Eksak skrev:
inte för att vara sånn men min svarta 9-5:a ligger runt 0,7-0,8 fast jag trycker på runt 150kmh på vägen hem från jobbet. visserligen en längre sträcka men ändå.. helt klart värt det lilla extra den drar för att ha en skön skoj bil som ändå inte ruinerar en helt.
Jovisst drar den inte mer på motorväg, men du måste ju erkänna att det sticker iväg inne i stan istället? Åker jag resor runt milen med 9-5:an hamnar jag runt 0,9. Den är snål på landsvägen och motorvägen, men det är fortfarande en tung bil, så det straffar sig i stadstrafik och om man bara kör kortare bitar.
Annars börjar 9-5:an faktiskt inte vara en så dum förstabil för ungdomar som kan skruva själva. En sedan är iskall på marknaden, så en hyffsad 2,3t -98-00 eller så med 170 hästar som för 1500 spänn blir 230 eller mer kostar inte mer än 10-15k. Men eftersom motorerna på 98-03 är en tickande bomb beroende på hur alla tidigare ägare skött dom och använt dom bör man nog ha plats och kunskaper för lite skruvande om det vill sig illa. Drar 0,9 blandat, säkert bättre än 740, men dom driver ju fram förstås, sladda går ju inte
Sedan fattar jag inte hela grejen med att TS efterlyser en
bränslesnål bil heller. Bränslet är fortfarande den billiga biten i ett bilägande, ungefär en tredjedel av totalen på de flesta bilar. Spara 2 dl/mil, ca 3 kr milen, vid pumpen på en bil som effektivt räknat kostar 30 kr/ mil är nog sällan värt det för att åka tråkig, själlös och obekväm bil.
Jag hade satsat på tillförlitlighet för att få ned driftkostnaderna istället, och hade jag inte haft en minimigräns alls gällande komfort eller prestanda skulle jag nog i sådana fall satsa på en Toyota Corolla, Hyundai Accent eller liknande. De drar inte mycket mindre än större, bekvämare bilar, men de verkar hålla rätt bra.
Sedan huruvida Corolla eller Accenten faktiskt är så hållbara är en annan sak. De verkar inte strula mycket, men de saknar mycket teknik både på motorsidan och på komfortsidan. Dessutom har de ofta ägare som inte kör mycket (pensionärer och kärringar
) och framförallt går de inte långt. En 10 år gammal Audi, VW, Volvo etc har ofta redan 20-30k mil på nacken, medan en 10 år gammal Corolla kanske gått 8-12k mil. Klart Corollan har krånglat mindre då, och personligen tror jag inte att det är bilar som kalrar 25-30k mil i så stor utsträckning innan de är uttjänta.