Jag kan skriva en liten lista på enkla saker.
(Btw, riktigt bra rubrik på denna tråden. Tummen upp
)
B200K-motorn har en vanlig 530-topp med Y-kamaxel. Motorn är utrustad med K-insug och en stående Weber (kan även förekomma Solex) med dubbla spjäll.
Vi börjar från grunden då, det enklaste först och sedan svårare och svårare. (efter vad jag anser, vissa kanske vill ha momenten på andra platser).
1. Gör en ordentlig service. Byt: Olja, oljefilter, diffolja, växellådsolja, luftfilter, tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock och eventuellt bränslefilter. Se till så att alla däck rullar fritt och att däcktrycket är lagom högt.
2. Stäng av alla onödiga elektriska tillbehör. Tar man ut mycket ström får generatorn jobba hårt, när generatorn jobbar hårt går den tungt, generatorn drivs av motorn och därmed stjäl generatorn effekt.
3. Kasta ut onödig vikt. T.ex reservdäck (om ni vet att ni alltid har någon som kan komma med ett däck ifall olyckan är framme), eventuell baslåda och allmänt skräp. Men se till att alltid ha med er startkablar och bogserlina även om det är saker som inte används så ofta, "better safe than sorry" och väger ändå inte allt för mycket.
4. Kasta bort den remdrivna höfläkten och investera i en elfläkt, koppla den antingen på en knapp och styr den manuellt eller på en termokontakt så den går igång vid en viss temperatur, självklart kopplas den inte direkt på en knapp utan knappen styr ett slutande relä som i sin tur skicka ström till fläkten. Säkra av med 10A säkring på plusmatningen till relät. (Det går att koppla in på både termokontakt och knapp om man vill det).
5. Ta bort sista ljuddämparen och ersätt med en av fullflödestyp, detta gör att motorn andas bättre och orkar varva lite bättre. Men tänk på att ljudnivån blir avsevärt högre.
6. Byt till en vassare kamaxel. T.ex en V, VX3 eller K-kam, dessa kan man få för runt 500kr. Annars finns det eftermarknadskammar men dessa kostar kring 1500-2000kr.
7. Matchporta insuget mot förgasaren.
8. Byt till en större förgasare, har för mig att Weber 36/36 passar rakt på (någon får konfirmera denna uppgift). Den måste bestyckas in efter motorn, därav ligger detta på 9e plats.
9. Byt till ett lättare svänghjul. Detta gör att motorn svarar mycket bättre på gasen/rappare på att varva upp.
10. Matchporta insugskanaler, avgaskanaler, insugsrör och grenrör mot respektive packningar.
11. Plana toppen (om ni inte har en fräs och kunskaper att ställa in fräsen måste detta arbete lämnas bort)
När man kommit så här långt anser jag att det inte är så enkel och grundläggande effektökning längre därav stannar listan på punkt 11.
Sen om man vill köra på ett annat bränsle finns det E85.
Det man måste göra för det är att byta till 30-40% större munstycken i förgasaren.
Byta bränsleslangar och filter efter ett tag eftersom etanolen löser upp all skit i bränslesystemet, därav sätts filtret igen och slangarna börjar läka.
Ställa på förtändningen till ca 20° på tomgång med vakuumförställningen bortkopplad.
Den ökade förtändningen ger upphov till ett lite högre cylindertryck och ger då i sin tur lite mera effekt och vrid. Det blir inte allt för stor skillnad, märks mest att motorn är lite starkare på botten och orkar varva lite bättre.
Men det som är bra med E85 är att man kan ha högre kompression än på BF95/98. Hur högt kompressionsförhållande man kan ha beror på förbränningsrummet utformning och vad för kamaxel man har m.m. Ett kompressionsförhållande på runt 14:1 i E85-drivna rallycrossmotorer verkar vara vanligt.
Obs!Tänk på att högre cylindertryck (dvs högre effekt) sliter mer på motorns interna delar så som lager, kolvringar, stakar, kolvar m.m.
Vilket betyder på enkel svenska, högre effekt = kortare livslängd på motorn.
Lycka till med trimmandet, ha kul och lär er mycket ;D