3129
Sök

Volvo 740 gl -90 startar ej längre

93 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#1
Jag har en 740 som "vinterpulka". och den har alltid gått bra och så men på senaste tiden så har den vart svår startad, och med jämna mellanrum haft låg tomgång så den dör om man inte gasar, men ibland har den normal tomgång. har ibland fått vri på nyckeln i 10-15 minuter innan den går igång och ibland lägga i ettan och vri på nyckeln så jag tvingar fram allt i sstemet. Men nu för nån dag sen eller så, så startar den inte alls utan hinner ladda ur hela batteriet. Vi försökte med startkablar från en 945 och gick runt lite grann sen drog batteriet ur sig igen även me kablarna och den andra bilen fortfarande igång... och somsagt den har haft låg tomgång alltså typ 2-400rpm ibland och därmed dött. NOTERA: att bilen gick bra när den väl var igång även fast den kunde vara svårstartad, och hade låg tomtgång... ingen aning om va detta kan vara? tomgångsmotor? startmotor? stift fördelar lock eller något sådant?

ha de fint!smile
Senast redigerat av Jesperkkarlsson (21 februari 2013)

93 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#2
Ingen som kan ha en liten gissning eller nåt så jag vet vart ifrån jag skulle kunna börja?sad

5 683 Inlägg
22 februari 2013
#3
Vilka saker har du kollat?

Vill bilen ens till att tända någon gång när du försöker starta?

Startar den med startgas?

Hur ser stiften ut?

Hur länge sedan motorn fick en ordentlig service? (dvs olja, oljefilter, luftfilter, tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock)


93 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#4
simlar skrev:
Vilka saker har du kollat?

Vill bilen ens till att tända någon gång när du försöker starta?

Startar den med startgas?

Hur ser stiften ut?

Hur länge sedan motorn fick en ordentlig service? (dvs olja, oljefilter, luftfilter, tändkablar, tändstift, rotor, fördelarlock)

Fördelar lock och kablar än så länge,  njae inte direkt ibland går den upp lite mer i "varv" alltså går runt lite hårdare men sen "dör" igen, men den startar ju alltså inte och eftersom den går bra om den väl är igång så kan de väl inte vara stiften eller så?. Stiften ser ok ut. Ja det vet jag ej köpte den när vintern kom så inte under tiden jag haft den.
Senast redigerat av Jesperkkarlsson (22 februari 2013)

5 683 Inlägg
22 februari 2013
#5
Hmm.

Nä alltså när den går bra när den väl är igång så bör det inte vara det.

Har för mig att man inte kan ställa tändningen på dessa motorer heller så det bör inte vara problemet.
Men kan vara svänghjulsgivaren som är dålig.
Jag vet dock inte hur man kollar den.

Hittade två trådar när jag googlade lite, för mig så låter det ganska likt ditt problem men du kan ju läsa själv då du bör ha en bättre uppfattning om hur problemet beter sig:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161414
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=34648


93 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#6
simlar skrev:
Hmm.

Nä alltså när den går bra när den väl är igång så bör det inte vara det.

Har för mig att man inte kan ställa tändningen på dessa motorer heller så det bör inte vara problemet.
Men kan vara svänghjulsgivaren som är dålig.
Jag vet dock inte hur man kollar den.

Hittade två trådar när jag googlade lite, för mig så låter det ganska likt ditt problem men du kan ju läsa själv då du bör ha en bättre uppfattning om hur problemet beter sig:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161414
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=34648

Tack så mycket! Får läsa lite och se, ska även kolla felkoder men inte ofta de visar rätt
Bara men får göra ett försök!smile

5 683 Inlägg
22 februari 2013
#7
Jesperkkarlsson skrev:
simlar skrev:
Hmm.

Nä alltså när den går bra när den väl är igång så bör det inte vara det.

Har för mig att man inte kan ställa tändningen på dessa motorer heller så det bör inte vara problemet.
Men kan vara svänghjulsgivaren som är dålig.
Jag vet dock inte hur man kollar den.

Hittade två trådar när jag googlade lite, för mig så låter det ganska likt ditt problem men du kan ju läsa själv då du bör ha en bättre uppfattning om hur problemet beter sig:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161414
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=34648

Tack så mycket! Får läsa lite och se, ska även kolla felkoder men inte ofta de visar rätt
Bara men får göra ett försök!smile

Låter bra det smile


93 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#8
simlar skrev:
Jesperkkarlsson skrev:
simlar skrev:
Hmm.

Nä alltså när den går bra när den väl är igång så bör det inte vara det.

Har för mig att man inte kan ställa tändningen på dessa motorer heller så det bör inte vara problemet.
Men kan vara svänghjulsgivaren som är dålig.
Jag vet dock inte hur man kollar den.

