2875
Sök

Krockad V50, lagas eller lösas in? :)

210 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Hej!

Min V50 fick igårkväll smaka på lite mitträcke.

Det som skadats vad jag vet är följande:

Främre kofångare
Vänster strålkastare
Vänster framskärm
Vänster framdörr
Vänster bakdörr
Vänster bakskärm

+ att vänster framhjul fått en hyffsad smäll, så ev. fjäderben, styrstag och liknande.

Kollade lite på blocket efter likvärdiga bilar och skulle gissa på att min bil ligger på ett värde runt 90k.

Hon jag skadeänmälde till sa att upp till ungefär 80% av bilens värde "får" reparationerna kosta för att dom ska laga.
(jag har självklart HEL-försäkring på bilen)

Finns det någon härinne som har ett gissning på vad det kan komma att kosta? (självklart på volvo-verkstad)

Svar som "fråga inte här, ring ditt fb" och liknande behövs inte eftersom bollen är satt i rullning, men de vore kul
om ni spekulerade lite smile

* edit, bilder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130589/130589-e7017013e2e03e196843368d9ab2019b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130589/130589-b21328dbcded41bcd418cd467e944ee4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130589/130589-376ee289f638da5477fe496c0d910d21.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130589/130589-00e435d616b1c1c87ce2106a766d74ce.jpg
Senast redigerat av andreasliljemark (31 januari 2013)

1 365 Inlägg
31 januari 2013
Ny plåt fram, ny plåt bak, eventuellt ny front,  spackling, lagning dörrar, lackering hela sidan
Nya inneskärmar, fram +bak är mitt tips efter bilderna

Kanske 30 000-35 000 beroende på om fronten byts ut. Bilen kommer garanterat att lagas tror jag.

210 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Richtenb skrev:
Ny plåt fram, ny plåt bak, eventuellt ny front,  spackling, lagning dörrar, lackering hela sidan
Nya inneskärmar, fram +bak är mitt tips efter bilderna

Kanske 30 000-35 000 beroende på om fronten byts ut. Bilen kommer garanterat att lagas tror jag.

Låter ju hur bra som helst! smile

24 Inlägg
31 januari 2013
De mesta av de delarna går att byta väldigt enkelt, det ända som jag kan tänka mig är där bak, för det är ju en del av karossen, så du kan ju inte byta utan de får slå ut allt som går sedan spackla, slipa och lacka. Men det kommer defensivt att lagas! så du kommer få behålla den snygga v50 ett tag till! big_smile

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
31 januari 2013
Hejsan, synd på din bil. Jag skulle inte vara så säker på att det där lagas, Det behöver inte vara speciellt mycket innan en bil löses in nu förtiden tycker jag, dock ibland så lagar dom skitmycket. Vi får in mycket bilar som ser ut typ sådär, jobbar på bildemontering och har nästan bara försäkringsbilar.

210 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
tal0n skrev:
Hejsan, synd på din bil. Jag skulle inte vara så säker på att det där lagas, Det behöver inte vara speciellt mycket innan en bil löses in nu förtiden tycker jag, dock ibland så lagar dom skitmycket. Vi får in mycket bilar som ser ut typ sådär, jobbar på bildemontering och har nästan bara försäkringsbilar.

Ajfan du, bilen är på volvo nu, dom skulle ha en priskalkyl klar att skicka till länsförsökringar imorrn.

De han spontant kunde säga va att de antagligen hängde på hir mycket som gott sönder i framvagnen.

Fortsätning följer wink

2 656 Inlägg
31 januari 2013
andreasliljemark skrev:
tal0n skrev:

Ajfan du, bilen är på volvo nu, dom skulle ha en priskalkyl klar att skicka till länsförsökringar imorrn.

De han spontant kunde säga va att de antagligen hängde på hir mycket som gott sönder i framvagnen.

Fortsätning följer wink

låter som att du e sugen på att den ska lösas in ? :p

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 januari 2013
Jag tror att den blir lagad. Eller vänta, den kanske blir inlöst. Eller så kan de laga den. Fast den kanske blir inlöst? Oavsett vad så har ju Volvo tydligen fått bilen vilket betyder att de kommer att avgöra frågan genom att titta på den grundligt. Fast den kanske blir lagad.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

24 Inlägg
31 januari 2013
Varför så nedlåtande Caromania? tänk på att detta är en persons bil du precis skrivit om. tror inte du vill att vi ska skriva så om din Austin eller Rover?

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 januari 2013
JRosengren skrev:
Varför så nedlåtande Caromania? tänk på att detta är en persons bil du precis skrivit om. tror inte du vill att vi ska skriva så om din Austin eller Rover?

Du har all rätt att skriva vad du vill om min Austin eller Rover även om det är fullständigt irrelevant i denna tråd. Jag tror att du missade poängen med ungefär 100mil där. Det är trist att bilen gått in i räcket, vem har hävdat motsatsen? Jag ser bara inte vitsen med att starta upp ännu en diskussion som förväntas baseras på vad vi tror att fb kommer att besluta?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 125 Inlägg
31 januari 2013
Jobbar själv på Volvo och har sett mindre skadade bilar lösas in,kan nog tänka mej att dom löser in den(TYVÄRR)

1 798 Inlägg
31 januari 2013
Om bilen står i 90k ser jag inget hinder för en reparation.

210 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Jag tror att den blir lagad. Eller vänta, den kanske blir inlöst. Eller så kan de laga den. Fast den kanske blir inlöst? Oavsett vad så har ju Volvo tydligen fått bilen vilket betyder att de kommer att avgöra frågan genom att titta på den grundligt. Fast den kanske blir lagad.

