2611
Sök

Fått bilen repad av buss, kan jag begära hellack?

249 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej! Ska göra detta så kortfattat jag kan..

Jag har nyss köpt en Saab 9-5 Aero 2004 svartmetallic.
Förra veckan blev jag trängd av en buss som orsakade repor på vänster backspegel, framdörr, bakdörr, bakskärmen och liten del av kofångaren bak vid skärmen. Det uppstod också bucklor på bakskärmen och på bakdörren.

Felet var bussförarens och skadepapper är inskickade till försäkringsbolaget och jag väntar nu på att bussbolagets försäkringsbolag ska ta på sig skadan och allt handläggande skall bli färdigt, annars måste jag ta det på min helförsäkring tills vidare och det vill jag såklart inte.

Kort sagt, skadan blev ganska lindrig men bilen behöver helt klart lackarbete och ny lack där skadorna uppträtt!

-Frågan är, kan jag begära att motpartnerns försäkringsbolag betalar en ny hellack på bilen, det är trots allt en 2004as Aero. Jag tror inte det kommer bli ett tillfredställande resultat om de endast lackar halva sidan av bilen och lägger ny klarlack ovanpå detta. Detta borde komma att ge bilen nyansskillnader i lacken..

Någon kunnig? Kan jag begära hellack av hela bilen för att få en enhetlig nyans i hela lacken eftersom bilen är svartmetallic?

MVH


550 Inlägg
12 mars 2013
#2
Försäkrings mässigt så vet jag inte, men att få de o smälta samman med gammal lack är extremt svårt. Hoppas du får en hel lack, lycka till smile


5 119 Inlägg
12 mars 2013
#3
dom brukar lacka de som är skadat. tvivlar på att dom lackar resten av bilen.
om du inte ber verkstaden göra det och betalar resten :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

772 Inlägg
12 mars 2013
#4
Med alla största säkerhet får du inte hellack betalat av försäkrings bolaget.
Och nej du kan inte begära att få det. Det är upp till FB att bestämma hur mkt de anser behöver lackas, det kanske testar att endast polera bort repor osv, och gör bedömningen att det räcker på vissa ställen och endast lackar det som absolut behövs.

243 Inlägg
12 mars 2013
#5
Nej du kan inte få partier lackerade som inte är skadade.
Lägg till själv så lackeraren lackerar hela ena sidan av bilen. Eftersom man inte ser båda sidorna av bilen samtidigt så gör det ju inte så mycket om det är nyanskillnad.

Eftersom det är en äldre bil ska du nog vara glad att dom valt att laga den, dom brukar föredra att skrota bilar.
Senast redigerat av marcus0510 (12 mars 2013)

Xenoholic
2 559 Inlägg
12 mars 2013
#6
marcus0510 skrev:
Nej du kan inte få partier lackerade som inte är skadade.
Lägg till själv så lackeraren lackerar hela ena sidan av bilen. Eftersom man inte ser båda sidorna av bilen samtidigt så gör det ju inte så mycket om det är nyanskillnad.

Eftersom det är en äldre bil ska du nog vara glad att dom valt att laga den, dom brukar föredra att skrota bilar.

SKROTA? För dessa småskador? lol
Skulle inte tro det. tongue
Men är till 100% säker på att FB inte betalar en hellack.
Men hör med lackfirman som utför jobbet så kanske du kan få en hellack för fikapengar. big_smile
Får ju iofs ta bort en massa liter,lysen, stötfångare o handtag mm om man ska få det perfekt. hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

243 Inlägg
12 mars 2013
#7
Aerocombi skrev:
marcus0510 skrev:
Nej du kan inte få partier lackerade som inte är skadade.
Lägg till själv så lackeraren lackerar hela ena sidan av bilen. Eftersom man inte ser båda sidorna av bilen samtidigt så gör det ju inte så mycket om det är nyanskillnad.

Eftersom det är en äldre bil ska du nog vara glad att dom valt att laga den, dom brukar föredra att skrota bilar.

