4032
Sök

Problem med Audi S3

17 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
Hej!

Min mamma har en Audi S3 -01 som hon har lite problem med. Den har gått ca 13000 mil och följande problem märks:

1. Det gnisslar om hjulupphängningen fram när hon kör över gupp. Låter lite som en gammal fjädersäng.

2. Motorlampan lyser - har inte fått felkoden än det verkar inte vara så farligt då den går bra (inte "limp-mode"). Återkommer med information om kod.

3. På låg växel och back så rycker den till ibland. Som om det skulle vara något med diffarna eller något (?). Händer lite oftare när man svänger kraftigt. I hög fart går den aningen ojämnt/ryckigt.

4. I låg fart låter den bra men när hastigheten stiger (från 40 och uppåt) börjar den brumma. Lite som ett grovt avgassystem fast allt är orginal på bilen. Blir öronbedövande vid 120-130. Ljudet är inte varvtalsberoende utan varierar med hastigheten.

5. Ingen mottagning på radion.

Nån som vet något om något av dessa fel är vanliga eller vad det kan vara för något?

Med vänlig hälsning
Peter

238 Inlägg
16 oktober 2006
p_ilis skrev:
Hej!

Min mamma har en Audi S3 -01 som hon har lite problem med. Den har gått ca 13000 mil och följande problem märks:

1. Det gnisslar om hjulupphängningen fram när hon kör över gupp. Låter lite som en gammal fjädersäng.

2. Motorlampan lyser - har inte fått felkoden än det verkar inte vara så farligt då den går bra (inte "limp-mode"). Återkommer med information om kod.

3. På låg växel och back så rycker den till ibland. Som om det skulle vara något med diffarna eller något (?). Händer lite oftare när man svänger kraftigt. I hög fart går den aningen ojämnt/ryckigt.

4. I låg fart låter den bra men när hastigheten stiger (från 40 och uppåt) börjar den brumma. Lite som ett grovt avgassystem fast allt är orginal på bilen. Blir öronbedövande vid 120-130. Ljudet är inte varvtalsberoende utan varierar med hastigheten.

Nån som vet något om något av dessa fel är vanliga eller vad det kan vara för något?

Med vänlig hälsning
Peter

Bli medlem på Nordicaudi där de finns många kunniga entusiaster adressen är www.nordicaudi.se, jag är nästan säker på att de finns några som känner till dessa punkter du skrev/ mvh Martin

1 Inlägg
16 oktober 2006
En spökbil.. hehe lycka till med att få igårdning på Audin. big_smile

17 Inlägg
16 oktober 2006
Trådstartare
C2racing skrev:
Bli medlem på Nordicaudi där de finns många kunniga entusiaster adressen är www.nordicaudi.se, jag är nästan säker på att de finns några som känner till dessa punkter du skrev/ mvh Martin

Tack för tipset! Har skrivit där nu.

ritzor skrev:
En spökbil.. hehe lycka till med att få igårdning på Audin.

Det hoppas jag verkligen inte..

17 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
Lite uppdatering:

Gnisslet var nog något med kränghämmaren.

Motorlampans meddelande var:
"Insugsluft för hög".

Mvh
Peter

438 Inlägg
17 oktober 2006
p_ilis skrev:
Hej!

Med vänlig hälsning
Peter

Svar på 1:an så är det länkarmarna känt fel på Audi och Passat

17 Inlägg
17 oktober 2006
Trådstartare
Zoltrix skrev:
Svar på 1:an så är det länkarmarna känt fel på Audi och Passat

Ok, är det dyrt att åtgärda? Har fått följande svar av mecken/en på Zatzy:
1:an låter som om de kan vara krängningshämmarbussningarna.
Kommer ej exakt ihåg men de kan vara så att de ligger en liten plastring runt krängningshämmarstaget som bussningen sitter runt som har gett med sig.

Sök