2988
Sök

Köpråd: första bil bränslesnål!!!

124 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#21
Suzuki swift då? Äre nått att ha? Någon sa att han plågade sin upp till 8-9 000 rpm utan att den dragit över 0.7!!!
Hur är de med dom, års modell 01 någonstans

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
28 februari 2013
#22
packepk skrev:
Suzuki swift då? Äre nått att ha? Någon sa att han plågade sin upp till 8-9 000 rpm utan att den dragit över 0.7!!!
Hur är de med dom, års modell 01 någonstans

kan berätta för dig att det går att köra den på närmare 2 liter milen om man vill
bara glöm det där med att du ska ligga runt och plåga en bil utan att den dricker en massa soppa !!! det måste du väl själv förstå

köp antingen en kul bil eller en billig bil, det är de enda alternativen som finns... för vem vill plåga en bil som ska va snål ? den kommer inte va snabb utan bara dricka en massa soppa

suzuki swift är säkert en jätte bra första bil

eller du .. jag vet nog EN bil som inte lär dricka mer än 0,7 ... kolla på vw nya bil strömlinjeformad som fan, tror inte den har kommit ut ännu

ska dra 0,09 blandat
Senast redigerat av CHEEVA (28 februari 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
28 februari 2013
#23
packepk skrev:
Suzuki swift då? Äre nått att ha? Någon sa att han plågade sin upp till 8-9 000 rpm utan att den dragit över 0.7!!!
Hur är de med dom, års modell 01 någonstans

Det går att dra varvstoppet då och då med alla bilar och fortfarande ha en förhållandevis låg snittförbrukning.
Men aldrig att han varvstoppade bilen varje accelereration och fick den att gå på under 0,7 den tanken. Om han inte varvstoppade bilen och sedan åkte 70 mil landsväg...

Du har ju fått skitmånga tips, dags att börja leta lite bland dessa kanske? Jag föreslår en liten bil med liten motor utan att vara alldeles för undermotoriserad, t ex en Golf med 1,8. För klen motor så blir den inte bara slö, den dricker mer i de flesta driftfall eftersom den får gå hårdare, varva mer osv.


4 261 Inlägg
1 mars 2013
#24
det är därför alla dom där bilarna är tråkiga..dricker mycket även om dom är små..man måste leta efter en liten bil som inte väger så mycket till förhållande till motorkraft. tex civic, eller liknande. dvs hatchback bilar eller coupe.

dom drar runt 0.6 landsväg och är lätta, alltså väger runt 900-1000kg

91 Inlägg
1 mars 2013
#25
inte för att vara sånn men min svarta 9-5:a ligger runt 0,7-0,8 fast jag trycker på runt 150kmh på vägen hem från jobbet. visserligen en längre sträcka men ändå.. helt klart värt det lilla extra den drar för att ha en skön skoj bil som ändå inte ruinerar en helt.


124 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#26
Har börjat kolla på en honda civic VEI! Skapligt drag i den, visst inte lika mycket som en saab men bensinförbrukningen som ligger runt halvliter jämnar upp det! smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 mars 2013
#27
Eksak skrev:
inte för att vara sånn men min svarta 9-5:a ligger runt 0,7-0,8 fast jag trycker på runt 150kmh på vägen hem från jobbet. visserligen en längre sträcka men ändå.. helt klart värt det lilla extra den drar för att ha en skön skoj bil som ändå inte ruinerar en helt.

Jovisst drar den inte mer på motorväg, men du måste ju erkänna att det sticker iväg inne i stan istället? Åker jag resor runt milen med 9-5:an hamnar jag runt 0,9. Den är snål på landsvägen och motorvägen, men det är fortfarande en tung bil, så det straffar sig i stadstrafik och om man bara kör kortare bitar.

Annars börjar 9-5:an faktiskt inte vara en så dum förstabil för ungdomar som kan skruva själva. En sedan är iskall på marknaden, så en hyffsad 2,3t -98-00 eller så med 170 hästar som för 1500 spänn blir 230 eller mer kostar inte mer än 10-15k. Men eftersom motorerna på 98-03 är en tickande bomb beroende på hur alla tidigare ägare skött dom och använt dom bör man nog ha plats och kunskaper för lite skruvande om det vill sig illa. Drar 0,9 blandat, säkert bättre än 740, men dom driver ju fram förstås, sladda går ju inte wink

Sedan fattar jag inte hela grejen med att TS efterlyser en bränslesnål bil heller. Bränslet är fortfarande den billiga biten i ett bilägande, ungefär en tredjedel av totalen på de flesta bilar. Spara 2 dl/mil, ca 3 kr milen, vid pumpen på en bil som effektivt räknat kostar 30 kr/ mil är nog sällan värt det för att åka tråkig, själlös och obekväm bil.
Jag hade satsat på tillförlitlighet för att få ned driftkostnaderna istället, och hade jag inte haft en minimigräns alls gällande komfort eller prestanda skulle jag nog i sådana fall satsa på en Toyota Corolla, Hyundai Accent eller liknande. De drar inte mycket mindre än större, bekvämare bilar, men de verkar hålla rätt bra.

Sedan huruvida Corolla eller Accenten faktiskt är så hållbara är en annan sak. De verkar inte strula mycket, men de saknar mycket teknik både på motorsidan och på komfortsidan. Dessutom har de ofta ägare som inte kör mycket (pensionärer och kärringar smile ) och framförallt går de inte långt. En 10 år gammal Audi, VW, Volvo etc har ofta redan 20-30k mil på nacken, medan en 10 år gammal Corolla kanske gått 8-12k mil. Klart Corollan har krånglat mindre då, och personligen tror jag inte att det är bilar som kalrar 25-30k mil i så stor utsträckning innan de är uttjänta.
Senast redigerat av Andromeda (1 mars 2013)



Sök