3516
Sök

Hur många tror på trimboxen?

730 Inlägg
2 mars 2013
#21
hangman skrev:
Legosoldaten skrev:
YeahBitch skrev:
Aldrig hört om en v6a i en v70...

inte jag heller! men tror det var de han menade ;p

Håller inte koll på audis motorkoder, trodde det var karossmodellen,

Satt en 2,5 tdi som Audi gjort i min och exakt samma sitter i många a6or så att dom gjort 2 st 2,5 tdi var lätt och missta.

Mjo men nu menar du väl en motor som är 10 år äldre lr något.. Tycker fortfarande det är långt ifrån jämförbart.

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

2 174 Inlägg
2 mars 2013
#22
dundersmurfen skrev:
Visst kan bilen dra mindre. Ändrar man parametrar angående bränsletemp eller motortemp så kompenserar boxen genom att ändra tändningen något. Det kan ge effektivare förbränning -> drar lite mindre soppa. Skitar ner mer å andra sidan...

Ska du ha mer effekt ställer du på trycket som en kcr box gör, en eco mappning är betydligt dyrare då man inte ändrar mer ingående saker, men en box bygger man själv med ett motstånd och lite, lurar bara trycket inget annat.


Dr. Turbo
459 Inlägg
2 mars 2013
#23
Det finns en parameter som sänker förbrukningen som ni inte nämnt.
Laddtrycket.


3 354 Inlägg
2 mars 2013
#24
hangman skrev:
Legosoldaten skrev:
YeahBitch skrev:
Aldrig hört om en v6a i en v70...

inte jag heller! men tror det var de han menade ;p

Håller inte koll på audis motorkoder, trodde det var karossmodellen,

Satt en 2,5 tdi som Audi gjort i min och exakt samma sitter i många a6or så att dom gjort 2 st 2,5 tdi var lätt och missta.

audi a4 b6(karrosskod) har en 2,5tdi v6.
motorn du hade i v70 e en 5 cyl diesel. inte mkt likt mellan de 2
Senast redigerat av Seth (2 mars 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

2 174 Inlägg
2 mars 2013
#25
Big Al skrev:
Det finns en parameter som sänker förbrukningen som ni inte nämnt.
Laddtrycket.

Mer ladd sänker laddet? Dagens skämt !


730 Inlägg
2 mars 2013
#26
hangman skrev:
Big Al skrev:
Det finns en parameter som sänker förbrukningen som ni inte nämnt.
Laddtrycket.

Mer ladd sänker laddet? Dagens skämt !

Nej? Han menar att högre ladd sänker förbrukningen.

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

2 174 Inlägg
2 mars 2013
#27
YeahBitch skrev:
hangman skrev:
Big Al skrev:
Det finns en parameter som sänker förbrukningen som ni inte nämnt.
Laddtrycket.

Mer ladd sänker laddet? Dagens skämt !

Nej? Han menar att högre ladd sänker förbrukningen.

telefonen audocorrect.....Höjt ladd mindre förbrukning = falskt. När du laddar mer suger motorn mer luft och för att behålla rätt blandning ökas bränslet också, Annars går det snålt, och vad som händer med en diesel som går snålt vet vi alla, döden !

Däremot när bilen går i tex limphome och inte laddar alls, då motorn inte blir påfrestad drar den väldigt lite, Pga begränsad effekt, och det hjälper inte gasa för inget händer.

Den som säger högre ladd = mindre förbrukning borde läsa på hur en motor är uppbyggd!


RobinMoberg
2 mars 2013
#28
hangman skrev:
YeahBitch skrev:
hangman skrev:

Mer ladd sänker laddet? Dagens skämt !

Nej? Han menar att högre ladd sänker förbrukningen.

telefonen audocorrect.....Höjt ladd mindre förbrukning = falskt. När du laddar mer suger motorn mer luft och för att behålla rätt blandning ökas bränslet också, Annars går det snålt, och vad som händer med en diesel som går snålt vet vi alla, döden !

Däremot när bilen går i tex limphome och inte laddar alls, då motorn inte blir påfrestad drar den väldigt lite, Pga begränsad effekt, och det hjälper inte gasa för inget händer.

Den som säger högre ladd = mindre förbrukning borde läsa på hur en motor är uppbyggd!

