Hej,
Köpråd som första post. Har "lurkat" bland forumen i ett par år och läst typ de flesta köprådstrådarna i samma tema, men tycker fortfarande att det är en jungel. Nu är det oundvikligt att införskaffa bil, en förstabil därtill. Då barnen har lite mer aktiviteter och behöver åka runt med dem lite mer. Ska användas som bruksbil att transportera familjen med, som består av två vuxna och två barn i förskoleåldern. Kommer att köras mest i stadsmiljö och åka ca 25 mil då och då för att besöka familj och släkt. Jag har kört på lagliga hastigheter hittills, men det kan ha berott på jag alltid ha kört andras bilar
Körglad ligger inte högt på min list då jag inte har nåt vidare intresse eller känsla för sånt ännu.
Spottar ur mig de vanliga termerna:
- ekonomisk (underhåll, bränsle, försäkring)
- säker
- pålitlig (drift)
När jag har sökt på blocket har jag begränsat till max 60 000kr, 2002 och framåt och max 20 000 mil. Krav är parkeringssensor bak.
De modeller jag har tittat mest på är:
- BMW 525
- V70
- Nissan Primera
- Skoda Octavia
De märken jag fortfarande är öppen för: Citroen, Peugeot, Opel, Honda, Toyota och Volkswagen
Märken jag har typ valt bort: Renault, Mazda (all forumsnack om rost), Audi
Som med allt jag köper är jag ute efter bäst pris/prestanda. Men eftersom rå bilprestanda inte ligger så högt på min lista så får väl det översättas med bäst utrustningsnivå.
Har allmänt tummen mitt i handen, kan tänka mig att fixa grejer själv om det inte krävs specialverktyg eller nåt.