17 mars 2013
Trådstartare
Goddag, jag ska bygga en bashögtalare och ställa i mitt rum. Jag tänker använda mig av två JBL GT512 och en sluten låda. Så långt går det bra, men jag vet inte vilket slutsteg jag ska köpa för att kunna dunka på med båda baselementen. Jag är som ni säkert märkt helt nybörjare på detta, så detta behöver jag hjälp med.
1. Vilket slutsteg ska jag köpa, max 1500 kronor? Baselementen vill tydligen ha 4ohm.
2. Hur ska jag koppla? Serie eller parallellt etc
3. Eftersom jag ska den hemma så behöver jag ett bilbatteri, dock är det lite otympligt så min far tipsa mig om en omvandlare istället. Jag hittade en gammal Clipper Mark2 som används till modelltåg. Den klarar 12-16 volt men det står inget om hur många amper den klarar.
Kommer det att funka med min gamla omvandlare eller måste jag lösa det på något annat sätt?
---------------------
Någon gång kommer jag att vilja sätta in basarna i bilen, då måste jag såklart ha diskanter också men hur ska jag koppla då om jag köper ett monoblock (vilket verkar ge mest kräm för pengarna). Kan jag koppla in slutsteget till en bilstereo?
Först och främst vill jag ha hjälp med att kunna spela hemma.
Mvh