3271
Sök

Efter svetsning, missade ta bort minus pol, vägrar bilen starta vad göra?

4 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej
Bilen vägrar starta,.
När jag vrider på startnycken från 0 till läge 2, på min volvo 245 GL årsmodell 92, händer följande.

Har den stått någon timme kommer det ett tuuut och samtliga körriktningsvisare börjar blinka.
blinkningarna pågår i ca 58 sek. Därefter upphör blinkandet tills jag vrider på nyckeln från läge 0 och åter till läge 2.
Då kommer inget tuut då blinkar endast rörriktningsvisarna i ca 58 sek. Knappen för varningsblinkers är avstängd.

När jag vrider från läge 0 till läge 2 och tillbaka till läge noll blinkar körriktningsvisarna i ca 15 - 30 sek, beroende på tror jag hur länge nyckeln blir i läge 2 innan den vrids tillbaka.

I läge 2 lyser alla kontrolllampor. Säkringarna innanför dörrstolpen är alla hela.
Vet dock inte om de alla har spänning över sig.

Är det någon som känner igen beteendet och som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Vad bör jag göra härnäst med felsökningen?

Jag har kollat med diagnosboxen hål 2 och hål 6 men fått kod 1-1-1 dvs inga felkoder lagrade.

"Analoga" funktioner som vindrutetorkare, strålkastare hel/halv ljus fungerar

Finns det risk för att om jag t ex byter styrenhet för tändningen att den dras sönder alternativt inte fungerar pga någon gemensam kommunikation med  t.ex. bränslesystemets styrenhet?

Tacksam för rådgivning.

Themobilpeter

2 024 Inlägg
26 februari 2013
#2
Låter som det sitter ett larm med startspärr på den bilen, annars ser jag inte hur alla blinkers skulle hoppa igång. På en 245 sköts blinkersen inte av nån box utan av gamla hederliga brytare och relän, därför känns det som ett larm sitter där nånstans.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

4 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#3
Tack för tipset, du är nog på rätt spår Expose. Det finns en lite låda med en lysdiod innanför fönstret.
Jag fick dock ingen information om detta larm när jag köpte bilen av en privatperson för en tid sedan så jag trodde det var ur funktion.

Blink/reläet som larmet styr verkar sitta fram vid signal hornet av ljudet att dömma.

Det finns en ettikett som där det står TouchGard TG-500 på skall Googla och se om jag kan få fram något.
Den tidigare ägaren lyckas jag inte få tag på tyvärr.
Expose har du kunskap om vad jag skall leta efter för att koppla bort larmet?

Med vänlig hälsning

Themobilpeter

1 230 Inlägg
26 februari 2013
#4
testa att vrida igång bilen direkt efter att lamporna har slutat blinka smile funkar på vissa andra larm så kanske gör det på ditt med wink


2 024 Inlägg
27 februari 2013
#5
themobilpeter skrev:
Tack för tipset, du är nog på rätt spår Expose. Det finns en lite låda med en lysdiod innanför fönstret.
Jag fick dock ingen information om detta larm när jag köpte bilen av en privatperson för en tid sedan så jag trodde det var ur funktion.

Blink/reläet som larmet styr verkar sitta fram vid signal hornet av ljudet att dömma.

Det finns en ettikett som där det står TouchGard TG-500 på skall Googla och se om jag kan få fram något.
Den tidigare ägaren lyckas jag inte få tag på tyvärr.
Expose har du kunskap om vad jag skall leta efter för att koppla bort larmet?

Med vänlig hälsning

Themobilpeter

Hade jag haft bilen hos mig hade det troligen inte varit några bekymmer.
Tror de flesta med någorlunda elkunskap lätt hittar hur startspärren är kopplad på ett så gammalt larm.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

845 Inlägg
27 februari 2013
#6
Har du prövat att stänga alla dörrar, lås förardörren med nyckeln, lås upp igen och pröva nu att starta. Fick göra så på min Audi där larmet styrs av nyckeln och inte med någon larmdosa på nyckelringen. Min är från 89.


fläskpannkaka
856 Inlägg
27 februari 2013
#7
Jag har ett liknande larm, ofta sitter det en knapp under instrument brädan där du kan reseta det om du håller in det i 3 sekunder. Värt att kolla

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

876 Inlägg
27 februari 2013
#8
prova koppla bort larmboxen i en timme och sedan koppla in den igen.


fläskpannkaka
856 Inlägg
27 februari 2013
#9
Ja alt ta av pluspoolen på batteriet i ca fem minuter

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

fläskpannkaka
856 Inlägg
27 februari 2013
#10
Fast kom på att det är nog bara på nya bilar

Hellre blyfot och lustgas, än simfot och syrgas

876 Inlägg
27 februari 2013
#11
i visa boxar sitter det minne som ska hjälpa till vid tex batterieknas osv


4 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#12
Tack för alla goda ideer.
Hittade en installationsanvisning på "nätet", försökte klippa vit och grå kabel och koppla ihop för att på så sätt koppla startnyckel sladd 50 till startreläet men jag fick det inte att funka..
Någon dag senare fick jag syn på ett litet plastlock under ratten, den manuella nyckelavstängningen. Nyckel satt på startnyckelknippan. Den ser ut som en nyckel till ett PC vajerlås, vilket jag trodde det var tills jag hittade nyckelhålet.
Nu fungerar bilen :-)
Tackar!
/Themobilpeter


Sök