På vilket sätt menar du att för lite bränsle gentemot luft skulle innebära döden för en dieselmotor?
En bensinmotor skulle förstås spika, men en dieselmotor arbetar alltid med ett överskott av luft och det är kompressionen som antänder bränslet. Höjer man laddtrycket utan att höja bränslet händer ju inget effektmässigt

Med högre ladd menar dem ju att man med samma körsätt kan sänka förbrukningen eftersom man behöver gasa mindre. Naturligtvis drar bilen mer om man gasar på förfullt samtidigt som bilen öser på mer soppa och laddtrycket har ökat efter att man satt i en box.

2 174 Inlägg
2 mars 2013
#29
En diesel har överskott på luft? Han tar in så mycket han behöver exakt, varken mer eller mindre. När du ställer på trycket med en box lurar du systemet och han går fett, därför alla kolar mycket mer med box, oförbränd diesel, grattis. Gör du tvärtom höjer ladd utan box går han snålt och tar snabbt skada.


32 Inlägg
2 mars 2013
#30
Hangman: Vad är det som reglerar den intagna luftmängden? Gasspjället?
Kanske bäst jag kollar min så den inte går snålt och tar skada..
Vad ska jag ligga på i AFR för att det ska vara bra, du som kan...

/Bella.

5 119 Inlägg
2 mars 2013
#31
hangman skrev:
En diesel har överskott på luft? Han tar in så mycket han behöver exakt, varken mer eller mindre. När du ställer på trycket med en box lurar du systemet och han går fett, därför alla kolar mycket mer med box, oförbränd diesel, grattis. Gör du tvärtom höjer ladd utan box går han snålt och tar snabbt skada.

skulle in diesel ta skada av att gå snålt skulle den skära så fort du körde på något annat än fullgas... äldre dieslar saknar lmm och gasspjäll så hur reglerar du luften hade du tänkt? eller skulle du skicka på en massa diesel för att gå jämnt ut med luften skulle den alltid gå på fullvarv. du reglerar varvtalet till 100% med mängden diesel som sprutas in i cylindern och luften har nada med det att göra. Dock Kan dieselmängden reglers efter laddtrycket för att utnyttja den ökade mängden luft osv.
sen om du skickar på diesel så den ryker så betyder det på att den får för mycket diesel i förhållande till mängden luft ja men då har man maximerat förbränningen på den mängden luft som finns i cylindern. men det ökar mängden avgaser och på så vis ger turbon extra knuff.
låter som du inte är helt 100 på hur dieselmotorn funkar.
vist nya dieselmotorer har både llm och spjäll för att kunna optimera mängden diesel till den uppmätta luften. och tvärt om efter läget på gassjäll m.m. men det blir omöjligt på en gammal diesel så då kommer det att ryka. bättre det än att låta outnuttjad luft pasera cylindern. wink
Senast redigerat av mb_pucken (2 mars 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 119 Inlägg
2 mars 2013
#32
Medans jag ändå är i tråden kan jag ge min förklaring till varför jag tror på att dieselboxen funkar.
Eftersom boxen lurar dieselpumpen att ge mera diesel oavsett varvtal så kommer även laddtrycket att följa med tack vare att mängden avgaser ökar, tills dess att det regleras utav laddtryckstyrningen.
Mera diesel och mera luft ökar effekten och vridet.
Om man då utnyttjar den ökade effekten vid det lägre varvtalet så behövs mindre varv och mindre varv innebär lägre förbrukning.
Om man sprutar in en ökad mängd diesel tack vare boxen vid säg 2000rpm så kommer denna mängd ändå vara lägre än vid 2500rpm utan box.
På en nyare diesel så regleras även dieselmängden efter laddtrycket vilket gör att om man kör lite smart så kan man öka farten utan att behöva hjälp av laddrtyck eller samma mängd laddtryck tack vara den diesel motorn inte vet om att den får men detta kräver nästan en laddtrycksmätare. På såvis kan man utnyttja den mängd luft som finns i cylindern till max utan att laddtrycket sticker iväg och därmed drar med mängden diesel.
Så vid låg belastning så kan man hålla laddtrycket nere för att minska förbrukningen tack vara den inlurade mängden diesel och vid hög belastning erhåller du en högre eller samma effekt vid lägre varvtal och högre laddtryck samt dieselmängd.
Ska man köra snålt gäller det att hålla nere varvtalet och utnyttja effekt och vrid.

