara använda originalsladden till telefonen i gatewayen, eller? Är det bara bluetooth för musiken och usb:n för usb-minnen?

Jag har funderat lite på att modda om den nuvarande prylen så att man får ut en USB-hona i änden ist för dockan och sedan operera in den lite snyggt i askfatet. Då kan man använda vilken lur som helst. Problemet är bara att få den att fungera ordentligt med omkopplingen!

Jag fortsätter att fundera och skriver här igen om jag får fram en vettig lösning!

434 Inlägg
28 januari 2013
Noxide skrev:
Tack för alla svar! Den Gatewayen som Andreas tipsar om är ju typ det jag vill ha! Då borde man ju kunna spela musik genom att bara använda originalsladden till telefonen i gatewayen, eller? Är det bara bluetooth för musiken och usb:n för usb-minnen?

Jag har funderat lite på att modda om den nuvarande prylen så att man får ut en USB-hona i änden ist för dockan och sedan operera in den lite snyggt i askfatet. Då kan man använda vilken lur som helst. Problemet är bara att få den att fungera ordentligt med omkopplingen!

Jag fortsätter att fundera och skriver här igen om jag får fram en vettig lösning!

Ska du använda iPhone 5 så är det en speciell kabel för just iPod/iphone , o då är det med vanligt 30-pin kontakt. Sen får du sätta dit en Lightning adapter på den isf smile Och USB så kan du ju sätta dit en vanligt USB--> Micro USB om du vill använda en Android telefon . I annat fall så funkar det ju att Streama oxå. Tror den ligger på 2295:- + ev iPod/iPhone kabel ( 395:- ) .

Mvh

Sök