3971
Sök

V70 Classic -00 Rycker vid 2-3000 varv

151 Inlägg
25 mars 2013
#41
Har du tagit ett komp.prov?

362 Inlägg
26 mars 2013
Trådstartare
#42
msjoholm skrev:
Har du tagit ett komp.prov?

Japp. Inga problem där.


385 Inlägg
26 mars 2013
#43
När felet var framme så pendlade potentiometern för spjällhuset säger du? Låter som ett spjällhus som är påväg att ge upp, behöver inte felkoda något. Testa med att åka till volvo och be dom ladda ned ETM upgrade. Samt att du själv gör rent spjället om det nu är skitigt. Om du inte har den senaste mjukvaran i spjällhuset kan det hända att de hjälper med uppgradering då dom höjde toleransen i potentiometrarna(finns två). Kan tänka mig på att det landar på runt 500:-. Värt att testa. Jag jobbar på volvo och har haft några som det hjälp med att göra detta.

362 Inlägg
27 mars 2013
Trådstartare
#44
Nu har jag bytt spjällhus.

Startade bilen och den gick upp på 3000 varv för att sedan lägga sig och hosta på tomgång.

Får felkoder:
P1610    ECM-903F    Throttle unit, internal fault    Faulty signal
P1614    ECM-913F    Engine control module (ECM), internal fault
P1651    ECM-980F    Manifold absolute pressure (MAP) sensor
P1670    ECM-720A    Immobilizer communication    Faulty VIN code

Och då inser jag att jag har gjort ett stort misstag. Eftersom jag var för lat för att kolla vad jag hade för serienr litade jag på säljaren som sa att det hade suttit i en v70 140 hk.

Nu är situationen såhär:
Mitt gamla har art nr 9186793 och vit etikett.
Det nya har art nr 8644347 med gul etikett och ska enligt atech2 passa till en s80 2.9L

SÅ MIN FRÅGA ÄR:
Kan jag åka in (får bogsera) till Volvo och koda om detta spjällhus till min bil, eller får jag skaffa ett annat?


385 Inlägg
28 mars 2013
#45
Går inte koda om spjällhusen, är de fel så är det fel. Däremot så har du felkod på Map sensorn och då får du skumma fel och sällan felkoder. Byt tillbaka till ditt gamla spjällhus och testa med en annan Map sensor. ( sitter över kylet med en vacuumslang och ett kontaktstycke).

362 Inlägg
28 mars 2013
Trådstartare
#46
volvo142-73 skrev:
Går inte koda om spjällhusen, är de fel så är det fel. Däremot så har du felkod på Map sensorn och då får du skumma fel och sällan felkoder. Byt tillbaka till ditt gamla spjällhus och testa med en annan Map sensor. ( sitter över kylet med en vacuumslang och ett kontaktstycke).

Nja nu har den varit inne på ECU Reload och den verkar gå som vanligt. Har inte lyckats framkalla några ryckningar ännu.
MAP-koden måste ha kommit upp för att den fick fel värden när det var fel mjukvara. Nu verkar det lugnt. Får återkomma och se hur det är.


385 Inlägg
28 mars 2013
#47
kallabaz skrev:
volvo142-73 skrev:
Går inte koda om spjällhusen, är de fel så är det fel. Däremot så har du felkod på Map sensorn och då får du skumma fel och sällan felkoder. Byt tillbaka till ditt gamla spjällhus och testa med en annan Map sensor. ( sitter över kylet med en vacuumslang och ett kontaktstycke).

Nja nu har den varit inne på ECU Reload och den verkar gå som vanligt. Har inte lyckats framkalla några ryckningar ännu.
MAP-koden måste ha kommit upp för att den fick fel värden när det var fel mjukvara. Nu verkar det lugnt. Får återkomma och se hur det är.

Då var det rätt spjällhus du fått tag på då? För Volvo ändrade från vit till gul etiket (eller tvärt om) och artikelnummer. Ja det kan hända att den trigades av att spjällhuset inte var döpt med bilen då den ej registreras av ECM och ej fungerar, bilen går i limphome och jag gissar på att ETS lampan lös. Skulle det vara så att felet återkommer skulle jag gissa på att det fortfarande är spjällhuset då det spjällhuset du köpt var döpt till en annan bil egentligen och detta går bara göra en gång per spjällhus. Om det nu inte var tömt på information, vissa skrotar kan detta men det måste göras när spjällhuset sitter i den bil som det är döpt med. Hoppas det fungerar ändå vissa gånger gör de det av någon anledning.

* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 mars 2013
#48
volvo142-73 skrev:
kallabaz skrev:
volvo142-73 skrev:
Går inte koda om spjällhusen, är de fel så är det fel. Däremot så har du felkod på Map sensorn och då får du skumma fel och sällan felkoder. Byt tillbaka till ditt gamla spjällhus och testa med en annan Map sensor. ( sitter över kylet med en vacuumslang och ett kontaktstycke).

