4110
Sök

Felkoder Chrysler, Plymouth och Dodge 80-90tal (Insprutning)

10 Inlägg
23 mars 2013
Trådstartare
#1
Hittade inte felkoder till min dodge van och snubblade över dessa så jag tänkte lägga ut dom.
Jag har översatt det men finns säkert lite stavfel. Källa: http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html

Börja med tändningen på. Inom fem sekunder, slå på och av nyckeln: på, av, på, av, på. (På är inte start!)
"check engine" blinkar. Räkna blinkar Varje kod är en två siffrig kod, så en (exempelvis) 23 vara Flash Flash (paus) FLASH Flash Flash (Lång paus)
Det kommer aldrig att blinka mer än 9 gånger, titta på pauser!
55 är i slutet på koder - det är normalt. Innan du kontakta din återförsäljare eller mekaniker, anser att blink-avstånd är inte alltid helt enhetlig, så om du ser 23 23, det är nog bara en enda 55. (Koder inte upprepas.)
33 är normalt på tidigare modeller om du inte har luftkonditionering.

* Activates Power Limited/Check Engine light på vissa modeller.

VIKTIGT. Koder kan vara olika för nyare fordon i slutet av 1990.

11 Ingen tändning referenssignal upptäcks under startförsök (Bad Hall effekt) ELLER FÖRLUST AV kamaxel sensor (och för bilar med vevaxel givare - vilket inte inkluderar 2.2/2.5L motorer - kuggremmen hoppade en tand eller förlust av vevaxel givare). Se anmärkning # 8 nedan.


12 Batteri eller dator nyligen frånkopplad (kommer att ske på de flesta bilar för det mesta betyder det en låg / saknas batteri hänt de senaste 50 viktigaste starter Oroa dig inte om det -.. Tom Wand)

13 * MAP-sensor eller vakuum linje kan inte arbeta

14 * MAP-sensor spänning under 0,16 V eller över 4.96V

15 Ingen hastighet / distans sensorsignal

16 * Förlust av batterispänning detekteras med motorn igång

17 Motorn förblir sval för länge (dålig termostat eller kylvätska sensor?)

17 (1985 turbo endast): knock sensorkrets

21 Syre sensorsignal ändrar inte (stannar vid 4,3-4.5V). Förmodligen dålig syresensor

22 * Kylvätska sensorsignal utanför området - Kan ha kopplats för att ställa tiden

23 * Inkommande lufttemperatur givare kan vara dålig

24 * Gasspjällssensor över 4.96V (se not nr 3)

25 Automatisk tomgång (AIS) motor drivkrets kortsluten eller mål tomgång inte nås, vakuum läcka hittade

26 Peak injektor spänningen har inte uppnåtts (behöva kontrollera datorsignaler, spänning Reg, injektorer) (Se anm # 4 nedan)

27 Insprutare kretsen inte byta när den sagt till (TBI)
ELLER (MPI) injektor krets # 1 byte inte rätt
ELLER (turbo) injektor krets # 2 byte inte rätt
ELLER (alla 1990 -) injektor utgång drivrutin som inte svarar
- Kontrollera datorn, anslutningar

31 Bad förångare purge solenoidkretsen eller förare

32 (1984 endast) effektförlust / begränsad lampa eller krets

32 EGR-gaser inte fungerar (1988) - kontrollera vakuum, ventil

32 (1990-1992, alla utom Turbo) dator inte såg förändringar i luft / 'bränsleförhållandet när EGR aktiverat -
backventil, linjer vakuum, och EGR elektriska

33 Luftkonditionering koppling reläkretsen öppen eller kortsluten (kan vara i den vidöppna-gasspjäll cutoff krets)

34 (1984-1986) EGR solenoidkretsen kortsluten eller öppen

34 (1987-1991) varvtalsreglering kortsluten eller öppen

35 Kylfläkt relä krets öppen eller kortsluten

35 (lastbilar) tomgång omkopplare motorfel - Kontrollera anslutningarna

36 (turbo) Wastegate styrkrets öppen eller kortsluten

36 (3.9/5.2 RWD) magnetspolen krets (luft växling)

