2930
Sök

Snabbis fråga angående ohm!

105 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
Hallå!
Tänkte fråga lite snabbt, mitt steg pallar som lägst 2ohm, basarna jag har 2st 4ohm spolar (vardera 2x4)
Jag vet om att när båda basarna är ihop kopplade så kan jag antingen lira 1 eller 4 ohm, men lådan har en skiljevägg och basarna är kopplade var för sig till 2 olika högtalar-terminaler.
Frågan är då kan jag lira dom på 2ohm eller måste det vara 1 eller 4 ohm?
(steget är ett bryggbart monoblock, MDS T3)

/ Mikiver
Senast redigerat av Mikiver (14 mars 2013)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 mars 2013
Till att börja med, monoblock är inte bryggbara. Mono=en (kanal). Däremot så har det dubbla anslutningar, men dessa är internt parallellkopplade, det är gjort så för att förenkla inkopplingen av flera basar. Så 1 eller 4Ohm är det du kan belasta steget med. Enklaste inkopplingen då är att seriekoppla spolarna på vardera bas, sen parallellkopplar du dom på steget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

105 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
så med andra ord så kan jag basarna vara kopplade till ett ohm men det blir som 2 ohm på steget, eller är jag helt ute o cyklar?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 mars 2013
Nej, det blir 1 eller 4Ohm på steget, du kan inte köra det i 2Ohm med dom basar du har. Eller jo om du bara använder en spole per bas men då får du halverad effekttålighet och parametrarna förändras så en uträknad låda stämmer inte.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

105 Inlägg
14 mars 2013
Trådstartare
det var ju tråkigt, tack iaf!

451 Inlägg
16 mars 2013
ChriZtoffer skrev:
Nej, det blir 1 eller 4Ohm på steget, du kan inte köra det i 2Ohm med dom basar du har. Eller jo om du bara använder en spole per bas men då får du halverad effekttålighet och parametrarna förändras så en uträknad låda stämmer inte.

Och detta kan leda till icke-linjära rörelsemönster för basen beroende på hur dubbelspolen är lindad. (finns vissa variationer där de inducerade magnetfälten skall motarbeta varandra för att säkerställa linjär slaglängd)

Med detta teoretiska sagt så har jag i alla fall sett 10st som kopplat bort ena spolen med grymma resultat. Jag hatar dessa människor bara för att hela fordonet ta mig fan exploderar så fort en annan gör en fusklösning av något.

Sök