3330
Sök

Konvertera BMW 320 till 325 genom att byta kamaxel?

All Rights Reserved
141 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjeeena smile

En polare till mig sa att han kände nån som hade tagit 325ans kamaxel och satt den i 320ins motor och på så sätt fått en 325, Funkar det och är det relativt enkelt?

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth

2 656 Inlägg
29 januari 2013
#2
AllRightsReserved skrev:
Tjeeena smile

En polare till mig sa att han kände nån som hade tagit 325ans kamaxel och satt den i 320ins motor och på så sätt fått en 325, Funkar det och är det relativt enkelt?

nej det funkar inte så du får byta motor


5 686 Inlägg
29 januari 2013
#3
Nä riktigt så enkelt är det inte eftersom 320ins motor är på 2,0L och 325ans är på 2,5L. (Vad jag vet iaf, om det nu inte är något special BMW har hittat på och stoppa i 2,5L motor i 320)


2 024 Inlägg
29 januari 2013
#4
Vad för generation av 3-serien pratar vi om?
Är det de äldre så är följer ju beteckningen motorns cylindervolym och isåfall kan du inte få den skillnaden genom att byta kam.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

All Rights Reserved
141 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#5
simlar skrev:
Nä riktigt så enkelt är det inte eftersom 320ins motor är på 2,0L och 325ans är på 2,5L. (Vad jag vet iaf, om det nu inte är något special BMW har hittat på och stoppa i 2,5L motor i 320)

Okej, men det som skiljer är väl slaglängden?

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth

47 Inlägg
29 januari 2013
#6
du menar inte VEVaxel? m50b25 --> m50b28 går att få till med byte av vevaxeln mm iaf.. 320 har jag aldrig hört nå sånt om..


All Rights Reserved
141 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#7
ennaveblabar skrev:
du menar inte VEVaxel? m50b25 --> m50b28 går att få till med byte av vevaxeln mm iaf.. 320 har jag aldrig hört nå sånt om..

Kan hända lol men isåfall, går det göra en 2,0 till 2,5?

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth

2 024 Inlägg
29 januari 2013
#8
Vad handlar det om för motor då? 320 har väl ändå funnits i typ 30år och haft ett antal olika motorer?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

All Rights Reserved
141 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#9
M50 motorn syftar jag på smile

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth

2 024 Inlägg
29 januari 2013
#10
Tog ca 20sekunder på google att ta reda på att det inte går.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M50

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

All Rights Reserved
141 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#11
Då är det olika borrning i alla fall då wink

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth

502 Inlägg
31 januari 2013
#12
även om det skulle gå måste man ju ändå plocka isär hela motorn för att byta vev, då kan man ju lika gärna slänga i en komplett 325-motor direkt och spara en jäkla massa tid, det blir nog inte stor skillnad i pris heller

All Rights Reserved
141 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#13
JoeyJ skrev:
även om det skulle gå måste man ju ändå plocka isär hela motorn för att byta vev, då kan man ju lika gärna slänga i en komplett 325-motor direkt och spara en jäkla massa tid, det blir nog inte stor skillnad i pris heller

det skulle man ju kunna men frågan var ju om det gick att byta vevaxel/kamaxel och inte hela motorn lol

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 februari 2013
#14
Enklast är att byta motordataskylten och åka och besiktiga bilen. Nu kommer du få nedslag på utbytt motor. Det kommer vara i det närmaste omöjligt att bevisa att det inte ät en 325motor i bilen. Du får dessutom papper på det hela som bevisar att motorn är bytt till 325.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

379 Inlägg
1 februari 2013
#15
Det är mer än Borr och slag som skiljer på M50 B20 och B25. Toppen framförallt, kammar osv.

En besiktningsman kommer aldrig märka nån skillnad om man byter spis. Ser väldigt lika ut för någon som saknar detalj kunskap om dem.

VD Hammar
613 Inlägg
1 februari 2013
#16
räkna för ett bra tag sen på 2,5 vev i 2,0 o tror de närmaste man kan komma är 2,3l men vet inte riktigt hur man gör med stakar o kolvar, var nog bara veven jag räkna på

MVH Johan

77 Inlägg
2 februari 2013
#17
Webrex skrev:
Det är mer än Borr och slag som skiljer på M50 B20 och B25. Toppen framförallt, kammar osv.

En besiktningsman kommer aldrig märka nån skillnad om man byter spis. Ser väldigt lika ut för någon som saknar detalj kunskap om dem.

Kammarna är likadana i B20 och B25, iaf om vi pratar icke vanos.


Avstängd
2 Inlägg
19 februari 2013
#18
de inte kammen du skall byta utan veven o sen är de 2.8ans vev till 2,5blocket big_smile karlafan;)
Senast redigerat av StiegHeil (19 februari 2013)

All Rights Reserved
141 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#19
StiegHeil skrev:
de inte kammen du skall byta utan veven o sen är de från 2,8 till 2,5big_smile karlafan;)

Okej då lol jobba inte kolsvart bara

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth

Avstängd
2 Inlägg
19 februari 2013
#20
haha:D


Sök