Medans jag ändå är i tråden kan jag ge min förklaring till varför jag tror på att dieselboxen funkar.
Eftersom boxen lurar dieselpumpen att ge mera diesel oavsett varvtal så kommer även laddtrycket att följa med tack vare att mängden avgaser ökar, tills dess att det regleras utav laddtryckstyrningen.
Mera diesel och mera luft ökar effekten och vridet.
Om man då utnyttjar den ökade effekten vid det lägre varvtalet så behövs mindre varv och mindre varv innebär lägre förbrukning.
Om man sprutar in en ökad mängd diesel tack vare boxen vid säg 2000rpm så kommer denna mängd ändå vara lägre än vid 2500rpm utan box.
På en nyare diesel så regleras även dieselmängden efter laddtrycket vilket gör att om man kör lite smart så kan man öka farten utan att behöva hjälp av laddrtyck eller samma mängd laddtryck tack vara den diesel motorn inte vet om att den får men detta kräver nästan en laddtrycksmätare. På såvis kan man utnyttja den mängd luft som finns i cylindern till max utan att laddtrycket sticker iväg och därmed drar med mängden diesel.
Så vid låg belastning så kan man hålla laddtrycket nere för att minska förbrukningen tack vara den inlurade mängden diesel och vid hög belastning erhåller du en högre eller samma effekt vid lägre varvtal och högre laddtryck samt dieselmängd.
Ska man köra snålt gäller det att hålla nere varvtalet och utnyttja effekt och vrid.
Hoppas ni förstod hur jag resonerar
Men står man på så kommer så klart förbrukningen att öka i linje med varvtalet och glädjen