2583
Sök

Färg i hjulhus samt på skärmar?

104 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
Ska fräscha upp hjulhusen nu samt skärmarna då det har börjat krypa lite rost på små ställen men behöver lite tips om färg och behandling smile Bilen är en 944 och kommer endast att gå på sommaren med 19", därav så kommer hjulhusen synas, så det ska se snyggt och prydligt ut. Plastskärmarna i hjulhusen är även borttagna.

I hjulhusen kommer jag skrapa och slipa rent men då miljön är hårdare med stenskott m.m.  så tvivlar jag på att vanlig färg kommer hålla särskilt länge. Finns det någon tunn underredsmassa med ett snygg yta som man lätt kan spruta på? Hur skulle vanlig hammarlack fungera?

Till fjäderben och upphängning så kommer jag nog måla med någon färg. Skulle pulverlack fungera bra på dessa delar?

På skärmarna så kommer jag slipa ner all rost samt färg men vad ska man då behandla med innan man lägger på den nya lacken 2k lacken? Vad för grund ska man använda sig utav för att förhindra rost? Kommer endast att lägga den solida topplacken på utsidan av skärmen.

651 Inlägg
7 februari 2013
hamarlack är ju håller ju bra smile

5 131 Inlägg
7 februari 2013
jag hade kört på en bra rostskyddande färg som är tät. sedan boddy av bra kvalitet mot stenskått som målas med typ 2k industrilack. den brukar vara hård och hal. 2k industrilack är underskattad tycker jag. den blir både hållbar och lätt och hålla ren. påminner om hammarlack smile tror du behöver något mer än bara färg som skydd mot stenskått.
Senast redigerat av mb_pucken (7 februari 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 624 Inlägg
7 februari 2013
På skärmarna så köp en riktig 2k epoxy primer

sen 2k färdigfärg solid/med klarlack smile

Det håller grymt bra mot rost och liknande!

104 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
jag hade kört på en bra rostskyddande färg som är tät. sedan boddy av bra kvalitet mot stenskått som målas med typ 2k industrilack. den brukar vara hård och hal. 2k industrilack är underskattad tycker jag. den blir både hållbar och lätt och hålla ren. påminner om hammarlack smile tror du behöver något mer än bara färg som skydd mot stenskått.

Det låter bra, men man har alltså en rostskyddsfärg och sedan en 2k body och därefter en 2komponents topplack på skärmarna och sedan så behövs det något kraftigare i hjulhusen?

Vad för färg skulle man kunna måla upphängningen i? smile

104 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
martinn skrev:
På skärmarna så köp en riktig 2k epoxy primer

sen 2k färdigfärg solid/med klarlack smile

Det håller grymt bra mot rost och liknande!

Jag får åka till den lokala färgfirman och kolla runt lite på primer och sånt då big_smile

104 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
ascona-tic skrev:
Jag hade kört på POR15,

Det var ett intressant förslag, aldrig hört talas om men ska göra lite undersökningar. Alltså ska ja köra det i hjulhus samt på upphängning? smile

Sök