Hoppas ni förstod hur jag resonerar smile

Men står man på så kommer så klart förbrukningen att öka i linje med varvtalet och glädjen wink

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

2 174 Inlägg
2 mars 2013
#33
mb_pucken skrev:
Medans jag ändå är i tråden kan jag ge min förklaring till varför jag tror på att dieselboxen funkar.
Eftersom boxen lurar dieselpumpen att ge mera diesel oavsett varvtal så kommer även laddtrycket att följa med tack vare att mängden avgaser ökar, tills dess att det regleras utav laddtryckstyrningen.
Mera diesel och mera luft ökar effekten och vridet.
Om man då utnyttjar den ökade effekten vid det lägre varvtalet så behövs mindre varv och mindre varv innebär lägre förbrukning.
Om man sprutar in en ökad mängd diesel tack vare boxen vid säg 2000rpm så kommer denna mängd ändå vara lägre än vid 2500rpm utan box.
På en nyare diesel så regleras även dieselmängden efter laddtrycket vilket gör att om man kör lite smart så kan man öka farten utan att behöva hjälp av laddrtyck eller samma mängd laddtryck tack vara den diesel motorn inte vet om att den får men detta kräver nästan en laddtrycksmätare. På såvis kan man utnyttja den mängd luft som finns i cylindern till max utan att laddtrycket sticker iväg och därmed drar med mängden diesel.
Så vid låg belastning så kan man hålla laddtrycket nere för att minska förbrukningen tack vara den inlurade mängden diesel och vid hög belastning erhåller du en högre eller samma effekt vid lägre varvtal och högre laddtryck samt dieselmängd.
Ska man köra snålt gäller det att hålla nere varvtalet och utnyttja effekt och vrid.

Hoppas ni förstod hur jag resonerar smile

Men står man på så kommer så klart förbrukningen att öka i linje med varvtalet och glädjen wink

Den faktiska mängden diesel som kommer igenom spridarna ökar med box, därför den känns piggare då du skjuter på mer soppa, du menar att den skjuter in mindre soppa och känns piggare?



Bilen tar stor skada om du går ut skruvar på wastegaten på en gammal bil utan göra något, på en nyare är allt elektroniskt så det ändras inte på just turbon.

Du får den dra mindre pga ändrad körstil det köper jag, men det är för du gasar mer då den är slöare innan box. Men faktiska mängd diesel som passerar spridarna är mer ön utan box, på tomgång och under körning


Jägermeister
910 Inlägg
2 mars 2013
#34
hangman skrev:
mb_pucken skrev:
Medans jag ändå är i tråden kan jag ge min förklaring till varför jag tror på att dieselboxen funkar.
Eftersom boxen lurar dieselpumpen att ge mera diesel oavsett varvtal så kommer även laddtrycket att följa med tack vare att mängden avgaser ökar, tills dess att det regleras utav laddtryckstyrningen.
Mera diesel och mera luft ökar effekten och vridet.
Om man då utnyttjar den ökade effekten vid det lägre varvtalet så behövs mindre varv och mindre varv innebär lägre förbrukning.
Om man sprutar in en ökad mängd diesel tack vare boxen vid säg 2000rpm så kommer denna mängd ändå vara lägre än vid 2500rpm utan box.
På en nyare diesel så regleras även dieselmängden efter laddtrycket vilket gör att om man kör lite smart så kan man öka farten utan att behöva hjälp av laddrtyck eller samma mängd laddtryck tack vara den diesel motorn inte vet om att den får men detta kräver nästan en laddtrycksmätare. På såvis kan man utnyttja den mängd luft som finns i cylindern till max utan att laddtrycket sticker iväg och därmed drar med mängden diesel.
Så vid låg belastning så kan man hålla laddtrycket nere för att minska förbrukningen tack vara den inlurade mängden diesel och vid hög belastning erhåller du en högre eller samma effekt vid lägre varvtal och högre laddtryck samt dieselmängd.
Ska man köra snålt gäller det att hålla nere varvtalet och utnyttja effekt och vrid.

Hoppas ni förstod hur jag resonerar smile

Men står man på så kommer så klart förbrukningen att öka i linje med varvtalet och glädjen wink

Den faktiska mängden diesel som kommer igenom spridarna ökar med box, därför den känns piggare då du skjuter på mer soppa, du menar att den skjuter in mindre soppa och känns piggare?



Bilen tar stor skada om du går ut skruvar på wastegaten på en gammal bil utan göra något, på en nyare är allt elektroniskt så det ändras inte på just turbon.

