19 februari 2013
Trådstartare
Tänkte visa ett litet mindre projekt. Har inte så många bilder och det är på intet sätt något märkvärdigt projekt, men det var helt klart kul att göra.
Jag har varit utan hobbybil i många år, dels pga ekonomi men även det faktum att jag saknat bra garage. Men så köpte vi hus okt 2010. Med i husköpet var en mycket trevlig byggnad som är konverterad till garage. Det var lite slitet och vi bestämde oss tidigt för att satsa lite pengar och energi på att få det lite mer som vi ville ha det. Både frugan och jag är lite pyssliga av oss, så stora utrymmen för hobbyarbete är något vi båda prioriterar.
Det blev en del arbete med trä, färg, gips, cement och allt vad det kunde vara. Men hur det nu än är, så blir suget efter arbete med motorer, plåt och lack allt för stort. Vad då göra när man inte hunnit skaffa någon hobbybil? Jo, man renoverar något annat!
Jag köpte mig en svets för många år sedan. En hyrfirma gick i konkurs och de sålde ut alla sina prylar. En klasskamrat och jag köpte svetsen tillsammans. Några år senare köpte jag loss honom från svetsen med hjälp av en uppsättning däck. Svetsen stod i ett gemensamt garage, och det dröjde inte länge för än någon meddelade mig att den slutat fungera. Typiskt…
Svetsen blev stående i ca 20 år och nu när jag skulle fixa till mitt garage insåg jag att jag behövde ha en bättre svets än den 220voltare jag kört med i många år. Antingen köper man en ”ny” eller så lagar man den man har. En helt ny var aldrig aktuellt, det har jag inte råd med. Men med begagnat är det ju så att du vet aldrig vad du får, men du vet vad man har. Så en reparation kanske kunde fungera?
Ca 500kr skulle en felsökning kosta och det tyckte jag det kunde vara värt. Svetsen lämnades in och det konstaterades att även om den var gammal och illa skött, så skulle det räcka med ett nytt slangpaket + en adapter för att få igång den. Adaptern behövdes då denna modell inte är så vanlig numera.
Alltså kunde nästa steg börja...