SKROTA? För dessa småskador? lol
Skulle inte tro det. tongue
Men är till 100% säker på att FB inte betalar en hellack.
Men hör med lackfirman som utför jobbet så kanske du kan få en hellack för fikapengar. big_smile
Får ju iofs ta bort en massa liter,lysen, stötfångare o handtag mm om man ska få det perfekt. hmm

En sån bil ligger runt 40-60k i värde antar jag. Vad jag vet så lagar inte försäkringsbolag om reparationen går över halva värdet på bilen. Säg att bilen är värd 50.000:- Då får det inte gå på över 25.000:- att laga den.

Hela sidan är satt av en buss.. Försäkringsbolaget lär inte låta Hasse på skroten laga bilen och därmed är det alltid svindyrt för dom att laga bilar.
Vad jag märkt så skrotar försäkringsbolag bilar till höger och vänster..

Sen har vi ju inte sett bilen ens en gång. Men bli dragen längs hela sidan av en buss och få bucklor i bakskärm och dörrar..  Det låter dyrt.

Men kanske har jag bara haft otur med kassa försäkringsbolag.
Senast redigerat av marcus0510 (12 mars 2013)

418 Inlägg
12 mars 2013
#8
Marcus0510, ang att kostnaden för skadan inte får överstiga 50% av priset på bilen så tror jag inte detta stämmer då skadorna som blev på min 855a, som rullat nästan 60,000 mil skulle kosta 24,000 kr att laga och detta skulle dom göra smile Hade helförsäkring.  Tvivlar på att den är värd mer än 10k tongue


243 Inlägg
12 mars 2013
#9
Mofflan skrev:
Marcus0510, ang att kostnaden för skadan inte får överstiga 50% av priset på bilen så tror jag inte detta stämmer då skadorna som blev på min 855a, som rullat nästan 60,000 mil skulle kosta 24,000 kr att laga och detta skulle dom göra smile Hade helförsäkring.  Tvivlar på att den är värd mer än 10k tongue

Okaj, då kanske jag skulle ta och byta försäkringsbolag tongue

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
12 mars 2013
#10
Fick min förra bil omlackerad efter parkeringsskada, höger bakskärm, skärmbreddare och kofångare bak. Bilen var mörkblå metallic (typ) och det syntes absolut ingen skillnad.

Så med en skicklig lackerare kan resultatet bli riktigt bra. Skulle du däremot få nyansskillnader, så kan du testa att polera upp den gamla lacken och se om resultatet blir bättre.
Senast redigerat av Bebben (12 mars 2013)

BE*CE
419 Inlägg
12 mars 2013
#11
För min del så va de hela bilens värde som dom gick på när jag krockade med en dovhjort, blev stora skador på fronten
Bilen va en Audi A4 tdi -97a dom uppskattade den till ca48 tusen kronor och sista kollen blev på 55tusen så do. Löste in den ist då, gjorde inte mej så mycket fick 36tusen av dom och hade gett 25tusen 2dagar innan hehe

Va dina försäkringar som jag hade på den

Volvo R racing

272 Inlägg
12 mars 2013
#12
Begär pengar från försäkringsbolaget ist och säg att du vill lackera den själv. Kan vara att de ger ett bra summa och du kan hitta en hellackerare för de pengar du får från FB


1 213 Inlägg
12 mars 2013
#13
Som sagt bara dom skadade delarna som kommer få ny färg, kommer inte bli nån nyansskillnad då bilen bara är 9 år gammal förutsatt den är fin i lacken.

Skulle det bli nyansskillnad då går de att polera bort, om f-bolaget tycker de är värt att kosta på.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

STHLM(S)LOW
420 Inlägg
12 mars 2013
#14
jag tror inte du kommer kunna begära hellack tyvär då bilen bara är skadad på dom ställen dom lagar. tyvär dom siter i om färgen inte stämmer dom lacker i bilens färgkod sen om andra delar av bilen inte stämmer skiter dom i tyvär:(


772 Inlägg
13 mars 2013
#15
tooffen skrev:
jag tror inte du kommer kunna begära hellack tyvär då bilen bara är skadad på dom ställen dom lagar. tyvär dom siter i om färgen inte stämmer dom lacker i bilens färgkod sen om andra delar av bilen inte stämmer skiter dom i tyvär:(

Inte helt sant eftersom FB oftast använder sig av lackfirmor. Och lackfirmorna vill göra så bra jobb som möjligt även om det finns vissa som är lite mindre seriösa.
Så oftast går de efter färgkoden men någon nyans ljusare beroende på hur gammal bilen är för att det ska matcha resten av den något solblekta lacken som ofta blir.