Det var för att slippa liknande kommentarer ja skrev att de är kul om folk spekulerar smile
Möjligen onödig tråd, men så la ja den i "allmänt" också.

Alla ni andra som skrivit, väldigt olika gissningar.
Ja vet faktiskt inte om ja vill ha den lagad eller inte, sen är de ju inte mitt val heller.

Smidigt att få bilen lagad och slippa förlora massa pengar men samtidigt har ja egentligen inte tid att vara utan bilen i drygt en månad.

210 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
caromania skrev:

Det var för att slippa liknande kommentarer ja skrev att de är kul om folk spekulerar smile
Möjligen onödig tråd, men så la ja den i "allmänt" också.

Alla ni andra som skrivit, väldigt olika gissningar.
Ja vet faktiskt inte om ja vill ha den lagad eller inte, sen är de ju inte mitt val heller.

Smidigt att få bilen lagad och slippa förlora massa pengar men samtidigt har ja egentligen inte tid att vara utan bilen i drygt en månad.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 februari 2013
Hilmer skrev:

Vet du vad det kostar att laga det där då?, helt beroende på om de löser in eller inte. Att dom lagar upp för upp till 80% av bilens värde som jag tyckte jag läste längre upp måste vara extremt sällsynt., Som även inlägget ovanför från han som jobbade på volvo, det är mindre skadade bilar som även löses in, Tyvärr men ser det själv varje dag också alla bilar som kommer in på jobbet som blivit inlösta, helt beroende på vem som bedömmer skadorna.

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
1 februari 2013
tal0n skrev:
Hilmer skrev:

Vet du vad det kostar att laga det där då?, helt beroende på om de löser in eller inte. Att dom lagar upp för upp till 80% av bilens värde som jag tyckte jag läste längre upp måste vara extremt sällsynt., Som även inlägget ovanför från han som jobbade på volvo, det är mindre skadade bilar som även löses in, Tyvärr men ser det själv varje dag också alla bilar som kommer in på jobbet som blivit inlösta, helt beroende på vem som bedömmer skadorna.

Kollade lite snabbt igenom nypriser på delarna som ser/är skadade, runt 25K då är strålkastare, framskärm, stötfångare, fjäderben, bärarm, styrleder och även hela bakflygeln, hela sidan från bakdörren och till baklyset, ev lagas befintlig, vet ej hur det görs.
Sen tillkommer såklart jobbet att byta dessa delar, laga dörrarna samt lacka minst hela sidan på bilen, pengarna flyger iväg och som jag ser det är det troligt att den löses in.
Senast redigerat av tal0n (1 februari 2013)

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
1 februari 2013
tal0n skrev:
tal0n skrev:
Hilmer skrev:

Kollade lite snabbt igenom nypriser på delarna som ser/är skadade, runt 25K då är strålkastare, framskärm, stötfångare, fjäderben, bärarm, styrleder och även hela bakflygeln, hela sidan från bakdörren och till baklyset, ev lagas befintlig, vet ej hur det görs.
Sen tillkommer såklart jobbet att byta dessa delar, laga dörrarna samt lacka minst hela sidan på bilen, pengarna flyger iväg och som jag ser det är det troligt att den löses in.

Jaa, det går fort med timmarna på en verkstad. Det är ju affärer för FB vi talar om. TS tittade på blocket, kollar FB på samma sätt eller har dom samma lista som när bilfirmor köper in bilar? Då kanske priset hamnar en bit under dessa 90000 kr så inlösen kanske inte ligger så långt borta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

450 Inlägg
1 februari 2013
Vettemannen skrev:
tal0n skrev:
tal0n skrev:

Jaa, det går fort med timmarna på en verkstad. Det är ju affärer för FB vi talar om. TS tittade på blocket, kollar FB på samma sätt eller har dom samma lista som när bilfirmor köper in bilar? Då kanske priset hamnar en bit under dessa 90000 kr så inlösen kanske inte ligger så långt borta.

/Benny

Försäkringsbolagen har ingen lista dem går efter utan nu för tiden sitter självaste skaderegleraren  på försäkringsbolagen på dylika sidor som blocket etc och kollar marknadsvärdet just den dagen, och sen gäller de för bilägaren att "lyfta fram" sin bil om man vill ha mer, allt är en förhandlingsfråga i dagens läge.

/Henrik

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 242 Inlägg
1 februari 2013
Henrik-N skrev:
Vettemannen skrev:
tal0n skrev:

/Benny

Försäkringsbolagen har ingen lista dem går efter utan nu för tiden sitter självaste skaderegleraren  på försäkringsbolagen på dylika sidor som blocket etc och kollar marknadsvärdet just den dagen, och sen gäller de för bilägaren att "lyfta fram" sin bil om man vill ha mer, allt är en förhandlingsfråga i dagens läge.

/Henrik

Haha!! Det känns som man tänker i gamla banor då. Lite stenålderstänk kanske. Sist jag råkade ut för nåt sånt här så fanns inte blocket, internet var nog bara i sin linda.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 365 Inlägg
1 februari 2013
Fast Volvo får ju inte pengar om bilen löses in, för dem måste det ju vara en morot att faktiskt laga bilen. Särskilt en relativt lätt skada som detta faktiskt ser ut att vara...

Jag och en kompis fixade till en 328 E46 som var totalkvaddad i fronten och sidoplåten existerade knappt, förutom ny plåt, ny front så behövde vi bara byta länkarm och styrled, allt annat var i bra skick. Gentemot din bil så såg den ut som ett vrak så jag har svårt att tro att det kan vara några skador i framvagnen på din bil om inte delarna är gjorda av frigolit. Nu kommer Volvo säkert säga att grejerna är paj och byta ut dem ändå för att få mer pengar men det är ju en annan historia.

Sök