Nja nu har den varit inne på ECU Reload och den verkar gå som vanligt. Har inte lyckats framkalla några ryckningar ännu.
MAP-koden måste ha kommit upp för att den fick fel värden när det var fel mjukvara. Nu verkar det lugnt. Får återkomma och se hur det är.

Då var det rätt spjällhus du fått tag på då? För Volvo ändrade från vit till gul etiket (eller tvärt om) och artikelnummer. Ja det kan hända att den trigades av att spjällhuset inte var döpt med bilen då den ej registreras av ECM och ej fungerar, bilen går i limphome och jag gissar på att ETS lampan lös. Skulle det vara så att felet återkommer skulle jag gissa på att det fortfarande är spjällhuset då det spjällhuset du köpt var döpt till en annan bil egentligen och detta går bara göra en gång per spjällhus. Om det nu inte var tömt på information, vissa skrotar kan detta men det måste göras när spjällhuset sitter i den bil som det är döpt med. Hoppas det fungerar ändå vissa gånger gör de det av någon anledning.

Förut var det så att spjällhusen bara gick att ladda in en gång, men för något år sedan släppte Volvo på den spärren så nu kan iaf Volvo (och säkert andra oxå) ladda in beggade spjäll.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

385 Inlägg
29 mars 2013
#49
Brådhis skrev:
volvo142-73 skrev:
kallabaz skrev:

Nja nu har den varit inne på ECU Reload och den verkar gå som vanligt. Har inte lyckats framkalla några ryckningar ännu.
MAP-koden måste ha kommit upp för att den fick fel värden när det var fel mjukvara. Nu verkar det lugnt. Får återkomma och se hur det är.

Då var det rätt spjällhus du fått tag på då? För Volvo ändrade från vit till gul etiket (eller tvärt om) och artikelnummer. Ja det kan hända att den trigades av att spjällhuset inte var döpt med bilen då den ej registreras av ECM och ej fungerar, bilen går i limphome och jag gissar på att ETS lampan lös. Skulle det vara så att felet återkommer skulle jag gissa på att det fortfarande är spjällhuset då det spjällhuset du köpt var döpt till en annan bil egentligen och detta går bara göra en gång per spjällhus. Om det nu inte var tömt på information, vissa skrotar kan detta men det måste göras när spjällhuset sitter i den bil som det är döpt med. Hoppas det fungerar ändå vissa gånger gör de det av någon anledning.

Förut var det så att spjällhusen bara gick att ladda in en gång, men för något år sedan släppte Volvo på den spärren så nu kan iaf Volvo (och säkert andra oxå) ladda in beggade spjäll.

//Brådhis

Mer än vad jag visste, inget Volvo nämnt för oss på volvoverkstäder. Finns ingen annan än en auktoriserad volvoverkstad som har tillgång till Volvos mjukvaror.

362 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#50
Jag var inne på Bilia i Kungsbacka och bad om att ENDAST gör en ETM Reload. Finns tydligen 2 olika.
ETM uograde - Uppdaterar gränsvärden för när bilen ska larma för fel i ETM.
ETM Reload - Lägger in programvara för att gifta ihop bilen med spjällhus.

Nu funkar den som den ska. Härligt!

Ett tips för er som ska byta spjällhus.

Åk in med bilen med det gamla spjällhuset. Koppla in det nya spjällhuset och gör ETM Reload. Koppla in gamla spjället och kör hem och montera sedan på det nya.


* Voff voff *
10 736 Inlägg
29 mars 2013
#51
volvo142-73 skrev:
Brådhis skrev:
volvo142-73 skrev:

Då var det rätt spjällhus du fått tag på då? För Volvo ändrade från vit till gul etiket (eller tvärt om) och artikelnummer. Ja det kan hända att den trigades av att spjällhuset inte var döpt med bilen då den ej registreras av ECM och ej fungerar, bilen går i limphome och jag gissar på att ETS lampan lös. Skulle det vara så att felet återkommer skulle jag gissa på att det fortfarande är spjällhuset då det spjällhuset du köpt var döpt till en annan bil egentligen och detta går bara göra en gång per spjällhus. Om det nu inte var tömt på information, vissa skrotar kan detta men det måste göras när spjällhuset sitter i den bil som det är döpt med. Hoppas det fungerar ändå vissa gånger gör de det av någon anledning.

Förut var det så att spjällhusen bara gick att ladda in en gång, men för något år sedan släppte Volvo på den spärren så nu kan iaf Volvo (och säkert andra oxå) ladda in beggade spjäll.

//Brådhis

Mer än vad jag visste, inget Volvo nämnt för oss på volvoverkstäder. Finns ingen annan än en auktoriserad volvoverkstad som har tillgång till Volvos mjukvaror.

Må så vara, men så är det iaf. Numera kan man använda beggade spjäll, vilket är en stor fördel för kunderna. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök