2061
Sök

Centrallåset låses upp direkt efter man låst ( Ford Mondeo - 98 )

95 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Fick mitt körkort i fredags, och första bilen i lördags (alltså inget proffs på bilar)!
Bilen är i riktigt fint skick och har fungerat perfekt, fram tills inatt när jag skulle iväg och köpa cigg..

Kom hem, ställde bilen och tryckte på knappen på nyckeln för att låsa bilen, då hör man att den "låser sig", och sen låser upp sig själv en halvsekund senare. Testade då att låsa genom att sätta in nyckeln och låsa manuellt, men centrallåset agerar exakt på samma sätt. Testat att låsa passagerare-sidan, då låses endast passagerares-sidans dörr.
Testat att invändigt låsa alla dörrar, då alla fungerar ( forutom förar-dörren som är kopplat till centrallåset, då låses alla dörrar, för att sedan låsas upp efter en halv sekund ).

Larmet fungerar dock när jag låser ( trots att dörrarna inte blir låsta ), men lite osäkert att ha bilen "öppen" över nätterna, speciellt nu när det är helg och grejer..

Är detta ett vanligt problem, och hur löser man det? sad

(ps: efter att kört bilen ett tag nu under förmiddagen så gick det helt plötsligt till min förvåning att låsa "riktigt", känns dock som detta var ett undantag och nästa gång jag skall försöka så kommer det sluta med att den får stå olåst åter igen)

Riktigt tacksam för svar, tips och trix!
Helst GDS-trix som inte behöver kosta då pengar inte riktigt är den starka sidan efter att man slängt tusenlappar på både körkort och bil.

Mvh

Mazda Über Alles
121 Inlägg
22 februari 2013
#2
Låter som att någon dörr eller baklucka inte är riktigt stängd. Det skulle jag titta på först

snart på en väg nära dig

95 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#3
fred89 skrev:
Låter som att någon dörr eller baklucka inte är riktigt stängd. Det skulle jag titta på först
Har kollat dörrar, testat låsa alla inifrån ( vilket fungerar ) samt smörjt in låsen med 5,56..
Dock utan resultat, bortsett från den senaste låsningen som faktiskt gick bra..

Kan minusgraderna spela någon roll, typ fukt eller liknande?
Tvättade bilen för 3 dagar sedan med högtryckstvätt, dock har allt fungerat perfekt fram tills nu inatt som sagt.

197 Inlägg
22 februari 2013
#4
Grattis till körkortet! Centrallåsmotorn har  en microkontakt som trycks in när du låser dörren med nyckeln eller med centrallåset. Men kontakten är inte i närheten av låset utan i låskistan. DU kan inte smörja den utan att plocka bort dörrsidan.  Skulle misstänka att det är föraresidan som krånglar.

Om det verkar som någon har tidigare plockat bort dörrsidan (installera högtalare?) så är plastskyddet trasigt och vatten har kommit in.

Enklast är att plocka bort säkringen och kolla/fixa när det blir lite bättre väder. Men det kan även vara problem med baggageluckan, som sagt är den kanske inte stängd ordentligt, eller kontakten är trasigt. Det är inte samma system till låset och innebelysning.

Kolla bildelsbasen eller laga så finns det säkert massa bilder på låskistor och dyl.

Om du plockar bort grejer, ett bra råd är att ta kort på allting. Inget värre än att plocka isär och sen har ingen aning hur den ska tillbaks!
Senast redigerat av AutoCool (22 februari 2013)

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

1 534 Inlägg
22 februari 2013
#5
Jag hade exakt samma fel på min bmw e34, microbrytarna i centrallåset eller dörrkontakterna strular och ger upphov till detta problem, på min bil var det centrallåsmotorn vänster bak som kärvade  + microbrytaren i bagageluckan.


95 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#6
Jag tror nog det är kylan som spökar, nu mera får bilen agera en rullande bastu!
Kör man med full värme på AC i 15min så fungerar det att låsa den som vanligt, men är bilen "normal varm" eller kall ( fuktig i dörrarna ) så går det inte låsa alls..

Så jag tror nog det är kylan som är boven i dramat, men det borde väl gå att fixa så den funkar även i kallt väder - utan att behöva svettas till döds sista 15minuterna innan man anländer till sin parkering?

95 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#7
Ingen som vet hur man kan få det att fungera även när det är kallt? sad


Sök