36 (Turbo IV) # 3 Vent Magnetspole öppen / kort

37 Shift indikatorlampa fel 5-växlad
ELLER
del gasspärren / låsa magnetventil drivkrets (87-89)
ELLER
magnetspolen krets (85-89 Turbo I-IV)
ELLER
Trans temperatursensor spänning låg (1995 och, se not 2)

41 * Generator fält styrkrets öppen eller kortsluten

42 Automatisk avstängning reläkretsen öppen eller kortsluten

42 Bränslepump relä styrkrets

42 Bränslenivå enhet - ingen förändring över miles
ELLER

42 Z1 spänning saknas när AutoShutdown krets aktiveras (se not # 6)

43 topp primär spolström uppnås inte med max uppehållstid
ELLER

43 feltändningar
ELLER

43 Problem vid makten modul till logikmodul gränssnitt

44 Ingen FJ2 spänning på logikkortet
ELLER

44 Logikmodul självdiagnostik visar problemet
ELLER

44 Batteritemperatur utanför området (se not # 1!)

45 Turbo Boost överskriden (motorn stängdes av logikmodul)

46 * För hög batterispänning under laddning eller laddningssystem för låg

47 För låg batterispänning och generator effekt för låg

51 Syresensor fastnat på mager läge (Bob Lincoln skrev: kan lösas ut av en dålig MAP-sensorsystem som orsakar en rik tillstånd och O2 sensorn försöker kompensera O2 sensorn kan fortfarande vara bra MAP montering består av två delar,.. ventilen och undertrycket givaren (rund plast enhet med cylindern på toppen och både el-och vakuum-anslutningar) - Om du får heta ojämn tomgång och motorstopp, särskilt på inbromsning, tillsammans med översvämmade motor och svårigheter omstart kan det vara en dålig MAP-sensor vilket O2 sensorn för att försöka kompensera Om du får dålig kall körbarhet, snubblande och kapning, och acceptabel varm körning med dålig gas körsträcka (en minskning med 10 mpg eller mer), som vanligtvis är O2 sensorn [Webmaster anmärkning:.. Map sensor verkar dö regelbundet.]
ELLER

51 Intern logikmodul fel ('84 turbo bara).

52 Syresensor fastnat på rika läge (se not # 5!)
ELLER

52 Intern logikmodul fel ('84 turbo endast)

53 Logikmodul internt problem

54 Ingen synk pickup signal under motorns rotation (turbo bara)
ELLER

54 Intern logikmodul fel ('84 turbo only) - eller kamaxel sensor / distributör timing (7)

55 Slut på koder

61 "Baro" sensor öppen eller kortsluten

62 EMR körsträcka kan inte lagras i EEPROM

62 PCM-fel SRI mil inte lagras

63 Controller kan inte skriva till EEPROM

64 Katalysator effektivitet fel

65 Servostyrning switch fel

88 Start av test (vanligtvis inte ges, inte förvänta sig det)

Note # 1.

Kraften modulen har en luftkyld motstånd som avkänner inkommande lufttemperatur. De logiska modulerna använder denna information för att styra fältströmmen i växelströmsgeneratorn. Denna kod gäller endast för generatorer vars spänning är dator regleras. Om du förlorar flöde för att hålla RAM-lagrad när motorn är avstängd, förlorar du också batterispänningen avkänning. - Bohdan Bodnar

Note # 2.

Från 1995 TRUCK handböcker: trailern bogsering paketet innehåller en överföring kylvätskans temp medan standardpaket inte. Detta kan orsaka den låga (nej) spänning indikation. - J.E. Winburn

Note # 3.

Matt Rowe: "Gasreglaget fältbrytning kretsen talar om för datorn hur långt gaspedalen trycks ned. Gasspjällssensorn (TPS) är på spjällhuset på den motsatta sidan av gasvajern. Kontakten bör ha en rund gummi lock över anslutningarna. Rensa felkoder, starta bilen och försöka jiggling trådarna / kontakter för att försöka resa en felkod. Förlust av denna signal kan orsaka andra problem. "

Tom Wand: "Throttle Lägesgivare (TPS) kommer på vissa tidiga 1990-talet lastbilar börjar glida hög spänning, det fanns ett problem med dessa och tomgång kommer inte ställa tillräckligt lågt. Behöva byta ut om det gör det. Som jag minns, är utspänningen på tomgång 2,4 volt, mycket ovan är inte bra. "

Note # 4.

