Stora bilar med mullrande motorer har alltid varit fräna, i alla fall när man har sett dem genom mina ögon, så drömmen om en amerikanare har alltid funnits där!
Förra sommaren fick jag en uppenbarelse, "Brorsan har ju en gammal van ståendes - varför inte sätta fart på den!?". Ett samtal senare stod det klart att jag fick göra vad jag ville med den, den enda lilla haken var att den hade brunnit. Tur i oturen var att elden aldrig varit in i kupén, utan den har varit snäll nog att hålla sig under huven. Med en pappa som varit bilmekaniker / bilelektriker hela livet och en bror som går i hans fotspår så ska det väl gå att lösa det här, trots att mina egna tummar är felplacerade och sitter mitt i händerna?
Nåväl, det är väl inte amerikanaren jag drömt om, men det är iallafall en amerikanare!
[ ] Renovera förgasaren
[ ] Renovera startmotorn
[ ] Klä mittkonsollen / motorkåpan
[X] Ihop med motorn
[X] Fastsättning av ratten
[X] Ta ur allt som brunnit i motorrummet
[X] Blästra motorrummet
[X] Måla motorrummet
[X] Montera motor
[X] Montera bromsservo
[X] Byta värmepaket
[X] Byta kabelhärva
[X] Bygga om motorn till förgasare (Jag vet, helt bakvänt!)
[X] Montera ihop fronten
[X] Byta stolar
[X] Montera soffan
[X] Våtdammsuga hela inredningen
- Min flickvän Rebecka, som varit tålmodig när jag spenderat för mycket tid i garaget och även hon varit med och fixat!
- Tobbe, som inte tvekat på att följa med till garaget och skruva.
- Elias, som även han bidragit med sin tid.
- Tomas, som trots noll kunskap om bilar ändå varit med och skruvat.
- Simon, som hjälpt mig vrida på en del skruvar.
- Micke, som hjälpt mig både med skruvar och insida även när motivationen varit på noll.
2012-05-23 Jag minns att jag tänkte "Det luktar som att någon dött här!"
2012-05-23 Jag är inte säker på ifall det är standardutrustning med mögel på ratten eller ifall den här är extrautrustad?
I detta skick har min bror haft bilen stående de senaste 12 åren, branden hade ägt rum innan han köpte den och det enda som hänt i hans våld är att han rivit bort lite i fronten.
Jag tog mig alltså an bilen sommaren 2012, och jag hade inte en tanke på att den skulle publiceras här så det finns lite snålt med bilder - men jag bjuder på det jag har!
Det kan väl vara lite tråkigt att lägga upp en projekttråd som inte börjar "NU" utan för ett år sedan, och där det mesta redan är gjort, men vi får hjälpas åt att tänka oss tillbaka i tiden! Dessutom vet alla som hållt på med en bil att det blir ALDRIG klart!
Lite drygt tio dagar senare fick jag hjälp av min far att tömma hela logen där bilen stod för att kunna släpa ut den till dagsljus och placera den på ett lite "mekvänligare" ställe.
2012-06-03 Bilen ser dagsljus för första gången på tolv år.
2012-06-03 Det där fixar jag med 5-56 och Autosol!
2012-06-03 Förutom sidodörrarna verkar den ha klarat sig rätt bra från rost.
2012-06-03 Är det bara jag som ser den underbara potentialen?
2012-06-03 Ett bättre begagnat batteri finns ifall någon behöver!
Ungefär här drog karusellen igång på riktigt och varenda kväll spenderades i garaget, gissa vad jag gjorde hela semestern sen? Tjejen var lagomt imponerad!
Första målet var att få ur motorn för att sedan blästra motorutrymmet.
2012-06-10 Rejäla skyddsglasögon behövs med tanke på att tyngdlagen även gäller för rostflisor, Här får jag hjälp av Tobbe.
Skruvandet var ganska tacksamt då värmen gjort att skruvarna var lite lättare att få lös, så tänk om bilen inte brunnit då hade skruvarna gått tungt..?
2012-06-12 Männsika vs V8 - 1,0
2012-06-12 Vem kunde ana att det skulle vara så här fint skick?
Nästa steg var att blästra motorutrymmet för att få bort all rost, tyvärr har jag inga bilder från den dagen.
2012-06-17 Helvete, nu börjar projektet kosta annat än tid!?
2012-06-18 Ser nära ut på bra håll!
2012-06-20 Nu blir det lite paus i projektet till förmån för midsommarfirande i skärgården.
2012-07-04 Tydligen låg det en kabelhärva som blivit bränd ovanpå motortunneln, bara att riva lite till!
2012-07-05 Riva riva riva, här ska värmepaketet bort.
2012-07-05 Hmm, dessa hål kommer jag inte åt när brädan är på plats! Mot BRL!
2012-07-06 Kommer det här någonsin att bli en bil igen? Värmekanalen hade smält samman så den försvann med.
2012-07-12 Äntligen har det vänt, nu skruvar jag inte längre bort saker utan faktiskt skruvar dit!
2012-07-18 Tomten har varit på besök och lämnat en Cheva 350!
