Chrysler Two-Digit Computer Codes, 1980s-1990s)
Jag har översatt det men finns säkert lite stavfel. Källa:http://www.allpar.com/fix/codes/index.html
Det första steget vid felsökning körbarhet frågor är att dra dina felkoder.
Se till att motorn inte är igång. Gör sedan "Nyckel Dance". Detta betyder att inom 5 sekunder:
vrid nyckeln till "ON" (inte starta) och sedan "OFF" upprepade gånger, i denna ordning: ON-OFF-ON-OFF-ON.
Var noga med att lämna nyckeln i läge "ON" och se den röda "Power Limited", "Check Engine" eller "Limited" ljus (vi hänvisar till detta som "Power Limited" ljus). En av de första diagnostiska stegen är att se om lampan tänds alls. Om det inte så har du förmodligen en utbränd glödlampa, byt ut den och börja med "Key Dance" igen. (Om du är en riktig nybörjare - du hittar glödlampan specifikationerna i instruktionsboken.)
Man tittar på Power Limited lampan, räkna blinkningar. Dessa kommer i uppsättningar av två blixtar. Till exempel om man räknar en blinkar sedan efter en paus två mer är det kod 12. Detta kommer att följas av fem blinkar och en paus då fem till. Detta är en kod 55 eller "slutet på filen". Koder kommer alltid att sluta i en kod 55 och det blir inga fler blinkar. Detta är datorns sätt att tala om att allt är gjort. Om den enda koden du får är en 55 då du inte har några felkoder "och datorn har inget att rapportera.
Ibland tar det ett tag att vänja sig läsa blinkar, men kom ihåg att förseningarna är viktiga, så titta på dem - men inte för hårt (! Det finns inga tresiffriga koder) Det finns heller inga siffror högre än 7 - du kommer aldrig se mer än sju blinkar i rad.
Vanligtvis är felkoderna kvar i minnet i ecun i ca 15 startar. Om du vill rensa dessa koder när du har reparerat systemet kan du göra det genom att koppla bort batteriet under en kort tid (som också kommer att utplåna dina radiostationer, om du har en fyra-växlad automatlåda, bör det omskolas ). Koderna kommer vanligtvis klart på några minuter, men det kan ta så mycket som 10 minuter utan batteri.
Om du kollar koderna igen efter bortkoppling av batteriet, ser du en kod 11, 12 och 55. Koder 11 kommer att tas bort från rapporten nästa gång motorn startar, och kod 12 ("batteri frånkopplat") efter ca 15 starter. Kod 55 kommer alltid rapporteras eftersom det är "slutet på filen" indikator - det är alltid där för att visa att du gjorde vad som behövdes för att få en "kod dump."
När ett allvarligt fel kommer datan in i "Limp moden." I Limp moden kommer datorn inte lyssna på informationen från den misslyckade sensorn och förlitar sig på interna tabeller för saker som timing och bränsletillförseln.
Limp Moden är precis vad det låter som. Den tillåter dig att "halta" till återförsäljare eller reparatör för att få problemet repareras. Moden kan göra att motorn går dåligt och kraften begränsade ljuset lyser, fyrväxlad automatisk växellåda kan begränsas till andra eller tredje växeln. Om power limited light tänds, kontrollera dina koder för att hjälpa dig att hitta var problemet är.
Kod 11 Motorn har inte vevas sedan batteriet har kopplats.
Kod 12 Batteriet har kopplats bort och datorn (ECU) har återställts.
Kod 13 MAP-sensor signal till datorn (ECU) förändras inte
Kod 14 MAP-sensor signal utanför området
Kod 15 Ingen signal som mottas av datorn (ecu) från hastighetssensorn
Kod 16 Batterispänning sjunker under "normala" när motorn går
Kod 17 Kylvätska sensor rapporterar högst 160 ° efter 8 minuter motorn
Kod 21 Syresensor rapporterar för mager eller för fet efter 2 till 12 minuter med temp över 170 ° och varvtal över 1500
Kod 22 Kylvätska temperaturgivare utanför området
Kod 23 Luft kostnadsfritt temperaturgivare utanför området
Kod 24 Gasspjällssensor (TPS) Signal utanför området
Kod 25 Luft Tomgång motorn kortsluten eller spänning utanför området
Kod 26 1985 + Turbo modeller: motor injektor drivkrets en kortsluten eller öppen
TBI modeller: injektor topp ström inte uppnått
Kod 27 Turbo motor injektor drivkrets två kortsluten eller öppen
Kod 31 Spola Magnetventil öppen eller kortsluten
Kod 32 Power Limited ljus lampfel
Kod 33 A / C-relä öppen eller kortsluten
Kod 34 84 till 87 modeller med EGR, EGR magnetventil öppen eller kortsluten
1987 och senare modeller: farthållare servo fel
Kod 35 Kylarfläkt relä öppen eller kortsluten
Kod 36 Wastegate eller annan solenoid öppen eller kortsluten
Kod 37 Baro-läsa magnetventilen öppen eller kortsluten
Kod 41 Generator fältet styrkrets öppen eller kortsluten
Kod 42 1984 modell injektor krets 1 öppen eller kortsluten
1986 + modeller: ASD relä öppen eller kortsluten
Kod 43 Tändspole drivkrets öppen eller kortsluten
Kod 44 1984 logikmodul diagnostisk fel
1985-86 batteri temp utanför området
1987 + Signal J2 inte är närvarande vid SEMC
Kod 45 turbomotorer ökar över fördefinierade intervall
Kod 46 Batteriladdning spänning utanför området
Kod 47 Batteriladdning spänning utanför området
Kod 51
Kod 52 1984 motorn alltför rika eller mager
1985 +: kod 51 = kör alltför magert, kod 52 = kör alltför rika
Kod 53 Logikmodul fel
Kod 54 signalförlust från bränsleinsprutaren synk pickup under motorns rotation. (HEP)
Kod 55 Slut på felkod lista
Hoppas att det hhälper någon.
Här är är källan:
http://www.allpar.com/fix/codes/index.html