Under igångdragning, kommer datorn att testa strömmen genom injektorn för att se om det finns för mycket motstånd i injektorn väg. Om det finns, är kod 26 inställd.

Problemet kan botas med tuner renare på kontakterna.

För TBI motorer skall injektorn kalla motstånd vara mellan 0,9 och 1,2 ohm (specifikationer varierar med år). Detta är en topp och håll injektor. Med motorn på tomgång den vågperiod bör vara ca 1,2 millisekunder medan hålltiden varierar. Om det är lägre än detta på tomgång, så injektorn s kortsluten eller det finns en defekt i injektorn drivkrets. (Bohdan Bodnar)

Note # 5.

Wade Goldman skrev: I mitt fall hade paus röret som leder in i katalysatorn rostat och lossna. Detta vissa hur skulle orsaka sensorn att läsa en över rika tillstånd och köra crummy. Jag litade inte på tillförlitligheten av svetsen över en korroderad yta och valde den dyrare vägen att ersätta omvandlaren, paus röret och allt.

Note # 6.

Z1 spänning är spänningen av de kretsar som matas av AutoShutdown reläet. Detta omfattar vanligtvis bränslepump och switchade batteri matning till tändspolen (er). I min Le Baron, lämnar Z1 kretsen kraftmodulen och delas upp i två vägar: bränslepumpen och den positiva sidan av tändspolen. Intern till strömmodulen är automatisk avstängning relä (i mitt fall är det en sluten låda ca 1 "med 1"). Utspänningen övervakas för att avgöra om reläet svarar korrekt. Jag misstänker att ASD reläet (och därmed Z1 krets) också matar bränsleinsprutaren (s) drivrutin (er) och strömavkännande krets, men kan inte bevisa det.

Jag har använt Z1 spänningen att testa goda strömanslutningar till kraftmodulen. Jag har anslutit min OTC 500 multimeter från batteriets positiva inlägg till tändspolen har bytt batteripolen och mätte spänningsfallet med stapeldiagram för att övervaka toppspänningar. Spänningsspikar på omkring 200 mV till 300 mV är ok - något mer betyder tv tid tuner renare (eller ersätta effektmodulen). En annan sak att kontrollera är den maximala spänningsfallet under priming pulsen. Med den gamla strömmodulen, jag förlorar ungefär 2 volt över kretsen, ersättning förlorar ungefär 1/4 volt. (Tack, Bohdan Bodnar)

Obekräftad korrigering: Den Z1 krets används för att mata motorn datorn, om den är förlorad, kommer den fördröjda avfarten inte inträffar och starta kommer inte att gå bra. Jag glömmer men tycker att det är motorns stil (hastigheten stil upp vid start) som går förlorad. Den förser också injektorer och solenoider och andra reläer. (Tack, Tom Wand)

Note # 7

Steve Knickerbocker skrev: Inne din distributör har du två mickar är en för tändningen och en är att berätta den dator där nummer ett cylinder är i sin rotation. Om man tittar på de slitsade fyra tungor där inne ser du en har en större plats, det är den som talar om för synk pickup vad nummer ett. Med andra ord, är pickupen inuti fördelaren dåligt.

Note # 8

Kan orsaka att motorn slutar fungera helt utan limp-home-läge. Obs: En anonym affisch skrev, "Code 11 kommer endast att ställa in när rensa koderna, oftast genom att koppla bort batteriet. Det står i fabriken diagnostiska manualer som kod 11 betyder ingen antändning referenssignal har setts sedan batteribrytare. Så snart motorn är igång, och en referenssignal ses, kommer kod 11 försvinna omedelbart på egen. Det är också inte kommer att sättas vid bortfall av en del som en hall-effekt pick-up skylt, eller förlust av kamrem. Om ingen referenssignal ses under veva efter en batteribrytare kommer kod 11 kvar. Detta är en bra indikator på en no-startvillkor. "(Chrysler gjorde ibland byta koder beroende på året, så det kan vara så att en del av detta gäller differentyears.)



Sök