2012-07-18 Självklart måste jag ha reservhjul på bakdörren!
2012-07-18 Pappa gör underverk!
2012-07-18 Lite kablar tittar fram här och var, det blir lätt så medan en klåpare (jag) håller på att tillverka kabelhärvor.
2012-07-18 Nöjd efter en lyckad dag i garaget! (Kanske inte världens charmigaste bild, men den bjuder jag på!)
2012-07-23 Exakt två månader efter jag tagit mig an projektet, dock sitter ingenting fast utan allt hänger bara där - man blir ju så ivrig!
2012-07-24 Vad hände..!? Livstecken? Efter tolv år så lever liket igen!
2012-07-25 Usch vad vacker rost, den gömmer vi!
2012-07-25 Sådär ja!
Nu har bilen lämnats en stund till medan jag är iväg på semester, Här befinner jag mig på High Chaparall i Småland.
Kunde inte låta blir att föreviga denna utsikt!
2012-08-05 Väl hemma igen hade pappa fixat det sista på bilen så då återstod väl bara en testkörning?
2012-08-05 Jodå, den fungerade hela vägen hem till mor och far!
2012-08-05 Något svårt att engagera sig i bilen just nu?
2012-08-06 Det såg inge vidare ut med mossa på hela bilen så vi spolade av den och *VIPPS* - Den glänser ju!?
2012-08-06 Här är tjejen i full fart med att våtdammsuga.
2012-08-06 Besiktningsgaller på plats.
2012-08-06 Mums vad gott det ser ut i våtdammsugaren efter ett tag!
2012-08-06 Micke är ansvarig för rengöring av "lastutrymmet".
2012-08-06 Se, det kan ju se anständigt ut!
2012-08-06 En självklar nyckelring!
2012-08-08 Ingen partybuss utan diskoljud!?
2012-08-18 Målet var från början att åka med den till Musik och Motorfestivalen i Älvdalen - Tyvärr kom vi inte fullt halva vägen innan vi fick bogsering hem - Insugspackningen hade gått åt skogen och motorn spikade för fullt
Vi rev bort insuget, bytte packning och monterade ihop motorn igen men upptäckte då att ena toppen var sprucken, så just nu står projektet still utan toppar och insug över vintern eftersom den inte går in genom porten till den varma delen av garaget. Det som återstår i nuläget är att skaffa fram andra toppar och en packningssats, sen blir det gung!
Förra sommaren fick jag en uppenbarelse, "Brorsan har ju en gammal van ståendes - varför inte sätta fart på den!?". Ett samtal senare stod det klart att jag fick göra vad jag ville med den, den enda lilla haken var att den hade brunnit. Tur i oturen var att elden aldrig varit in i kupén, utan den har varit snäll nog att hålla sig under huven. Med en pappa som varit bilmekaniker / bilelektriker hela livet och en bror som går i hans fotspår så ska det väl gå att lösa det här, trots att mina egna tummar är felplacerade och sitter mitt i händerna?
Nåväl, det är väl inte amerikanaren jag drömt om, men det är iallafall en amerikanare!
[ ] Renovera förgasaren
[ ] Renovera startmotorn
[ ] Klä mittkonsollen / motorkåpan
[X] Ihop med motorn
[X] Fastsättning av ratten
[X] Ta ur allt som brunnit i motorrummet
[X] Blästra motorrummet
[X] Måla motorrummet
[X] Montera motor
[X] Montera bromsservo
[X] Byta värmepaket
[X] Byta kabelhärva
[X] Bygga om motorn till förgasare (Jag vet, helt bakvänt!)
[X] Montera ihop fronten
[X] Byta stolar
[X] Montera soffan
[X] Våtdammsuga hela inredningen
- Min flickvän Rebecka, som varit tålmodig när jag spenderat för mycket tid i garaget och även hon varit med och fixat!
- Tobbe, som inte tvekat på att följa med till garaget och skruva.
- Elias, som även han bidragit med sin tid.
- Tomas, som trots noll kunskap om bilar ändå varit med och skruvat.
- Simon, som hjälpt mig vrida på en del skruvar.
- Micke, som hjälpt mig både med skruvar och insida även när motivationen varit på noll.
2012-05-23 Jag minns att jag tänkte "Det luktar som att någon dött här!"
2012-05-23 Jag är inte säker på ifall det är standardutrustning med mögel på ratten eller ifall den här är extrautrustad?
I detta skick har min bror haft bilen stående de senaste 12 åren, branden hade ägt rum innan han köpte den och det enda som hänt i hans våld är att han rivit bort lite i fronten.
Jag tog mig alltså an bilen sommaren 2012, och jag hade inte en tanke på att den skulle publiceras här så det finns lite snålt med bilder - men jag bjuder på det jag har!
Det kan väl vara lite tråkigt att lägga upp en projekttråd som inte börjar "NU" utan för ett år sedan, och där det mesta redan är gjort, men vi får hjälpas åt att tänka oss tillbaka i tiden! Dessutom vet alla som hållt på med en bil att det blir ALDRIG klart!
