16 mars 2013
Trådstartare
Den slirar när jag gasar på... kopplingen tar även väldigt högt upp så lamellen är nog väldig slut, men orsaken beror nog på kopplingsvätskan än att den har varit tantkörd sedan ny. Har inga problem med att frikoppla, alla växlar går att få i utmärkt.
Misstänker att kopplingsvätskan expanderar vid värme och därmed pressar kopplingen, som att jag skulle ligga och köra med kopplingspedalen intryckt någon cm.
Praktiskt exempel... idag körde jag kanske 15 minuter i stadstrafik. Det var inte speciellt mycket bilar, bilen rullade på rätt bra och jag har som vana, efter tidigare problem, att lägga i friläge vid rödljusen så inte kopplingsvätskan läggs på tryck. Men det räckte med de 15 minuterna, sen var det slir på minsta pill på gasen (givetvis vid helt uppsläppt koppling). Bilen fick vila i ca 1 timme (därav att kopplingsvätskan har fått svalna), medan jag sprang på ärenden, och när jag skulle köra igen så mår kopplingen bra. Givetvis kan jag få den att slira ju med att lamellerna troligtvis är slut, men om jag ligger runt 20km/h och stämplar fullt på gasen så släpper kopplingen på kanske 5 försöket eller nåt.
MVH / Martie
Senast redigerat av VipMartie (16 mars 2013)
:: MartieCars.com ::..:..::.