3351
Sök

Volvo 740 gl -90 startar ej längre

5 683 Inlägg
7 mars 2013
#21
Funktionen på ett relä är ingen idé att kolla med ögat, det kan se helt nytt ut men ändå vara trasigt då det är komponenterna inuti relät som gör att det fungerar.
Om relät klickar när man skickar ström på lågströmsidan så är det oftast helt (dvs klickar det när du slår på tändningen så bör det fungera), men ibland så kan det klicka fastän det är trasigt.

Jag vet tyvärr inte hur sladdarna går, men på sprängkåpan sitter det en givare som läser av hålen på svänghjulet och ger då ut impulser till motorns styrsystem och ger då en RPM-signal.
Det låter som att det kan vara det ifall varvräknaren bara rör på sig ibland.

Komponent nr 30 och nr35 på denna bild är svänghjulsgivaren (verkar finns två olika):
https://www1.garaget.org/gallery/archive/108679/857895_b1slix.jpg
(bild lånad från denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2119606)
Senast redigerat av simlar (7 mars 2013)


93 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#22
simlar skrev:
Funktionen på ett relä är ingen idé att kolla med ögat, det kan se helt nytt ut men ändå vara trasigt då det är komponenterna inuti relät som gör att det fungerar.
Om relät klickar när man skickar ström på lågströmsidan så är det oftast helt (dvs klickar det när du slår på tändningen så bör det fungera), men ibland så kan det klicka fastän det är trasigt.

Jag vet tyvärr inte hur sladdarna går, men på sprängkåpan sitter det en givare som läser av hålen på svänghjulet och ger då ut impulser till motorns styrsystem och ger då en RPM-signal.
Det låter som att det kan vara det ifall varvräknaren bara rör på sig ibland.

Komponent nr 30 och nr35 på denna bild är svänghjulsgivaren (verkar finns två olika):
http://www1.garaget.org/gallery/archive … b1slix.jpg
(bild lånad från denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2119606)

Testade att byta bränslerelät och vipps så starta bilen och går, dock fortfarande svår startad och har ingen tomgång alls enellanåt och dör... Men den går men är riktigt seg startad

5 683 Inlägg
8 mars 2013
#23
Jesperkkarlsson skrev:
simlar skrev:
Funktionen på ett relä är ingen idé att kolla med ögat, det kan se helt nytt ut men ändå vara trasigt då det är komponenterna inuti relät som gör att det fungerar.
Om relät klickar när man skickar ström på lågströmsidan så är det oftast helt (dvs klickar det när du slår på tändningen så bör det fungera), men ibland så kan det klicka fastän det är trasigt.

Jag vet tyvärr inte hur sladdarna går, men på sprängkåpan sitter det en givare som läser av hålen på svänghjulet och ger då ut impulser till motorns styrsystem och ger då en RPM-signal.
Det låter som att det kan vara det ifall varvräknaren bara rör på sig ibland.

Komponent nr 30 och nr35 på denna bild är svänghjulsgivaren (verkar finns två olika):
http://www1.garaget.org/gallery/archive … b1slix.jpg
(bild lånad från denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2119606)

Testade att byta bränslerelät och vipps så starta bilen och går, dock fortfarande svår startad och har ingen tomgång alls enellanåt och dör... Men den går men är riktigt seg startad

Ja men vad kul att höra att du fick igång bilen smile

Låter som att det kan vara att den får för lite soppa, så skulle tippa på bränslefilter eller förpump.
Hur ser stiften ut? Är dem vita så går den alldeles för snålt, är dem chokladbruna så får den precis lagom.


93 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#24
simlar skrev:
Jesperkkarlsson skrev:
simlar skrev:
Funktionen på ett relä är ingen idé att kolla med ögat, det kan se helt nytt ut men ändå vara trasigt då det är komponenterna inuti relät som gör att det fungerar.
Om relät klickar när man skickar ström på lågströmsidan så är det oftast helt (dvs klickar det när du slår på tändningen så bör det fungera), men ibland så kan det klicka fastän det är trasigt.

Jag vet tyvärr inte hur sladdarna går, men på sprängkåpan sitter det en givare som läser av hålen på svänghjulet och ger då ut impulser till motorns styrsystem och ger då en RPM-signal.
Det låter som att det kan vara det ifall varvräknaren bara rör på sig ibland.

Komponent nr 30 och nr35 på denna bild är svänghjulsgivaren (verkar finns två olika):
http://www1.garaget.org/gallery/archive … b1slix.jpg
(bild lånad från denna tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2119606)

Testade att byta bränslerelät och vipps så starta bilen och går, dock fortfarande svår startad och har ingen tomgång alls enellanåt och dör... Men den går men är riktigt seg startad

Ja men vad kul att höra att du fick igång bilen smile

Låter som att det kan vara att den får för lite soppa, så skulle tippa på bränslefilter eller förpump.
Hur ser stiften ut? Är dem vita så går den alldeles för snålt, är dem chokladbruna så får den precis lagom.