Lite drygt tio dagar senare fick jag hjälp av min far att tömma hela logen där bilen stod för att kunna släpa ut den till dagsljus och placera den på ett lite "mekvänligare" ställe.
2012-06-03 Bilen ser dagsljus för första gången på tolv år.
2012-06-03 Det där fixar jag med 5-56 och Autosol!
2012-06-03 Förutom sidodörrarna verkar den ha klarat sig rätt bra från rost.
2012-06-03 Är det bara jag som ser den underbara potentialen?
2012-06-03 Ett bättre begagnat batteri finns ifall någon behöver!
Ungefär här drog karusellen igång på riktigt och varenda kväll spenderades i garaget, gissa vad jag gjorde hela semestern sen? Tjejen var lagomt imponerad!
Första målet var att få ur motorn för att sedan blästra motorutrymmet.
2012-06-10 Rejäla skyddsglasögon behövs med tanke på att tyngdlagen även gäller för rostflisor, Här får jag hjälp av Tobbe.
Skruvandet var ganska tacksamt då värmen gjort att skruvarna var lite lättare att få lös, så tänk om bilen inte brunnit då hade skruvarna gått tungt..?
2012-06-12 Männsika vs V8 - 1,0
2012-06-12 Vem kunde ana att det skulle vara så här fint skick?
Nästa steg var att blästra motorutrymmet för att få bort all rost, tyvärr har jag inga bilder från den dagen.
2012-06-17 Helvete, nu börjar projektet kosta annat än tid!?
2012-06-18 Ser nära ut på bra håll!
2012-06-20 Nu blir det lite paus i projektet till förmån för midsommarfirande i skärgården.
2012-07-04 Tydligen låg det en kabelhärva som blivit bränd ovanpå motortunneln, bara att riva lite till!
2012-07-05 Riva riva riva, här ska värmepaketet bort.
2012-07-05 Hmm, dessa hål kommer jag inte åt när brädan är på plats! Mot BRL!
2012-07-06 Kommer det här någonsin att bli en bil igen? Värmekanalen hade smält samman så den försvann med.
2012-07-12 Äntligen har det vänt, nu skruvar jag inte längre bort saker utan faktiskt skruvar dit!
2012-07-18 Tomten har varit på besök och lämnat en Cheva 350!
2012-07-18 Självklart måste jag ha reservhjul på bakdörren!
2012-07-18 Pappa gör underverk!
2012-07-18 Lite kablar tittar fram här och var, det blir lätt så medan en klåpare (jag) håller på att tillverka kabelhärvor.
2012-07-18 Nöjd efter en lyckad dag i garaget! (Kanske inte världens charmigaste bild, men den bjuder jag på!)
2012-07-23 Exakt två månader efter jag tagit mig an projektet, dock sitter ingenting fast utan allt hänger bara där - man blir ju så ivrig!
2012-07-24 Vad hände..!? Livstecken? Efter tolv år så lever liket igen!
2012-07-25 Usch vad vacker rost, den gömmer vi!
2012-07-25 Sådär ja!
Nu har bilen lämnats en stund till medan jag är iväg på semester, Här befinner jag mig på High Chaparall i Småland.
Kunde inte låta blir att föreviga denna utsikt!
2012-08-05 Väl hemma igen hade pappa fixat det sista på bilen så då återstod väl bara en testkörning?
2012-08-05 Jodå, den fungerade hela vägen hem till mor och far!
2012-08-05 Något svårt att engagera sig i bilen just nu?
2012-08-06 Det såg inge vidare ut med mossa på hela bilen så vi spolade av den och *VIPPS* - Den glänser ju!?
2012-08-06 Här är tjejen i full fart med att våtdammsuga.
2012-08-06 Besiktningsgaller på plats.
2012-08-06 Mums vad gott det ser ut i våtdammsugaren efter ett tag!
2012-08-06 Micke är ansvarig för rengöring av "lastutrymmet".
2012-08-06 Se, det kan ju se anständigt ut!
2012-08-06 En självklar nyckelring!
2012-08-08 Ingen partybuss utan diskoljud!?
2012-08-18 Målet var från början att åka med den till Musik och Motorfestivalen i Älvdalen - Tyvärr kom vi inte fullt halva vägen innan vi fick bogsering hem - Insugspackningen hade gått åt skogen och motorn spikade för fullt
Vi rev bort insuget, bytte packning och monterade ihop motorn igen men upptäckte då att ena toppen var sprucken, så just nu står projektet still utan toppar och insug över vintern eftersom den inte går in genom porten till den varma delen av garaget. Det som återstår i nuläget är att skaffa fram andra toppar och en packningssats, sen blir det gung!
Senast redigerat av simonfalun (13 december 2019)
Nuvarande projekt, få en trött gammal Discovery att se lite mer skogsduglig ut
Tidigare projekt
GMC Vandura 2500 - Från uppbränt lik till partybuss
Chevrolet Silverado K2500 -90 - Lagom vinterbil
Tidigare projekt
GMC Vandura 2500 - Från uppbränt lik till partybuss
Chevrolet Silverado K2500 -90 - Lagom vinterbil
0
0
0
0