Finns det någon typ av luftslanganslutning på dämparna?
Om det inte finns sånt så är min gissning att dämparna helt enkelt är en extra kraftig modell med tanke på att det även sitter fjädrar på dem. Tanken är väl att bakänden inte ska sjunka ner så mycket när man lastar en massa.
Finns ju även dämpare som "pumpar upp sig" till en viss nivå när kör bilen och sedan håller den grundpositionen, dvs vägens ojämnheter gör så att bilen alltid rör sig litegrann upp/ner och då aktiveras dämparnas "pumpfunktion". Så har jag iaf förstått det funkar.
Men jag tror inte att de där dämparna är av den typen.
Finns det någon typ av luftslanganslutning på dämparna?
Om det inte finns sånt så är min gissning att dämparna helt enkelt är en extra kraftig modell med tanke på att det även sitter fjädrar på dem. Tanken är väl att bakänden inte ska sjunka ner så mycket när man lastar en massa.
Finns ju även dämpare som "pumpar upp sig" till en viss nivå när kör bilen och sedan håller den grundpositionen, dvs vägens ojämnheter gör så att bilen alltid rör sig litegrann upp/ner och då aktiveras dämparnas "pumpfunktion". Så har jag iaf förstått det funkar.
Men jag tror inte att de där dämparna är av den typen.
Har inte haft lös dom men det skulle jag inte tro? Kan vara som du säger med lasten med tanke på att bilen var LB reggad förrut med ett flak där bak så dom kan ha lastat tungt i den, men på bilden på länken är en dämpare kortare än andra, så tror det borde gå ställa dom? Dom där guldiga gängstängerna kanske sitter bakom den stora "plasten"? så om man drar den den kanske man ser stången där sen går den skruva på måste kolla de
Vet inte exakt hur de fungerar. Men de fanns som tillval och gör fortfarande. Helt enkelt en icke elektronisk dämpare som med hjälp av bilens gungningar ser till att hålla bilen på rätt nivå bak även om den är rejält lastad. Nivåreglering, nivomat även kallat.
För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Vet inte exakt hur de fungerar. Men de fanns som tillval och gör fortfarande. Helt enkelt en icke elektronisk dämpare som med hjälp av bilens gungningar ser till att hålla bilen på rätt nivå bak även om den är rejält lastad. Nivåreglering, nivomat även kallat.
Låter klokt, tack för svar, Det med tillval är det nog för det är en gammal polisbil så den har lamelldiff, grövre krängare också
Nivåmat är det som jag beskrev tidigare ("pumpfunktionen"), men så vitt jag vet brukar inte såna dämpare ha en extra fjäder (vilket den ju har i trådskaparens länk) och då tror jag inte att det är nivåmat.
Nivåmat är det som jag beskrev tidigare ("pumpfunktionen"), men så vitt jag vet brukar inte såna dämpare ha en extra fjäder (vilket den ju har i trådskaparens länk) och då tror jag inte att det är nivåmat.
Enligt iPDUSA, jo; "The Nivomat self-leveling system that Volvo uses is designed and manufactured by Sachs/Boge. The heart of the system is the Nivomat self-leveling shock which works in conjunction with a lightweight coil spring."
You can't polish a turd, but you can roll it in glitter. Med reservation för ev. felskrivningar.