Ja:D

Stiften är svart sotiga och torra... Hmm kanske de nya stiften som är skit kvalité för kalla eller nåt

5 683 Inlägg
8 mars 2013
#25
Jesperkkarlsson skrev:
simlar skrev:
Jesperkkarlsson skrev:

Testade att byta bränslerelät och vipps så starta bilen och går, dock fortfarande svår startad och har ingen tomgång alls enellanåt och dör... Men den går men är riktigt seg startad

Ja men vad kul att höra att du fick igång bilen smile

Låter som att det kan vara att den får för lite soppa, så skulle tippa på bränslefilter eller förpump.
Hur ser stiften ut? Är dem vita så går den alldeles för snålt, är dem chokladbruna så får den precis lagom.

Ja:D

Stiften är svart sotiga och torra... Hmm kanske de nya stiften som är skit kvalité för kalla eller nåt

Vad är det för några stift du har?
Hur stort är gnistgapet?

Är det några skit-stift så skulle jag inte bli förvånad om dem är dåliga.

http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo … aqread.asp
Här har du en fin tändstiftskarta iaf smile


93 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#26
simlar skrev:
Jesperkkarlsson skrev:
simlar skrev:

Ja men vad kul att höra att du fick igång bilen smile

Låter som att det kan vara att den får för lite soppa, så skulle tippa på bränslefilter eller förpump.
Hur ser stiften ut? Är dem vita så går den alldeles för snålt, är dem chokladbruna så får den precis lagom.

Ja:D

Stiften är svart sotiga och torra... Hmm kanske de nya stiften som är skit kvalité för kalla eller nåt

Vad är det för några stift du har?
Hur stort är gnistgapet?

Är det några skit-stift så skulle jag inte bli förvånad om dem är dåliga.

http://www.ngksparkplugs.com/tech_suppo … aqread.asp
Här har du en fin tändstiftskarta iaf smile

Brukar inte vara snål av mig men nu var jag det eftersom det "bara"
Är en 740 så köpte stift på biltema
Också för att visste ju inte om de va felet :p har ju de gamla ngk kvar får trycka i dom o se, dom är fortfarande fräscha smile

5 683 Inlägg
8 mars 2013
#27
Ja då är det verkligen att rekommendera att prova NGK-stiften då jag har hört dåliga saker om biltema stiften (vet inte om det stämmer men jag har alltid kört NGK på alla de maskiner man haft under årens gång.

Funkar det med gamm-stiften så vet du iaf vilka stift du inte ska köpa nästa gång wink


6 738 Inlägg
8 mars 2013
#28
backventilen på huvudpumpen kan även vara dålig. då blir dom lite extra tjuriga att starta tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

93 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#29
Ja haha skulle aldrig kört på biltemas om ja viste från början om de skulle varit stiften xD
Okej, men den dör även ibland när ja gasar så får vänta lite sen kan ja varva igen typ. Tycker även pumpen under förarstolen surrar väldigt högt :s

54 Inlägg
8 mars 2013
#30
Kolla om pumpen i tanken fungerar, pumpen under bilen brukar låta mycket om tankpumpen inte fungerar...
Kan även hjälpa med mer bensin i tanken så att självtrycket blir bättre...

93 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#31
Norpan12 skrev:
Kolla om pumpen i tanken fungerar, pumpen under bilen brukar låta mycket om tankpumpen inte fungerar...
Kan även hjälpa med mer bensin i tanken så att självtrycket blir bättre...

Okej smile benne finns det ^^ fick dock felkod nu 3-1-1 hastighetsmätarsignal fel
Läst att det kan få
Bilen att gå konstigt.. Eller är de bara skitsnack..!

93 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#32
Okej nu är jag tillbaka ! Efter att ha bytt ut iprincip allt så hittade jag att tankarmaturen var helt sönder rostad och 2 slangar hängde löst från den ... Trött man blir. Men i allafal jag fixade en ny tankarmatur och pump o de till tanken men det finns ingen ström till sockerbiten ovanför hjulhuset som man kopplar i pumpen till. NOTERA : ALLA säkringar är hela. Det finns ström i 2 av uttagen där bränslerelät ska sitta. Bränslerelät är HELT nytt. Alltså från rälet går väl strömmen direkt bak dit? Någonstans på vägen är
De fel men va kan det vara ... Jag letade efter kabelbrott men inget hittat..


Sök