Hittade två trådar när jag googlade lite, för mig så låter det ganska likt ditt problem men du kan ju läsa själv då du bör ha en bättre uppfattning om hur problemet beter sig:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=161414
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=34648

Tack så mycket! Får läsa lite och se, ska även kolla felkoder men inte ofta de visar rätt
Bara men får göra ett försök!smile

Låter bra det smile

Fixade en liten film på hur det låter. KOLLA HELA klippet för att höra hur det hackar ibland. Under hela klippet vrider jag på nyckeln så bilen är alltså aldrig igång.
Det här har jag bytt innan jag spela in klippet :
-fördelarlock , dock ett jag hittade hemma men det såg friskt ut.
- alla tändkablar
- tändstiften
- laddat upp batteriet fullt.
Ska även tillägga att felkodsläsaren inte visade något utan visa 1-1-1 på allt...

http://m.youtube.com/watch?feature=plcp … m_CVlMsAd4
Senast redigerat av Jesperkkarlsson (5 mars 2013)

5 683 Inlägg
5 mars 2013
#9
Låter som att den inte riktigt får fram bränsle som den ska, eller att antingen spridare öppnar vid fel tidpunkt eller tändningen står helt fel.


Har du provat med startgas för att utesluta tändningproblem?

Längesedan bränslefiltret byttes?

Lyssnat så pumparna går?
Kan ju vara så pass att antingen förpump eller primärpump är trasig eller har kabelbrott.


93 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#10
simlar skrev:
Låter som att den inte riktigt får fram bränsle som den ska, eller att antingen spridare öppnar vid fel tidpunkt eller tändningen står helt fel.


Har du provat med startgas för att utesluta tändningproblem?

Längesedan bränslefiltret byttes?

Lyssnat så pumparna går?
Kan ju vara så pass att antingen förpump eller primärpump är trasig eller har kabelbrott.

Okej, för det luktar rätt så mycket bensin när
Man stått som på filmen i 2-3 minuter. Kommer
Även tunn vit rök ur luftfiltrret lite grann.
Men det har inget med vattnet att göra eftersom vatten nivån aldrig sjunkit det vet jag.

5 683 Inlägg
5 mars 2013
#11
Jesperkkarlsson skrev:
simlar skrev:
Låter som att den inte riktigt får fram bränsle som den ska, eller att antingen spridare öppnar vid fel tidpunkt eller tändningen står helt fel.


Har du provat med startgas för att utesluta tändningproblem?

Längesedan bränslefiltret byttes?

Lyssnat så pumparna går?
Kan ju vara så pass att antingen förpump eller primärpump är trasig eller har kabelbrott.

Okej, för det luktar rätt så mycket bensin när
Man stått som på filmen i 2-3 minuter. Kommer
Även tunn vit rök ur luftfiltrret lite grann.
Men det har inget med vattnet att göra eftersom vatten nivån aldrig sjunkit det vet jag.

Kan ju vara så att den tänder fel.

Men prova med startgas och se om motorn startar då.
Startar motorn på startgas så är det garanterat något på bränslesidan som är fel.

Startar motorn inte på startgas så kolla hur tändningen står så den inte tänder helt galet.


93 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#12
simlar skrev:
Jesperkkarlsson skrev:
simlar skrev:
Låter som att den inte riktigt får fram bränsle som den ska, eller att antingen spridare öppnar vid fel tidpunkt eller tändningen står helt fel.


Har du provat med startgas för att utesluta tändningproblem?

Längesedan bränslefiltret byttes?

Lyssnat så pumparna går?
Kan ju vara så pass att antingen förpump eller primärpump är trasig eller har kabelbrott.

Okej, för det luktar rätt så mycket bensin när
Man stått som på filmen i 2-3 minuter. Kommer
Även tunn vit rök ur luftfiltrret lite grann.
Men det har inget med vattnet att göra eftersom vatten nivån aldrig sjunkit det vet jag.

Kan ju vara så att den tänder fel.

Men prova med startgas och se om motorn startar då.
Startar motorn på startgas så är det garanterat något på bränslesidan som är fel.

Startar motorn inte på startgas så kolla hur tändningen står så den inte tänder helt galet.

Okej:) vart kollar
Man hur tändningen står?

5 683 Inlägg
5 mars 2013
#13
Jesperkkarlsson skrev:
simlar skrev:
Jesperkkarlsson skrev:

Okej, för det luktar rätt så mycket bensin när
Man stått som på filmen i 2-3 minuter. Kommer
Även tunn vit rök ur luftfiltrret lite grann.
Men det har inget med vattnet att göra eftersom vatten nivån aldrig sjunkit det vet jag.