Du får den dra mindre pga ändrad körstil det köper jag, men det är för du gasar mer då den är slöare innan box. Men faktiska mängd diesel som passerar spridarna är mer ön utan box, på tomgång och under körning

Och ju mer du skjuter på soppa ju mer laddar den och därför käns piggare ju, och på ialf min gamla golf tdi 110hk fick man ner förbruningen till 0,42l milen landsväg med box jämfört med 0,55l milen utan box och allt detta i 90-110kmh med ca 26mil landsväg, inget extra gasande bara pga den var slöare eller krutigare med box, utan med jämn gas i normal trafikrytm så det hade inget att göra med att den drog mindre med ändrad körstil.

Edit-> Lägger även till att det inte var mätt med någon färddator utan satte full tank före jag åkte och trippade mätaren, samma sak veckan efter och då drog den mer med boxen urkopplad, förde och hämtade folk från flygplatsen i Luleå så passade på att kolla detta samtidigt. smile
Senast redigerat av gemini78 (2 mars 2013)

En gång är ingen gång...

5 119 Inlägg
2 mars 2013
#35
hangman skrev:
mb_pucken skrev:
Medans jag ändå är i tråden kan jag ge min förklaring till varför jag tror på att dieselboxen funkar.
Eftersom boxen lurar dieselpumpen att ge mera diesel oavsett varvtal så kommer även laddtrycket att följa med tack vare att mängden avgaser ökar, tills dess att det regleras utav laddtryckstyrningen.
Mera diesel och mera luft ökar effekten och vridet.
Om man då utnyttjar den ökade effekten vid det lägre varvtalet så behövs mindre varv och mindre varv innebär lägre förbrukning.
Om man sprutar in en ökad mängd diesel tack vare boxen vid säg 2000rpm så kommer denna mängd ändå vara lägre än vid 2500rpm utan box.
På en nyare diesel så regleras även dieselmängden efter laddtrycket vilket gör att om man kör lite smart så kan man öka farten utan att behöva hjälp av laddrtyck eller samma mängd laddtryck tack vara den diesel motorn inte vet om att den får men detta kräver nästan en laddtrycksmätare. På såvis kan man utnyttja den mängd luft som finns i cylindern till max utan att laddtrycket sticker iväg och därmed drar med mängden diesel.
Så vid låg belastning så kan man hålla laddtrycket nere för att minska förbrukningen tack vara den inlurade mängden diesel och vid hög belastning erhåller du en högre eller samma effekt vid lägre varvtal och högre laddtryck samt dieselmängd.
Ska man köra snålt gäller det att hålla nere varvtalet och utnyttja effekt och vrid.

Hoppas ni förstod hur jag resonerar smile

Men står man på så kommer så klart förbrukningen att öka i linje med varvtalet och glädjen wink

Den faktiska mängden diesel som kommer igenom spridarna ökar med box, därför den känns piggare då du skjuter på mer soppa, du menar att den skjuter in mindre soppa och känns piggare?



Bilen tar stor skada om du går ut skruvar på wastegaten på en gammal bil utan göra något, på en nyare är allt elektroniskt så det ändras inte på just turbon.

Du får den dra mindre pga ändrad körstil det köper jag, men det är för du gasar mer då den är slöare innan box. Men faktiska mängd diesel som passerar spridarna är mer ön utan box, på tomgång och under körning

Du har så rätt i att mängden diesel är högre med box än utan box vid samma gas och varvtal. Men om du utnyttjar det som den extra mängden avgaser ger så kommer du få laddtrycket tidigare. Det är oundvikligt pga av den ökande massan som passerar turbon. Om man då utnyttjar det lilla extra rätt och sänker varven så kommer det att krävas mindre diesel för att få bilen upp i fart osv då den inte behöver spruta in lika ofta pga det sänkta varvet.