All Rights Reserved
141 Inlägg
18 mars 2013
#16
Bilen repareras alltid upp till 80% av bilens marknadsvärde, inte 50% som nån påstår. Överstiger reparationskostnaderna 80% så är det inlösen på bilen wink

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth

BMW entusiast
579 Inlägg
18 mars 2013
#17
AllRightsReserved skrev:
Bilen repareras alltid upp till 80% av bilens marknadsvärde, inte 50% som nån påstår. Överstiger reparationskostnaderna 80% så är det inlösen på bilen wink

Nej dom flesta bolagen byter in bilen om reparationskostnaderna går över 50% av bilens värde, bl.a. IF..


TS: Jag tror inte att du kommer få nyanskillnader på en svart bil! Polerar man resten av bilen ordentligt med bra produkter så kommer du inte att se skillnad mellan den nya och gamla lacken. Det är värre om bilen hade varit silver eller någon annan färg.
Det kan vara värt att fråga bolaget om du kan få ut pengar och laga bilen själv istället, kanske räcker till en hellack.
Senast redigerat av dfine (18 mars 2013)


All Rights Reserved
141 Inlägg
19 mars 2013
#18
dfine skrev:
AllRightsReserved skrev:
Bilen repareras alltid upp till 80% av bilens marknadsvärde, inte 50% som nån påstår. Överstiger reparationskostnaderna 80% så är det inlösen på bilen wink

Nej dom flesta bolagen byter in bilen om reparationskostnaderna går över 50% av bilens värde, bl.a. IF..


TS: Jag tror inte att du kommer få nyanskillnader på en svart bil! Polerar man resten av bilen ordentligt med bra produkter så kommer du inte att se skillnad mellan den nya och gamla lacken. Det är värre om bilen hade varit silver eller någon annan färg.
Det kan vara värt att fråga bolaget om du kan få ut pengar och laga bilen själv istället, kanske räcker till en hellack.

Då jag utbildar mig till bilplåtslagare så VET jag att det är 80% som gäller smile
Edit: Ingen regel utan undantag tongue
Senast redigerat av AllRightsReserved (19 mars 2013)

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth

772 Inlägg
20 mars 2013
#19
AllRightsReserved skrev:
dfine skrev:
AllRightsReserved skrev:
Bilen repareras alltid upp till 80% av bilens marknadsvärde, inte 50% som nån påstår. Överstiger reparationskostnaderna 80% så är det inlösen på bilen wink

Nej dom flesta bolagen byter in bilen om reparationskostnaderna går över 50% av bilens värde, bl.a. IF..


TS: Jag tror inte att du kommer få nyanskillnader på en svart bil! Polerar man resten av bilen ordentligt med bra produkter så kommer du inte att se skillnad mellan den nya och gamla lacken. Det är värre om bilen hade varit silver eller någon annan färg.
Det kan vara värt att fråga bolaget om du kan få ut pengar och laga bilen själv istället, kanske räcker till en hellack.

Då jag utbildar mig till bilplåtslagare så VET jag att det är 80% som gäller smile
Edit: Ingen regel utan undantag tongue

Och procentsatsen är inte upp till Försäkrings bolaget att bestämma?
Kanske beror på bil modell osv oxå. Jag menar om det är en Volvo V70 exempelvis så finns det ju många sådana, så att bilen som är kraschad kan lättare bytas mot en annan, vilket bli enklare för FB kanske. Medans en ovanligare modell måste lagas för att försäkrings offret inte kan byta ut bilen mot en annan lika enkelt.
Sen tjänar väll FB oxå en del på att "skrota" bilen om den är i någorlunda bra skick där mycket kan säljas i reservdelar sen, vilket jag antar att de tar med i beräkningen när de bedömmer om bilen ska lagas eller inte.
Så 50 eller 80% tror jag inte är skrivet i sten. Utan det är nog upp till FB vilket de tjänar bäst på.


Sök