Kan ju vara så att den tänder fel.

Men prova med startgas och se om motorn startar då.
Startar motorn på startgas så är det garanterat något på bränslesidan som är fel.

Startar motorn inte på startgas så kolla hur tändningen står så den inte tänder helt galet.

Okej:) vart kollar
Man hur tändningen står?

Du behöver en tändinställningslampa

Sen kopplar du plus och minus-kontakterna på batteriets plus och minuspol och sedan kopplar du signal-klämman på 1ans tändkabel (1ans cylle = cylindern närmast kamremskåpan). Sen ber du en polare dra på starten samtidigt som du håller inne knappen på tändinställningslampan och riktar den mot remskivan som sitter på vevaxeln.
På remskivan finns det ett streck och på kamremskåpan är det märkningar där det står antalet grader förtändning.
Där strecket på remskivan står mot märkningarna på kamremskåpan är hur många grader förtändning du har.

Jag vet tyvärr inte hur förtändningen ska stå på 740 då det inte är vakuumförställning i fördelaren utan det är tändningsboxen som styr tändförställningen.


93 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#14
simlar skrev:
Jesperkkarlsson skrev:
simlar skrev:

Kan ju vara så att den tänder fel.

Men prova med startgas och se om motorn startar då.
Startar motorn på startgas så är det garanterat något på bränslesidan som är fel.

Startar motorn inte på startgas så kolla hur tändningen står så den inte tänder helt galet.

Okej:) vart kollar
Man hur tändningen står?

Du behöver en tändinställningslampa

Sen kopplar du plus och minus-kontakterna på batteriets plus och minuspol och sedan kopplar du signal-klämman på 1ans tändkabel (1ans cylle = cylindern närmast kamremskåpan). Sen ber du en polare dra på starten samtidigt som du håller inne knappen på tändinställningslampan och riktar den mot remskivan som sitter på vevaxeln.
På remskivan finns det ett streck och på kamremskåpan är det märkningar där det står antalet grader förtändning.
Där strecket på remskivan står mot märkningarna på kamremskåpan är hur många grader förtändning du har.

Jag vet tyvärr inte hur förtändningen ska stå på 740 då det inte är vakuumförställning i fördelaren utan det är tändningsboxen som styr tändförställningen.

Fungerade tyvärr inte med startgas heller, tog bort luftfiltrret och sprutade in där samtidigt som en annan vred, ingen skillnad... Måste vara tändningen som spökar då..?

5 683 Inlägg
5 mars 2013
#15
Jesperkkarlsson skrev:
Fungerade tyvärr inte med startgas heller, tog bort luftfiltrret och sprutade in där samtidigt som en annan vred, ingen skillnad... Måste vara tändningen som spökar då..?

Ja då måste det vara tändningen som spökar.

Kollat hur gnistan ser ut? Den ska vara blå och fin.

Hmm, det kan inte vara så att kamremmen kuggat?


93 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#16
simlar skrev:
Jesperkkarlsson skrev:
Fungerade tyvärr inte med startgas heller, tog bort luftfiltrret och sprutade in där samtidigt som en annan vred, ingen skillnad... Måste vara tändningen som spökar då..?

Ja då måste det vara tändningen som spökar.

Kollat hur gnistan ser ut? Den ska vara blå och fin.

Hmm, det kan inte vara så att kamremmen kuggat?

Gnistan ser fin ut ... Kamremmen ser också nästan ny ut.
Funderade på en annan grej, jag la mig och kolla under...
Och såg att kontakten till växellådan inte satt i kanske glömde
Den sen vi bytte koppling för några veckor sedan, måste den sitta i? Kom nämligen inte åt att klicka i den nu. Sen om man kollar på bränslepumpen under förarsidan så ser det ut att vara kondens på slangarna och även pumpen men hittar Inge läckage eller något sådant ...
Imon får ja en ny tändspole jag
Även ska testa.

Men somsagt min fråga nu är hur viktig kontakten till växellådan är? Känns dock skumt om det skulle orsaka problemet som du hörde på
Videon att den helt dör till sådär
En sekund  när
Man vred på nyckeln sen börja snurra igen...
Senast redigerat av Jesperkkarlsson (6 mars 2013)

5 683 Inlägg
6 mars 2013
#17
Spelar ingen roll om kammen ser ny ut eller inte ifall något av dreven står någon kugg fel. För att se om kamremmen kuggat måste du nolla motorn och kolla så att alla märkningar linjerar med sina respektive nollpunktsmärkningar.

Kontakten på växellådslocket har jag för mig är brytaren till backljuset så den ska ju inte spela någon roll alls då det enda den gör är att skicka ström till backljuset när man har i backväxeln.