Vid körning på landsväg så Sänks inte förbrukningen nämnvärt kanske men om du kör bilen rätt och utnyttjar den extra kraften som finns redan innan ladd pga av den optimerade förbränningen på den mängden luft som finns i cylindern så kan man sänka förbrukningen. Men detta är svårt utan laddtrycksmätare men brukar gå att märka om man känner sin bil smile

Dieselboxen i sig sänker inte förbrukningen vilket jag inte häller påstår smile Men en box kombinerat med körstil kommer sänka förbrukningen smile

Det enda som händer om man ökar laddet på en diesel utan extra diesel är ökat cylindertryck till ingen nytta.. så slitaget ökar i onödan. men att den skulle gå snålt och ta skada köper jag inte detta pga av som jag skrev att det enda som reglerar mängden luft i insuget är lufthastigheten kombinerat med varvtalet. för du får in samma mängd luft vid 3000 rpm och fullgas som vid 3000 rpm och lite gas. enda som skiljer är mängden diesel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 119 Inlägg
2 mars 2013
#36
hangman
Jag förstår hur du resonerar angående förbrukningen på landsväg. Om man kör en bil i säg 100km/h på en rak väg så kommer det gå åt lika mycket diesel för att föra bilen i en konstant hastighet framåt. denna dieselmängd kommer att sprutas in vid tex 25% gas utan box eller säg 15% + box, Men jag tror man glömmer någon parameter men frågan är vilken. För i teorin ska förbrukningen bli lika vid landsväg. Speciellt då motorn inte kan optimera mängden luft osv.
Först trodde jag att det var en optimerad förbränning men det skulle du uppnå med mera gas med. Och laddtrycket bör inte påvärkas efterssom dieselmängden och luften är densamma.
Men jag tror att det är just den konstanta ökade mängd som ger just en optimering av förbränningen och ökad effekt vid mindre gas som ger lägre förbrukning.

Bara ett exempel så inga siffror stämmer.
Ska försöka förklara. vid säg 2500rpm och 25% gas får du in 5ml diesel per insprutning och då kanske utnyttjar 60% av syret i cylindern och har en förbänning på 10mls.
Men om du med box vid 2500rpm och 20% gas och 7ml diesel per insprutning så kan du utnyttja 70% av luften och har en förbränning på 15mls.och en högre värkningsgrad på hela förbänningen och därmed få en högre effekt av varie tändning.   
Ser ut som det går jämt ut ändå, bara gasa mera så får du samma effekt. Men eftersom det är så marginellt med ökat diesel så kanske du inte kan göra det lika exakt med gasen, tex säg att 25% gas och 5ml är 20mm på pedalen så kanske 7ml är 23mm nertrampning. dvs motorn blir lite effektivare i förhållande till vad man kan justera det med gasen och därmed så kommer man att få gasa mindre vilket ger en lägre förbrukning men skicka på lite extra diesel vilket möjliggör den lättade gaspedalen men det sker mera exakt av boxen.
Svårt att förklara i text wink
Senast redigerat av mb_pucken (2 mars 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

12 086 Inlägg
3 mars 2013
Trådstartare
#37
Jag har precis läst en ingående beskrivning hur en PD motor fungerar och det är inte bara mängden utan även  trycket och insprutningstiderna som ändras när man lurar systemet. Det borde isåfall betyda att biltillverkaren sätter en mindre optimal insprutningstid från fabrik, troligen pga avgaskrav. Och andra sidan borde en optimal förbränning ge både optimal förbrukning och lägsta utsläppen.. men vad vet jag.

Kan ni sluta relatera gaspedalens positon med förbrukningen tongue Såhär är det, mer diesel ger inte lägre förbrukning så är det bara. Men blandar man in ökat tryck och i PDs fall andra insprutningstider så borde ju ett och annat kunna ske dock.

2 174 Inlägg
3 mars 2013
#38
Germax skrev:
Jag har precis läst en ingående beskrivning hur en PD motor fungerar och det är inte bara mängden utan även  trycket och insprutningstiderna som ändras när man lurar systemet. Det borde isåfall betyda att biltillverkaren sätter en mindre optimal insprutningstid från fabrik, troligen pga avgaskrav. Och andra sidan borde en optimal förbränning ge både optimal förbrukning och lägsta utsläppen.. men vad vet jag.

Kan ni sluta relatera gaspedalens positon med förbrukningen tongue Såhär är det, mer diesel ger inte lägre förbrukning så är det bara. Men blandar man in ökat tryck och i PDs fall andra insprutningstider så borde ju ett och annat kunna ske dock.

Det är som jag nämnde en bit upp, en del bilar ändrar bara tryck, och vissa mer ingående chip ändrar allt. I min förra Volvo med vag motor ändrades bara trycket, samma på e34 tds.
Men på min 320d 04 är allt ändrat i styrboxen.

Om du drar ett seriöst mail till KCR eller powerchip, och frågar vad boxen gör så får du veta smile



Sök