Var det i samband med kopplingsbytet som problemet började?

Så länge kondensen inte i själva verket är bränsle som läkt igenom så bör det inte vara något att oroa sig över.


93 Inlägg
6 mars 2013
Trådstartare
#18
simlar skrev:
Spelar ingen roll om kammen ser ny ut eller inte ifall något av dreven står någon kugg fel. För att se om kamremmen kuggat måste du nolla motorn och kolla så att alla märkningar linjerar med sina respektive nollpunktsmärkningar.

Kontakten på växellådslocket har jag för mig är brytaren till backljuset så den ska ju inte spela någon roll alls då det enda den gör är att skicka ström till backljuset när man har i backväxeln.

Var det i samband med kopplingsbytet som problemet började?

Så länge kondensen inte i själva verket är bränsle som läkt igenom så bör det inte vara något att oroa sig över.

Okej får läsa lite om kamremmen.
Nej utan det var ett tag efter.

Men var ute och lossade bensinslangen från kopplingen ovanför spridarna så vred ja på nyckeln men kom ingen bensin kanske 2-3 droppar under 20-30
Sekunder vridande. Har även för mig att man ska höra pumparna surra när
Man vrider på nyckeln? Det hörs inget alls...
Kanske pumparna är trasiga eller filtret igensatt? Man har ju ändå kört benne stop ett antal gånger i vinter när
Man varit ute o lekt me den hehe

5 683 Inlägg
6 mars 2013
#19
Då kan inte den kontakten ha nåt att göra med saken.

Ja det ska höras att det surrar 2-3sek efter man slagit på tändningen.
2-3 droppar på 20-30sek är då väldigt lite, bör hinna matas ut runt 1-2L under den tiden.

Kollat så att bränslerelät klickar när du vrider på tändningen?
Jag vet tyvärr inte vilket relä som är till bränslerelät.

Ja om du kört hel slut på bränsle många gånger så är det stor risk att en eller båda pumparna kastat in handduken.

Kan även vara att motorn inte får någon RPM-signal, får motorn ingen varvsignal så stängs bränslet av.
Om det är problemet så är vevaxelgivaren trasig, sitter fastskruvad på ovansidan av sprängkåpan. (om det inte är hallgivare på din bil, isf sitter hallgivaren inne i fördelaren.)

Edit:
Och får motorn ingen rpm-signal så hamnar nog tändningen också helt åt helvete för då vet inte tändboxen när gnistan ska skickas iväg.
Senast redigerat av simlar (6 mars 2013)


93 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#20
simlar skrev:
Då kan inte den kontakten ha nåt att göra med saken.

Ja det ska höras att det surrar 2-3sek efter man slagit på tändningen.
2-3 droppar på 20-30sek är då väldigt lite, bör hinna matas ut runt 1-2L under den tiden.

Kollat så att bränslerelät klickar när du vrider på tändningen?
Jag vet tyvärr inte vilket relä som är till bränslerelät.

Ja om du kört hel slut på bränsle många gånger så är det stor risk att en eller båda pumparna kastat in handduken.

Kan även vara att motorn inte får någon RPM-signal, får motorn ingen varvsignal så stängs bränslet av.
Om det är problemet så är vevaxelgivaren trasig, sitter fastskruvad på ovansidan av sprängkåpan. (om det inte är hallgivare på din bil, isf sitter hallgivaren inne i fördelaren.)

Edit:
Och får motorn ingen rpm-signal så hamnar nog tändningen också helt åt helvete för då vet inte tändboxen när gnistan ska skickas iväg.

har kollat och tryckt till alla relän. Bränslerelät är ju helt ser dock lite små rostigt ut på "chip" sidan ... kanske inte rost men lite bruntskit :S.

Hmm det där med RPG signal låter lite lovande... Ibland så går varven som de ska när man vrider på nyckeln men ibland står mätarn helt död. vevaxelgivaren är den sladden som sitter från en kopplingsdosa under tändspolen sen går ner en sladd längs väggen ner under väl? tänkte aldrig på den när vi bytte låda. Kan det vara så att vi kanske råka skava den eller något eller så, fast den inte gick helt sönder men med tiden under de veckorna efter lagt av helt? Vi fick välda en hel del me att få tillbaka växellådan då vi glömde centrera lamellen perfekt så vi vålda dit lådan istället då kanske vi råkat göra nåt med sladden? ( Om det ens är rätt sak jag tror att det är ) Också då eftersom varvtalen ibland går men hälften av gångerna står helt stilla? för bilen går ju ibland igång ca 3 sekunder sen dör, och inte förns dagen efter vill den starta 3 sekunder igen... typ


Sök